تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 آذر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هرگاه خداوند براى خانواده اى خير بخواهد آنان را در دين دانا مى كند، كوچك ترها بزرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1835004487




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

گرایش از سور به سوگ در تاریخ ادبیات فارسی


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: دوشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۲:۰۴




1426410790916_IMG_9121.JPG

میر جلال‌الدین کزازی معتقد است: شاید بیشتر از هر سامانه ادبی در جهان شادی در ادبی پارسی بازتاب یافته باشد، اما برخی پژوهندگان ژرفای شادمانی را به درستی درنیافته‌اند. ما هر چه به گذشته ایران نزدیک‌تر می شویم، شادی در رفتار و خوی ایرانیان را بیشتر می‌یابیم. این استاد زبان و ادبیات فارسی درباره بازتاب شادی در ادبیات پارسی به خبرنگار ادبیات ایسنا گفت: آنچه می‌توان گفت اینکه وارونه‌ی آنچه کسانی می‌پندارند، شاید بیشتر از هر سامانه ادبی در جهان شادی در ادب پارسی بازتاب یافته باشد. این به آن ارجمندی که شادی در فرهنگ و منش و تاریخ ایرانی داشته است، بازمی‌گردد. یکی از کهن‌ترین نمونه‌ها و برهان‌ها در این زمینه، سخنی است که پادشاه بزرگ و نامدار هخامنشیان داریوش در آغاز سنگ نبشته بیستون آورده است. او خدای خویش اهورامزدا را سپاس می‌گذارد که شادی را برای مردمانش آفریده است. از این روست که در فرهنگ ایرانی ما بیشترین جشن‌ها و آیین‌های شادی را می‌یابیم. کزازی با اشاره به نمودِ شادی در ادبیات فارسی ادامه داد: اما آنچه پاره‌ای از پژوهندگان را واداشته است که بیانگارند شادی در فرهنگ و سخن پارسی نمودی گسترده ندارد، به اینکه ژرفای شادمانی را به درستی درنیافته‌اند بازمی‌گردد. آنچه در این زمینه شایسته است باز نمایم، همین نکته‌ی نغز است. درست است که در غزل‌های پارسی - چه غزل‌های عاشقانه و چه غزل‌های عارفانه - بارها به اندوه بازمی‌خوریم، اما اگر ما مغز این گونه اندوه را بشناسیم، خواهیم دانست که این اندوه نیز مگر شادی نیست؟ او با بیان اینکه «اگر اندوه آزمون و هنجاری در درون و روان آدمی باشد، اندوه مایه‌ی رنج و آزار اوست» اظهار کرد: این گونه از اندوه را به راستی اندوه نمی‌توان شمرد. زیرا اندوه از آن روی که آزاردهنده است اندوهناک می‌کوشد به هر شیوه که می‌تواند خود را از بند آن برهاند. امروزیان هنگامی که سخت اندوهگین می‌شوند، چاره را در آن می‌بینند از روانکاوان و روان‌پزشکان یاری بجویند تا بتوانند اندوه‌شان را چاره کنند. این شاهنامه‌پژوه گفت: اما اندوهی که غزلسرایان یاد می‌کنند، اندوهی سازنده، شیرین، دلپذیر و افزاینده است. اندوهی که نه تنها اندوهگین را نمی‌آزارد، بلکه مایه شکفتگی و شادی او می‌شود. از همین روی آنها نمی‌خواهند این اندوه را با هزاران شادی برابر بنهند. حتی به گونه‌ای می‌توان گفت زندگیِ دلشده‌ی سخنور، به این اندوه بازبسته است. این اندوه به راستی بُن و مغز شادمانی است. پس در سروده پارسی که اندوهِ ستوده شده است، به راستی می‌توان گفت با گونه‌ای ناب و ویژه دیگرسان از شادمانی روبرو هستیم، اگر شادمانی را هنجاری در آدمی بدانیم که مایه افزایش، پرورش و بالندگی در او می‌شود. کزازی درباره تاثیر سبک بر وجود شادی در ادبیات گفت: این گونه از اندوه به فراوانی در سخن پارسی یافت می‌شود و سخنوران به فراخ آن را ستوده‌اند. در سروده‌های خراسانی از این اندوه کمابیش نشانی نیست، این سروده‌ها در برون و پیکره بسیار شادمان‌اند، زیرا سخنوران خراسانی برونگرا بودند و با جهانِ درون پیوندی نداشتند، از این روی سروده‌های خراسانی در برون، شادمانه‌اند و در آن بسیار از بزم، شادی و زیبایی گیتی سخن رفته است. او افزود: در سبک عراقی که یکی از شالوده‌های آن درونگرایی و سخن گفتن از جهانِ نهان در آدمیست، این اندوه اندک اندک سربرمی‌آورد. این اندوه، اندوهیست که در نهان و نهادِ خویش شکفته‌تر و شادمانه‌تر از شادی است. از نگاهی فراخ می‌توان گفت این اندوه نامی است که سخنوران بر شادیِ شگرف، ناب و بی‌مانندِ درونی نهادند. کزازی تاریخ را بر شادی موثر دانست و گفت: ما هر چه به گذشته‌ی ایران نزدیک‌تر می‌شویم، شادی در رفتار و خوی ایرانیان بیشتر می‌یابیم. تنها به یک نمونه بسنده می‌کنم، جشن‌های باستانی ایرانی که سامانه‌های شادی‌اند، در ایران کهن و در نخستین سده‌ها ایران بعد از اسلام پرشمارتر و پرشکوه‌تر برگزار می‌شده‌اند. اگر سروده‌های سخنوران سامانی و غزنوی را بنگریم، می‌بینیم که چامه‌ها و سروده‌های بسیاری درباره جشن‌های گونه‌گون مانند نوروز، مهرگان، تیرگان و بهمنگان سروده شدند. اما اندک‌اندک هم از شمارِِ جشن‌ها کاسته می‌شود هم ایرانیان آن جشن‌هایی را که همچنان برگزار می‌کردند و می‌کنند را با شکوهِ پیشین برپا نمی‌دارند. به گونه‌ای که گرایش از سور به سوگ در تاریخ نوین ایران را می‌توان دید. انتهای پیام
کد خبرنگار:







این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن