تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):زمستان بهار مومن است از شبهاى طولانى‏اش براى شب زنده‏دارى واز روزهاى كوتاهش براى روز...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820801867




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

عدل الهی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: عدل الهي
عدل الهي
عدالت در مفهوم وسيعش عبارت است از دادن حق صاحبان استحقاق بدون‏ هيچ تبعيضي ميان آنها. اگر حق هيچ صاحب حقي ادا نشود برخلاف عدالت‏ است، همچنانكه اگر تبعيض شده و حق بعضي داده شود و حق بعضي ديگر داده‏ نشود باز برخلاف عدالت است. اگر معلمي هنگام امتحان دانش آموزان نمره همه را از آنچه استحقاق‏دارند كمتر بدهد برخلاف عدالت رفتار كرده است، همچنانكه اگر نمره برخي‏ را بر طبق استحقاق آنها بدهد و نمره برخي ديگر را كمتر بدهد باز برخلاف‏ عدالت رفتار كرده است. عدالت از يك نظر ملازم است با مساوات مساوات. يعني به همه به چشم‏ مساوي نگريستن و تبعيض قائل نشدن. لازمه اين گونه مساوات ، عدالت است ، يعني اين كه به هر كسي هر اندازه استحقاق دارد به او داده شود، اگر زياد استحقاق دارد زياد داده شود و اگر كم استحقاق‏ دارد كم داده شود و در اين جهت تبعيضي صورت نگيرد. اما اگر مساوات را مساوات در "اعطاء" فرض كنيم كه بدون رعايت استحقاقها و درجه‏ استحقاقها به همه افراد برابر يكديگر داده شود، اين گونه مساوات برخلاف عدالت است و ملازم با ظلم است همچنانكه مساوات در منع نيز ظلم‏ است، يعني اينكه همه مانند هم و بدون هيچ تبعيضي نسبت به آنچه استحقاق‏ دارند محروم و ممنوع بمانند.  بنابر اين عدل الهي به اين معني است كه موجودات جهان هر كدام در درجه‏اي از هستي و در درجه‏اي از قابليت فيض گيري از خداوندند. از طرف‏ خداوند نسبت به هيچ موجودي تا آن اندازه كه امكان و قابليت دارد از فيض دريغ نمي‏شود.  هر موجودي هر چيزي را كه ندارد به اين دليل است كه‏ در مجموع شرايطي كه قرار دارد امكان و قابليت داشتن آن چيز را ندارد. اكنون مي‏گوييم كه اگر برخي موجودات با يك سلسله تجهيزات و امكانات‏ به وجود آيند ، ولي همواره از افاضه آن كمال لايق به آنها خودداري گردد. برخلاف عدل الهي است. بلكه به مقتضاي عدالت، متناسب با استحقاقها افاضه فيض به آنها مي‏شود. انسان در ميان ساير موجودات، موجودي است با سرمايه و استعداد و لياقت و امكانات ويژه. كارهاي انسان و انگيزه‏هايي كه او را وادار به‏ كار و فعاليت مي‏كند منحصر به آنچه در حيوان هست، نيست. حيوان صرفا داراي غرايزي است كه او را به طبيعت و زندگي مادي‏ مربوط مي‏كند، ولي انسان، داراي غرايزي است كه‏ با حسابهاي اين جهان جور نمي‏آيد، يعني در سطحي بالاتر است، در سطح‏ جاويداني و جاودانگي است. انسان داراي انگيزه هاي عالي اخلاقي، علمي، ذوقي، مذهبي و الهي است‏و بسياري از كارهاي خويش را تحت تاثير آن انگيزه‏ها انجام مي‏دهد و احيانا زندگي طبيعي و مادي و حيواني خود را فداي هدفهاي عالي و انساني‏ خود مي‏كند. انسان به تعبير قرآن نظام عملي خويش را بر اساس "ايمان و عمل صالح" قرار مي‏دهد و در اين نظام عملي خواهان حيات جاويد و خشنودي‏ خداوند است. در انسان، هم انديشه عظيم جاويداني هست و هم آرزوي آن و هم غرايزي كه به آن سو او را سوق دهد. همه اينها حكايت دارد از نوعي استعداد و قابليت براي جاويدان ماندن. به عبارت ديگر ، همه اينها حكايت دارد از تجرد و غير مادي بودن روح‏ آدمي. همه اينها انسان را در اين جهان در حكم جنيني قرار مي‏دهد كه در رحم مادر با يك سلسله تجهيزات از قبيل جهاز تنفسي، گردش خون، دستگاه‏ عصبي ، جهاز باصره و سامعه و جهاز تناسلي مجهز مي‏شود كه صرفا با حيات‏ دنياي بعد از رحم جور مي‏آيد و اما با حساب رحم و زندگي موقت و نه ماهه‏ رحم جور نمي‏آيد. درست است كه انسان در زندگي اين دنيا از نظام ايمان و عمل صالح بهره‏مي‏گيرد، ولي اين بهره گيريها بالتبع است. نظام ايمان و عمل صالح در حكم بذري است كه تنها در يك حيات سعادتمندانه جاويدان قابل رشد و پرورش است، يعني در يك حيات جاويدان‏ و براي يك حيات جاويدان مفهوم و معني صحيح پيدا مي‏كند. انسان نه تنها در نظام ايمان و عمل صالح در اوجي بالاتر از طبيعت پرواز مي‏كند و بذرهايي مافوق روابط مادي مي‏پاشد، در نظام ضد ايمان و عمل صالح‏ كه در اصطلاح قرآن نظام كفر و فسق ناميده مي‏شود نيز كارهايش از حدود حسابهاي طبيعي و حيواني و از حدود نيازهاي بدني و روابط طبيعي خارج مي‏شود و جنبه روحي و جاودانگي به خود مي‏گيرد ولي به صورت انحرافي، و از اين‏ رو استحقاق نوعي حيات جاويدان پيدا مي‏كند كه متاسفانه براي خودش دردها و رنجها همراه دارد و به اصطلاح ديني او را جهنمي مي‏كند. انسان چنين نيست كه اگر در مدار ايمان و عمل صالح حركت نكند، خود را در مدار حيوان محدود كند، بلكه به اصطلاح زير صفر مي‏رود و به تعبير قرآن‏ "«بل هم اضل»" يعني از حيوان پست تر و گمراه تر مي‏گردد. اكنون اگر حيات جاويدان در كار نباشد، مثل انسانهايي كه در نظام‏ ايمان و عمل صالح حركت كرده‏اند و انسانهايي كه در نظام ضد ايمان و عمل‏ صالح حركت كرده‏اند مثل شاگرداني است كه برخي تكاليف خود را به نحو احسن انجام داده‏اند و برخي ديگر وقت خود را به بازيگوشي گذرانده‏اند و معلم بخواهد همه آنها را از نمره محروم ساز دژ اين محروميت ظلم است و بر خلاف اصل عدل اين مطلب را به بياني ساده تر نيز مي‏توان ادا كرد و آن اينكه خداوند مردم را دعوت كرده است به ايمان و نيكوكاري. مردم از لحاظ پذيرش اين‏ دعوت دو گونه شده‏اند: برخي اين دعوت را پذيرفته و نظام فكري و اخلاقي و عمل خود را بر آن تطبيق داده‏اند و برخي ديگر نپذيرفته و به بد كاري و فساد پرداخته‏اند. از طرف ديگر، مي‏بينيم كه نظام اين جهان بر اين نيست‏ كه صد در صد نيكوكاران را پاداش بدهد و بدكاران را كيفر، بلكه برخي‏ نيكوكاريها هست كه حيات انسان با آن پايان مي‏يابد و مجالي براي پاداش‏ نيست، پس جهاني ديگر بايد باشد كه نيكوكاران پاداش كامل نيكوكاري خود را دريافت كنند و بدكاران كيفر كار بد خود را ، و گرنه برخلاف عدل الهي‏ است.  برگرفته از کتاب زندگي جاويد يا حيات اخروي اثر شهيد استاد مرتضي مطهري                                                                                                                                                   تنظيم براي تبيان: پايدار جهت خريد کتب اسلامي کليک نماييد.جهت خريد کتب حکمت وعرفان کليک نماييد.جهت خريد کتب دائرة المعارف کليک نماييد.جهت خريد کتب دفاع مقدس کليک نماييد.جهت خريد نرم افزارهاي چند رسانه اي کليک نماييد.جهت خريد نرم افزار هاي تبيان کليک نماييد.           





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 535]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن