تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى‏شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819593693




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آشنايي با مسايل حقوقي (115) خودداري از كمك به مصدومين


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: آشنايي با مسايل حقوقي (115) خودداري از كمك به مصدومين


تهران- خبرگزاري ايسكانيوز: باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران " ايسكانيوز" با هدف رفاه حال مردم عزيز ايران و ايرانيان مقيم خارج از كشور در قالب طرحي نو، اقدام به انتشار و انعكاس مسايل حقوقي و قضايي كرده است .

به گزارش روز چهارشنبه خبرگزاري ايسكانيوز، اين طرح خدمتي در خور براي جامعه به شمار مي رود و شهروندان مي توانند بيش از پيش با حقوق خود آشنا شوند و بنا به اظهار رييس قوه قضاييه با آشنايي مردم با قوانين موضوعه از مراجعات شهروندان به مراجع قضايي كاسته مي شود.
در اين شماره درباره خودداري از كمك به مصدومين مطالبي را به اطلاع خوانندگان عزيز مي رسانيم.

*شايد يكي از دلايلي كه امروزه مردم كمتر به آن توجه دارند و از روي غفلت يا عمدا از ياري و امداد به مصدومان خودداري مي كنند، پايين آمدن سطح اخلاق عمومي باشد. اگر شخصي در اين خصوص پاي صحبت مردم كوچه و بازار بنشيند، متوجه خواهد شد كه بيشتر آنها دليل اصلي امتناع در ياري نرساندن به ديگران را مشكلاتي مي دانند كه در اجرا، عمل و نحوه برخورد مامورين قانون پس از رساندن مصدوم توسط آنها به مراكز درماني صورت مي گيرد؛ به ويژه هنگامي كه عامل اصلي حادثه متواري شده يا اصولا كسي به عنوان عامل وقوع حادثه، در صحنه وجود ندارد. مصداق بارز اين گونه حوادث، حادثه رانندگي است كه معمولا پس از وقوع آن عده اي از رهگذران و دارندگان وسايل نقليه گرد شخص مصدوم جمع شده و هر يك منتظر اقدام از سوي ديگري است و با نگاه هاي پرمعني به يكديگر مي فهمانند كه كمك به اين شخص، در آينده آنها را در مقابل قانون پاسخگو خواهد كرد و دست كم، مدتي را بايد در كلانتري بگذرانند و محترمانه در توقيف باشند تا بي گناهي شان ثابت شود.
براي آشنايي با وظايف اشخاص اعم از دولتي و غير دولتي در برخورد با مصدومين به بررسي قوانين موجود در اين خصوص مي پردازيم.

وظيفه شهروندان در مقابل اشخاص در معرض خطر
هر كس شخص يا اشخاصي را مشاهده كند كه در معرض خطر جاني هستند، اعم از آنكه ناشي از حادثه رانندگي باشد يا حادثه ديگر و بتواند با اقدام فوري خود يا كمك طلبيدن از ديگران يا اعلام فوري به مراجع يا مقامات صلاحيت دار از وقوع خطر يا تشديد نتيجه آن جلوگيري كند (بدون آنكه با اين اقدام خطري متوجه او يا ديگران شود) و با وجود استمداد يا دلالت اوضاع و احوال بر ضرورت كمك از اقدام به اين امر خودداري كند، به حبس تا يك سال يا جزاي نقدي تا 50 هزار ريال محكوم خواهد شد.
در مورد اشخاصي كه بتوانند به اقتضاي شغل خود به مصدوم و شخص در معرض خطر كمك كنند ولي از اين كار امتناع كنند، ميزان مجازات به حبس از سه ماه تا دو سال يا جزاي نقدي از 10 تا 100 هزار ريال تعيين مي شود، مثل مربي شنا يا غريق نجاتي كه كه از كمك به شخص در حال غرق شدن در استخر خودداري كند.
*وظيفه مراكز درماني در مقابل حادثه ديدگان
مسوولان مراكز درماني اعم از دولتي يا خصوصي كه از پذيرفتن شخص آسيب ديده و اقدام به درمان او يا كمك هاي اوليه خودداري كنند، به حداكثر مجازات هاي گفته شده محكوم خواهند شد. برابر قانون، دولت مكلف است در شهرها و راه ها به تناسب احتياج، مراكز درمان فوري (اورژانس) و وسايل انتقال مصدومين و بيماراني كه نياز به كمك فوري دارند ايجاد و فراهم كند. فوريت هاي پزشكي به مواردي گفته مي شود كه بيمار بايد به سرعت مورد رسيدگي و درمان قرار گيرد؛ در غير اين صورت، خطرات جاني، نقص عضو، عوارض صعب العلاج يا غير قابل جبران متوجه بيمار مي شود. موارد فوريت هاي پزشكي (اورژانس) برابر قانون عباتند از: مسموميت ها، سوختگي ها، زايمان، صدمات ناشي از حوادث و سوانح وسايط نقليه، سكته هاي قلبي و مغزي، خونريزي ها و شوك ها، اغماء، اختلالات تنفسي شديد و خفگي ها، تشنج ها، بيماري هاي نوزاداني كه نياز به تعويض خون دارند، ساير مواردي كه باعث خطرات جاني، نقص عضو يا عوارض صعب العلاج يا غير قابل جبران مي شوند.
*مسووليت اشخاصي كه بر اساس قانون مكلف به كمك هستند
برخي اشخاص بر اساس "وظيفه خود" يا "الزام قانون"، مكلف به ياري رساندن به اشخاص آسيب ديده يا در معرض خطر جاني هستند.
چنانچه افراد مزبور از اين اقدام خودداري كنند، محكوم به حبس از شش ماه تا سه سال خواهند شد؛ مثل مامور آتش نشاني اي كه از امداد به حادثه ديده از آتش سوزي خودداري كند.
*وظيفه راننده در مقابل حادثه ديده
هرگاه مصدوم احتياج به كمك فوري داشته باشد و راننده با وجود امكان رساندن او به مراكز درماني يا استمداد از مامورين انتظامي از اين كار خودداري كند يا به منظور فرار از تعقيب قانوني محل حادثه را ترك و مصدوم را رها كند، به مجازات قانوني او اضافه خواهد شد و دادگاه نمي تواند براي مجازات او تخفيفي قايل شود. براي مثال مجازات قتل غير عمدي ناشي از تصادف، شش ماه تا سه سال حبس است واگر راننده پس از تصادف، مصدوم را رها كند و او بميرد، حداقل مجازات راننده دو سال و يك روز حبس است كه دادگاه نمي تواند از اين مقدار مجازات كمتري براي او در نظر بگيرد. البته بايد توجه داشت كه برابر قانون، راننده در صورتي مي تواند وسيله نقليه را از صحنه حادثه حركت دهد كه توسل به راه هاي ديگر براي كمك رساندن به مصدوم ممكن نباشد.
هر گاه راننده مصدوم را به مراكز درماني برساند يا مامورين را از واقعه آگاه كند يا به هر نحوي موجبات معالجه، استراحت و تخفيف آلام مصدوم را فراهم كند، دادگاه او را از تخفيف مجازات بهره مند خواهد ساخت.
در پايان بايد توجه داشت كه بر طبق قانون، مامورين انتظامي نمي توانند معترض كساني شوند كه خودشان متهم نيستند بلكه اشخاص آسيب ديده را به مراجع انتظامي يا مراكز درماني مي رسانند./06
 چهارشنبه 1 خرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 226]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن