محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1827346765
ناظر کیفی، دیدهبان آثار نمایشی
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
ناظر کیفی، دیدهبان آثار نمایشی
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 تیر 1394 ساعت 11:29 | شماره خبر : 2006827649425849747 تعداد بازدید: 0
پ پ
مردمی که به تماشای آثار نمایشی تلویزیون مینشینند، توقع دارند این آثار هم از لحاظ محتوا و هم ساختار قابل قبول باشند و بتوانند احساس رضایتمندی را در آنها به وجود آورند. آثاری جذاب که هم سرگرمکننده باشند و هم پیام یا حرفی را که خودشان نمیدانند به آنها منتقل کنند. برخی کارگردانان آنقدر صاحبنام و صاحبسبک هستند که نامشان کیفیت کار را تضمین میکند، اما تعداد این کارگردانان زیاد نیست.
در چنین شرایطی باید مشاوری در کنار کارگردان باشد که موفقیت کار را تضمین کند؛ مشاوری که چندسالی است در تلویزیون با نام ناظر کیفی معرفی میشود. این فرد در کنار تیم سازنده آثار، تعریف شده تا کاری قابل قبول به آنتن تلویزیون سپرده شود، اما هرچند نام ناظر کیفی در همه آثار نمایشی تلویزیون دیده میشود، ولی همه کارها خوب و دیدنی نیستند. آیا ناظران کیفی کار خود را بلد نیستند یا تعریف درستی از آنها نشده یا نام این فرد در بیشتر کارها به صورت فرمایشی در تیتراژ دیده میشود؟ پیدایش ناظران کیفی پیش از افزایش شبکههای تلویزیونی، تولید برنامه برای معدود شبکههای تلویزیونی بهعهده تهیهکنندگانی بود که رابطه سازمانی تعریفشدهای با تلویزیون داشتند و جزو نیروهای رسمی محسوب میشدند. به طور طبیعی این تهیهکنندگان به مدد استمرار فعالیت در تلویزیون هم با ویژگیهای این رسانه آشنا بودند و هم با چارچوبها و ضوابط آن. پس از افزایش شبکهها و نیاز به تولیدات بیشتر، ساخت برنامههای تلویزیونی و بخصوص آثار نمایشی به تهیهکنندگانی در خارج از سازمان صداوسیما سپرده شد، اینجا بود که ضرورت نظارت بر این تولیدات احساس شد و افرادی به نام ناظر کیفی از طرف تلویزیون نظارت بر این تولیدات را بهعهده گرفتند. این افراد موظف شدند هم به لحاظ محتوایی و هنری و هم به منظور رعایت ضوابط رسانه ملی از جمله نوع پوشش، مناسبات و قوانین عرفی و اسلامی در آثار تلویزیونی و چگونگی هزینه کردن بودجه و سرمایه تلویزیون در روند تولید نظارت کنند. ناظران غیرکیفی پیش از تغییرات ساختاری تلویزیون، افرادی با تخصصهای مختلف تحت عنوان ناظر کیفی با شبکهها همکاری داشتند. این افراد با همین عنوان در استخدام شبکهها بودند و به پروژههای در دست تولید سرکشی میکردند. طبیعی است که این عنوان سازمانی در صورت بیتوجهی به تخصصهای مورد نیاز، میتوانست به نزدیکان و بستگان یا افرادی بیصلاحیت سپرده شود. در این دوره، انتخاب ناظران کیفی بهعهده مدیران شبکهها بود و اندکی بیتوجهی به این عنوان شغلی میتوانست بسادگی هویت و عملکرد ناظران کیفی را زیر سوال ببرد و برعکس، کمی هوشمندی در انتخاب این ناظران میتوانست تاثیر قابل توجهی بر کیفیت آثار نمایشی داشته باشد. ناظرانی که نامشان کیفیت یک اثر را تضمین میکند، حاصل انتخابهای درست مدیران در آن دوره هستند و شکلگیری نگاهی که ناظران کیفی را افراد مداخلهگر تلقی میکند، نتیجه انتخابهای نادرست. در حال حاضر با تغییر ساختار تلویزیون و شکلگیری اداره کل نمایش، انتخاب ناظران کیفی با نظر این اداره کل و بر مبنای پیشنهاد مدیران شبکهها و مدیران گروههای فیلم و سریال شبکههای تلویزیونی انجام میشود. هدف؛ ارتقای کیفیت ناظر کیفی به معنی واقعی کلمه چه کسی است؟ کسی که بر اجرای ضوابط سازمانی و قواعد دینی و عرفی، نظارت دارد یا مشاوری که سازندگان تولید یک سریال تلویزیونی را یاری میدهد تا اثری بهتر و با کیفیت مطلوبتر بسازند؟ رحمان سیفیآزاد، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه یک، که نظارت کیفی بر سریالهای تلویزیونی از جمله سریال پریدخت را نیز بهعهده داشته است، ناظر کیفی را فردی میداند که به ضوابط سازمان آشناست، اما در عین حال درباره ساخت آثار نمایشی نیز تخصص و تجربه دارد. وی میگوید: ناظر کیفی باید از ایده تا دیده همراه یک اثر باشد، یعنی از زمانی که ایده یک اثر تلویزیونی شکل میگیرد تا زمانی که آن اثر به نمایش درمیآید. او نماینده و امین مدیر گروه است و نظارت همهجانبه بر تولید یک اثر را به عهده دارد. وظایفی که سیفیآزاد به آنها اشاره میکند نیازمند تخصصهای ویژهای است که از نگارش فیلمنامه تا کارگردانی و فنی پشتیبانی را شامل میشود. سیفیآزاد به عنوان کسی که هم کارگردانی و هم نظارت کیفی را تجربه کرده، در این باره میگوید: افرادی که در روند نظارت کیفی صرفا مسئول بررسی رعایت ضوابط عرفی و شرعی هستند، نمیتوانند موفقیت هنری اثر را تضمین کنند و همین باعث شده برداشت نادرستی درباره مقوله نظارت کیفی ایجاد شود. کارمند یا ناظر از نگاه امیرحسین آشتیانیپور، مدیر گروه فیلم و سریال شبکه سه، ناظر کیفی کسی است که به لحاظ سواد و دانش و تجربه جایگاهی قابل قبول داشته و نظرات و مشاورهاش برای کارگردان پذیرفتنی باشد. وی دستمزد ناظران را یکی از مسائل مهم در نقش و تاثیرگذاری آنها میداند و توضیح میدهد: کسی که در زمینه تولید آثار تلویزیونی تخصص و تجربه داشته باشد با دستمزد کارمندی که برای ناظران کیفی تعریف شده کار نخواهد کرد و کسی که با چنین دستمزدی استخدام میشود یعنی از تجربه و دانش برنامهسازی برخوردار نیست و در نتیجه توانایی نظارت بر کیفیت اثر را نخواهد داشت. آیا به تعداد سریالهای تلویزیونی که در طول سال ساخته میشود افراد متخصص و توانمند داریم که نظارت کیفی بر روند تولید داشته باشند؟ و نیز مدیران گروههای فیلم و سریال هر شبکه یا تهیهکنندگان سریالهای تلویزیونی میتوانند مسئولیت نظارت کیفی را بهعهده بگیرند؟ تربیت ناظران کیفی تهیهکننده در یک برنامه تلویزیونی مسئولیت اجرایی و محتوایی اثر را به عهده دارد. در یک سریال تلویزیونی تهیهکننده از زمان انتخاب طرح همراه و مسئول پروژه شناخته میشود و بر روند تولید نظارت دارد. با این تعریف بعید است وجود یک ناظر کیفی ضرورتی داشته باشد. آشتیانیپور به محدود بودن تعداد تهیهکنندگان خوب و قدرتمند در تلویزیون اشاره میکند و راه چاره را در تربیت نیروی انسانی میداند. وی اظهار میکند: ایدهآل این است که تهیهکننده خودش ناظر کیفی باشد و مسئولیت کموکیف اثرش را بپذیرد، اما در شرایطی هستیم که به اندازه کافی تهیهکننده متخصص وجود ندارد؛ کسی که فیلمنامه بشناسد، قدرت تحلیل کیفی داشته و با ضوابط تلویزیون آشنا باشد. این در حالی است که نبض شبکههای تلویزیونی میتپد و هر لحظه نیازمند برنامههای تازه هستند تا تهیهکنندگان حرفهای شوند. با توجه به نکات مطرح شده، به نظر میرسد حرفه «ناظر کیفی» در دورهای براساس ضرورتهای تلویزیون ایجاد شده، اما چون و چرایی آن بدرستی تعریف و مشخص نشده است. این پدیده تا زمانی که تلویزیون برای تولید آثار مورد نیازش به اهالی سینما و حتی افراد کمتجربه نیاز دارد، ضروری به نظر میرسد، اما تا زمانی که تهیهکنندگان بیشتری در زمینه ساخت برنامههای تلویزیونی تجربه و تبحر پیدا کنند، ساختار سازمانی دستکم در گروههای فیلم و سریال شکل و شمایل رسانهای به خود بگیرد و نام تهیهکننده و کارگردان تضمینکننده موفقیت اثر باشد، لازم است نظارت کیفی باز تعریف شود. حرفهای کاملا مستقل علیرضا افخمی که سالها به عنوان یک ناظر کیفی خوب در تلویزیون شناخته شده و نامش در تیتراژ بسیاری از سریالهای تلویزیونی بر کیفیت اثر تضمین داشته، معتقد است، نه مدیر گروه و نه تهیهکننده نمیتوانند مسئولیت ناظر کیفی را بهعهده داشته باشند. افخمی هم آن دسته از ناظرانی را که صرفا بر رعایت ضوابط و قواعد نظارت دارند به رسمیت میشناسد و هم کسانی که به عنوان مشاور در کنار تهیهکننده و کارگردان قرار دارند و معتقد است هر دو گروه ناظر کیفی محسوب میشوند. او که کارگردانی را تجربه کرده بر این باور است که تهیهکننده نمیتواند مسئولیت نظارت کیفی را هم بهعهده بگیرد. وی در این باره توضیح میدهد: ناظر کیفی به عنوان مشاور، کسی است که هر لحظه در هر شرایطی و برای هر مسالهای در خدمت گروه تولید باشد و این مسئولیت بار کاری تهیهکننده را بسیار سنگین میکند. تهیهکننده وظایف متعددی دارد، در انتخاب تکتک گروه تولید نقش دارد، پیدا کردن لوکیشنها و مدیریت مالی پروژه زیرنظر او انجام میشود و همه اینها به حدی است که او نمیتواند به عنوان ناظر کیفی هر لحظه و همیشه همراه با گروه تولید باشد. از نگاه او ناظر کیفی یک حرفه مستقل است و هر دو دسته از ناظران کارکردها و تاثیرات خودشان را در آثار تلویزیونی دارند و به همان اندازه نیز باید دستمزد دریافت کنند. به اعتقاد او، همچنان که بازیگران و کارگردانها در تلویزیون درجهبندی شدهاند و دستمزدهای متفاوتی دریافت میکنند، ناظران کیفی هم با توجه به میزان سواد و تجربه و دانش باید دستمزدهای متفاوت و درجهبندی شده دریافت کنند. افخمی به ضرورت حضور ناظر کیفی در آثار نمایشی تاکید دارد، اما در عین حال کارگردانهای توانمند و صاحب تجربه را از این قاعده مستثنا میکند. براساس توضیحات او ناظرانی که رعایت قواعد و ضوابط را بهعهده دارند باید در کنار گروههایی قرار بگیرند که به لحاظ هنری تجربه و تخصص دارند و میتوانند اثر باکیفیت ارائه کنند و ناظرانی که بر کیفیت هنری آثار نظارت میکنند باید در کنار تهیهکنندگان و کارگردانهای کمتجربهتر قرار بگیرند تا آنها را به سمت موفقیت هدایت کنند. گروه رادیو و تلویزیون آذر مهاجر
تاریخ انتشار : دوشنبه 15 تیر 1394 ساعت 11:29 | شماره خبر : 2006827649425849747 تعداد بازدید: 0
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 39]
صفحات پیشنهادی
مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری یزد خبر داد آثار نمایشی یزد در جشنواره تولیدات حوزه هنری
مسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری یزد خبر دادآثار نمایشی یزد در جشنواره تولیدات حوزه هنریمسئول واحد هنرهای نمایشی حوزه هنری یزد از ارسال شش اثر نمایشی از تولیدات این مرکز به چهارمین جشنواره آثار و تولیدات مراکز استانی حوزه هنری خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس از یزد به نقل از رویک درخواست از دبیر جشن خانه سینما/ آثار ما را هم ببینید
کارگردان پنج تا پنج به مهر گفت یک درخواست از دبیر جشن خانه سینما آثار ما را هم ببینید شناسهٔ خبر 2785370 - چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۵ هنر > سینمای ایران تارا اوتادی کارگردان پنج تا پنج از دبیر هفدهمین جشن خانه سینما خواست اجازه دهد آثاری که پروانه ساخت ویدیویی دارند وخبر روز گذشته فارس تائید شد رضا دادویی مشاور اجرایی بنیاد رودکی در حوزه هنرهای نمایشی شد
خبر روز گذشته فارس تائید شدرضا دادویی مشاور اجرایی بنیاد رودکی در حوزه هنرهای نمایشی شدمدیرعامل بنیاد رودکی طی حکمی رضا دادویی را به عنوان مشاور اجرایی بنیاد رودکی در حوزه هنرهای نمایشی منصوب کرد به گزارش خبرگزاری فارس در متن این حکم آمده است «نظر به تجارب ارزنده جنابعامشاور اجرایی بنیاد رودکی در حوزه هنرهای نمایشی منصوب شد | خبرگزاری ایلنا
مشاور اجرایی بنیاد رودکی در حوزه هنرهای نمایشی منصوب شد ایلنا مدیرعامل بنیاد رودکی طی حکمی "رضا دادویی" را به عنوان مشاور اجرایی بنیاد رودکی در حوزه هنرهای نمایشی منصوب کرد به گزارش ایلنا در متن این حکم آمده است نظر به تجارب ارزنده جنابعالی در حوزه های اجرایی و مدیرآثار اعضای خانه طراحی در «سفید»
چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۰۸ اعضای خانه طراحی نمایشگاهی از آثارشان را با عنوان سفید برگزار میکنند به گزارش ایسنا در این نمایشگاه که انتخاب و گردآوری آثار آن توسط فرهاد گاوزن - طراح و نقاش - انجام شده است آثاری از شیوا شهلا امین تیمار مهدیه ابوالحسن امیرمحمدزاده رضوان رشورای نظارت و ارزشیابی ادارهکل هنرهای نمایشی همچنان رئیس ندارد
با گذشت یکماه از استعفای رئیس قبلی شورای نظارت و ارزشیابی ادارهکل هنرهای نمایشی همچنان رئیس ندارد شناسهٔ خبر 2784868 - چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۰۹ ۴۹ هنر > تئاتر یک ماه از زمان استعفای رضا دادویی رئیس سابق شورای نظارت و ارزشیابی ادارهکل هنرهای نمایشی میگذرد و هنوز رئیس جدیدفروش بیش از ۱۵ میلیارد تومانی آثار سینمایی در بهار ۹۴
فروش بیش از ۱۵ میلیارد تومانی آثار سینمایی در بهار ۹۴ فرهنگ > سینما - فروش فیلم های اکران شده در بهار سال ۹۴ با افزایش ۲۵ درصدی نسبت به زمان مشابه سال گذشته به بیش از ۱۵ میلیارد تومان رسید به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین موسسه سینما شهر در گزارش فروش سینماها و تعداد مکشف آثار معماری و سکه از دوره ساسانی در تپه اشرف
کشف آثار معماری و سکه از دوره ساسانی در تپه اشرف فصل پنجم از کاوشهای باستان شناسی در تپه اشرف اصفهان با کشف آثار معماری به جا مانده از دوره ساسانی یک سکه مربوط به دوره ساسانی و همراه بود به گزارش حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران به نقل از انتشار آثار مجید درخشانی در «حریر شبنم»
چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۲ ۱۴ ساختههای تازهی مجید درخشانی در قالب آلبومی با صدای رحیم عدنانی منتشر و روانهی بازار موسیقی شد به گزارش ایسنا خوانندهی این آلبوم با اعلام این خبر گفت آلبوم حریر شبنم که در سال 92 ضبط شد 6 تصنیف و 4 قطعهی آوازی دارد که قسمت اول آن در دستگاه سمشاور اجرایی بنیاد رودکی در حوزه هنرهای نمایشی منصوب شد
مشاور اجرایی بنیاد رودکی در حوزه هنرهای نمایشی منصوب شد شناسهٔ خبر 2848917 - چهارشنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۴۶ هنر > تئاتر طی حکمی رضا دادویی به عنوان مشاور اجرایی بنیاد رودکی در حوزه هنرهای نمایشی منصوب شد به گزارش خبرگزاری مهر مدیرعامل بنیاد رودکی طی حکمی رضا دادویی را به عنوا۱۱۳ میلیون دلار فروش آثار هنری در حراجی کریستی لندن
۱۱۳ میلیون دلار فروش آثار هنری در حراجی کریستی لندنسهشنبه موسسه حراجی کریستی در لندن با آثاری از هنر امپرسیونیست و مدرن به فروش ۱۱۳ میلیون دلاری رسید به گزارش خبرنگار تجسمی خبرگزاری فارس سهشنبه موسسه حراجی کریستی در لندن با آثاری از هنر امپرسیونیست و مدرن به فروش 113 میلآثار ویلیام شکسپیر در باغ و فضاهای باز اجرا میشود
در قالب فستیوال تئاتر اسکاتلند آثار ویلیام شکسپیر در باغ و فضاهای باز اجرا میشود شناسهٔ خبر 2848337 - سهشنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۴ ۵۸ هنر > تئاتر فستیوال تئاتر تابستانی گلاسکو در کشور اسکاتلند همه ساله میزبان نمایشهایی از آثار ویلیام شکسپیر است که در فضاهای باز برای مخاطبان اجرانگاهی به نمایش بی ادعا و ساده «زبان اصلی» «زبان اصلی» از لبه تیغ جان سالم به در برده/ نمای
نگاهی به نمایش بی ادعا و ساده زبان اصلیزبان اصلی از لبه تیغ جان سالم به در برده نمایشی که مدیریت بازیگران در آن حرف اصلی میزندعوامل زبان اصلی هر شب در طی اجرای شان در یک قدمی یک نمایشی شلوغ و پر دیالوگ هستند اما شناخت درست از مقولات نمایشی به ویژه ریتم توسط بازیگران باعث شده کهپخش سریال نمایشی «گذر از اندوه»
سهشنبه ۹ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۳۰ از چهارشنبه دهم تیرماه سریال نمایشی گذر از اندوه به کارگردانی حمید منوچهری از رادیو نمایش پخش می شود به گزارش سرویس تلویزیون و رادیو ایسنا در خلاصه داستان این نمایش که زهرا دلیری آن را نوشته آمده است فرج مراد را تهدید میکند که اگر گاوش را بار دحوزه هنری رپرتوآر تئاتر استانی برگزار میکند/ ترویج آثار خیابانی
رحمت امینی در گفتگو با مهر حوزه هنری رپرتوآر تئاتر استانی برگزار میکند ترویج آثار خیابانی شناسهٔ خبر 2785471 - چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۳ ۴۶ هنر > تئاتر مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری اطلاعاتی از برگزاری رپرتوآر تئاتر استانی در حوزه هنری را ارائه داد رحمت امینی مدیر مرکزبا رویکردی متفاوت در حوزه هنرهای نمایشی شرایط شرکت در مسابقه عکاسی «فصل شیدایی» اعلام شد
با رویکردی متفاوت در حوزه هنرهای نمایشیشرایط شرکت در مسابقه عکاسی فصل شیدایی اعلام شدبا رویکردی متفاوت در حوزه هنرهای نمایشی و با هدف بهرهگیری از نگاه عکاسان شرایط شرکت در مسابقه عکاسی نمایش میدانی فصل شیدایی نحوه ارسال اثر نام داوران و میزان جوایز این رقابت هنری اعلام شد بهنمایشی که حالمان را خوب میکند
چهارشنبه ۳ تیر ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۵ حسین پاکدل که به تازگی نمایش فهرست کار رضا ثروتی را دیده است برای این نمایش یادداشتی را نوشت این نمایشنامه نویس کارگردان و مدیر پیشین تئاتر در این نوشتار که آن را اختصاصا در اختیار بخش تئاتر ایسنا قرار داده نوشته است رضا ثروتی با فهرست حالمان-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها