تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 17 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):صله رحم، انسان را خوش اخلاق، با سخاوت و پاكيزه جان مى‏نمايد و روزى را زياد مى‏كند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

خوب موزیک

کرکره برقی تبریز

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809954822




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آیا پس از 17سال آب چشمه سارهای قطری به شاهرود خواهد رسید؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: آیا پس از 17سال آب چشمه سارهای قطری به شاهرود خواهد رسید؟ هفته نامه شاهرود پیام امروز(یکشنبه) چهارم تیر ماه در شماره 200 خود در یاداشتی از محمد علی عباس نژاد سردبیر این نشریه نوشت: آیا پس از 17سال آب چشمه سارهای قطری به شاهرود خواهد رسید؟،چاپ و منتشر کرد


در ادامه یاداشت عباس نژاد آمده است: مردم فلات ایران خصوصا ایران مرکزی به دلیل جایگاه خاص جغرافیایی همیشه به دنبال آب و راه های رسیدن به آن بوده اند .
اگر کمی با دقت به اطراف و داخل شهر خودمان بنگریم مشاهده خواهیم کرد که در گذر زمان مردم شاهرود نیز با مسئله و بحران آب روبرو و درگیر بوده اند،گواه این سخن آثار باقیمانده از معماری آب در شاهرود است .
زمانی مردم این شهر که در حاشیه شمال غربی و همجوار با کوه های مجاور استادیوم تختی و پارک شهدای محراب منطقه بیدآباد و محمد آباد یا همان مندآباد سکنی داشتند از آب چشمه های کوه شاهرود که در محل استادیوم کنونی و محل آبشار مظهر و سرچشمه بود بهره می بردند .
با خشک شدن آن چشمه ها پس از حفر قنوات صحرای جلالی از قنات سرچشمه که تحت مالکیت امیر اعظم عضدی بود بهرمند شدند و برای انتقال آن آب که در سطح پایین تری بود "نهر بن کوه " را ساختند که مجری و معمار آن استاد محمد یوسف بهنام (مغنی) و با حمایت و هماهنگی مرحوم حاج شیخ احمد مهدوی انجام شد.
و این معماری آبی شاهکار معماری آب در این منطقه محسوب می شد بطوریکه آب را از 50 متر سطح پایین تر بدون پمپ به دامنه کوه مشرف به شهر شاهرود می رساندند.
اهمیت اینکه شاهرود با کمبود180 لیتر آب بر ثانیه مواجه هست موجب گردیده که همه مسئولین استان سمنان در اظهار نظرهایی به این موضوع پرداخته وخواستار رفع این معضل در یک ماه وبعضا یک هفته با انتقال آب چشمه سار های قطری پس از توقف بیش از 17سال نمایند که خود جای تامل دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان سمنان با اشاره به کمبود شدید آب در شهرستان شاهرود، از اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان خواست تا اجازه قطع درختان در مسیر خط انتقال آب چشمه قطری به شاهرود را صادر کند.
چیزی که استاندار سمنان در آخرین جلسه شورای اداری استان در شاهرود بر آن صحه گذاشت و با انتقاد شدید خواستار رفع این مشکل در حداکثر یک ماه شد که از آن تاریخ 3ماه می گذرد ومشکل همچنان باقیست.
هرچند رییس شورای اداری استان سمنان در همان نشست با بیان اینکه باید به دنبال انجام تعهدات به مردم بود، گفته بود: نباید قولی را به مردم داد که توانایی انجام آن وجود ندارد
امامحمد طاهری در نشست بررسی مشکل انتقال آب شاهرود در فرمانداری این شهرستان می گوید: بیش از یکهزار و 500 متر از لوله خط انتقال آب قطری به شاهرود از داخل جنگل عبور می کند.
و بر اساس بررسی ها و کارشناسی های صورت گرفته، باید حدود 320 اصله درخت قطع شود و نیاز به مجور اداره کل منابع طبیعی برای قطع این درختان دارد.
طاهری با اشاره به اینکه دبی آب مورد نیاز در شاهرود در اوج مصرف 735 لیتر در ثانیه است می گوید: با این اوصاف شهر شاهرود، با کمبود 180 لیتر در هر ثانیه ای آب مواجه است.
هرچند استاندار سمنان پروژه آب قطری را گرانترین پروژه خواند و در جلسه شورای اداری گفته بود: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، برای بهره برداری از این پروژه تنها یکماه فرصت دارند در غیر این صورت پست خود را ترک کند.
وی خطاب به حیدریان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان، گفته بود: از شما مدیر محترم هیچ عذری را نمی پذیرم لیکن پروژه آبرسانی قطری نه تنها با پمپ بلکه با همه امکانات از جمله لوله کشی می بایست تا یکماه آینده به بهره برداری برسد.
استاندار با بیان اینکه پروژه آبرسانی قطری از همان ابتدا با کار کارشناسی و جانمایی درست در مسیر خط انتقال روبرو نبوده اما حالا و با صرف 15میلیارد تومان در نهایت مجبور به اتمام آن هستیم گفته بود: بنده به ضمانت آبرسانی این پروژه خوش بین نیستم چرا که با وجود چنین حجم اعتباراتی، قطری گرانترین پروژه است و باید آن را همانند نامش، قطره ای محاسبه کرد.
وکیلی خاطرنشان کرده بود: در این طرح هم اکنون درختان فراوانی قطع و روی هم انبار شده اند که در فصل گرما می توانند به مثابه باروت عمل کرده و منطقه را به آتش بکشانند، لذا باید پیش از رخ دادن اتفاقی ناگوار، برای این طرح اقدام و آن را مدیریت کرد.
فرماندار سمنان نیز فعالیت های عمده بخش روستایی اعم از کشاورزی، دامپروری و صنایع کوچک را وابسته به آب دانست و می گوید: رفع مشکل آب می تواند عامل مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها باشد.
هر چند کم آبی روستا های شهرستان سمنان به هیچ عنوان با عمق فاجعه کم آبی شهرستان های شاهرود ومیامی قابل مقایسه نیست اما استاندار سمنان بر تامین حداقل آب شرب در تمام شهرهای استان برای مدت 24 ساعت تاکید کرد و در نشست ویژه بررسی انتقال آب قطری به شاهرود می گوید: طرح آبرسانی از چشمه سارهای قطری به شاهرود پس از 17سال باید سریعا تکمیل و به بهره برداری رسد.
محمد وکیلی انتقال آب چشمه سارهای قطری به شاهرود را یکی از گران ترین طرحهای آبرسانی کشور ذکر کرد و می گوید: از سال 1383تاکنون 48.5 کیلومتر از 52 کیلومتر مسیر انجام شده است.
وی بار دیگر خطاب به مدیران عامل شرکت آب و فاضلاب شهری (آبفار) و مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان می گوید: تاخیر در اجرای طرح مذکور قابل قبول نیست، نسبت به ادامه کار ظرف 10روز آینده توافق کنید.
وکیلی با گلایه از برخورد دو مدیر استانی(آبفار و منابع طبیعی) نسبت به طرح آبرسانی چشمه سارهای قطری در شمال شاهرود و منابع آبرفتی مسیر دشت قلعه نو خرقان به شاهرود می گوید: برای سرمایه گذاری در این طرح هیچ مشکلی وجود ندارد پس هر راهکاری مورد نظرتان است، انجام دهید، طرح را تمام کنید به هرقیمتی که باشد، راه دیگری نداریم .
وی خواهان بررسی دلایل سهل انگاری طرح آبرسانی قطری به شاهرود شد و یادآوری می نماید: با توجه به در پیش بودن فصل سرما، تاخیر در شروع کار به صلاح نیست؛ پیمانکار از فردا کارش را شروع کند.
استاندر سمنان در همین حال تاکید می نماید: سعی کنید برای عبور لوله انتقال آب یک اصله درخت هم قطع نشود، در صورت ضرورت تفاهم کنید مانع تاخیر در تکمیل طرح نشوید.
وی می گوید: تا زمانی شخص استاندار کم آبی را احساس نکند مطمئن باشید نمی تواند درد مردم را نسبت به این پدیده درک کند.
هر چند در حال حاضر یکی از دلایل تاخیر در تکمیل طرح آبرسانی قطری به شاهرود، وجود اختلاف نظر برای قطع تعدادی درختان جنگلی میان اداره کل منابع طبیعی و آبخیز داری(دو هزار و 500 اصله) و شرکت آب و فاضلاب شهری استان( 320 اصله) به مسافت هزار و 500متر است اما چرا تاکنون دستور استاندار معطل مانده است جای سوال اساسی برای شهروندان شاهرودی دارد.
به گفته محمد طاهری مدیر عامل آبفار استان سمنان برای عبور لوله از داخل جنگل به طول یکهزار و500 متر نیاز به مجوز اداره کل منابع طبیعی برای قطع 320 اصله درخت است.
این سخنان در حالی مطرح می باشد که علی نقی حیدریان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان با رد اظهارات طاهری می گوید: برآوردهای کارشناسان این اداره نشان می دهد که برای عبور لوله انتقال آب دو هزار و 500اصله درخت عمدتا بلوط باید قطع شود.
معاون استاندار سمنان و فرماندار شاهرودنیزدر همایش شوراهای اسلامی و دهیاریهای بخش مرکزی شاهرود بالا ترین دغدغه مردم و مسئولان شهرستان شاهرود را بحران کم آبی و بی آبی دانسته ومی گوید: شهرستان شاهرود با کمبود شدید آب رو به روست
بخشدار مرکزی شاهرود نیز بی آبی و کم آبی را بزرگترین چالش حوزه بخش مرکزی عنوان کرد و می گوید: در حال حاضر روستاهای ده ملا، طرود، سطوه و مهدی آباد با کمبود شدید آب رو به رو هستند.
اینکه آب باید محور توسعه قرار بگیرد اهمیت این ماده اساسی در طبیعت را بیان کند اما متاسفانه باید گفت نه مردم و نه مسئولان ما هنوز مشکل کم آبی را جدی نگرفته اند که این مهم جای نگرانی فراوان دارد،مشکل کم آبی تحت عنوان محور توسعه، قطعا جدی است و ما باید بپذیریم که منابع آبی ما رو به اتمام است.
درک مشکل کم آبی تعامل جدی را می طلبد و قطعا، به یاد داشته باشید مبارزه با کم آبی تنها متخص به آبفار، آبفا، منابع آبی، آب منطقه ای و فرمانداری و ... نیست بلکه همه مسئولان و مردم باید دست در دست هم دهنده تا هم این معضل را جدی بگیرند و هم در رفع آن کوشا باشند.ک1
2047/



04/05/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 29]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن