تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالمان فرمانرواى بر شهرياران هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804906909




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

باید به دنبال پروتکل الحاقی مضاعف بود/ایران نمی‌تواند ترورها و استاکس‌نت را فراموش کند


واضح آرشیو وب فارسی:فرهنگ نیوز:
باید به دنبال پروتکل الحاقی مضاعف بود/ایران نمی‌تواند ترورها و استاکس‌نت را فراموش کند
سفیر پیشین فرانسه در تهران:
باید به دنبال پروتکل الحاقی مضاعف بود/ایران نمی‌تواند ترورها و استاکس‌نت را فراموش کند «فرانسوا نیکولاد» سفیر سابق فرانسه در ایران با وجود اشاره به نگرانی‌های ایران به ویژه با توجه به تجربه ترور دانشمندان هسته‌ای و ویروس استاکس نت، خواستار تصویب و اجرای پروتکل الحاقی مضاعف شد.


به گزارش فرهنگ نیوز، سفیر پیشین فرانسه در ایران در یک یادداشت خواستار تصویب و اجرای پروتکل الحاقی مضاعف شد.
 
در مطلب منتشرشده در پایگاه «لوبلاگ»، «فرانسوا نیکولاد» به بررسی مذاکرات هسته‌ای ایران و نگرانی‌های تهران در قبال بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پرداخت.
 
نماینده اسبق فرانسه در ایران نوشت: «مدل و نوع پروتکل الحاقی که برای برنامه جامع اقدام مشترک وجود دارد مشخص نیست اما ایران احتمالا دوباره پروتکل الحاقی امضا شده در سال 2003 را داوطلبانه دوباره اجرا می‌کند. مدل پروتکل الحاقی مشخص می‌کند که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حق دسترسی به هر مکان، سایت، مکان یا تاسیسات را دارد که این مورد به طور ضمنی شامل مراکز نظامی می‌شود اما شرایط و زمینه‌هایی که در آن آژانس می‌تواند چنین دسترسی‌هایی داشته باشد، به دقت تعریف شده هستند و باید به وجود ماده هسته‌ای یا فعالیت‌های هسته‌ای مرتبط با تحقیق و توسعه چرخه سوخت ارتباط داشته باشند. به عبارت دیگر بازرسان آژانس حق دارند به مواد شکافت پذیر یا منابع مواد شکافت پذیر  که اغلب اورانیوم و پلوتونیوم است و فعالیت‌های مرتبط با مدیریت فرایند فراوری، غنی‌سازی،‌ تولید سوخت،‌عملیات راکتورهای هسته‌ای و بازفراوری سوخت نگاه کنند اما هرگونه فعالیت‌های تخیلی یا مرتبط به تحقیق علمی خارج از تسلط و حوزه آژانس است. حتی در چارچوب پروتکل الحاقی بازرسان اجازه ورود به هر ساختمان یا دفتری و باز کردن هر کشویی را جهت دریافت هر نوع سندی ندارند».
 
او درباره ابعاد احتمالی نظامی هم نوشت: «عجیب است اما درخواست‌های مکرر آژانس برای بازرسی از یک ساختمان خاص در مرکز نظامی پارچین تحت دامنه و چارچوب پروتکل الحاقی نیست و این موضوع باید برای همه دیگر درخواست‌های مطرح شده آژانس درباره ابعاد نظامی احتمالی برنامه هسته‌ای ایران باید صدق کند».
 
سفیر پیشین فرانسه افزود: «تحلیل دامنه و محدودیت‌های پروتکل الحاقی ما را به این نتیجه می‌رساند که پروتکل سوال درباره مشخص کردن مساله ابعاد احتمالی نظامی را پوشش نمی‌دهد و این موضوع باید در یک فصل جدا در برنامه جامع اقدام مشترک رفع شود که گهگاه از آن به عنوان پروتکل الحاقی مضاعف گفته می‌شود».
 
سفیر اسبق فرانسوی همچنین نوشت: «این موضوع درباره درخواست آژانس برای مصاحبه با دانشمندان ایرانی صادق باشد. مدل پروتکل الحاقی به طور خاص این فعالیت را به نام فعالیت‌های راستی آزمایی که آژانس حق انجام ان را دارد، لحاظ نمی‌کند. بلکه این موضوع می‌تواند به عنوان بخشی از فرایند جمع‌آوری اطلاعات برای اجرای توافقات اساسی پادمان و نیز پروتکل الحاقی بررسی شود. چنین مصاحبه‌هایی نباید مرزها بین دو سند را محو کند و باید محدود به جمع اوری داده و اطلاعات در ارتباط با اورانیوم و پلوتونیوم موجود در خاک ایران و فعالیت‌های تحقیق و توسعه مربوط به چرخه سوخت هسته‌ای محدود باشد.
 
وی اذعان کرد: «گزارش‌های مختلف درباره رفتار خشن و دیسیپلین و نظم بسیار پایین برخی تیم‌های بازرسی سازمان ملل در منطقه خاورمیانه و فراتر از آن وجود دارد و کل این داستان از نظر هر کشور مستقلی اهانت‌آمیز است».
 
سفیر اسبق فرانسه در ایران در این یادداشت نوشت: «اگرچه موضوع استاکس نت ارتباطی به بازرسیهای آژانس بین‌المللی نداشت،‌ قطعا این اقدامی تهاجمی توسط یک یا چند قدرت خارجی بود. معرفی این ویروس رایانه‌ای بسیار مخرب توسط کشوری خارجی در برنامه غنی سازی تحت نظارت ایجاد شده توسط زیمنس، به دلیل ارتباط و تعامل ایران با جهان خارج ممکن شد».
 
وی با اشاره به ترور دانشمندان هسته‌ای بیان کرد: «ایرانی‌ها همچنین نمی‌توانند سریال ترورهای دانشمندان هسته‌ای‌شان در سالهای 2010 و 2012 را فراموش کنند. هیچ ارتباطی بین این موضوع با فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس وجود ندارد اما این قتلها شاید به نحوی به همکاری بین‌المللی ارتباط داشت. 3 تن از قربانیان این قتلها با پروژه سزامی مستقر در اردن مرتبط بودند.»
 
دیپلمات سابق فرانسه افزود: «این دانشمندان باید به اردن سفر می‌کردند که این موضوع آنها را به اهدافی آسان برای جمع‌آوری اطلاعات درباره محل اقامتشان، روابط شخصی و دیگر اطلاعات مورد نظر سازمانهای اطلاعاتی تبدیل کرد».
 
دیپلمات پیشین فرانسوی با اشاره به نفوذ جاسوسان و فعالیت‌های جاسوسی در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اذعان کرد:‌ «برخی ناظران معتقدند که آژانس در سالهای اخیر روابط ناپاکی با سرویس‌های اطلاعاتی مختلف ایجاد کرده است».
 
او همچنین نوشت: «همه این مسائل قطعا در اذهان مذاکره‌کنندگان ایرانی بسیار زیاد جلوه‌گر است و آنها را به طور خاص درباره هرگونه پیشنهادی درباره ضرورت راستی آزمایی فراتر از مقررات پادمان و پروتکل الحاقی مظنون و مشکوک می‌کند».
 
نیکولاد با اشاره به درخواست آژانس برای داشتن اجازه برای بازرسی و نظارت بر همه فعالیتهای هسته‌ای تاکید کرد: «ایرانی‌ها نگرانند ارائه جعبه ابزار برای تحقیق درباره فعالیت‌های احتمالی برای نظامی سازی برنامه هسته‌ای راه را برای تحقیق‌های بسیار فراگیر و پایان ناپذیر  باز کند و موضوعات را سختتر کند».
 
وی در پایان از همه طرف‌های مذاکرات هسته‌ای ایران می‌خواهد که «باید همه تصورات و نبوغ و مهارت خود را برای یافتن راه‌حل متقابل مورد قبول درباره موضوع پروتکل الحاقی مضاعف بکار گیرند».




94/3/16 - 17:27 - 2015-6-6 17:27:59





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فرهنگ نیوز]
[مشاهده در: www.farhangnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن