تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مرگ آرى امّا پستى و خوارى هرگز، به اندك ساختن آرى امّا دست سوى اين و آن دراز كردن هرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819948910




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زیباکلام:غرب ستیزی جلال آل احمد را جاودانه کرده است


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: زیباکلام:غرب ستیزی جلال آل احمد را جاودانه کرده است تهران-ایرنا-استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به جاودانگی جلال آل احمد و آثار او گفت:غرب ستیزی وی را در طول تاریخ کشور جاودانه کرده است.


به گزارش خبرنگار ایرنا صادق زیباکلام شامگاه دوشنبه در نشست نقد و بررسی کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» در فرهنگسرای اندیشه افزود: این کتاب ادعانامه ای علیه غرب و علیه جریان روشنفکری است زیرا روشنفکران متمایل به غرب هستند و غرب ستیز نیستند.
وی گفت: انقلاب اسلامی از اساس آمریکاستیز و غرب ستیز بود و طبیعی است که بعد از انقلاب هم به سراغ آمریکاستیزی برود.
زیباکلام با بیان تاریخچه آشنایی ایران با غرب افزود: آشنایی ما با غرب در حقیقت یک داستان 200 ساله است که به عصر صفویه(قرن 16 و 17) بازمی گردد و آن آشنایی هیچ تاثیری بر جامعه ما نگذاشت.
این استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران گفت: غرب قرن 16 با غرب 200 سال بعد از آن بسیار متفاوت بود و کسی که در سال 1600 به خواب اصحاب کهف می رفت و 200 سال بعد از خواب برمی خواست باورش نمی شد که غرب تغییرات گسترده ای داشته است.
زیباکلام گفت: آشنایی دوباره ما با غرب به دوران قاجار برمی گردد و زمانی که ما مجددا در قرن 19 در ابتدای قاجار با غرب آشنا شدیم، غرب از عصر روشنگری و فردگرایی عبور کرده بود و وارد دنیای مدرنیته شده بود و در آن زمان هیچ جنبه ای از غرب همچون شهرنشینی، پارلمان، دولت و روزنامه نبود که با ایران قابل مقایسه باشد و در آن زمان ایرانیان متوجه شدند که ایران چقدر عقب مانده است بنابراین فکر تغییر از اوایل قرن 18 و 19 و اولین آشنایی و مراوده با اروپاییان رخ داد و به تعبیری جنگ ایران و روس ما را از خواب گران بیدار کرد.
وی افزود: این امور در سال های پایانی قرن 19 و اوایل قرن 20، منجر به ایجاد نهضت و انقلاب مشروطه شد که بنا به دلایلی انقلاب مشروطه موفق نشد سپس جنگ داخلی شکل گرفت و ثبات کشور رو به افول رفت و بخش هایی از ایران جدا شد که در کودتایی به وسیله رضاخان بار دیگر ثبات به کشور بازگشت سپس بعد از تاسیس سلسله پهلوی و ایجاد صنایع، ارتش دادگستری و دانشگاه مدرن همچنان الگوی نخبگان ما، الگوی غرب بود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره جامعه شناسی جلال آل احمد و جاودانگی او و آثارش به دلیل کارکردی که در جمهوری اسلامی ایران پیدا کرده سخن گفت و با اشاره به ویژگی فصل های مختلف کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» افزود: این کتاب در هفت فصل نگارش شده که فصل آخر با عنوان «روشنفکر امروزی جامعه ایران»، مانیفست و دستورالعمل جمهوری اسلامی ایران است و در حقیقت الگویی است که مورد دستورالعمل جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است.
ابراهیم فیاض عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نیز در این نشست گفت: مرحوم جلال آل احمد و دکتر علی شریعتی نقطه شروع بزرگی بودند و ما هنوز آنها را نشناخته ایم.
وی آنها را حلقه های واسط توصیف کرد و افزود: اندیشه آنها هنوز زنده است و به طور مداوم بازتولید می شود.
فیاض در ادامه با بیان اینکه در هر جامعه ای یک نقد اجتماعی و یک تئوری هنجاری وجود دارد که نقد اجتماعی برگرفته از فلسفه و تئوری هنجاری برگرفته از علوم اجتماعی است خاطرنشان کرد: علوم اجتماعی و فلسفه مکمل هر جامعه است.
به گفته وی نقد اجتماعی باید عیاری داشته باشد که برگرفته از فلسفه باشد.
وی تصریح کرد: پس از در گذشت جلال آل احمد، دکتر شریعتی طی سه سال تحولات و جریانات اجتماعی را در تفکرات ایجاد کرد.
این استاد دانشگاه تهران شناخت آینده را در گرو شناخت کامل گذشته دانست و افزود: جامعه ای که در آن نقد اجتماعی وجود نداشته باشد تئوری هنجاری برای حرکت به سوی آینده نخواهد داشت.
وی با بیان ویژگی های روشنفکران گفت: روشنفکر کسی است که توانایی نقد اجتماعی داشته باشد و مقدماتی ایجاد کند که ما به تئوری های هنجاری جامعه دست یابیم.
کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» مانیفست فکری جلال آل احمد است که بعد از قیام 15خرداد و برملا شدن خیانت روشنفکران غربزده ایرانی و آشکار شدن چهره حقیقی آنها، جلال بر آن شد که در عقاید و ایدئولوژی های گذشته خود تجدید نظر کند که حاصل این بینش فکری جدید او، در کتاب «در خدمت و خیانت روشنفکران» تجلی یافته است.
جلال آل احمد دوم آذرماه 1302 در تهران متولد و در شهریورماه 1348 در آسالم استان گیلان دار فانی را وداع گفت.
وی اصالتاً اهل شهرستان طالقان و روستای اورازان و سیمین دانشور از نویسندگان معاصر همسر او بوده است.
نفرین زمین (۱۳۴۶)، ارزیابی شتاب زده (۱۳۴۳)، سنگی بر گوری (نوشتهٔ ۱۳۴۲، چاپ ۱۳۶۰)، غرب زدگی (۱۳۴۱)
نون والقلم (۱۳۴۰)، مدیر مدرسه (۱۳۳۷)، سرگذشت کندوها (۱۳۳۷)، زن زیادی (۱۳۳۱)، سه تار (۱۳۲۷)، از رنجی که می بریم (۱۳۲۶) و دید و بازدید (۱۳۲۴) و در خدمت و خیانت روشنفکران (انتشار پس از مرگ) و سفر به ولایت عزراییل از جمله آثار جلال احمد است.
تهرام/7245/1831






06/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 22]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن