محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1826213428
نگاهی به نمایش بی ادعا و ساده «زبان اصلی» «زبان اصلی» از لبه تیغ جان سالم به در برده/ نمایشی که مدیریت بازیگران در آن حرف اصلی میزند
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: نگاهی به نمایش بی ادعا و ساده «زبان اصلی»
«زبان اصلی» از لبه تیغ جان سالم به در برده/ نمایشی که مدیریت بازیگران در آن حرف اصلی میزند
عوامل «زبان اصلی» هر شب در طی اجرای شان در یک قدمی یک نمایشی شلوغ و پر دیالوگ هستند اما شناخت درست از مقولات نمایشی به ویژه ریتم توسط بازیگران باعث شده که آنها از این خطر جان سالم به در ببرند و «زبان اصلی» به نمایشی ساده و بدون ادعا تبدیل شود.
به گزارش خبرنگار تئاتر فارس،«زبان اصلی» نمایشی است که با بازیگران محدود و طراحی صحنه ساده و متنی واقع گرا توانسته نظر مخاطبان را جلب کند. رسول کاهانی با این نمایش در سی و سومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر حضور پیدا کرد. بهرنگ علوی در نقش «مهدی» و آزاده صمدی در نقش «پریسا» در جایگاه یک زوج که با هم دارای اختلاف هستند دیده میشوند. برای طراحی صحنه از دو صندلی استفاده شده که دو بازیگر به روی آن رو به تماشاچی می نشینند. چنان که گویی این فضا دادگاه است و تماشاگر در جایگاه قاضی به حرف ها و مشکلاتی که بین این زوج پیش آمده گوش می کند. مخاطب در لحظاتی وارد حیطه قضاوت می شود و اگر شرایط متاهل بودن را دارا باشد یا پیش از این تجربه کرده باشد، به جای نقد زوجی که آن ها را می بیند در بخش هایی به سرزنش خود زبان خواهد گشود. در تمام طول مدت نمایش بر روی صندلی نشستن، بازی کردن، دیالوگ گفتن متداوم آن هم به طور مستقیم بدون میزانسن های مختلف رو به تماشاگری که در جایگاه قاضی دادگاه است کار آسانی نیست این شیوه میتوانست خطر زیادی برای گروه داشته باشد چرا که ممکن است در این مسیر با اجرای غلط بخش های مختلف و ریتم غلطی که کار بگیرد موجب کسالت مخاطب و رخوت فکری و روحی آن شود، اما کاهانی از کسالت تماشاگر فرار کرده است و به جای آن درگیری ذهنی درست و اصولی را به آن هدیه داده تا مخاطب به جای قضاوت زن و شوهری که شاهد اختلاف شان است خود و رابطه اش را به نقد بکشد و طی این چند دقیقه خود را قضاوت کند.
این نمایش ساده و بدون ادعا تلاش دارد حرفی ساده را دلنشین و باور پذیر بیان کند. از آنجایی که «زبان اصلی» متکی بر بازی بازیگران است برای زدن حرفش نیاز داشت که بازیگرانی در اجرای نمایش حضور پیدا کنند که توانایی خوبی در استفاده از ابزارهای بازیگری داشته باشند. آزاده صمدی و بهرنگ علوی در این امر تا حدود زیادی موفق عمل کرده اند. آزاده صمدی با رنگ آمیزی لهجه مشهدی و همچنین کنترل بدن و حس توانسته نقش زنی را که تحت تاثیر روابط و امکانات مدرن قرار گرفته به تصویر بکشد. او در طول نمایش رابطه این زوج را از جانب خود به خوبی تصویر کرده و با مدد گرفتن از بداهه در لحظه، به کاراکتر نزدیک شده و به احساس مورد نیازش دست رسی پیدا می کند. بهرنگ علوی بازیگر نقش مهدی کاراکتر فردی که رفیق باز است و در لحظه هایی از زندگی مشترکش نسبت به همسر خود بی تفاوت است را به نمایش میگذارد. او در اجرای نقشش ونمایشِ حس هایی که بر عهده او است موفق عمل کرده است، البته «در نمایش حس ها»، چرا که برخلاف آن آزاده صمدی مخاطب را به صورت حسی درگیر کاراکترش مشده است. هر کدام از این ها دو شیوه جدا است که واکاوی آن در این یادداشت نیازی نیست مهم موفق عمل کردن بازیگران بوده که تا حدود زیادی حاصل شده است. بازیگری که، نسبت به بازیگری و شرایط آن به روی صحنه آشنایی دارد خوب می داند که بداهه پردازی عصای معجزه گر آن بر روی صحنه است . در این نمایش از متن تا کارگردانی و حتی طراحی صحنه ساده و همه و همه در خدمت بازیگر قرار می گیرند تا این مهم برایش محقق شود، اما در بخش هایی به دلیل لذتی که بداهه پردازی برای بازیگر دارد و نقش را در لحظه متولد می کند زیاده روی هایی صورت میگیرد که خیلی به چشم نمی آید اما از طرفی در بخش هایی دست آن ها را برای مخاطب رو می کرد. در «زبان اصلی» فاصله گذاری در بخش بازیگری و کارگردانی و حتی متن تا حدود زیادی رعایت شده و شرایط کاملاً برای اجرایی نمایشی که برشت نظریه پرداز آن است محیا است.
در چنین اثری که مخاطب قرار است بازیگر را در طول مدت نمایش تنها بر روی صندلی ببیند، کارگردان باید به فکر ایجاد جذابیت هایی باشد که تماشاگر نمایش را دنبال کند. این جذابیت می تواند به شیوه های مختلف در بخش های گوناگون رخ دهد. طنز یکی از ابزارهایی است که این نمایش برای رسیدن به چنین منظوری از آن استفاده کرده است. اما در برخی از مواقع این طنز در ساختار متن به لودگی کشیده میشود. تنها در حوزه نقد ساختاری که در مورد آن حرف می زنیم می توان این ایراد را به متن گرفت که به سمتی حرکت می کند تا با دست انداختن به دیالوگ های دو پهلو و حتی بخش هایی که به اعمال جنسی طعنه می زند میخواهد موجبات خنده را فراهم کند. قطعاً در چنین نمایشی که به رابطه دو زوج می پردازد این انگیزه برای عوامل به وجود می آید که شیطنت هایی از این دست را انجام دهند اما نکته اینجا است، برخی از این لحظه ها برای هدفی که در راستای نمایش نیست استفاده شده و آن هم صرفاً خنداندن مخاطب است. این موضوع برای مخاطب باهوش و تماشاگری که بیننده حرفه ای تئاتر است قابل تشخیص خواهد بود و دلزدگی را در لحظه برای آن به همراه خواهد داشت که سایر حس خوبی که توسط اجرا کنندگان به وجود آمده زیر سوال خواهد رفت. یکی از ضعف های اصلی این نمایش حضور بازیگر سوم آن است که در یکی از صحنهها حضور پیدا میکند. سعید زارعی در نقش برادر پریسا در دادگاه ظاهر میشود خنده های مصنوعی او از همان ابتدا نشان دهنده تجربه کم او در زمینه حضورش به روی صحنه است و البته تاکید این بازیگر در گفتن دیالوگ هایی که به روابط جنسی طعنه میزند آن هم به صورت بسیار تاکیدی که تماشاگر را بخنداند صحنه لوسی را به وجود میاورد. دیالوگ هایی که خود نمایان است برای رساندن چه موضوعی نوشته شده به صورت اگزجره نباید عنوان شوند. این بازیگر جوان ذوق زده نهایت تلاش خود را میکند تا از مخاطب خنده بگیرد و از غافله عقب نماند. یکی دیگر از مباحثی که در این نقد به دلیل موجز بودن و بی تاثیر بودن وحتی بی مفهوم بودنش نیت پرداخت به آن را نداشتیم فیلمی است که در ابتدای نمایش هنگام ورود تماشاگران به سالن پخش میشود. این فیلم بدون دلیل و بدون رساندن مفهومی خاص در ابتدای نمایش گنجانده شده آنچنان که احساس میشود کارگردان خود لذتی را میبرد که گمان میکند مخاطبش هم با دیدن فیلمی در پرده نمایش انتهای سالن همان لذت را میبرد. یک پرسش در اینجا مطرح است. نبود پرده نمایش فیلم در انتها چه لطمه ای به مفهوم نمایش میزند؟ در شروع آن چه تاثیری دارد؟ موسیقی در این نمایش بسیار ساده بود و خلاقیتی در آن به چشم نمی خورد و البته بیشتر تلاش شده بود تا تلاطم و هیجانی که رساندن آن به تماشاگر بر عهده نمایش است را به مخاطب برساند. گاهی دیالوگ های پشت سر هم قدری زیاد از حد میشد که موسیقی متن می توانست نقش خود را بهتر ایفا کند اما جز در بخش هایی بسیار اندک از موسیقی استفاده نشده بود. «زبان اصلی» بسیار ریتم پذیر است و این پتانسیل را دارد تا با کنترل بازیگران بر نحوه دیالوگ گویی و همچنین کنترل سایر بخش ها به نمایش دیگری تبدیل شود. اگر بازیگران به صورت درونی ریتم را نمی شناختند(شناخت این ریتم درونی و کنترل آن ارتباط زیادی به مسائل تئوری ندارد بلکه بستگی به شناخت درونی بازیگر از زیبایی شناسی و آنچه که در لحظه در صحنه رخ می دهد دارد) قطعاً این نمایش با آن همه دیالوگ به یک نمایش «سرسام آور» تبدیل میشد. آن ها هر شب در طی اجرای شان در یک قدمی نمایشی سرسام آور هستند اما شناخت درست از مقولات نمایشی مانند ریتم باعث شده که «زبان اصلی» از این خطر جان سالم به در ببرد. «زبان اصلی» در لبه تیغ به نمایش خوبی تبدیل شده است. در انبوه دیالوگ ها و پرخاشگری هایی که وجود دارد تماشاگر به راحتی میتواند از همان ابتدا با احساس ناخوشایند سالن را ترک کند اما مدیریت ریتم درونی و بیرونی نمایش توسط بازیگران از این کار جلوگیری می کند و قصه «زبان اصلی» را برای ما به خوبی روایت میکند.
انتهای پیام/
94/04/09 - 14:16
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 161]
صفحات پیشنهادی
خزاعی در گفتوگو با فارس: «زبان رنگها، زبان خطها»؛ کتابی برای بچههایی که جنگ را ندیدهاند
خزاعی در گفتوگو با فارس زبان رنگها زبان خطها کتابی برای بچههایی که جنگ را ندیدهاندآذر خزاعی گفت کتاب زبان رنگها زبان خطها حاصل ذهن و نگاه بچههایی است که جنگ را ندیدهاند اما با خطها رنگها احساسات باورهای خود را از جنگ و مقاومت و پایداری پدران مادران خواهران ورونمایی «دلقک و شاعر دربار» در داودی: امینی در شعرش به بیحاصلی اعتراض دارد/ محدثیخراسانی: «دل
رونمایی دلقک و شاعر دربار در خبرگزاری فارسداودی امینی در شعرش به بیحاصلی اعتراض دارد محدثیخراسانی دلقک و شاعر دربار نقد لاابالیگریهای جامعه هنری استگفت شعر امینی در این کتاب یک مجموعه نقد به لاابالیگریهای مرسوم در جامعه هنری است که به نوعی امروز این لاابالیگریها تبدیلنگاهی به نمایش «تونل» به کارگردانی سیامک احصایی صندلی هایی که به مدد بازیگران چهرهاش پر میشود/ درج
نگاهی به نمایش تونل به کارگردانی سیامک احصاییصندلی هایی که به مدد بازیگران چهرهاش پر میشود درجه خلاقیت در تونل پایین استنمایش تونل در رساندن مفهوم به شعار میافتد البته بازی کردن در این نمایشنامه شعاری برای بازیگرانش و کارگردان آن سیامک احسایی به خودی خود سخت است اما حال که گنگاهی به کتاب «مرد رویاها» به بهانه سالگرد شهادت چمران از چمران چریک تا چمران خدا/ «مرد رویاها&
نگاهی به کتاب مرد رویاها به بهانه سالگرد شهادت چمراناز چمران چریک تا چمران خدا مرد رویاها خطوطی از چهره چمران استمرد رویاها در کنار یک روایت ساده و روان تصویری از چمران چریک را در کنار چمران خدا نشان میدهد و خواننده را با زوایای شخصیت این مجاهد و مبارز خستگیناپذیر روبرو میکنبا رویکردی متفاوت در حوزه هنرهای نمایشی شرایط شرکت در مسابقه عکاسی «فصل شیدایی» اعلام شد
با رویکردی متفاوت در حوزه هنرهای نمایشیشرایط شرکت در مسابقه عکاسی فصل شیدایی اعلام شدبا رویکردی متفاوت در حوزه هنرهای نمایشی و با هدف بهرهگیری از نگاه عکاسان شرایط شرکت در مسابقه عکاسی نمایش میدانی فصل شیدایی نحوه ارسال اثر نام داوران و میزان جوایز این رقابت هنری اعلام شد بهاستقبال از «فقر و فحشا» در شبکه نمایش خانگی
استقبال از فقر و فحشا در شبکه نمایش خانگیفیلم مستند فقر و فحشا ساخته مسعود ده نمکی بعد از گذشت یک دهه از ساخت در شبکه نمایش خانگی توزیع و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت به گزارش خبرنگار سینمایی فارس بعد از گذشت بیش از 12 سال فیلم «فقر و فحشا» ساخته مسعود ده نمکی درنمایش «حوض نقاشی» در جشنواره رولیشن پرت استرالیا
نمایش حوض نقاشی در جشنواره رولیشن پرت استرالیافیلم سینمایی حوض نقاشی محصول حوزه هنری در جشنواره رولیشن پرت در استرالیا روی پرده میرود به گزارش خبرگزاری فارس «حوض نقاشی» به کارگردانی مازیار میری از دوم تا ۲۱ تیرماه در هجدهمین دوره این جشنواره که در منطقه لیدرویل شهر«خاکستر و برف» بر پرده نمایش «هنر و تجربه» مینشیند
خاکستر و برف بر پرده نمایش هنر و تجربه مینشیندبعد از مدت زیادی که از ساخته شدن خاکستر و برف میگذرد سرانجام با رایزنیهایی که صورت گرفت قرار شد فیلم سینمایی خاکستر و برف در گروه سینمایی هنر و تجربه همزمان با هفته دفاع مقدس به نمایش در بیاید رسول شادمانی روابط عمومی فیلم سینمایتفسیر ساده مفهوم جهنم برای بچهها در «مواظب جریمه خدا باش»
تفسیر ساده مفهوم جهنم برای بچهها در مواظب جریمه خدا باشکتاب مواظب جریمه خدا باش اثر غلامرضا حیدری ابهری که با زبانی ساده مفهوم جهنم را خردسالان منتقل کرده از سوی انتشارات قدیانی روانه بازار کتاب شد به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس کتاب «مواظب جریمه خنبود هماهنگی بین سازمانها مشکل اصلی نمایشگاه قرآن
گلمحمد در گفتگو با باشگاه خبرنگاران نبود هماهنگی بین سازمانها مشکل اصلی نمایشگاه قرآن کارشناس شورای توسعه فرهنگ و قرآن گفت فقدان هماهنگی در برگزاری نمایشگاه قرآن در بین دستگاههای قرآنی کشور به وضوح دیده میشود سید محمدحسین گلمحمد در گفتگو با خبرنگار قرآن و عترت باشگاه خبرکارگردان نمایش «عاشقانههاى نا آرام» عنوان کرد فقط سه ردیف بلیت صد هزار تومانی داریم/ارائه تخفیف ویژ
کارگردان نمایش عاشقانههاى نا آرام عنوان کردفقط سه ردیف بلیت صد هزار تومانی داریم ارائه تخفیف ویژه به دانشجویانمریم جلالیان کارگردان و تهیه کننده عاشقانههاى نا آرام به برخى حواشى همچون قیمت بلیط های موجود پاسخ داد و اظهار داشت فقط سه ردیف صد هزار تومانی داریم به گزارش خبرگزاریمدیر کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن ارشاد خبر داد برگزاری 49 نمایشگاه و 555 محفل انس با قرآن در «جشن رمضان&
مدیر کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن ارشاد خبر دادبرگزاری 49 نمایشگاه و 555 محفل انس با قرآن در جشن رمضانمدیر کل تبلیغ و ترویج معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد با اشاره به برگزاری جشن رمضان در استانهای مختلف کشور گفت در این برنامه 49 نمایشگاه با مضامین قرآنی و 555 محفل انس با قرآننگاهی به کتاب «درباره روحانیت» دکتر علی شریعتی اعلامیهای در دفاع از روحانیت راستین/ نگاهی به آرای ش
نگاهی به کتاب درباره روحانیت دکتر علی شریعتیاعلامیهای در دفاع از روحانیت راستین نگاهی به آرای شریعتی پیرامون روحانیتکتاب درباره روحانیت اعلامیهایست ناخواسته در دفاع از شریعتی و آراء و عقاید بد فهمیده شده او در باب روحانیت و نیز اعلامیهای در دفاع از روحانیت راستین خبرگزاری فافرمانده کل سپاه به تماشای نمایش «فصل شیدایی» نشست
فرمانده کل سپاه به تماشای نمایش فصل شیدایی نشستفرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شب گذشته از اجرای نمایش بزرگ و چندرسانهای فصل شیدایی در شمال شرقی تهران دیدن کرد و این نمایش را عظیم و تأثیرگذار خواند به گزارش خبرگزاری فارس پنجمین شب اجرای این نمایش در تهران میزبان فرمان«گلبرگهای قرآنی» و «فرشتگان زمینی» در نمایشگاه بینالمللی قرآن
گلبرگهای قرآنی و فرشتگان زمینی در نمایشگاه بینالمللی قرآنمسئول بخش آموزش و پرورش بیست وسومین نمایشگاه بینالمللی قرآن با اشاره به برنامههای این بخش از برگزاری غرفههایی با عنوان گلبرگهای قرآنی فرشتگان زمینی و تجلی قرآن در آیینه هنر خبر داد به گزارش خبرگزاری فارس «منگاهی به مجموعه شعر «بی تو نبودن» سروده جواد شیخالاسلامی «بی تو نبودن» روزگار شاعر است/ م
نگاهی به مجموعه شعر بی تو نبودن سروده جواد شیخالاسلامیبی تو نبودن روزگار شاعر است موفقیت شاعر در سرودن اشعار جهتدار و دغدغهمنده نظر میرسد اگر شیخالاسلامی به اشعار جهتدار و دغدغهمند خود ادامه دهد موفقیت بیشتری کسب خواهد کرد زیرا به نظر میرسد اشعار او در این زمینه قوام بیش«پیوند خونی» روی صحنه خانه نمایش
پیوند خونی روی صحنه خانه نمایش فرهنگ > تئاتر - نمایش پیوند خونی با دراماتورژی طراحی و کارگردانی هوشمند هنرکار در خانه نمایش اداره تآتر روی صحنه خواهد رفت به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین «پیوند خونی» نوشته آثول فوگارد نویسنده رماننویس نمای-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها