تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى‏گيرد، در سينه‏اش بى‏قرارى مى‏كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819845715




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تداوم کرشندوی کیفیت در ارکستر سمفونیک تهران


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: سمفونی 9 بتهوون تمام شد تداوم کرشندوی کیفیت در ارکستر سمفونیک تهران خبرگزاری پانا: اجرای شب گذشته، سوم تیرماه یک اجرای گرم و تابستانی بود که با نواختن سمفونی 9 بتهوون بر روند کیفی اجراهای ارکستر سمفونیک تهران از اولین اجرا تا به امروز مهر تایید می زد.
۱۳۹۴ پنج شنبه ۴ تير ساعت 11:14

خبرگزاری پانا+

 به گزارش خبرنگار فرهنگی پانا، شبی دیگر در تالار وحدت با اجرای ارکستر سمفونیک تهران به شبی خاطره انگیز و گرم تبدیل شد. این اجرا که به سمفونی شماره 9 بتهوون اختصاص داشت برای پنجمین بار بود که در تالار وحدت حال و هوای موسیقایی این سمفونی را زنده می داشت.  در این اجرا بردیا کیارس کنسرت مایستر، نادر مرتضی پور دستیار رهبر ارکستر و رازمیک اوحانیان رهبری گروه کر را برعهده داشتند. اعضای ارکستر پشت سازهای شان قرار گرفتند و موومان اول سمفونی 9 بتهوون با عنوان «درد و رنج فراگیر بشریت و تلاش برای رسیدن به آزادی و اتحاد ملت ها» به اجرا درآمد. این موومان به فرم سونات نوشته شده است و از آنجایی که بیانگر درد و رنج بشریت است تمی اسرارآمیز و نگران دارد.  پیش از شروع این اجرا اعلام شد که در میان موومان ها تشویقی از سوی حاضران در سالن صورت نگیرد ولی باز در بخش هایی این مسئله رعایت نمی شد.
 
موومان دوم با شور و هیجان بیشتر و با صدای ضربه های طبل همراه می شود که در ادامه موومان اول است که تلاش انسان برای رهایی از درد و رنج و سیاهی را نشان می دهد و در ادامه با آرامش و آهستگی به پایان می رسد. 
 
موومان سوم در سی بمل ماژور و نغمه های آوازگونه آن سال ها که الهام بخش موسیقیدانان بوده است به اجرا در آمد. فرم این قسمت نوعی واریاسیون آزاد است که علی رهبری پیش از شروع آن به دشواری و سخت بودن اجرای آن اشاره کرده و گفت: این قسمت از لحاظ اجرایی بسیار دشوار بوده و مانند قسمت های گذشته تکنیک و احساس موسیقایی بالایی را برای اجرا طلب می کند. وی از حاضران خواست اعضای ارکستر را که با مهارت این قسمت را می نوازند تشویق کنند.
 
حال و هوای اجرای این قسمت از سمفونی نهم بتهوون فضایی دیگر را در سالن حکمفرما کرد. با این حال و هوا اجرای موومان چهارم آغاز شد؛ گروه کر و آرا کاراپتیان، هادی قضات، الهه حیدری و عذرا وزیری خوانندگان سولو در این قطعه اعضای ارکستر را همراهی کردند و این قسمت که پس از آرامش پایان قسمت سوم با ریتمی بلند و فریادگونه آغاز می شود فضای دیگری را در مخاطب ایجاد می کند. این قسمت در گام اصلی رمینور شروع شده و در رماژور به پایان می رسد. تم برابری و برادری انسان ها پایان بخش سمفونی 9 بتهوون است که با انرژی و چوب رهبری علی رهبری و نوازندگی ارکستر سمفونیک تهران و آوای گروه کر به رهبری رازمیک اوحانیان به زیبایی به مخاطب انتقال داده شد
 
ترانه ای که در این موومان و در چند مرحله توسط خوانندگان سولو و دسته کر خوانده شد ترانه شادی شیلر نام دارد که ترجمه و مفهوم آن از این قرار است: 
شادی ای دختر محبوب بهشتی، ما در آستانه مقدس تو گرد آمده ایم، معجزه تو آنچه را که به ثهر و غضب جدا شده پیوند می دهد، آن کس که سعادت یافته و با دوست خوبی دوست باشد و آنکس که همسر نجیبی نصیبش شده در این شادمانی شرکت می کند، اما بگذار آنکس که در جهان فقط وجود خود را می بیند گریان و نالان خارج از این حلقه مقدس بماند، همه جهانیان باهم برادرند و به سوی شادمانی حقیقی گام برمی دارند، پس بیایید کینه ها را فراموش کنیم، دشمنان خود را ببخشاییم و جهان را با یک بوسه غرق در نعمت کنیم...
 
با پایان یافتن این اجرا علی رهبری پس از تشویق حاضران در سالن، گفت: ما باید باهم بزرگ شویم. شغل ما یک فرهنگ بزرگ است و بچه هایی که اینجا هستند سال ها زحمت کشیده اند، و شما حاصل آن زحمت را به گوش می شنوید، روزی که ضبط ارکستر را گوش می کردند یک دنیا خوشحال شان می کرد. این موسیقی مثل پاپ نیست که خواسته می شود سر موومان ها دست نزنید و تشویق نکنید ولی دست زدن شما برای این بچه ها میلیون ها ارزشمنده و بیش از هر مبلغ مادی ای آن ها را خوشحال می کند.
 
این رهبر ارکستر افزود: امشب سیزدهمین شبی است که بچه ها روی صحنه هسند و می نوازند. نباید تنها چند دقیقه آن ها را تشویق کرد بلکه باید بیش از اینها برای بچه ها دست زد. برنامه امشب تمام شد، سمفونی شماره 9 بتهوون تمام شد، خود بتهوون هم بیشتر از این ننوشته است ولی دوست دارم قسمت آرام و زیبای آن را که ویولون ها به زیبایی هرچه تمام تر زده اند را دوباره امشب برایتان تکرار کنیم. 
 
میزان سوم از نو به اجرا در آمد. با پایان گرفتن آن علی رهبری، رازمیک اوحانیان و اعضای ارکستر سمفونیک تهران  مورد تشویق حاضران قرار گرفتند و همگی در این شب تابستانی با رضایت سالن تالار وحدت را ترک کردند. این اجرا امشب نیز تکرار می شود. 
 














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 87]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن