تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):كسى كه بر باطل سوار شود، مَركبش او را ذليل خواهد كرد. كسى كه از راه حق منحرف شود ر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806854971




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پروتکل الحاقي اينگونه باقي نمي ماند


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۲۵ خرداد ۱۳۹۴ (۶:۳۱ق.ظ)
سياست روز: پروتکل الحاقي اينگونه باقي نمي ماند موج -
به گزارش خبرگزاري موج، «پروتکل الحاقي اينگونه باقي نمي ماند»عنوان سرمقاله روزنامه سياست روز است که در آن مي خوانيد؛
پروتکل الحاقي اين چيزي نخواهد بود که اکنون ۱۲۵ کشور آن را امضا کرده اند. آمريکا و ديگر کشورهاي همپيمان او که با شرايط خاص آن را امضا کرده اند، براي آينده پروتکل الحاقي برنامه هاي بسياري دارند.
تغييرات اساسي و گسترده اي در انتظار پروتکل الحاقي است. اينگونه نيست که اگر کشوري اکنون آن را امضا کرده، در سال هاي آينده هم همين قوانين در پروتکل جاري باشد. گرچه همين قوانين کنوني پروتکل هم براي بسياري از کشورها دست و پا گير خواهد بود.
از ميان اين ۱۲۵ کشوري که پروتکل الحاقي را امضا کرده اند بسياري از آنها هيچگونه فعاليت هسته اي ندارند و با اين علم آشنا نيستند. آنها حتي به نان شب مردم خود هم محتاجند و در وضعيت اقتصادي نامناسبي به سر مي برند.
از ميان اين ۱۲۵ کشور ۶ کشور هسته اي که از بمب اتم هم بهره مي برند، آن را پذيرفته اند، اما شرايطي را براي اجراي آن در نظر گرفته اند که در واقع پروتکل الحاقي را براي آنها خنثي و بي اثر کرده است و بر عکس به گونه اي توافق شده که آن ۶ کشور به ويژه آمريکا حق بيشتري براي خود قائل شده اند.
پروتکل الحاقي اکنون با اين شرايط کنوني و قوانيني که در آن قيد شده و پس از پذيرفتن آن از سوي هر کشوري به غير از ۶ کشور هسته اي، الزاماتي را براي آنها ايجاد مي کند که اگر بخواهند فعاليت صلح آميز هسته اي در چارچوب قوانين آژانس مانند غني سازي داشته باشند، به هيچ عنوان چنين اجازه اي داده نمي شود.
فرايند چنين کاري و ساز و کار آن بايد از سوي آژانس چيده شود و با نظارت بازرسان و ۶ کشور هسته اي به ويژه آمريکا پياده خواهد شد.
اصرار آژانس با رهبري آمريکا براي پيوستن همه کشورها به پروتکل الحاقي، يک امتياز و انحصار را براي دارندگان تکنولوژي هسته اي ايجاد مي کند. به اين گونه که پس از اجبار کشورها به امضاي پروتکل، اين قانون با تغييراتي اساسي همراه مي شود. از جمله اين که اگر کشوري بخواهد در اين زمينه فعاليت داشته باشد بايد براساس پروتکل هر آنچه که نياز دارد از ۶ کشور هسته اي خريداري کند، ضمن اين که اگر نياز به سوخت هسته اي داشت، اين نياز را بايد از اين کشورها به ويژه آمريکا تهيه و خريداري کند. به دست گرفتن چنين امتياز و انحصار بزرگي با وضع قوانين يکطرفه، سلطه آنها را بر دنيا افزايش خواهد داد.
تحقيق و توسعه ممنوع خواهد شد، ساخت تأسيسات هسته اي زير نظر شديد آژانس و بازرسان وابسته و غيرمستقل آن قرار خواهد گرفت.
با شرايطي که دنيا پيش مي رود، انرژي فسيلي (نفت و گاز و ...) تا چند سال ديگر پايان مي يابد،با پايان اين انرژي، فناوري هسته اي در دنيا حرف اول را خواهد زد که آن هم در انحصار چند کشور است و ديگران اگر بخواهند از آن بهره ببرند بايد امتيازات فراواني را بدهند و هزينه هاي گزافي را پرداخت کنند.
هدف اصلي آمريکا و غرب با فشار به کشورهاي دنيا براي پيوستن به پروتکل الحاقي نکته اي نيست که بتوان به همين سادگي استناد کرد که ۱۲۵ کشور آن را امضا کرده اند، پس ما هم آن را امضا کنيم.
جمهوري اسلامي ايران با به دست آوردن تکنولوژي هسته اي با روش هاي بومي و داخلي توانست، خود را در جرگه دارندگان اين علم قرار دهد، پروتکل الحاقي مي تواند، ايران را به عقب بازگرداند چرا که در صورت توافق، هر گونه تعليق فعاليت هاي صلح آميز هسته اي، از گام هاي روبه جلوي ايران جلوگيري خواهد کرد، ايران اکنون در شرايطي است که مي تواند اورانيوم را با غناي بالا هم غني سازي کند و سوخت مورد نياز خود را تهيه کند، اما شرايط به گونه اي خواهد شد که چنين اتفاقي نيفتد.
ضمن اين که همچنان بر سر موضوع لغو تحريم ها، کارشکني هاي بزرگي هم از سوي آمريکا ديده مي شود و اگر قرار بر تعليق تحريم ها در مقابل اجابت خواسته هاي فراوان غرب باشد در واقع نقد داده ايم حتي نسيه هم نگرفته ايم.
از سوي ديگر علاوه بر موضوع پروتکل الحاقي، موضوع PMD هم مطرح است، اين موضوع از سوي آمريکايي ها دنبال مي شود و به مسئله بازديد از مراکز نظامي ارتباط دارد. بسته شدن اين موضوع در جريان گفت وگوهاي هسته اي بايد اتفاق بيفتد. موضوعي که ايران هيچگاه زير بار آن نخواهد رفت.
اما بر سر پروتکل الحاقي اگر قرار است پذيرفته شود، با شرايط خاص و ويژه اي که جمهوري اسلامي ايران براي آن در نظر مي گيرد، مي توان آن را پذيرفت، به غير از اين، پروتکل الحاقي نه تنها براي ايران خوب نيست بلکه تبعات بعدي آن از تحريم ها هم بيشتر خواهد بود.


نويسنده: محمد صفري













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 193]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن