تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس فرزندش را ببوسد ، خداوند عزّوجلّ براى او ثواب مى نويسد و هر كسى كه او را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820522308




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

الزامات حذف تراز صفر از پروژه ثامن!


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: الزامات حذف تراز صفر از پروژه ثامن! روزنامه شهرآرا در شماره 1737 روز شنبه یادداشتی به قلم "سید جلال فیاضی" با عنوان "الزامات حذف تراز صفر از پروژه ثامن! " منتشر کرده است.


حدود بیست سال پیش ناف نوزاد تازه متولد شده ای به نام پروژه ثامن را با واژه «تراز مالی صفر» بریدند.
پروژه ثامن، بزرگ ترین و البته مهم ترین طرح بازسازی بافت فرسوده شهری کشور است که باید بافت پیرامون حرم مطهر حضرت رضا (ع) را در شأن میهمانان عالی قدر سرزمین حضرت ثامن الحجج(ع) و خیل عظیم عاشقان و زائران میلیونی آن حضرت، بازسازی، نوسازی و بهسازی کند.
اما این پروژه با گره کور «تراز مالی صفر» طی نزدیک به بیست سال ٥٠ درصد هم پیشرفت نداشته است و اگر همین روند ادامه داشته باشد، باید انتظار داشت بیست سال دیگر تمام شود؛ یعنی پروژه ای چهل ساله! که پس از اتمام دیگر فرسوده شده است!
«تراز مالی صفر» یعنی اینکه این بافت باید از محل درآمدهای خود نوسازی شود و دولت ها از محل بودجه ملی هیچ اعتباری به آن اختصاص نمی دهند.
این در حالی است که در تجربیات جهانی در بافت های فرسوده با اهمیت، دولت ها حداقل تملک ساختمان های فرسوده، ایجاد زیرساخت های شهری و معابر عمومی را از محل بودجه ملی بر عهده می گیرند و بقیه را به سرمایه گذاران بخش خصوصی در چارچوب سیاست های تصویبی واگذار می کنند.
با این رویه تاکنون هیچ یک از دولت ها برای پیشبرد این طرح بودجه ای را اختصاص نداده اند و با این الزام مجریان طرح ناگزیر بوده اند برای تامین هزینه طرح از طریق فروش تراکم و ایجاد مراکز تجاری و اقامتی طرح را پیش ببرند.
جالب اینکه شرکت های آب و برق و گاز و مخابرات حتی هزینه مطالعات اصلاح زیر ساخت های این بافت را از مجری طرح مطالبه کردند و اجرای این مطالعات را نیز منوط به تامین بودجه از سوی مجری طرح می دانند!
چند ماه پیش شورای عالی شهرسازی کشور در اقدامی خداپسندانه «تراز مالی صفر» را از پروژه ثامن حذف کرد.
باید از این تصمیم تشکر و قدردانی کرد؛ اما این تصمیم الزامات خاص خود را دارد.
نخستین تصمیم بازنگری در طرح و پیشگیری از مرتفع سازی و لوکس سازی های تحمیل شده الزام تراز مالی صفر و ایجاد زیرساخت ها، مراکز فرهنگی مناسب، زائرسراهای ارزان قیمت، فضای سبز مناسب و معابر عمومی از محل بودجه ملی است.
در خصوص املاک باقی مانده نیز بایستی به نحوی برنامه ریزی کرد که امکان استمرار سکونت ساکنان فعلی بافت فراهم شود و آن ها با حمایت دولت و مجری طرح، خود نسبت به نوسازی املاک خود اقدام  کنند.
مدیران استان و مدیریت شهری باید در یک اقدام سریع فشرده، الزامات حذف تراز مالی صفر را مشخص کنند و برای تحقق این الزامات برنامه ریزی و پیگیری جدی و موثر داشته باشند؛ شاید قفل پروژه ثامن شکسته شود و این بافت که پیشانی کارآمدی نظام اسلامی است، در زمانی کوتاه به بهره برداری برسد و میلیون ها زائر عاشق از آن بهره مند شوند.
شاید مشهد ٢٠١٧ زمان خوبی برای پایان نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر باشد. موافقید؟! ک/1
7496



13/04/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 12]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن