تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 5 دی 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد ميهمانش را گرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

نوار اخطار زرد رنگ

ثبت شرکت فوری

تابلو برق

خودارزیابی چیست

فروشگاه مخازن پلی اتیلن

قیمت و خرید تخت برقی پزشکی

کلینیک زخم تهران

خرید بیت کوین

خرید شب یلدا

پرچم تشریفات با کیفیت بالا و قیمت ارزان

کاشت ابرو طبیعی

پرواز از نگاه دکتر ماکان آریا پارسا

پارتیشن شیشه ای

اقامت یونان

خرید غذای گربه

رزرو هتل خارجی

تولید کننده تخت زیبایی

مشاوره تخصصی تولید محتوا

سی پی کالاف

دوره باریستا فنی حرفه ای

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1844607391




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اهمیتی به فرهنگ ایرانی نداده‌ام!


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: اهميتي به فرهنگ ايراني نداده‌ام!گفتگويي با استاد محمد؛ کارگردان تئاتر؛ حتي اگر از تلاشم در اين زمينه ابراز رضايت کنم، بايد ديد که حاصل آن چه کرده. من در جو فرهنگي کار مي کنم که تيراژ نمايشنامه تنها 1000 نسخه است، آن هم اگر از بين 100 نمايشنامه يکي از آنها به چاپ برسد.
کافه مک آدم
 محمود استاد محمد نمايش‌هاي بسياري را کارگرداني کرده و چندين نمايشنامه از او به چاپ رسيده است. نويسندگى و کارگردانى نمايش هاي «آخرين بازى»درسال 1387، «ديوان تئاترال» به سال 1380، نگارش «سپنج رنج و شکنج» دو سال پس از اجراي «ديوان تئاترال» و نويسندگي و کارگرداني نمايش «عکس خانوادگي» در سال 1387 از مهمترين فعاليت‌هاي وي محسوب مي‌شود.نمايش «کافه مک آدم» آخرين اثر او بود که درسالن چهارسوي تئاتر شهر و همچنين درجشنواره تئاتر فجر به روي صحنه رفت. آنچه مي‌خوانيد حاصل گفت‌وگو با «محمود استاد محمد» است. آقاي استاد محمد شما در کارهايتان غالباً توجه ويژه‌اي به فرهنگ ايراني داريد، اين توجه از کجا سرچشمه گرفته است؟هر نمايشنامه نويسي معمولاً بنا به دغدغه و احساسي دروني که غالباً با دلواپسي همراه است، ناگزير به قلم پناه مي برد تا جامعه را از دلواپسي خود آگاه سازد، يا با طرح مسئله اي که دغدغه‌اش شده استمداد کمک مي کند ويا در اثر خود به جست‌وجوي گمشده‌اي برمي‌آيد. توجه خاص من به فرهنگ ايراني از همين جهت است.چه چيزي شما را به طرح اين مسئله واداشته است؟همه اين موارد. فرهنگ ايراني وهويت ايراني همه دلواپسي، دغدغه و انديشه من است. سعي مي کنم با زبان نمايش فرياد کنم: هويت ما گم شده است، هشدار مي‌دهم، تا گوشي شنوا پيدا شود، حتي مليت چند هزار ساله‌مان را هدف مي‌گيرم تا بلکه به هويت خود دست يابم. به نوعي اين فرهنگ و هويت ايرانيم را جست‌وجو مي‌کنم.پس شما با اجراي نمايشنامه هايتان در اعتلاي فرهنگ ايراني مي کوشيد؟خير، مقوله اعتلاي فرهنگ بحث ديگري است و اصلاً داعيه من نيست، چيزي که از دوران جواني باعث دلواپسي من بوده، «هويت ايراني» است.مسئله سبک شمردن و بي اعتنايي به هويت ايراني که نشأت گرفته از کم‌کاري‌هاي فرهنگي است، همواره به اصل فرهنگ ايراني لطمه زده است، تا جايي که اهل فرهنگ ما بعضاً دچار اعوجاج، دوگانگي و پيچ وخم هاي بي‌ربط شده اند. وقتي که جامعه ما دچار نوعي مدرنيزم افراطي مي شود، دقيقاً از گم شدن هويت‌مان لطمه مي‌خوريم. جهاني که امروزه به آن جهان متمدن مي‌گوييم کاملاً با فرهنگ ايراني تفاوت دارد. نويسندگى و کارگردانى نمايش هاي «آخرين بازى»درسال 1387، «ديوان تئاترال» به سال 1380، نگارش «سپنج رنج و شکنج» دو سال پس از اجراي «ديوان تئاترال» و نويسندگي و کارگرداني نمايش «عکس خانوادگي» در سال 1387 از مهمترين فعاليت‌هاي وي محسوب مي‌شود.شما به عنوان بازيگر، نمايشنامه نويس و کارگردان تئاتر چقدر در اهميت دادن به تمدن ايراني موفق بوده‌ايد؟تقريباً مي‌توانم بگويم: هيچ. البته کوشش هاي بسياري در اين زمينه داشته‌ام. حتي اگر از تلاشم در اين زمينه ابراز رضايت کنم، بايد ديد که حاصل آن چه کرده. من در جو فرهنگي کار مي کنم که تيراژ نمايشنامه تنها 1000 نسخه است، آن هم اگر از بين 100 نمايشنامه يکي از آنها به چاپ برسد. در زمان اجراي نمايش «کافه‌مک‌آدم» 4 روز پس از اجرا تازه پوسترآن آماده شد. در روز 1 و 2 اجرا هيچ گونه تبليغاتي نشده بود. حالا اين تئاتر ممکن است که بيش از 20 تا 30 تماشاگر داشته باشد. شما بگوييد که اين کوشش چه تأثيري مي تواند داشته باشد و به کجا مي‌تواند برسد؟ بايد در سطح آکادميک و رسانه هاي پر تيراژ آن‌هم با احساس مسئوليت خاصي نسبت به حمايت از تئاتر اقدام کرد. اما واقعاً هيچ توجهي به اين مهم نمي شود.چه چيزي باعث شد، شما مجدداً به جست‌وجوي هويت و فرهنگ درعالم نمايش بپردازيد؟در «کافه مک آدم» يکي از شخصيت‌هاي نمايش مي‌گويد: «ما همه، تو شناسنامه يک مهر جنون داريم...» اگر اين مهر جنون را نداشتيم، در چنين شرايطي به دنبال تئاتر نبوديم. نوعي عشق مجنون وار ما را به تئاتر متصل کرده است. سينما و تلويزيون تبيان شبکه ايران  





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 362]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن