تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
بهترین سایتهای خرید تیک آبی رسمی اینستاگرام در ایران
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1815553349
پیامبران اجنه قبل از خلقت بشر
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: پیامبران اجنّه قبل از خلقت بشرای گروه جن و انس آیا پیامبرانی از شما به سوی شما نیامد. تا آیات مرا بر شما بخواند و شما را به ملاقات این روز انذار دهد…؟
در قرآن مجید اصل وجود جن مورد تایید قرار گرفته، اما آیا اجنه پیش از آفرینش آدم، پیامبر داشته اند یا نه؟ باید گفت: برای اجنّه دو مقطع زمانی مفروض است. یک مقطع زمانی قبل از خلقت بشر و یک مقطع زمانی بعد از خلقت بشر.در مقطع زمانی دوم؛ یعنی پس از خلقت و آفرینش انسان که مشترک میان جن و انس است (چه قبل از ظهور اسلام و چه بعد از ظهور اسلام) مطابق آنچه که در آیات قرآن مجید آمده است جنیان نیز همانند انسان ها مکلف بوده اند که از پیامبرانی که در میان انسان ها مبعوث شده و از جنس بشر بودند پیروی نمایند.[1] بر همین اساس بسیاری از اجنه به پیامبران الاهی ایمان آورده و گروهی دیگر ایمان نیاورده و کافر شدند.اما در مقطع زمانی؛ قبل از خلقت بشر، آن هنگامی که خداوند هنوز انسان را خلق نکرده، ولی اجنّه را آفریده بود، آیا برای آگاهی و هدایت اجنّه پیامبرانی مبعوث شده بودند یا خیر؟ و اگر مبعوث شده اند آیا از جنس جن بوده اند؟ در پاسخ می توان گفت: قبل از خلقت حضرت آدم (علیه السلام) پیامبرانی از جنس اجنّه در بین آنان وجود داشته است زیرا:1- از سویی قرآن کریم هدف از آفرینش جن و انس را عبودیت و تکامل می داند و می فرماید: “همانا جن و انس را برای عبادت آفریدم.[2] شکی نیست که رسیدن به مقام واقعی عبودیّت که همان کمال واقعی است بدون تکالیف میسر نیست. از این جهت می توانیم بگوییم که اجنه هم مکلف بوده اند[3] و بر این نکته آیات قرآن هم گواهی می دهند.[4]و از سویی دیگر روشن است که نمی شود خداوند حکیم جن را مکلف کرده باشد، ولی تکلیف و اجزا و شرایط آن را به آنان نیاموخته و راهنما نفرستاده باشد. بنابراین، تکلیف جن و انس فرع بر ارسال نبی است و تا ارسال پیامبری صورت نگرفته باشد، تکلیف جایز نیست.در روایت آمده است که یک مرد شامی از حضرت علی (علیه السلام) پرسید: آیا خداوند پیامبرانی را به سوی جن فرستاده است؟ امام علی (علیه السلام) در پاسخ فرمودند: “آری خداوند پیامبری به نام یوسف برای ارشاد آنان فرستاد، ولی آنها وی را به شهادت رساندند2- خداوند عادل و حکیم است و فعل قبیح از عادل حکیم سر نمی زند. چگونه است که خداوند می فرماید: جن و انس را در صورت کوتاهی در انجام وظایف مواخذه و عذاب می نمایم : “دوزخ را از جن و انس همگی (افراد بی ایمان و گنه کار) پر می کنم.[5] آیا ممکن است خداوند عادل و حکیم بدون این که پیامبرانی را به سوی آنها گسیل داشته باشد و با آنان اتمام حجّت کرده باشد،آنها را عذاب کند؟ قطعاً جواب منفی است، چرا که عقاب مکلف بدون ارسال نبی و اتمام حجت قبیح است و فعل قبیح از حکیم سر نمی زند. اجنه نیز مشمول این قاعده کلی عقلی هستند. بعلاوه خود قرآن هم می فرماید: “ما هرگز (قومی را) مجازات نخواهیم کرد، مگر این که پیامبری را مبعوث کرده باشیم (تا وظایف شان را بیان کند)[6]، پس قطعا آنها دارای پیامبرانی بوده اند.
3- آیه شریفه: “یا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَ لَمْ یَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِنْکُمْ یَقُصُّونَ عَلَیْکُمْ آیاتی وَ یُنْذِرُونَکُمْ لِقاءَ یَوْمِکُم هذا….[7]؛ ای گروه جن و انس آیا پیامبرانی از شما به سوی شما نیامد. تا آیات مرا بر شما بخواند و شما را به ملاقات این روز انذار دهد…؟ مفهوم این آیه و احتجاج قاطع آن، به روشنی دلالت دارد که در تمام مقاطع زمانی وجود اجنه، قبل از خلقت حضرت آدم (علیه السلام) و بعد از خلقت حضرت آدم (علیه السلام) و حتی قبل و بعد از اسلام، پیامبرانی برای آنها بوده است. منتها طبیعی است که قبل از خلقت بشر این پیامبر از جنس خودشان بوده باشد.[8] شاهد این مطلب آیه دیگری است که می فرماید:“إِنَّا أَرْسَلْناکَ بِالْحَقِّ بَشیراً وَ نَذیراً وَ إِنْ مِنْ أُمَّةٍ إِلاَّ خَلا فیها نَذیرٌ؛[9] ما تو را به حق براى بشارت و انذار فرستادیم و هر امّتى در گذشته انذارکنندهاى داشته است.4- در روایت آمده است که یک مرد شامی از حضرت علی (علیه السلام) پرسید: آیا خداوند پیامبرانی را به سوی جن فرستاده است؟ امام علی (علیه السلام) در پاسخ فرمودند: “آری خداوند پیامبری به نام یوسف برای ارشاد آنان فرستاد، ولی آنها وی را به شهادت رساندند.[10] این روایت نیز به خوبی دلالت دارد که اجنه پیامبرانی مختص به خود داشته اند.بنابراین، با توجه به آنچه بیان کردیم روشن شد که گروه جن گروهی مکلف و دارای تکلیف بوده و قبل از خلقت بشر پیامبرانی برای ارشاد و هدایت آنان مبعوث شده اند، لکن کیفیت آن بر ما معلوم نیست. پی نوشت ها : [1] البته باید توجه داشت که این مسئله در باره حضرت موسی (ع) و پیامبر اسلام قطعی است و در باره بقیه پیامبران از جنس بشر، مفسران دیدگاه های گوناگونی ارائه کرده اند. رساترین و گویاترین آیات در این مورد آیات 29 و 30 سوره مبارکه احقاف است: “وَ إِذْ صَرَفْنا إِلَیْکَ نَفَراً مِنَ الْجِنِّ یَسْتَمِعُونَ الْقُرْآنَ فَلَمَّا حَضَرُوهُ قالُوا أَنْصِتُوا فَلَمَّا قُضِیَ وَلَّوْا إِلى قَوْمِهِمْ مُنْذِرینَ قالُوا یا قَوْمَنا إِنَّا سَمِعْنا کِتاباً أُنْزِلَ مِنْ بَعْدِ مُوسى مُصَدِّقاً لِما بَیْنَ یَدَیْهِ یَهْدی إِلَى الْحَقِّ وَ إِلى طَریقٍ مُسْتَقیمٍ؛ بیاد آور هنگامی که گروهی از جن را به سوی تو متوجه ساختیم که قرآن را استماع کنند وقتی حضور یافتند به یک دیگر گفتند خاموش باشید و گوش فرا دهید (بشنوید) و هنگامی که پایان گرفت به سوی قوم خود بازگشتند و آنها را انذار کردند و به قوم خود گفتند ای قوم! ما کتابی را استماع کردیم که بعد از موسی (ع) نازل شده است و کتب قبل از خود را نیز تایید و تصدیق می کند و…. البته اگر دراین آیه می بینیم که از انجیل اسمی برده نمی شود به خاطر آن است که تورات کتاب اصلی است و مسحیان هم احکام شرایع خود را از آن گرفته و می گیرند، نک: تفسیر نمونه، ج 21، ص370. علامه طباطبائی نیز در تفسیر المیزان به صراحت می فرماید: این فراز از آیه مبارکه انا سمعنا کتاباً انزل من بعد موسی مصدقاً لما بین یدیه، اشعار بلکه دلالت دارد بر این که جنیان نامبرده مؤمن بر دین حضرت موسی (ع) و کتاب آن جانب بوده اند، نک: تفسیر المیزان، ج 18، ص 350 در باره مقطع زمانی بعد از اسلام هم آمده است: پیامبر اکرم (ص) از مکه به سوی بازار عکّاظ در طائف آمد تا مردم را که در آن مرکز بزرگ اجتماع کرده بودند، به دین اسلام دعوت کند، اما کسی به دعوت او پاسخ مثبت نداد. در بازگشت به محلی رسید که آن را وادی جن می گفتند. شب را در آن جا ماند و تلاوت آیات قرآن می فرمود. گروهی از جنیان آیات را شنیدند و ایمان آوردند و برای تبلیغ به سوی قوم خود بازگشتند. نک: تفسیر نمونه، ج 25، ص 100، ذیل آیات 1و 2 سوره جن.البته عده ای از عبارت “رسل منکم در آیه شریفه: “یا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ أَ لَمْ یَأْتِکُمْ رُسُلٌ مِنْکُمْ یَقُصُّونَ عَلَیْکُمْ آیاتی وَ یُنْذِرُونَکُمْ لِقاءَ یَوْمِکُم هذا…؛ ای گروه جن و انس آیا پیامبرانی از شما به سوی شما نیامد. تا آیات مرا بر شما بخواند و شما را به ملاقات این روز انذار دهد… خواستند استفاده کنند که پیامبر جنیان بعد از خلقت آدم هم از جنس خودشان بوده است. اگرچه در باره پیامبر اسلام قبول دارند که پیامبر جن و انس بوده است. نک: تفسیر روح البیان، ج 3 ، ص105؛ اسماعیل حقی بروسوی؛ تفسیر راهنما، ج 5 ، ص 354 ولی عده ای دیگر از مفسران با رد این دیدگاه می گویند:آنچه از آیات سوره جن به خوبى استفاده مىشود، این است که قرآن و اسلام براى همه، حتى آنها نازل شده، و پیامبر اسلام مبعوث برای همه بوده است، منتها هیچ مانعى ندارد که رسولان و نمایندگان از خود آنها از طرف پیامبر (ص) مامور دعوت آنان بوده باشند و کلمهمنکم (از شما) دلیل بر آن نیست که پیامبران هر دسته از جنس خودشان خواهند بود؛ زیرا هنگامى که به گروهى گفته شود، نفراتى از شما … این نفرات ممکن است از یک طایفه یا از همه طوایف باشند. نک: تفسیر نمونه، ج 5، ص 443، یعنی کلم؛منکم بیش از این دلالت ندارد که پیغمبران از جنس مجموع و روى هم رفته همان جن و انسى بودند که به سوى ایشان مبعوث شدند و خداوند پیغمبران را از جنس ملائکه قرار نداد تا امت ایشان از دیدنشان وحشت نکنند، و کلام ایشان را که همان زبان مادرى خودشان است بفهمند. اما این که براى جن پیغمبرانى از جن و براى انس انبیایى از انس مبعوث کرده باشد، آیه شریفه هیچ گونه دلالتى بر آن ندارد، نک: تفسیر المیزان، ج7 ، ص 540.[2] “و ما خلقت الجنّ و الانس الاّ لیعبدون، ذاریات ، 56[3] نک: بحارالأنوار، ج۶۰، ص۳۱۱٫[4] “أُولئِکَ الَّذِینَ حَقَّ عَلَیْهِمُ الْقَوْلُ فِی أُمَمٍ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِمْ مِنَ الْجِنِّ وَ الْإِنْسِ إِنَّهُمْ کانُوا خاسِرِینَ، احقاف ، 18[5] سجده، 13و هود، 119[6] اسراء، 15[7] انعام، 130[8] این نکته طبق نظر عده ای از مفسران از ظهور “رسل منکم قابل استفاده است و این شامل همه زمان ها می شود، اما زمان حضرت موسی (ع) و پیامبر اسلام (ص) استثناء شده و پیامبران آنها از جنس خودشان نبوده اند.[9] فاطر، 29[10] بحار الانوار، ج 10 ، ص 76 :هل بعث الله نبیا الی الجنّ فقال نعم بعث الیهم نبیا یقال له یوسف فدعاهم الی الله فقتلوه.بخش قرآن تبیان منبع : اسلام پدیا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 292]
صفحات پیشنهادی
پیامبران اجنه قبل از خلقت بشر
پیامبران اجنه قبل از خلقت بشر-پیامبران اجنّه قبل از خلقت بشرای گروه جن و انس آیا پیامبرانی از شما به سوی شما نیامد. تا آیات مرا بر شما بخواند و شما را به ملاقات این ...
پیامبران اجنه قبل از خلقت بشر-پیامبران اجنّه قبل از خلقت بشرای گروه جن و انس آیا پیامبرانی از شما به سوی شما نیامد. تا آیات مرا بر شما بخواند و شما را به ملاقات این ...
جن ها چه موجوداتی هستند ؟؟؟
احادیث و روایات: پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا توكل كند، خداوند هزينه او را كفايت ... خلقت انسان بعد از خلقت جن روي زمين بوده است و جنها هفت هزار سال پيش از انسان در ...
احادیث و روایات: پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا توكل كند، خداوند هزينه او را كفايت ... خلقت انسان بعد از خلقت جن روي زمين بوده است و جنها هفت هزار سال پيش از انسان در ...
دفاع سایت نزدیک به مشایی از جن گیری: می توان از خدمات جن های ...
در سوره حجر تاکید میشود که خلقت جن پیش از آفرینش انسان انجام شد. ... جن خوب، جن بدآیت الله مکارم شیرازی اعتقاد دارد که «از خود جن پیامبر نبوده، بلكه انبیای الهی ...
در سوره حجر تاکید میشود که خلقت جن پیش از آفرینش انسان انجام شد. ... جن خوب، جن بدآیت الله مکارم شیرازی اعتقاد دارد که «از خود جن پیامبر نبوده، بلكه انبیای الهی ...
انسانهاى قبل از آدم
انسانهاى قبل از آدم منبع:مجله پرسمان از نظر اسلام و اديان الهى، انسانها فرزندان آدم و حوا ... هاى ديگرى بوده اند كه به دلايل نامعلومى نسلشان منقرض گشته است.2در خصوص خلقت ... پيش از حضرت آدم، موجوداتى شبيه آدم و جن بوده اند و سپس يا از بين رفته اند و يا ... انسانيت رسيده، حضرت آدم عليهالسلام نخستين انسان و نخستين پيامبر از نسل ...
انسانهاى قبل از آدم منبع:مجله پرسمان از نظر اسلام و اديان الهى، انسانها فرزندان آدم و حوا ... هاى ديگرى بوده اند كه به دلايل نامعلومى نسلشان منقرض گشته است.2در خصوص خلقت ... پيش از حضرت آدم، موجوداتى شبيه آدم و جن بوده اند و سپس يا از بين رفته اند و يا ... انسانيت رسيده، حضرت آدم عليهالسلام نخستين انسان و نخستين پيامبر از نسل ...
مقام ليله القدري فاطمه (س)
24 ژوئن 2008 – رحمان عظيم زاده در مقاله ذيل نويسنده با اشاره به خلقت نور وجود پيامبر (ص) و ... حضرت فرمودند: آري خداوند تعالي قبل از اين كه آدم را در اين مدت خلق نمايد من و ... كامل و امامت انس و جن نازل مي شود، زيرا اين نزول دايمي مي بايست بر كسي باشد و ...
24 ژوئن 2008 – رحمان عظيم زاده در مقاله ذيل نويسنده با اشاره به خلقت نور وجود پيامبر (ص) و ... حضرت فرمودند: آري خداوند تعالي قبل از اين كه آدم را در اين مدت خلق نمايد من و ... كامل و امامت انس و جن نازل مي شود، زيرا اين نزول دايمي مي بايست بر كسي باشد و ...
آفرينش انسان و مراحل حيات اواز منظر علامه طباطبائي (1)
خلقت از خاک که اولين موجود (حضرت آدم عليه السلام) با آن ساخته شده؛ 2. ... اين مفسر بزرگ در تفسير الميزان و سه رساله به نام هاي الانسان قبل الدنيا، الانسان في الدنيا، ... 63 آيه از قرآن ذکر شده، و سوره اي نيز به اين نام (انسان) بر پيامبر صلي الله عليه و آله نازل شده است. ... «انس» (به ضمه) در مقابل «جن» به معناي اهلي، خوگيرنده و مأنوس است.
خلقت از خاک که اولين موجود (حضرت آدم عليه السلام) با آن ساخته شده؛ 2. ... اين مفسر بزرگ در تفسير الميزان و سه رساله به نام هاي الانسان قبل الدنيا، الانسان في الدنيا، ... 63 آيه از قرآن ذکر شده، و سوره اي نيز به اين نام (انسان) بر پيامبر صلي الله عليه و آله نازل شده است. ... «انس» (به ضمه) در مقابل «جن» به معناي اهلي، خوگيرنده و مأنوس است.
جلوه هاي ناب خلقت
جلوه هاي ناب خلقت نويسنده:محمدعلي قاسميمنبع:روزنامه قدس اشاره: از ديدگاه ... آيين عملي و علمي انسان، برنامه اي را ارائه مي دهد كه همراه و مطابق با فطرت و احساسات بشر باشد. .... (23) در اين آيه، به پيامبر(ص) فرمان داده مي شود كه در برابر لجاجت، خطاكاري و .... قرآن كريم هدف خلقت انسان را تكامل و رسيدن به عبوديت مي داند و مي فرمايد:«ما جن و انس ...
جلوه هاي ناب خلقت نويسنده:محمدعلي قاسميمنبع:روزنامه قدس اشاره: از ديدگاه ... آيين عملي و علمي انسان، برنامه اي را ارائه مي دهد كه همراه و مطابق با فطرت و احساسات بشر باشد. .... (23) در اين آيه، به پيامبر(ص) فرمان داده مي شود كه در برابر لجاجت، خطاكاري و .... قرآن كريم هدف خلقت انسان را تكامل و رسيدن به عبوديت مي داند و مي فرمايد:«ما جن و انس ...
تأثیر دعا در کسب روزی
پیامبران اجنه قبل از خلقت بشر · قانون كولن · اطلاعیه شماره 4؛ 27 اردیبهشت 1390 · تفاوت معاد با رجعت در چیست؟ گمرک اندیشه تان را مراقبت کنید · پایان قصه دایی و ...
پیامبران اجنه قبل از خلقت بشر · قانون كولن · اطلاعیه شماره 4؛ 27 اردیبهشت 1390 · تفاوت معاد با رجعت در چیست؟ گمرک اندیشه تان را مراقبت کنید · پایان قصه دایی و ...
جن، از خيال تا واقعيت
جن، از خيال تا واقعيت-آنچه مي خواهيد در باره موجودات نديدني بدانيد از زبان حجت الاسلام ولي ا. ... احادیث و روایات: پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه ... اين نيروي موجود در خلقت را مديريت کنيم؛ نه آن که آن قدر از اين واقعيت دور افتيم تا ... قرآن کريم، اين پرسش را در ارتباط با دو برهه از تاريخ، پاسخ مي دهد: قبل از اسلام ...
جن، از خيال تا واقعيت-آنچه مي خواهيد در باره موجودات نديدني بدانيد از زبان حجت الاسلام ولي ا. ... احادیث و روایات: پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه ... اين نيروي موجود در خلقت را مديريت کنيم؛ نه آن که آن قدر از اين واقعيت دور افتيم تا ... قرآن کريم، اين پرسش را در ارتباط با دو برهه از تاريخ، پاسخ مي دهد: قبل از اسلام ...
دنياي اجنه وانسان
دنياي اجنه وانسان نويسنده: علي سيف اللهي جن ها چه نسبتي با ما انسان ها دارند؟ ... احادیث و روایات: پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق. ... نيروي موجود در خلقت را مديريت کنيم؛ نه آنکه آن قدر ازاين واقعيت دور افتيم که فکر کنيم جن ...
دنياي اجنه وانسان نويسنده: علي سيف اللهي جن ها چه نسبتي با ما انسان ها دارند؟ ... احادیث و روایات: پیامبر اکرم (ص):غيرت از ايمان است و بى بند و بارى از نفاق. ... نيروي موجود در خلقت را مديريت کنيم؛ نه آنکه آن قدر ازاين واقعيت دور افتيم که فکر کنيم جن ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها