تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1836076336
پایتخت؛ هویتبخشی به موسیقی محلی مازندران
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
پایتخت؛ هویتبخشی به موسیقی محلی مازندران
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 تیر 1394 ساعت 06:19 | شماره خبر : 2000303591587861119 تعداد بازدید: 0
پ پ
تنوع و کثرت قومیتها در کشور پهناور ما، این امکان را فراهم کرده که در هر گوشهای از این خاک، با نمودی از فرهنگ و هنر مواجه شویم که شاید نقطه مقابل آن چیزی باشد که در نقطهای دیگر در جریان است.
یعنی به همان اندازه که آداب و رسوم و جهانبینی مردم نقاط مختلف کشورمان ممکن است آنقدر با هم فرق داشته باشد که باور هموطن بودنشان سخت شود، آنچه در هنر و بویژه موسیقی سنتی و آیینی و محلی آنها میبینیم با هم فرق دارد. البته شباهتهایی که میتوان بین موسیقی بعضی از این نواحی با یکدیگر پیدا کرد، به خاطر زبان یکسانی است (زبان موسیقی و زبان صدا) که همه متوسل به آن هستند. با وجود این برای مثال براحتی میتوان موسیقی گیلکی را از موسیقی جنوب کشور بازشناخت. یعنی تفاوتها گاهی تا این اندازه مشهود هستند. موسیقی هر ناحیه، صحبت از بخشی از فرهنگ و روحیات و جهانبینی مردم آن منطقه میکند که بیشتر آنها توسط مردم عامی نوشته شده است. در واقع میتوان گفت موسیقی محلی یک خطه، حاوی یکجور واقعهنگاری است که توسط مردم کوچه و بازار انجام شده. مردم عادی در قالب ترانههایی بیادعا از آنچه بر سرشان میآید، حرف میزنند. حال آنچه بر سرشان میآید ممکن است مثلاً توسط جامعه به آنها تحمیل شده باشد یا مثلا توسط همسایه! هر چه هست، مردم آنچه در دل و سرشان میگذرد را با موسیقی سادهای همراه میکنند و گاهی برای آنها آوازهایی هم میخوانند. از میان تمام آنچه طی نسلها بر مردمان گذشته است، تعداد معدودی ترانه و آواز هست که جان سالم به در برده و به ما رسیدهاند. موسیقی هم مانند هر هنر دیگری برای شناخته شدنش، باید مطالعه شود. از مردمی که صبح تا شب درگیر فعالیتهای زندگی خودشان هستند و مرتب با انبوهی از کارهای انجام نشده مواجه هستند و آرزوهایی دارند که برای رسیدن به آنها نه وقت دارند، نه انرژی و نه توانایی، نمیشود انتظار داشت خودشان به دنبال مطالعه در مورد موسیقی محلی نواحی مختلف بروند. برای جبران این کمبودهاست که رسانهها از مردمانی که حوصله و وقت و مهارت و شناخت دارند کمک میگیرند و برنامهها و مستندهایی میسازند که نتیجه مطالعات عمیق و کارشناسانه اهالی این کار را به تصویر میکشد. از آنجا که در کشور ما رسانههای مختلف کمتر روی معرفی موسیقی خوب کار میکنند، مخاطب (یا بخش قابل توجهی از مخاطبان)، اصلاً فرق دو قطعه موسیقی را متوجه نمیشود و بر این اساس کمکم سلیقه آنها به سمتی حرکت میکند که بیشتر سهل و ممتنع باشد. این دور باطل به اینجا میرسد که موسیقیدان در مواجهه با چنین مخاطبی سعی میکند خوراکی را برایش تأمین کند که او خریدارش باشد و نه آنچه خودش میداند که اصل و اصالت دارد. به همین خاطر است که موسیقی یک شکل واحد به خودش میگیرد و هر جایی که بتواند با همان شکل ظاهر میشود. موسیقی پاپ ایرانی شبیه به موسیقی پاپ آمریکایی میشود و موسیقی فیلم شبیه به موسیقی پاپ. اما در این مسیر ناامیدکننده، آهنگسازانی هستند که بدون اینکه مورد تشویق یا قدردانی قرار بگیرند، با تمام انرژی و توان سعی میکنند از چرخه تکرار، تقلید، تقلب و سرسری انگاشتن کنار بکشند و به جای اینکه بازاری رفتار کنند، مسئولیتپذیر و هنرمندانه باشند. اینها در مقابل عدهای که ترجیح میدهند هر چه بلد هستند را یک جوری جمع و جور کنند و یک چیزی از آن در بیاورند، خودشان را مسئول میدانند که هر چه میتوانند در مورد آنچه به آنها سپرده شده یا تصمیم به انجامش دارند، به اصالت و ریشه نزدیکتر شوند. نمونه برجسته این مسئولیتپذیری را میتوان در موسیقی «آریا عظیمینژاد» برای مجموعههای پایتخت پیدا کرد. تنها تماشای یک قسمت از این مجموعه و گوش دادن به موسیقی آن نشان میدهد که عظیمینژاد برای نشان دادن چهره واقعی موسیقی محلی مازندران چقدر جدی بوده است و این بارزترین صفت موسیقی پایتخت است: موسیقی پایتخت جدی است. آنچه در موسیقی پایتخت اتفاق میافتد، نه به شوخی ربطی دارد و نه به سهلانگاری. شاید کل مجموعه با مردم مازندران شوخی کند، اما موسیقی آن طوری ساخته شده که به وضوح نتیجه تحقیق و مطالعه عمیق و دقیق و طولانی است. به طوری که شاید بهترین معرف موسیقی مازندران در حال حاضر، همین موسیقی پایتخت باشد که با وجود این که به خاطر الزامات موسیقی فیلم، در چارچوبهایی محصور شده، اما هنوز مثل یک مستند علمی، آینهای برای شناخت موسیقی این منطقه است. موسیقی پایتخت مجموعهای است از ترانهها، نواها، ریتمها و سازهایی که میراث موسیقی مازندران هستند. ترانههای محلی که چندین و چند بار به شکلهای مختلف بازخوانی شدهاند، در این سریال مورد استفاده قرار میگیرند. این ترانهها مثل «نارنجی» به نوعی معرف و چکیدهای از ترانههای مازندرانی محسوب میشوند. نگاهی به کارهای عظیمینژاد نشان میدهد که او علاقه چندانی به استفاده از موسیقی باکلام در فیلم و سریال ندارد، اما در این سریال لزوم استفاده از ترانه را بخوبی متوجه شده و برای آن ارزش قائل است. با اینکه موسیقی بیکلام راه خودش را میرود و شعر به زبان محلی هم مسیر خودش را طی میکند، اما اینها جایی به هم میرسند که همان ترانهها و تصنیفهای عامیانه هستند. ترانهها برای این که فراموش نشوند با موسیقی تلفیق میشدند، اما در نهایت همین ترانهها به موسیقی هویت میدهند و آن را ماندگار میکنند. بنابراین موسیقی باکلام، گنجینهای در موسیقی محلی است که چشمپوشی از آن منطقی به نظر نمیرسد. به همین خاطر است که عظیمینژاد از موسیقی باکلام به عنوان یک پایه مهم در موسیقی محلی، هر جایی که لازم باشد، به تفصیل استفاده میکند. ساختن موسیقی برای یک فیلم یا سریال، یعنی حرکت نامحدود در یک چارچوب. شما نمیتوانید موسیقی فیلم بسازید و فکر کنید که اصلاً مهم نیست در فیلم چه اتفاقی میافتد یا کارگردان از من چه میخواهد؛ وقتی موسیقی فیلم میسازید، مجبورید این را در نظر داشته باشید که موسیقی باید به تصویر ربط داشته باشد. به همین خاطر است که نمیتوانید هر چه دلتان خواست بسازید. خلاقیت آهنگساز فیلم، فقط در چارچوب الزامات و قواعد موسیقی فیلم قابل پذیرش و مقبول است. به همین خاطر است که در موسیقی پایتخت گاهی اوقات با تلفیق موسیقی (یا موسیقی تلفیقی) مواجه میشویم. یعنی با این که موسیقی این سریال مازندرانی است، اما اینطور نیست که تماماً موسیقی «سنتی» یا «محلی» محسوب شود. مثلاً تصور کنید که در داستان یک قسمت ترسناک وجود داشته باشد؛ در این شرایط استفاده از موسیقی محلی فقط به خاطر حفظ یکدستی، معنایی ندارد. به همین دلیل است که وقتی موضوع مردم و کشور چین مطرح میشود، موسیقی پنتاتونیک (همان حال و هوای معروف موسیقی چینی و ژاپنی) به گوش میرسد. یعنی تنوعی که در داستان وجود دارد، باعث میشود موسیقی هم لایههای مختلف و متنوعی پیدا کند که این یک نقطه قوت برای موسیقی پایتخت محسوب میشود؛ حتی اگر تحمیلی باشد. با گوش دادن به مجموع موسیقی فصلهای مختلف پایتخت، میتوان به یکجور جمعبندی (هرچند بسیار کلی) از آنچه در موسیقی مازندران میگذرد رسید. مسلم است که نمیشود گفت موسیقی یک منطقه فقط محدود به همانی است که در یک سریال به کار برده شده، اما حداقل برای این که ویژگیهای اساسی آن شناخته شود و تفاوتش از موسیقیهای دیگر (مثلاً موسیقی محلی گیلان) مشخص شود، میتواند کفایت کند. تنها یک حسرت باقی است: چقدر خوب بود اگر میشد یکی از شخصیتها نوازندهای معمولی باشد تا بتوانیم ببینیم این صداها از کدام ساز میآید. چقدر جای آلت موسیقی در این سریال خالی است. جــام جــم شروینه شجری کهن
تاریخ انتشار : چهارشنبه 10 تیر 1394 ساعت 06:19 | شماره خبر : 2000303591587861119 تعداد بازدید: 0
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 172]
صفحات پیشنهادی
کنسرت موسیقی محلی مازندران در تالار وحدت تهران
سهشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۰۰ سرپرست گروه تبری و آهنگساز مازندرانی گفت کنسرت موسیقی محلی مازندران برای نخستین بار در تالار وحدت تهران به اجرا در میآید به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا منطقه مازندران سیدجلال محمدی امروز سهشنبه 26 خردادماه در جمع خبرنگاران گفت مازندرنیمه اول شهریور ماه نهمین جشنواره موسیقی محلی مناطق زاگرسنشین برگزار میشود
نیمه اول شهریور ماهنهمین جشنواره موسیقی محلی مناطق زاگرسنشین برگزار میشوداداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال وبختیاری اهداف و شرایط حضور در نهمین جشنواره موسیقی محلی مناطق زاگرس نشین کشور را اعلام کرد به گزارش خبرگزاری فارس اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی چهارمحال وبختیاریدخل و تصرف در موسیقی محلی گیلان؟
دخل و تصرف در موسیقی محلی گیلان ناصر وحدتی از آن دست خوانندگانی است که نامش همواره با موسیقی گیلان عجین بوده است و هر زمان که نامش را میشنویم یاد موسیقی گیلان میافتیم او اهل لیش از توابع سیاهکل است وب سایت روزنامه صبا - سهند آدم عارف ناصر وحدتی از آن دست خوانندگانی است که29 و 30 خرداد تالار وحدت میزبان موسیقی مازندرانی میشود
29 و 30 خردادتالار وحدت میزبان موسیقی مازندرانی میشودسرپرست گروه موسیقی تبری گفت تالار وحدت 29 و 30 خردادماه میزبان موسیقی مازندرانی است به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان ساری سیدجلال محمدی پیشازظهر امروز در نشست خبری با خبرنگاران رسانههای گروهی مازندران با بیان اپـرکلیکترین عکس این روزهـای دنیای موسیقی جهان+تصاویر
پـرکلیکترین عکس این روزهـای دنیای موسیقی جهان تصاویر در سایتها و اخبار مربوط به موسیقی کلاسیک جهان این روزها یک عکس توجه زیادی را به خود معطوف کرده است عکسی از کلاویههای خونین یک پیانو که مربوط است به مرحله یک چهارم نهایی مسابقهی پیانو سینسیناتی آمریکا آفتاب پیتر وینستوکگزارش فارس از دومین نشست گفتمان «ضرب اصول»/1 طلایی: خانه موسیقی چهرهها را سپر بلا قرار میدهد/ مشای
گزارش فارس از دومین نشست گفتمان ضرب اصول 1طلایی خانه موسیقی چهرهها را سپر بلا قرار میدهد مشایخی در خانه موسیقی فقط میوه و چای خوردیم داریوش طلایی گفت هر موسیقیدانی از کسی که در قهوهخانه هم میزند و شغلش موسیقی است همان حق و حقوقی را دارد که همان بزرگترین خواننده محبوب دیک رویداد استثنایی در حوزهی موسیقی / دالاییلاما برای جشنواره به لندن میرود
یک رویداد استثنایی در حوزهی موسیقی دالاییلاما برای جشنواره به لندن میرود فرهنگ > موسیقی - دالاییلاما رهبر بوداییان تبت در یک جشنواره موسیقی در بریتانیا حضور یافت به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین سایت رسمی جشنواره موسیقی گلاستونبری اعلام کرد که دالاییلاما رهبگانتر شولر موسیقیدان سبک «جز و کلاسیک» درگذشت
گانتر شولر موسیقیدان سبک جز و کلاسیک درگذشتگانتر شولر برنده جایزه پولیتزر نوازنده هورن مدرس موسیقی و آهنگساز جنبش موج سوم جز فیوژن و موسیقی کلاسیک درگذشت به گزارش خبرنگار موسیقی خبرگزاری فارس اد شولر فرزند گانتر شولر گفت که پدرش یکشنبه صبح در بیمارستانی در بوستن در سن 89در سالن اجتماعات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهران نشست «موسیقی و جامعه» برگزار میشود
در سالن اجتماعات دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه تهراننشست موسیقی و جامعه برگزار میشودگروه جامعه شناسی هنر در انجمن جامعه شناسی ایران در ادامه سلسه جلساتی که درباره رویکرد اجتماعی به هنرها برگزار کرده این بار برای برگزاری یک نشست موضوع موسیقی و جامعه را برگزیده است به گزارش خبرکارتون: موسیقی زیر زمینی!
کارتون موسیقی زیر زمینی روزنامه قانون تصویری از کارتون موسیقی زیر زمینی را منتشر کرد روزنامه قانون تصویری از کارتون موسیقی زیر زمینی را منتشر کرد تاریخ انتشار ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۱استاد موسیقی در بیمارستان برای بیماران می خواند
جام جم نوا خبر استاد موسیقی در بیمارستان برای بیماران می خواند استاد موسیقی در بیمارستان برای بیماران می خواند پنج شنبه 28 خرداد 1394 15 00 | کد خبر 1985171623475466401 | بازدید 0 جام جم نوا اوضاع جسمانی محمدابراهیم شریف زاده از خنیاگران موسیقی خراسانکمک سه میلیارد پوندی گردشگران موسیقی به اقتصاد بریتانیا
کمک سه میلیارد پوندی گردشگران موسیقی به اقتصاد بریتانیا فرهنگ > موسیقی - گردشگرانی که برای شرکت در فستیوالهای موسیقی و دیدن کنسرت خوانندگان در سال 2014 راهی بریتانیا شدهاند 3 1 میلیارد پوند پول به اقتصاد بریتانیا تزریق کردهاند به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین سال گذماجرای خلق یکی از مشهورترین عاشقانههای دنیای موسیقی
ماجرای خلق یکی از مشهورترین عاشقانههای دنیای موسیقی فرهنگ > موسیقی - هر کسی ممکن است آهنگ اگر بروی را با صدای خواننده مورد علاقه خود به یاد بیاورد از خولیو ایگلسیاس و ری چارلز گرفته تا فرانک سیناترا و داستی اسپرینگفیلد اما اگر دنبال آهنگ اصلی بگردیم به کدامیک ازگزارش فارس/ بنیاد رودکی سکان موسیقی کشور را به دست میگیرد؟/ دفتر موسیقی در سایه بنیاد
گزارش فارس بنیاد رودکی سکان موسیقی کشور را به دست میگیرد دفتر موسیقی در سایه بنیاددر روزهای گذشته اخباری مبنی بر اضافه شدن دو پست جدید در بنیاد رودکی به گوش رسید و بهرام جمالی رسما اعلام کرد که مدیریت تئاتر و مدیریت موسیقی در بنیاد رودکی تأسیس شده است به گزارش خبرنگار موسیقیستازه زن موسیقی فرمانده داعش شد
ستازه زن موسیقی فرمانده داعش شد سالی جونز نوازنده و خواننده زن انگلیسی که سال گذشته به گروه داعش پیوست بود اکنون یکی از فرماندهان این گروه تروریستی شده است آفتاب سالی جونز یکی از چهره های مشهور موسیقی راک در دهه ۹۰ بود این ستاره سابق موسیقی ۵۳ ساله و صاحب دو فرزند پسمهمترین عناوین گروه فرهنگی در روز هشتم تیر فعالیت دفتر موسیقی در سایه بنیاد رودکی/ برگزاری افطاریهای «وح
مهمترین عناوین گروه فرهنگی در روز هشتم تیرفعالیت دفتر موسیقی در سایه بنیاد رودکی برگزاری افطاریهای وحدت و مقاومت در کشورهای مختلفاکرانهای ویژه هفته حقوق بشر آمریکایی افطاریهای وحدت و مقاومت در کشورهای مختلف رد صلاحیت یکی از بازیگران ترکیهای مجانی تعویض قرآنهای کهنه با نوسند موسیقی کشور به فاز آخر رسید
یکشنبه ۷ تیر ۱۳۹۴ - ۰۱ ۱۵ 21 مرداد سال 93 در نشستی که با حضور جمعی از هنرمندان در مرکز بررسیهای استراتژیک ریاست جمهوری برگزار شده بود اعلام شد که سند موجود برای موسیقی پذیرفتنی نیست و به بررسیهای بیشتر نیاز است حالا مدیرکل دفتر موسیقی از جمعبندی سند نهایی خبر داده است به گ-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها