محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1830129747
یک ایرانی چگونه سینمای هند را متحول کرد؟!
واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: جالب است بدانید یک کارگردان ایرانی نخستین فیلم بلند و ناطق سینمای هند را ساخت و واژه بالیوود از ترکیب هالیوود و اول کلمه بمبئی آمده است و سبک «ماسالا» نیز برای فراموشی فقر ایجاد شده است.
اردشیر ایرانی و سینمای هند حتی اگر در همه عمرتان یک فیلم هم از سینمای هند ندیده باشید اما واژه بالیوود تصاویری از نمایی پرشکوه و با رنگ های روشن در مکان های نامتعارف را در حالی که افراد در حال آواز خواندن هستند به ذهن متبادر میشود، اما تاریخ سینمای ملی هند چیست و چگونه صنعت سینمای هند به یکی از قدرتمندترین و پرسودترین صنایع این کشور تبدیل شده است چنانچه هر ساله هند در تولید فیلم و جذب مخاطب یکی از کشورهایی است که به لحاظ آماری حرف اول را می زند.سینما برای مردم هند خیلی اهمیت دارد اگر در یک کشور خارجی مانند آمریکا ستاره سینما به ریاست جمهوری می رسد (رونالد ریگان)، ستارگان سینما در هند به خصوص در جنوب هند موقعیت های اجتماعی بالایی بدست می آورند و به راحتی به رهبران سیاسی، نمایندگان کنگره و فرمانده ایالت ها تبدیل می شوند.سینما بر زندگی و اندیشه میلیون ها هندی تاثیر دارد. صنعت سینمای هند برای مردم این کشور فرصت شغلی آورده است، کشوری که به دلیل جمعیت زیادش واژه شغل در آن بسیار ارزش دارد. سینما بر زندگی مردم، مد، زبان ملی، معماری، دکوراسیون داخلی خانه ها و ... اثر گذاشته است. برای نویسندگانی که پیش از رونق سینما درآمد خوبی نداشتند، فرصت شغلی خوب در پی داشته است. برای آوازه خوان ها، شعرا و طراحان حرکت که در ابتدا برای طبقه نخبه جامعه احترام نداشتند، احترام آورده است. سینما در سال های گذشته و پیش از عصر اینترنت و سایت های خبری به رونق مطبوعات کاغذی کمک کرده بود و همچنین بر رشد مراکز فرهنگی در شهرهای بزرگ و کوچک تاثیر گذاشته بود. مجلات سینمایی، منتقد فیلم و خبرنگار سینمایی برای طبقه بالای جامعه احترام و اهمیت داشت و در روزگاران دورتر آثار سینماگرانی چون راج کاپور، ساتیا جیت رای سفیر هند در دنیا شدند و برای میلیون ها نفر در کشورهای روسیه، آمریکا، خاورمیانه، آفریقا و کشورهای همسایه هند محبوبیت داشتند و سینمای هند تا امروز این محبوبیت را حفظ کرده است.ریشه هاواضح است که کلمه بالیوود بازی با کلمات هالیوود و شهر بمبئی (مومبای امروز) است. حرف اول B از پایتخت سینمایی هند یعنی شهر بمبئی و باقی حروف از هالیوود (hollywood) مشتق شده است. این اصطلاح از سال های ۱۹۷۰ توسط یک ستون نویس شایعات مجله ای اختراع شد گرچه درباره این نکته که چه کسی نخستین بار از کلمه بالیوود استفاده کرد اختلاف نظر وجود دارد.به هر صورت پیدایش سینمای هند به سال ۱۹۱۳ و نخستین فیلم بلند و صامت هندی برمی گردد: راج هاریشچاندرا به کارگردانی دادا صاحب پالکی که لقب پدر سینمای هند را دارد. فیلم روز سوم ماه می ۱۹۱۳ به نمایش عمومی درآمد. پالکی نقاش و عکاسی جوان بود که به فیلمسازی روی آورد. نخستین فیلم بلند سینمای هند، مبتنی بر داستانی از اساطیر هند ساخته شده بود.دو کتاب حماسی بزرگ رامایان و مهابهاراتا، دو سرچشمه بیکران داستانهای اساطیری هند هستند که تا امروز به شیوههای گوناگون بر سینمای هند تأثیر گذاشتهاند. دادا صاحب پالکی در خلال سال های ۱۹۱۳ تا ۱۹۱۸ بیست و سه فیلم تولید کرد. برخلاف هالیوود توسعه سینمای هند در سال های ابتدایی بسیار کند بود. سال ۱۹۲۰ تا ۱۹۴۰در اوایل سالهای ۱۹۲۰چندین کمپانی تهیه فیلم تاسیس شد و در این دوران بیشتر فیلم های تاریخی ماهیت اسطوره ای داشتند. فیلم هایی که از هالیوود وارد می شد- در ابتدا فیلم های حادثه ای- میان مردم هند با استقبال شایان توجه ای رو به رو می شد و به زودی تولید فیلم های حادثه ای هم در دستور کار قرار گرفت هرچند فیلم های این دوران بیشتر بخش هایی از فصل های کتاب های حماسی سانسکریت «رامایانا» و «ماهابهاراتا» بود.اردشیر ایرانی از پارسیان مطرح هند و مدیر شرکت فیلمسازی امپریال، در سال ۱۹۳۱ نخستین فیلم بلند و ناطق سینمای هند را به نام «عالم آرا» کارگردانی کرد .اردشیر ایرانی به اهمیت صدا در سینما پی برده بود. این فیلم روز چهاردم ماه مارس ۱۹۳۱ در سینما مجستیک شهر بمبئی برای نخستین بار نمایش داده شد. استقبال مردم از «عالم آرا» تا حدی زیاد بود که پلیس شهر برای کنترل جمعیت تماشاگرانی که می خواستند فیلم را تماشا کنند دخالت کرد.براساس گزارش آرشیو ملی هند فیلم «عالم آرا» گم شده است و در آرشیو ملی نگاتیوهای آن وجود ندارد.اردشیر ایرانی در سال ۱۳۱۱ (۱۹۳۲) فیلم «دختر لر» را کارگردانی کرد که نخستین فیلم ناطق سینمای ایران است. فیلمنامه «دختر لر» و نقش اصلی آن به عبدالحسین سپنتا تعلق داشت. فیلم که در بمبئی به زبان فارسی تهیه شده بود، در سال ۱۳۱۲ در تهران روی پرده سینما رفت و با استقبال زیادی روبرو شد. اردشیر ایرانی که از خانواده های زرتشتی مهاجرت کرده از ایران به هند بود در کمپانی امپریال نخستین ستارگان را به سینما معرفی کرد از جمله محبوب خان و پریتویراج کاپور (پدر راج کاپور). ایرانی در طول بیست و پنج سال ۱۸۵ فیلم تولید کرد. هر سال تعداد کمپانی های تولید فیلم در هند افزایش می یافت طوری که تعداد کمپانی ها از ۱۰۸ تا در سال ۱۹۲۷ به ۳۲۸ تا در سال ۱۹۳۱ رسید. رفته رفته فیلم های سیاه و سفید جایشان را به فیلم های رنگی دادند. در سینمای هند نخستین تلاش ها برای تولید انیمیشن صورت گرفت. کاخ های بزرگ سینمایی ساخته شد و چهره و سر و وضع تماشاگران سینمایی هم تغییر کرد، به ویژه سینما رشد قابل ملاحظه ای در میان طبقه کارگر جامعه داشت که در دوران فیلم های صامت بخش کوچکی از درصد فروش بلیت به آنها تعلق داشت. در سال های جنگ جهانی دوم تولید فیلم کم شد که به دلیل محدودیت واردات نگاتیو بود ولی تماشاگران سینمای هند هنوز وفادار بودند و هر سال بر رونق سینماهای کشور می افزودند.تولد موج نوی سینماتقریبا سال ۱۹۴۷ بود که صنعت سینمای هند دستخوش تغییر شد و در این دوره است که سینمای مدرن هند متولد شد. داستان های تاریخی و اساطیری سال های پیش جایشان را به فیلم های اصلاح کننده اجتماعی دادند که نگاه انتقادی به سیستم های اجتماعی مانند سنت جهیزیه دادن، چندهمسری و ... داشتند. در سال های ۱۹۵۰ فیلمسازانی مانند بیمال روی و ساتیا جیت رای تمرکزشان را روی زندگی طبقه فرودست جامعه گذاشتند که تا آن سال ها تقریبا داستان های فراموش شده ای بودند.در سالهای ۱۹۶۰ متاثر از تغییرات سیاسی و اجتماعی و همینطور سینمایی در کشورهای اروپایی و آمریکا، موج نوی سینمای هند به وجود آمد که بنیانگذارانش فیلمسازانی مانند مرینال سن، ریتویک گاتاک بودند. فیلم های این دوران که به شدت می خواستند بیش از پیش واقع گرایانه و درباره شناخت و درک آدم های عادی باشند متفاوت از تولیدات تجاری بودند گرچه فیلم های تجاری بیشترین سود را به همراه داشتند. رفته رفته فیلم های تجاری به فیلم «ماسالا» تبدیل شدند، ماسالا ترکیب ژانرهایی مانند اکشن، کمدی و ملودرام است و در هر فیلم از گونه ماسالا دست کم شش کلیپ موسیقی وجود دارد. ژانر ماسالا شکل دهنده قالب فیلم های معاصر بالیوودی است.فیلم ماسالا، بالیوودی که امروزه می شناسیمیکی از موفق ترین فیلمسازان سال های ۱۹۷۰، منموهان دسایی که پدر فیلم ماسالا نامیده می شود، از رویکرد خود به سینما چنین دفاع می کرد: «من می خواهم مردم فقرشان را فراموش کنند. می خواهم آنها را به دنیایی رویایی ببرم که فقر ندارد، گدا وجود ندارد، دنیایی که سرنوشت مهربان است. خدا مدام به بندگانش رحمت می بخشد.» آثاری که آمیزه حادثه، رمانس،کمدی و صدالبته آیتم های موسیقی دارند هنوز صنعت سینمای هند را در ید قدرت خود دارند. گرچه در سال های اخیر توجه بیشتری به پیرنگ، شخصیت پردازی، تنش های دراماتیکی شده است اما این قدرت ستارگان سینمای هند است که در فروش فیلم های هندی سهم به سزایی دارد. پس از موفقیت فیلم «میلیونر زاغه نشین» ساخته دنی بویل در مراسم اسکار که با بازیگران هندی و براساس داستانی هندی ساخته شد، سینمای بالیوود وارد مرحله جدیدی شد. حالا دست اندرکاران سینمای هند بیشتر به بازارهای جهانی توجه دارند. تلاش هایی برای سهم خواهی بیشتر در بازارهای جهانی انجام داده اند. اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا فیلم های بالیوود می توانند برای تماشاگران آمریکایی-که روزانه با فیلم های جدیدی از هالیوود روبه رو هستند- جذابیت داشته باشند؟ قطعا فیلم های بالیوود برای تماشاگران آسیایی مخصوصا هندی های مهاجر در اقصی نقاط جهان جذابیت دارند اما آنها هنوز برای رسیدن به این هدف راه طولانی پیشرو دارند.مهراخبار مرتبط :سلمان خان و شاهرخ خان: ماه رمضان باعث آشتی دوستاره سینمای هند شد + عکسبازیگر افسانهای سینمای هند درگذشت (+عکس) گلشیفته فراهانی به سینمای هند می رود
دوشنبه 22 تیر 1394
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]
صفحات پیشنهادی
یک ایرانی چگونه سینمای هند را متحول کرد
یک ایرانی چگونه سینمای هند را متحول کرد تاریخ انتشار یکشنبه 21 تیر 1394 ساعت 17 30 | شماره خبر 2015001174147181953 تعداد بازدید 18 پ پ جالب است بدانید یک کارگردان ایرانی نخستین فیلم بلند و ناطق سینمای هند را ساخت و واژه بالیوود از ترکیب هالیوود و اول کلمه بمبئی آمده است و سبراه يافتن ۶ فيلم کوتاه ايراني به جشنواره هندوستان
۲۱ تير ۱۳۹۴ ۲۱ ۴ب ظ راه يافتن ۶ فيلم کوتاه ايراني به جشنواره هندوستان موج- از ميان فيلمهاي ارسالي پايگاه حمايت از فيلم کوتاه مستقل به جشنواره بين المللي INSIGHT HALF هندوستان ۶ فيلم به بخش مسابقه اصلي اين جشنواره راه يافتند به گزارش خبرگزاري موج فيلمهاي راهيافته به اين جشفیلم سینمایی های ایرانی با محوریت حیوانات!
از گاو داریوش مهرجویی تا خروس شاپور قریب فیلم سینمایی های ایرانی با محوریت حیوانات از سال 48 که داریوش مهرجویی فیلم گاو را با محوریت عشق جنون آمیز حسن به یک گاو کلید زد تا الان که چیزی حدود پنج دهه از آن زمان گذشته بارها و بارها فیلم هایی با موضوع حیوانات در سینمای ایرانژاپنیها «کیتی» را سینمایی خواهند کرد
ژاپنیها کیتی را سینمایی خواهند کرد کیتی شخصیت محبوب کودکان در سینما حضور پیدا خواهد کرد به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران کیتی گر به ژاپنی که با پاپیون قرمز رنگش شهرتی جهانی دارد فیلم سینمایی خود را خواهد داشت کمپانی ژاپنفارس گزارش میدهد غفلت از اهمیت هویت و سیمای شهری / شهر اسلامی ـ ایرانی، چرا و چگونه؟
فارس گزارش میدهدغفلت از اهمیت هویت و سیمای شهری شهر اسلامی ـ ایرانی چرا و چگونه ضروری است برای بسط و توسعه مدل شهرسازی اسلامی کارهای تحقیقاتی گستردهای صورت گیرد و در عمل نیز این تحقیقات به کار بسته شود و بدون شک شهر قم با توجه به ظرفیتهای موجود میتواند یکی از شهرهای پیشروگارد ساحلی هند ۱۲ ماهیگیر ایرانی را بازداشت کرد |اخبار ایران و جهان
گارد ساحلی هند ۱۲ ماهیگیر ایرانی را بازداشت کرد گارد ساحلی هند یک لنج ماهیگیری با ۱۲ خدمه ایرانی را در نزدیکی ساحل کرالای هند توقیف کرد کد خبر ۵۱۴۹۰۸ تاریخ انتشار ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۷ - 06 July 2015 گارد ساحلی هند یک لنج ماهیگیری با ۱۲ خدمه ایرانی را در نزدیکی ساحل کرالای هند تارزآوری طلای سرخ ایرانی دو برابر هندوانه صادراتی
گزارش ارزآوری طلای سرخ ایرانی دو برابر هندوانه صادراتی از آنجایی که زعفران محصولی کم آببر است و کمبود آب تاثیری در میزان تولید آن ندارد ارزآوری خوبی نسبت به صادرات محصولات پر مصرف آب مانند هندوانه دارد به گزارش خبرنگار حوزه کشاورزی خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوانهندوانهای ایرانی که ۷۵۰ میلیارد تومان ارزش دارد!
هندوانهای ایرانی که ۷۵۰ میلیارد تومان ارزش دارد درحالی هزینه تولید یک لیتر آب زیر زمینی ۳۰۰ میلیون تومان و قیمت فروش آب هم لیتری ۱۰۰۰ تومان است تولید یک هندوانه ۱۰ کیلویی در ایران بین ۲ ۵ میلیون تا ۷۵۰ میلیارد تومان آب می خورد به گزارش باشگاه شبانه باشگاه خبرنگاران حمنماینده مردم شیراز در مجلس: امتیازات دادهشده و گرفتهشده در مذاکرات هستهای متوازن باشد/ملت و نمایندگان از حق
نماینده مردم شیراز در مجلس امتیازات دادهشده و گرفتهشده در مذاکرات هستهای متوازن باشد ملت و نمایندگان از حقوق مسلم خود کوتاه نخواهند آمد پرونده هستهای ایران بهانهای برای شناسایی دانشمندان و نخبگان ایرانینماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از توافق هستهای کهبا هدف تسهیل در واردات هند مجوز شرکتهای بیمهکننده کشتیهای ایرانی را تمدید کرد
با هدف تسهیل در وارداتهند مجوز شرکتهای بیمهکننده کشتیهای ایرانی را تمدید کرددهلینو در اقدامی با هدف کمک به واردات نفت از تهران مجوز فعالیت 2 شرکت بیمه ایرانی ارائهدهنده پوشش بیمهای به کشتیهای کانتینربر و نفتکشهای عازم بنادر هند را به مدت یک سال تا 25 ژوئن سال دیگر تمدگارد ساحلی هند ۱۲ ماهیگیر ایرانی را بازداشت کرد
گارد ساحلی هند ۱۲ ماهیگیر ایرانی را بازداشت کرد گارد ساحلی هند یک لنج ماهیگیری با ۱۲ خدمه ایرانی را در نزدیکی ساحل کرالای هند توقیف کرد به گزارش پایگاه خبری فایننشال اکسپرس یک لنج خارجی مشکوک با 12 خدمه ایرانی امروز در نزدیکی ساحل کرالای هند متوقف و از سوی گارد ساحلی هنمدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران: حفظ چشمه بل توسط مهندسان ایرانی به سرانجام رسید
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران حفظ چشمه بل توسط مهندسان ایرانی به سرانجام رسیدمدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت اجرای طرح حفظ چشمه بل در کردستان کاری شجاعانه و جسارتآمیز بود که توسط مهندسان توانمند ایرانی با موفقیت به سرانجام رسید به گزارش خبرگزاری فارهند سفر شهروندان ایرانی به این کشور را تسهیل میکند
هند سفر شهروندان ایرانی به این کشور را تسهیل میکند خبرگزاری پانا منابع هندی اعلام کردند چند ماه پس از سفر مشاور امنیت ملی دولت هند به ایران دولت این کشور قصد دارد سیاست سهل گیرانه تری را در خصوص اعطای روادید سفر به شهروندان ایرانی اتخاذ کند ۱۳۹۴ چهارشنبه ۱۰ تير ساعت 11 21 بههند: تایید توقیف یک قایق ایرانی
هند تایید توقیف یک قایق ایرانی پلیس ساحلی هند تایید کرد یک قایق که حامل پرچم ایران بوده را در سواحل این کشور توقیف کرده است که احتمال میرود سرنشینان آن نیز ایرانی باشند به گزارش نامه نیوز به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس پلیس ساحلی هند روز یکشنبه اعلام کرد یک قایق مشکوک را با 1هند توقیف یک قایق ایرانی را تایید کرد
هند توقیف یک قایق ایرانی را تایید کرد پلیس ساحلی هند تایید کرد یک قایق که حامل پرچم ایران بوده را در سواحل این کشور توقیف کرده است که احتمال میرود سرنشینان آن نیز ایرانی باشند روز نو پلیس ساحلی هند تایید کرد یک قایق که حامل پرچم ایران بوده را در سواحل این کشور توقیف کرده استچگونه عنوان بهترین کتاب آشپزی جهان به یک اثر ایرانی رسید؟
درنشست خبری عنوان شد چگونه عنوان بهترین کتاب آشپزی جهان به یک اثر ایرانی رسید شناسهٔ خبر 2848881 - چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۹ فرهنگ > کتاب نویسنده کتاب آشپزی مدرن پانیذ که در مسابقات جهانی گورمند عنوان بهترین کتاب آشپزی جهان را از آن خود کرد درباره نحوه کسب این موفقیتتولید کننده بازی شوفر: ناشرین به بازیهای ایرانی روی خوش نشان دهند
تولید کننده بازی شوفر ناشرین به بازیهای ایرانی روی خوش نشان دهند فناوری اطلاعات > بازی - عوامل زیادی باعث منتشر نشدن بازی شوفر شده است که یکی از آنها نبود ناشر برای انتشار آن است به گزارش خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای ت-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها