تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):پيش از آن كه زبانت تو را به زندان طولانى و هلاكت درافكند، او را زندانى كن، زيرا هيچ چ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820536847




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سوزاندن کاه و کلش زمین های زراعی مرگ خاک زمین را به دنبال دارد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: سوزاندن کاه و کلش زمین های زراعی مرگ خاک زمین را به دنبال دارد اردبیل - ایرنا - مدیر هماهنگی ترویج جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: سوزاندن کاه و کلش زمین های زراعی مرگ خاک زمین را به دنبال دارد.


به گزارش ایرنا از روابط عمومی جهاد کشاورزی اردبیل ، علیرضا خواجوی روز سه شنبه افزود: هر سال با فصل برداشت محصولات زراعی ، کشاورزان اقدام به سوزاندن کاه و کلش و بقایای گیاهی مزارع می کنند که این عمل موجب آلودگی محیط زیست ، از بین رفتن حاصلخیری خاک و نابودی عناصر و موجودات زنده خاک شده و ظرفیت نگهداری آب را از بین می برد.
او وجود ماده آلی در خاک را بیانگر سلامت و کیفیت خاک دانست و اظهار کرد: عدم رعایت تناوب کشت و آیش ، سوزاندن کاه و کلش و چرای بی رویه احشام در مزارع پس از جمع آوری محصولات موجب فقیر شدن خاک از نظر مواد آلی شده و باعث کاهش حاصلخیزی خاک می شود.
به گفته وی ، کاه و کلش بجا مانده پس از برداشت محصول میزان زیادی مواد غذایی مورد نیاز گیاهان زراعی دارد که در صورت برگردانده شدن به خاک توسط میکرو اورگانیسم ها تجزیه شده و دوباره در اختیار گیاه قرار می گیرد.
ود گفت: علاوه بر هدر رفت عناصر غذایی سوزاندن بقایای گیاهی سبب کاهش شدید جمعیت میکرو اورگانیسم ها به ویژه در لایه های سطحی خاک ، کاهش کیفیت خاک ، کاهش نفوذ پذیری آب در خاک ، افزایش فرسایش پذیری خاک ، هدر رفت مقدار زیادی از کربن به صورت co2 ، تبدیل بقایای آلی پرارزش به ماده سوخته و افزایش جرم ویژه ظاهری خاک می شود که باعث کاهش عملکرد خاک شده و به زراعان خسارت مالی زیاد می زند.
6018/1257



16/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 41]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن