تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):پروردگارم هفت چيز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشكار، گذشت از كسى كه ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820784189




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا سرمایه های خارجی در 700 روز اخیر نصف شد؟


واضح آرشیو وب فارسی:تراز: تراز: چرا با وجود اینکه دولت یازدهم و تیم اقتصادی کابینه از زمان روی کارآمدن، بارها علاقه وافری برای ارتباط اقتصادی-سیاسی با غرب ابراز کرده اند اما آمارها نشان میدهد در 700 روز اخیر ایران با کاهش تقریبا 50 درصدی ورودی سرمایه خارجی به کشور مواجه شده است؟

پایگاه خبری اقتصادی تراز: آمارهای رسمی نشان میدهد رقم سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در سال گذشته میلادی به 2 میلیارد و 105 میلیون دلار رسیده که نسبت به سال 1392 حدود 31 درصد و نسبت به سال پایانی دولت قبل یعنی سال 1391 بیش از 50 درصد کاهش نشان می‌دهد.این ارقام و اعداد بیانگر این موضوع است که دولت یازدهم در امر جذب سرمایه گذاری خارجی کارنامه موفقی نداشته است و نمره منفی گرفته است. بر اساس جدیدترین گزارش سازمان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل (آنکتاد) که معتبرترین مرجع اعلام آمار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای جهان است، سرمایه‌گذاری خارجی در ایران در 2 سال اخیر با کاهش چشمگیر مواجه شده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند مهم ترین دلیل کاهش سرمایه خارجی به کشور در 700 روز اخیر، عدم برنامه ریزی دولتمردان و نداشتن برنامه اقتصادی وزارت بوده است.
نکته جالب توجه در این باره این است که کاهش رقم سرمایه گذاری خارجی در حالی در دو سال اخیر رخ داده است که دولت یازدهم رویکر تعامل با دنیای خارج را جز سیاستهای اصلی خود معرفی کرده است؛ لذا توقع براین بود که با اعمال چنین سیاستهایی از سوی مدیران سیاسی- اقتصادی دولت یازدهم رقم سرمایه گذاری خارجی بیش از اینها افزایش یابد.
نکته قابل توجه درباره کاهش تقریبا 50 درصدی ورودی سرمایه خارجی به کشور توجیه عجیب وزارت اقتصاد در باره این کاهش است. وزارت اقتصاد درباره این کاهش در بیانیه ای که روز گذشته منتشر کرده است نوشته است: "کشورهای غرب آسیا برای ششمین سال متوالی به خاطر وخیم تر شدن وضعیت امنیت منطقه با کاهش سرمایه گذاری مستقیم خارجی روبرو بوده  اند که در نتیجه آن، رتبه فدراسیون روسیه هم از مقام پنجم به شانزدهم (۷۰درصد کاهش در جذب سرمایه گذاری خارجی) تنزل یافته است.علاوه بر کشورهای غرب آسیا و روسیه، کشور آمریکا با بیش از۶۰ در صد کاهش در جذب سرمایه گذاری خارجی مواجه شده که این کاهش ها در کشورهای فوق و سایر کشورهایی که با کاهش روبرو شده اند و این در حالیست که خیلی از این کشورها با مشکلاتی که کشورمان در عرصه های بین المللی با آنها روبرو بوده است، مواجه نبوده اند."
وزارت اقتصاد در ادامه این بیانیه رقم مصوب سرمایه گذاری خارجی را 3 میلیارد دلار اعلام میکند و مینویسد: این روند موجب شد در سه ماهه اول سال ۱۳۹۴ حجم سرمایه گذاری‌های تائید شده و مصوب توسط سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران تحت پوشش قانون تشویق و حمایت سرمایه گذاری خارجی به ۳ میلیارد دلار برسد که این رقم، رشد ۳ برابری را نسبت به کل حجم سرمایه گذاری‌های سال قبل نشان می دهد، این در حالی است که هنوز تحریم های ظالمانه علیه ملت ایران لغو نشده و کماکان فشارهای اقتصادی بر ایران ادامه دارد.






زمانبندی انتشار: 7 تير 1394 - 08:02





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تراز]
[مشاهده در: www.taraznews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن