محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1847197205
یک ایرانی چگونه سینمای هند را متحول کرد
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
یک ایرانی چگونه سینمای هند را متحول کرد
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 تیر 1394 ساعت 17:30 | شماره خبر : 2015001174147181953 تعداد بازدید: 18
پ پ
جالب است بدانید یک کارگردان ایرانی نخستین فیلم بلند و ناطق سینمای هند را ساخت و واژه بالیوود از ترکیب هالیوود و اول کلمه بمبئی آمده است و سبک «ماسالا» نیز برای فراموشی فقر ایجاد شده است.
حتی اگر در همه عمرتان یک فیلم هم از سینمای هند ندیده باشید اما واژه بالیوود تصاویری از نمایی پرشکوه و با رنگ های روشن در مکان های نامتعارف را در حالی که افراد در حال آواز خواندن هستند به ذهن متبادر میشود، اما تاریخ سینمای ملی هند چیست و چگونه صنعت سینمای هند به یکی از قدرتمندترین و پرسودترین صنایع این کشور تبدیل شده است چنانچه هر ساله هند در تولید فیلم و جذب مخاطب یکی از کشورهایی است که به لحاظ آماری حرف اول را می زند. سینما برای مردم هند خیلی اهمیت دارد اگر در یک کشور خارجی مانند آمریکا ستاره سینما به ریاست جمهوری می رسد (رونالد ریگان)، ستارگان سینما در هند به خصوص در جنوب هند موقعیت های اجتماعی بالایی بدست می آورند و به راحتی به رهبران سیاسی، نمایندگان کنگره و فرمانده ایالت ها تبدیل می شوند. سینما بر زندگی و اندیشه میلیون ها هندی تاثیر دارد. صنعت سینمای هند برای مردم این کشور فرصت شغلی آورده است، کشوری که به دلیل جمعیت زیادش واژه شغل در آن بسیار ارزش دارد. سینما بر زندگی مردم، مد، زبان ملی، معماری، دکوراسیون داخلی خانه ها و ... اثر گذاشته است. برای نویسندگانی که پیش از رونق سینما درآمد خوبی نداشتند، فرصت شغلی خوب در پی داشته است. برای آوازه خوان ها، شعرا و طراحان حرکت که در ابتدا برای طبقه نخبه جامعه احترام نداشتند، احترام آورده است.
سینما در سال های گذشته و پیش از عصر اینترنت و سایت های خبری به رونق مطبوعات کاغذی کمک کرده بود و همچنین بر رشد مراکز فرهنگی در شهرهای بزرگ و کوچک تاثیر گذاشته بود. مجلات سینمایی، منتقد فیلم و خبرنگار سینمایی برای طبقه بالای جامعه احترام و اهمیت داشت و در روزگاران دورتر آثار سینماگرانی چون راج کاپور، ساتیا جیت رای سفیر هند در دنیا شدند و برای میلیون ها نفر در کشورهای روسیه، آمریکا، خاورمیانه، آفریقا و کشورهای همسایه هند محبوبیت داشتند و سینمای هند تا امروز این محبوبیت را حفظ کرده است. ریشه ها واضح است که کلمه بالیوود بازی با کلمات هالیوود و شهر بمبئی (مومبای امروز) است. حرف اول B از پایتخت سینمایی هند یعنی شهر بمبئی و باقی حروف از هالیوود (hollywood) مشتق شده است. این اصطلاح از سال های ۱۹۷۰ توسط یک ستون نویس شایعات مجله ای اختراع شد گرچه درباره این نکته که چه کسی نخستین بار از کلمه بالیوود استفاده کرد اختلاف نظر وجود دارد. به هر صورت پیدایش سینمای هند به سال ۱۹۱۳ و نخستین فیلم بلند و صامت هندی برمی گردد: راج هاریشچاندرا به کارگردانی دادا صاحب پالکی که لقب پدر سینمای هند را دارد. فیلم روز سوم ماه می ۱۹۱۳ به نمایش عمومی درآمد. پالکی نقاش و عکاسی جوان بود که به فیلمسازی روی آورد. نخستین فیلم بلند سینمای هند، مبتنی بر داستانی از اساطیر هند ساخته شده بود.
دو کتاب حماسی بزرگ رامایان و مهابهاراتا، دو سرچشمه بیکران داستانهای اساطیری هند هستند که تا امروز به شیوههای گوناگون بر سینمای هند تأثیر گذاشتهاند. دادا صاحب پالکی در خلال سال های ۱۹۱۳ تا ۱۹۱۸ بیست و سه فیلم تولید کرد. برخلاف هالیوود توسعه سینمای هند در سال های ابتدایی بسیار کند بود. سال ۱۹۲۰ تا ۱۹۴۰ در اوایل سالهای ۱۹۲۰چندین کمپانی تهیه فیلم تاسیس شد و در این دوران بیشتر فیلم های تاریخی ماهیت اسطوره ای داشتند. فیلم هایی که از هالیوود وارد می شد- در ابتدا فیلم های حادثه ای- میان مردم هند با استقبال شایان توجه ای رو به رو می شد و به زودی تولید فیلم های حادثه ای هم در دستور کار قرار گرفت هرچند فیلم های این دوران بیشتر بخش هایی از فصل های کتاب های حماسی سانسکریت «رامایانا» و «ماهابهاراتا» بود. اردشیر ایرانی از پارسیان مطرح هند و مدیر شرکت فیلمسازی امپریال، در سال ۱۹۳۱ نخستین فیلم بلند و ناطق سینمای هند را به نام «عالم آرا» کارگردانی کرد. اردشیر ایرانی به اهمیت صدا در سینما پی برده بود. این فیلم روز چهاردم ماه مارس ۱۹۳۱ در سینما مجستیک شهر بمبئی برای نخستین بار نمایش داده شد. استقبال مردم از «عالم آرا» تا حدی زیاد بود که پلیس شهر برای کنترل جمعیت تماشاگرانی که می خواستند فیلم را تماشا کنند دخالت کرد. براساس گزارش آرشیو ملی هند فیلم «عالم آرا» گم شده است و در آرشیو ملی نگاتیوهای آن وجود ندارد.
اردشیر ایرانی در سال ۱۳۱۱ (۱۹۳۲) فیلم «دختر لر» را کارگردانی کرد که نخستین فیلم ناطق سینمای ایران است. فیلمنامه «دختر لر» و نقش اصلی آن به عبدالحسین سپنتا تعلق داشت. فیلم که در بمبئی به زبان فارسی تهیه شده بود، در سال ۱۳۱۲ در تهران روی پرده سینما رفت و با استقبال زیادی روبرو شد. اردشیر ایرانی که از خانواده های زرتشتی مهاجرت کرده از ایران به هند بود در کمپانی امپریال نخستین ستارگان را به سینما معرفی کرد از جمله محبوب خان و پریتویراج کاپور (پدر راج کاپور). ایرانی در طول بیست و پنج سال ۱۸۵ فیلم تولید کرد.
هر سال تعداد کمپانی های تولید فیلم در هند افزایش می یافت طوری که تعداد کمپانی ها از ۱۰۸ تا در سال ۱۹۲۷ به ۳۲۸ تا در سال ۱۹۳۱ رسید. رفته رفته فیلم های سیاه و سفید جایشان را به فیلم های رنگی دادند. در سینمای هند نخستین تلاش ها برای تولید انیمیشن صورت گرفت. کاخ های بزرگ سینمایی ساخته شد و چهره و سر و وضع تماشاگران سینمایی هم تغییر کرد، به ویژه سینما رشد قابل ملاحظه ای در میان طبقه کارگر جامعه داشت که در دوران فیلم های صامت بخش کوچکی از درصد فروش بلیت به آنها تعلق داشت. در سال های جنگ جهانی دوم تولید فیلم کم شد که به دلیل محدودیت واردات نگاتیو بود ولی تماشاگران سینمای هند هنوز وفادار بودند و هر سال بر رونق سینماهای کشور می افزودند. تولد موج نوی سینما تقریبا سال ۱۹۴۷ بود که صنعت سینمای هند دستخوش تغییر شد و در این دوره است که سینمای مدرن هند متولد شد. داستان های تاریخی و اساطیری سال های پیش جایشان را به فیلم های اصلاح کننده اجتماعی دادند که نگاه انتقادی به سیستم های اجتماعی مانند سنت جهیزیه دادن، چندهمسری و ... داشتند. در سال های ۱۹۵۰ فیلمسازانی مانند بیمال روی و ساتیا جیت رای تمرکزشان را روی زندگی طبقه فرودست جامعه گذاشتند که تا آن سال ها تقریبا داستان های فراموش شده ای بودند. در سالهای ۱۹۶۰ متاثر از تغییرات سیاسی و اجتماعی و همینطور سینمایی در کشورهای اروپایی و آمریکا، موج نوی سینمای هند به وجود آمد که بنیانگذارانش فیلمسازانی مانند مرینال سن، ریتویک گاتاک بودند. فیلم های این دوران که به شدت می خواستند بیش از پیش واقع گرایانه و درباره شناخت و درک آدم های عادی باشند متفاوت از تولیدات تجاری بودند گرچه فیلم های تجاری بیشترین سود را به همراه داشتند. رفته رفته فیلم های تجاری به فیلم «ماسالا» تبدیل شدند، ماسالا ترکیب ژانرهایی مانند اکشن، کمدی و ملودرام است و در هر فیلم از گونه ماسالا دست کم شش کلیپ موسیقی وجود دارد. ژانر ماسالا شکل دهنده قالب فیلم های معاصر بالیوودی است. فیلم ماسالا، بالیوودی که امروزه می شناسیم یکی از موفق ترین فیلمسازان سال های ۱۹۷۰، منموهان دسایی که پدر فیلم ماسالا نامیده می شود، از رویکرد خود به سینما چنین دفاع می کرد: «من می خواهم مردم فقرشان را فراموش کنند. می خواهم آنها را به دنیایی رویایی ببرم که فقر ندارد، گدا وجود ندارد، دنیایی که سرنوشت مهربان است. خدا مدام به بندگانش رحمت می بخشد.» آثاری که آمیزه حادثه، رمانس،کمدی و صدالبته آیتم های موسیقی دارند هنوز صنعت سینمای هند را در ید قدرت خود دارند. گرچه در سال های اخیر توجه بیشتری به پیرنگ، شخصیت پردازی، تنش های دراماتیکی شده است اما این قدرت ستارگان سینمای هند است که در فروش فیلم های هندی سهم به سزایی دارد. پس از موفقیت فیلم «میلیونر زاغه نشین» ساخته دنی بویل در مراسم اسکار که با بازیگران هندی و براساس داستانی هندی ساخته شد، سینمای بالیوود وارد مرحله جدیدی شد. حالا دست اندرکاران سینمای هند بیشتر به بازارهای جهانی توجه دارند. تلاش هایی برای سهم خواهی بیشتر در بازارهای جهانی انجام داده اند. اما سوالی که مطرح می شود این است که آیا فیلم های بالیوود می توانند برای تماشاگران آمریکایی-که روزانه با فیلم های جدیدی از هالیوود روبه رو هستند- جذابیت داشته باشند؟ قطعا فیلم های بالیوود برای تماشاگران آسیایی مخصوصا هندی های مهاجر در اقصی نقاط جهان جذابیت دارند اما آنها هنوز برای رسیدن به این هدف راه طولانی پیشرو دارند.(مهر)
تاریخ انتشار : یکشنبه 21 تیر 1394 ساعت 17:30 | شماره خبر : 2015001174147181953 تعداد بازدید: 18
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 412]
صفحات پیشنهادی
فیلم سینمایی های ایرانی با محوریت حیوانات!
از گاو داریوش مهرجویی تا خروس شاپور قریب فیلم سینمایی های ایرانی با محوریت حیوانات از سال 48 که داریوش مهرجویی فیلم گاو را با محوریت عشق جنون آمیز حسن به یک گاو کلید زد تا الان که چیزی حدود پنج دهه از آن زمان گذشته بارها و بارها فیلم هایی با موضوع حیوانات در سینمای ایرانراه يافتن ۶ فيلم کوتاه ايراني به جشنواره هندوستان
۲۱ تير ۱۳۹۴ ۱۴ ۳۴ب ظ راه يافتن ۶ فيلم کوتاه ايراني به جشنواره هندوستان موج- از ميان فيلمهاي ارسالي پايگاه حمايت از فيلم کوتاه مستقل به جشنواره بين المللي INSIGHT HALF هندوستان ۶ فيلم به بخش مسابقه اصلي اين جشنواره راه يافتند به گزارش خبرگزاري موج فيلمهاي راهيافته به اين جژاپنیها «کیتی» را سینمایی خواهند کرد
ژاپنیها کیتی را سینمایی خواهند کرد کیتی شخصیت محبوب کودکان در سینما حضور پیدا خواهد کرد به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران کیتی گر به ژاپنی که با پاپیون قرمز رنگش شهرتی جهانی دارد فیلم سینمایی خود را خواهد داشت کمپانی ژاپنچگونه پدر و مادر را قانع کنیم که به گزینه مورد علاقه مان برای ازدواج، رضایت بدهند؟
چگونه پدر و مادر را قانع کنیم که به گزینه مورد علاقه مان برای ازدواج رضایت بدهند جامعه > خانواده - مجله سپیده دانایی نوشت یک مشاور گفت این روزها ممکن است برای بسیاری از جوانان پیش بیاید که فردی را برای ازدواج بپسندند و مناسب ببینند اما خانوادهها با انتخاب&بازداشت ۱۲ ماهیگیر ایرانی توسط گارد ساحلی هند
بازداشت ۱۲ ماهیگیر ایرانی توسط گارد ساحلی هندتاریخ انتشار دوشنبه ۱۵ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۴ ۵۳ گارد ساحلی هند یک کشتی ماهیگیری ایران را که حامل ۱۲ خدمه بود در سواحل جنوب این کشور بازداشت کرده است به گزارش دفتر منطقهای خبرگزاری تسنیم به نقل از «تایمز هند» «سینمدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران: حفظ چشمه بل توسط مهندسان ایرانی به سرانجام رسید
مدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران حفظ چشمه بل توسط مهندسان ایرانی به سرانجام رسیدمدیرعامل شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران گفت اجرای طرح حفظ چشمه بل در کردستان کاری شجاعانه و جسارتآمیز بود که توسط مهندسان توانمند ایرانی با موفقیت به سرانجام رسید به گزارش خبرگزاری فارنماینده مردم شیراز در مجلس: امتیازات دادهشده و گرفتهشده در مذاکرات هستهای متوازن باشد/ملت و نمایندگان از حق
نماینده مردم شیراز در مجلس امتیازات دادهشده و گرفتهشده در مذاکرات هستهای متوازن باشد ملت و نمایندگان از حقوق مسلم خود کوتاه نخواهند آمد پرونده هستهای ایران بهانهای برای شناسایی دانشمندان و نخبگان ایرانینماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از توافق هستهای کهارزآوری طلای سرخ ایرانی دو برابر هندوانه صادراتی
گزارش ارزآوری طلای سرخ ایرانی دو برابر هندوانه صادراتی از آنجایی که زعفران محصولی کم آببر است و کمبود آب تاثیری در میزان تولید آن ندارد ارزآوری خوبی نسبت به صادرات محصولات پر مصرف آب مانند هندوانه دارد به گزارش خبرنگار حوزه کشاورزی خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوانیک کشتی ایرانی در ساحل هند، توقیف شد
پلیس ساحلی هند تأیید کرد یک کشتی ایرانی در ساحل هند توقیف شد پلیس ساحلی هند تایید کرد یک قایق که حامل پرچم ایران بوده را در سواحل این کشور توقیف کرده است که احتمال میرود سرنشینان آن نیز ایرانی باشند به گزارش سرویس حوادث جام نیوز پلیس ساحلی هند تایید کرد یک قایق که حامل پرچمهند توقیف یک قایق ایرانی را تایید کرد
دوشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۴ - ۱۶ ۲۷ پلیس ساحلی هند تایید کرد یک قایق که حامل پرچم ایران بوده را در سواحل این کشور توقیف کرده است که احتمال میرود سرنشینان آن نیز ایرانی باشند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس پلیس ساحلی هند روز یکشنبه اعلام کرد یکبا هدف تسهیل در واردات هند مجوز شرکتهای بیمهکننده کشتیهای ایرانی را تمدید کرد
با هدف تسهیل در وارداتهند مجوز شرکتهای بیمهکننده کشتیهای ایرانی را تمدید کرددهلینو در اقدامی با هدف کمک به واردات نفت از تهران مجوز فعالیت 2 شرکت بیمه ایرانی ارائهدهنده پوشش بیمهای به کشتیهای کانتینربر و نفتکشهای عازم بنادر هند را به مدت یک سال تا 25 ژوئن سال دیگر تمدبوفالوي هندي در سفره ایرانی!
بوفالوي هندي در سفره ایرانی اگربا ولع به سمت سوسيس و كالباس حملهور ميشوید بدانید که گوشت بوفالوي وارداتي از هند براي توليد غذاي مورد علاقهتان در نظر گرفته شده است مجله سیب سبز - سارا میرشجاعی اين روزها با خبر واردات گوشت بوفالو از هند جنجالها و ابهامات زيادي درباره بهداشتگارد ساحلی هند ۱۲ ماهیگیر ایرانی را بازداشت کرد |اخبار ایران و جهان
گارد ساحلی هند ۱۲ ماهیگیر ایرانی را بازداشت کرد گارد ساحلی هند یک لنج ماهیگیری با ۱۲ خدمه ایرانی را در نزدیکی ساحل کرالای هند توقیف کرد کد خبر ۵۱۴۹۰۸ تاریخ انتشار ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۲ ۲۷ - 06 July 2015 گارد ساحلی هند یک لنج ماهیگیری با ۱۲ خدمه ایرانی را در نزدیکی ساحل کرالای هند ت10 نوآوری تکنولوژی برتری که پزشکی را متحول خواهند کرد
10 نوآوری تکنولوژی برتری که پزشکی را متحول خواهند کرد با آماده سازی و برنامه ریزی ما این فرصت را داریم تا آگاهانه و هدفمند سیستم بهداشت و درمان را بخش به بخش مجدد طراحی کنیم و در این امر تکنولوژی های جدید به یاری ما خواهند آمد به گزارش دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگتوقیف یک قایق ایرانی در آبهای هند
به اتهام قاچاق توقیف یک قایق ایرانی در آبهای هند گارد ساحلی هند از توقیف یک قایق ماهیگیری ایرانی و بازداشت ۱۲ خدمه آن خبر داد به گزارش سرویس سیاسی جام نیوز مقامهای محلی در ایالت کرالا جنوب غربی هند گفتهاند گارد ساحلی آن کشور یک قایق ماهیگیری ایرانی را توقیف و ۱۲ماهنامه «ایران معاصر» منتشر شد/ از پیمانی که شاید جلوی آمریکا و ناتو را بگیرد تا روابط ایرانی-هندی
ماهنامه ایران معاصر منتشر شد از پیمانی که شاید جلوی آمریکا و ناتو را بگیرد تا روابط ایرانی-هندی بین الملل > دیپلماسی - شماره جدید چهل و چهارم مجله ایران معاصر طبق معمول سعی می کند بازتاب مبرم ترین مسایل سیاست بین المللی را که هم با جمهوری اسلامی ایران و هم با اوگارد ساحلی هند ۱۲ ماهیگیر ایرانی را بازداشت کرد
گارد ساحلی هند ۱۲ ماهیگیر ایرانی را بازداشت کرد گارد ساحلی هند یک لنج ماهیگیری با ۱۲ خدمه ایرانی را در نزدیکی ساحل کرالای هند توقیف کرد به گزارش پایگاه خبری فایننشال اکسپرس یک لنج خارجی مشکوک با 12 خدمه ایرانی امروز در نزدیکی ساحل کرالای هند متوقف و از سوی گارد ساحلی هن-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها