تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
سه برند برتر کلید و پریز خارجی، لگراند، ویکو و اشنایدر
مراحل قانونی انحصار وراثت در یک نگاه: از کجا شروع کنیم؟
چگونه برای دریافت ویزای ایران اقدام کنیم؟ مدارک لازم و نکات کاربردی
راهنمای خرید یو پی اس برای مراکز درمانی و بیمارستانی مطابق الزامات قانونی
آیا طلاق توافقی نیاز به وکیل دارد؟
چگونه ویزای آفریقای جنوبی را به آسانی دریافت کنیم؟ راهنمای قدم به قدم
همه چیز درباره ویزای آلمان و مراحل دریافت آن
چرا پاسارگاد به عنوان یکی از مهمترین آثار تاریخی ایران شناخته میشود؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1820975343
گردش نظام هستى، بر اساس حكمت الهى
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: گردش نظام هستى، بر اساس حكمت الهى
حاكمیت و مالكیت هر دو جهان از آن او است ، هر نعمتى ، هر موهبتى ، هر فایده و بركتى ، و هر خلقت موزون و شگرف و عجیبى ، همه تعلق به ذات پاك او دارد ، و به همین دلیل" حمد" كه حقیقتش ستایش بخاطر" كارهاى نیك اختیارى" است همه به او باز مىگردد ، و اگر مخلوقاتى نیز شایسته حمد و ستایشند آنها نیز پرتوى از وجود او و شعاعى از افعال و صفات او هستند .سیماى سورهى سبأاین سوره در مكّه نازل شده و پنجاه و چهار آیه دارد . به مناسبت سرگذشت قوم سبأ كه در این سوره بیان شده ، «سبأ» نام گرفته و همانند دیگر سورههاى مكّى ، بیشتر مباحث آن در مورد مسائل اعتقادى و خصوصاً مبدأ و معاد است .البتّه در ضمن داستان حضرت سلیمان و برخورد او با قوم سبأ ، به گوشهاى از نعمتهاى الهى و سرنوشت شاكران و كافران اشاره شده است . محتواى سوره سبأ بیشترین بحث این سوره روى بیان معارف اسلامى و ریشههاى اعتقادى مخصوصاً " مبدء" و " معاد" و" نبوت" دور مىزند ، چرا كه مسلمانان در دوران مكه مىبایست از نظر عقائد ساخته مىشدند ، و براى پرداختن به فروع و تشكیل حكومت اسلامى و پیاده كردن تمام برنامههاى اسلامى ، آماده مىگردیدند .به طور كلى باید گفت محتواى این سوره ناظر به پنج مطلب است :1- " مساله توحید" و قسمتى از نشانههاى خداوند در عالم هستى ، و صفات پاك او از جمله" توحید" ،" ربوبیت" و" الوهیت".2- " مسأله معاد" كه از همه مسائل در این سوره بیشتر مطرح شده ، از طرق مختلف درباره آن بحثهاى گوناگونى عنوان گردیده .3- " مسأله نبوت انبیاى پیشین و مخصوصاً پیامبر اسلام" و پاسخ به بهانه جوییهاى دشمنان در باره او، و بیان پارهاى از معجزات انبیاء سلف .4- بیان بخشى از نعمتهاى بزرگ خدا و سرنوشت شكرگزاران و كفران كنندگان ، ضمن بیان گوشهاى از زندگى سلیمان و قوم سبا.5- دعوت به تفكر و اندیشه و ایمان و عمل صالح و تأثیر این عوامل در سعادت و نیكبختى بشر، و مجموعاً برنامه جامعى را براى تربیت جستجوگران حق تشكیل مىدهد .در حدیث دیگرى از امام صادق (علیه السلام) چنین نقل شده است :«كسى كه دو سورهاى را كه با حمد آغاز مىشود (سوره سبا و فاطر) در یك شب بخواند ، تمام آن شب را در حفظ و حراست الهى خواهد بود ، و اگر آن دو را در روز بخواند هیچ مكروهى به او نمىرسد ، و آن قدر از خیر دنیا و آخرت به او داده مىشود كه هرگز به قلبش خطور نكرده ، و فكر و آرزویش به آن نرسیده است»*فضیلت این سورهدر روایات اسلامى در باره اهمیت این سوره و تلاوت آن تعبیرات جالبى دیده مىشود:از جمله در حدیثى از پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) چنین مىخوانیم : « من قرا سورة سبا لم یبق نبى و لا رسول الا كان له یوم القیامة رفیقا و مصافحا :كسى كه سوره " سبا " را بخواند ، در قیامت تمام انبیاء و رسولان رفیق و همنشین او خواهند بود ، و همگى با او مصافحه مىكنند .» (مجمع البیان ، آغاز سوره" سبا" ، جلد 8 ، صفحه 375)در حدیث دیگرى از امام صادق (علیه السلام) چنین نقل شده است :
«من قرء الحمدین جمیعا، سبأ و فاطر، فى لیلة لم یزل لیلته فى حفظ اللَّه تعالى و كلائه، فان قرأهما فى نهاره لم یصبه فى نهاره مكروه، و اعطى من خیر الدنیا و خیر الآخرة ما لم یخطر على قلبه و لم یبلغ مناه :كسى كه دو سورهاى را كه با حمد آغاز مىشود (سوره سبا و فاطر) در یك شب بخواند ، تمام آن شب را در حفظ و حراست الهى خواهد بود ، و اگر آن دو را در روز بخواند هیچ مكروهى به او نمىرسد ، و آن قدر از خیر دنیا و آخرت به او داده مىشود كه هرگز به قلبش خطور نكرده ، و فكر و آرزویش به آن نرسیده است !» (مجمع البیان ، آغاز سوره" سبأ" ، جلد 8 ، صفحه 375)همانگونه كه در مقالات قبلی هم اشاره كردیم مسلماً این پاداشهاى عظیم نصیب كسانى نمىشود كه تنها به خواندن و لقلقه زبان قناعت كنند ، بلكه خواندن باید مقدمهاى باشد براى اندیشیدن كه آن نیز انگیزه عمل است .مثلاً كسى كه این سوره را مىخواند از این نكته با خبر مىشود كه " قوم سبا " بر اثر كفران نعمتهاى بى حساب الهى چنان زندگانیشان در هم كوبیده شد كه عبرت همگان گشتند و سرنوشت آنها ضرب المثلى براى جهانیان شد ، چنین انسانى به شكر نعمت ، شكرى آمیخته با جنبههاى عملى مىپردازد ، و شاكران نعمت خداوند در حفظ و امان او خواهند بود . * چگونگى حمد خدا« الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ ما فِی الْأَرْضِ وَ لَهُ الْحَمْدُ فِی الْآخِرَةِ وَ هُوَ الْحَكِیمُ الْخَبِیرُ : ستایش مخصوص خدایى است كه آن چه در آسمانها و آن چه در زمین است مِلك اوست و در آخرت (نیز) حمد و ستایش تنها براى اوست و اوست حكیمِ آگاه.»(سبا ، 1)پنج سوره از سورههاى قرآن مجید با حمد پروردگار شروع مىشود كه در سه سوره آن حمد و ستایش خداوند بخاطر آفرینش آسمان و زمین و موجودات دیگر است ؛ (سوره سبا، سوره فاطر، و سوره انعام). و در یك سوره (سوره كهف) این حمد و ستایش بخاطر نزول قرآن بر قلب پاك پیامبر صلی الله علیه و آله مىباشد.در حالى كه در سوره حمد تعبیر جامعى شده كه همه این امور را در بر مىگیرد :" الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ".به هر حال سخن در آغاز سوره" سبا" از حمد و سپاس خدا است بخاطر مالكیت و حاكمیت او در دنیا و آخرت .این آیه مالكیّت مطلق و بى قید و شرط خداوند را بیان مىكند : «لَهُ ما فِی السَّماواتِ» به این ترتیب حاكمیت و مالكیت هر دو جهان از آن او است ، هر نعمتى ، هر موهبتى ، هر فایده و بركتى ، و هر خلقت موزون و شگرف و عجیبى ، همه تعلق به ذات پاك او دارد ، و به همین دلیل" حمد" كه حقیقتش ستایش بخاطر" كارهاى نیك اختیارى" است همه به او باز مىگردد، و اگر مخلوقاتى نیز شایسته حمد و ستایشند آنها نیز پرتوى از وجود او و شعاعى از افعال و صفات او هستند .بنا بر این هر كس در این عالم مدح و ستایشى از چیزى كند این حمد و ستایش سرانجام به ذات پاك او بر مىگردد ، و به گفته شاعر: به جهان خرم از آنم كه جهان خرم از اوست عاشقم بر همه عالم، كه همه عالم از او است ستایش مخصوص خدایى است كه آن چه در آسمانها و آن چه در زمین است مِلك اوست و در آخرت (نیز) حمد و ستایش تنها براى اوست و اوست حكیمِ آگاه
و در پایان آیه مىافزاید : " او حكیم و خبیر است" : (وَ هُوَ الْحَكِیمُ الْخَبِیرُ).بر اساس حكمت بالغه اوست كه این نظام عجیب بر جهان حكومت مىكند، و بر اساس علم و آگاهى اوست كه هر چیز به جاى خود قرار گرفته، و هر موجودى آنچه را كه نیاز دارد در اختیار دارد .فخر رازى مىگوید : علمى كه به عمل متّصل باشد حكمت است و به كسى كه عواقب و اسرار امور را بداند خبیر گویند . (تفسیر كبیر فخر رازى) پیامهای آیه :1ـ چگونگى حمد خدا را از خدا بیاموزیم . «الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی» ...2ـ ستایشها باید در برابر كمال و قدرت و مالكیّت و آگاهى و حكمت باشد .«الَّذِی لَهُ ما فِی السَّماواتِ وَ» ...3ـ در دنیا غیر خداوند نیز ستایش مىشود ، ولى در آخرت ستایش مخصوص اوست . «وَ لَهُ الْحَمْدُ فِی الْآخِرَةِ» 4ـ ستایش او در حصار زمان و شرایط خاصى نیست . «وَ لَهُ الْحَمْدُ فِی الْآخِرَةِ» بهشتیان مىگویند : «وَ آخِرُ دَعْواهُمْ أَنِ الْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِینَ» (یونس، 10)5ـ مالكیّت الهى ، هم گسترده است ، هم حكیمانه و هم آگاهانه . «لَهُ ما فِی السَّماواتِ ... هُوَ الْحَكِیمُ الْخَبِیرُ» 6ـ گردش نظام هستى در دنیا و آخرت ، بر اساس حكمت الهى است . «لَهُ ما فِی السَّماواتِ ... وَ لَهُ الْحَمْدُ فِی الْآخِرَةِ وَ هُوَ الْحَكِیمُ» آمنه اسفندیاریبخش قرآن تبیان منابع:1- تفسیر نور، ج92- تفسیر نمونه ، ج183- تفسیر كبیر فخر رازى
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 444]
صفحات پیشنهادی
گردش نظام هستى، بر اساس حكمت الهى
گردش نظام هستى، بر اساس حكمت الهىحاكمیت و مالكیت هر دو جهان از آن او است ، هر نعمتى ، هر موهبتى ، هر فایده و بركتى ، و هر خلقت موزون و شگرف و عجیبى ، همه تعلق به ذات ...
گردش نظام هستى، بر اساس حكمت الهىحاكمیت و مالكیت هر دو جهان از آن او است ، هر نعمتى ، هر موهبتى ، هر فایده و بركتى ، و هر خلقت موزون و شگرف و عجیبى ، همه تعلق به ذات ...
هستى در هستى (3)
گردش نظام هستى، بر اساس حكمت الهى-گردش نظام هستى، بر اساس حكمت ... شده ، از طرق مختلف درباره آن بحثهاى گوناگونى عنوان گردیده .3- " مسأله نبوت انبیاى پیشین و .
گردش نظام هستى، بر اساس حكمت الهى-گردش نظام هستى، بر اساس حكمت ... شده ، از طرق مختلف درباره آن بحثهاى گوناگونى عنوان گردیده .3- " مسأله نبوت انبیاى پیشین و .
عدم منافات دعا كردن با نظام آفرينش
و اينكه يك انسان با وجود رحمت و حكمت بالغه الهي كه در پس امور نهفته است از خداوند چيزي ... که فرمودید خداوند نظام جهان را نظامی حکیمانه و بر اساس علت و معلول ها خلق نموده است. ... نظام هستي، نظام احسن و اكمل است ولي هيچ موجودي را نبايد جداي از كل آفرينش .
و اينكه يك انسان با وجود رحمت و حكمت بالغه الهي كه در پس امور نهفته است از خداوند چيزي ... که فرمودید خداوند نظام جهان را نظامی حکیمانه و بر اساس علت و معلول ها خلق نموده است. ... نظام هستي، نظام احسن و اكمل است ولي هيچ موجودي را نبايد جداي از كل آفرينش .
عدل الهی
عدل الهی-عدل الهي عدالت در مفهوم وسيعش عبارت است از دادن حق صاحبان استحقاق بدون هيچ ... بنابر اين عدل الهي به اين معني است كه موجودات جهان هر كدام در درجهاي از هستي و در ... انسان به تعبير قرآن نظام عملي خويش را بر اساس "ايمان و عمل صالح" قرار ميدهد و در ... سلسله تجهيزات از قبيل جهاز تنفسي، گردش خون، دستگاه عصبي ، جهاز باصره و ...
عدل الهی-عدل الهي عدالت در مفهوم وسيعش عبارت است از دادن حق صاحبان استحقاق بدون هيچ ... بنابر اين عدل الهي به اين معني است كه موجودات جهان هر كدام در درجهاي از هستي و در ... انسان به تعبير قرآن نظام عملي خويش را بر اساس "ايمان و عمل صالح" قرار ميدهد و در ... سلسله تجهيزات از قبيل جهاز تنفسي، گردش خون، دستگاه عصبي ، جهاز باصره و ...
شبی برای اندازه گیری
اما معناى اصطلاحى «قدر»، عبارت است از ویژگى هستى و وجود هر چیز و چگونگى آفرینش آن ... بنابر دیدگاه حکمت الهى، در نظام آفرینش، هر چیزى اندازهاى خاص دارد و هیچ چیزى بىحساب و کتاب نیست. جهان حساب و کتاب دارد و بر اساس نظم ریاضى تنظیم شده، گذشته، حال و آینده آن با هم ارتباط دارند. .... گردش آزاد اطلاعات و اعتماد به رسانههای داخلی ...
اما معناى اصطلاحى «قدر»، عبارت است از ویژگى هستى و وجود هر چیز و چگونگى آفرینش آن ... بنابر دیدگاه حکمت الهى، در نظام آفرینش، هر چیزى اندازهاى خاص دارد و هیچ چیزى بىحساب و کتاب نیست. جهان حساب و کتاب دارد و بر اساس نظم ریاضى تنظیم شده، گذشته، حال و آینده آن با هم ارتباط دارند. .... گردش آزاد اطلاعات و اعتماد به رسانههای داخلی ...
تأثرات ملاصدرا از مكتب اشراقي در بحث نظام فيض
بر اين اساس او مكاتب مختلف فلسفي، كلامي، عرفاني و تفسير را با معيارهاي ... بگمان نگارنده، عناصر ذيل از حكمت اشراقي در فلسفه صدرايي حضور بهم رسانده است:2 ـ 1. ... حيثيات، اعتباري نيستند كه سبب پيديش كثرت در عالم هستي شوند بلكه جهات ..... نفس ناطقه و بقاي آن، اثبات سعادت و خير و امور علويهاي كه گردش افلاك بعهده دارد.
بر اين اساس او مكاتب مختلف فلسفي، كلامي، عرفاني و تفسير را با معيارهاي ... بگمان نگارنده، عناصر ذيل از حكمت اشراقي در فلسفه صدرايي حضور بهم رسانده است:2 ـ 1. ... حيثيات، اعتباري نيستند كه سبب پيديش كثرت در عالم هستي شوند بلكه جهات ..... نفس ناطقه و بقاي آن، اثبات سعادت و خير و امور علويهاي كه گردش افلاك بعهده دارد.
توكل و پيوند آن با معرفت الهى از منظر امام حسين (ع)
آدمى بر اساس اقتضاى ذات خود، مىبايد در بوته آزمايشِ مكان و زمان و زينت دنيا، استعداد ... مىدهم و اقرار مىكنم كه حقيقتا تو پرورنده من هستى و بازگشت من به سوى تو است. ... با عجايب حكمت خود حيران ساختى و مرا به آفريدههايت در آسمان و زمينت آگاه ساختى و ..... (76)امام عليهالسلام همچنين مىفرمايند: «عزت و بىنيازى بيرون آمدند و به گردش ...
آدمى بر اساس اقتضاى ذات خود، مىبايد در بوته آزمايشِ مكان و زمان و زينت دنيا، استعداد ... مىدهم و اقرار مىكنم كه حقيقتا تو پرورنده من هستى و بازگشت من به سوى تو است. ... با عجايب حكمت خود حيران ساختى و مرا به آفريدههايت در آسمان و زمينت آگاه ساختى و ..... (76)امام عليهالسلام همچنين مىفرمايند: «عزت و بىنيازى بيرون آمدند و به گردش ...
امام خمينى و مبانى فكرى حكومت اسلامى
و در موضوع انتظار از دين, حضرت امام چه نگرشى داشته تا بر اساس آن به قيام دست زده و .... چنانكه با ژرف انديشى در صفت عدالت و حكمت الهى به ايمان به معاد مى رسيم زيرا كه با ... علاوه بر آنكه در حوزه هستى شناختى تأثيرگذار است, از يك سو نظام ارزشى انسان ... از گردش ستارگان و حركت منظومه هاى هستى تا وزش باد, رويش گياه و جنبش يك مور, ...
و در موضوع انتظار از دين, حضرت امام چه نگرشى داشته تا بر اساس آن به قيام دست زده و .... چنانكه با ژرف انديشى در صفت عدالت و حكمت الهى به ايمان به معاد مى رسيم زيرا كه با ... علاوه بر آنكه در حوزه هستى شناختى تأثيرگذار است, از يك سو نظام ارزشى انسان ... از گردش ستارگان و حركت منظومه هاى هستى تا وزش باد, رويش گياه و جنبش يك مور, ...
عدالت عامل زندهماندن همه احكام اسلام است
در منطق اسلام، نه تنها نظام تكوين بر اساس عدل استوار است، بلكه همواركننده راهگذار ... عدل را در چنبره تسليم خود فرو نكشاند،«فَلاَ تَتَّبِعُواْ الْهَوَى أَن تَعْدِلُواْ نساء»، (آيه 135) و ... اجتماعي انبيا نيز كه عدالت اجتماعي است، حول همين محور اساسي در گردش ميباشد. ... و اتقال انسان از مبدآ تا منتهاي هستي ميداند و در اين ميان، قويترين و برجستهترين ...
در منطق اسلام، نه تنها نظام تكوين بر اساس عدل استوار است، بلكه همواركننده راهگذار ... عدل را در چنبره تسليم خود فرو نكشاند،«فَلاَ تَتَّبِعُواْ الْهَوَى أَن تَعْدِلُواْ نساء»، (آيه 135) و ... اجتماعي انبيا نيز كه عدالت اجتماعي است، حول همين محور اساسي در گردش ميباشد. ... و اتقال انسان از مبدآ تا منتهاي هستي ميداند و در اين ميان، قويترين و برجستهترين ...
رمز و راز حج
انسان نيز جزئى از اين هستى است و جسم او از اجزاى مادّى تركيب شده كه حركتى طوافگونه بر گرد مركز خويش دارند. .... نقش حج، تربيت بر اساس تواضع و خاكسارى و لغو امتيازات اجتماعى است. .... نظام تشريعى هم براى كمال و سعادتمند ساختن انسان است. .... حكمت الهى جايزهاى ديگر به هاجر بخشيد، تا جبران آن صبر و خلوص باشد، يعنى سعى ...
انسان نيز جزئى از اين هستى است و جسم او از اجزاى مادّى تركيب شده كه حركتى طوافگونه بر گرد مركز خويش دارند. .... نقش حج، تربيت بر اساس تواضع و خاكسارى و لغو امتيازات اجتماعى است. .... نظام تشريعى هم براى كمال و سعادتمند ساختن انسان است. .... حكمت الهى جايزهاى ديگر به هاجر بخشيد، تا جبران آن صبر و خلوص باشد، يعنى سعى ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها