تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 4 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):فريب نماز و روزه مردم را نخوريد، زيرا آدمى گاه چنان به نماز و روزه خو مى كند كه اگر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833040873




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

یادداشت مهمان/ نجف لک‌زایی طبقه بندی علوم از دیدگاه امام خمینی (ره)


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: یادداشت مهمان/ نجف لک‌زایی
طبقه بندی علوم از دیدگاه امام خمینی (ره)
طبقه بندی علوم از نظر حضرت امام (ره) مبتنی بر انسان‌شناسی ویژه ایشان است، به نظر ایشان در بین علوم آنچه به حال حیات ابدی و زندگانی جاویدان انسان نافع است، بهتر از همه است و آن علمی است که انبیا و اولیا به آن امر کردند.

خبرگزاری فارس: طبقه بندی علوم از دیدگاه امام خمینی (ره)



خبرگزاری فارس ـ حجت‌الاسلام نجف لک‌زایی (استاد گروه علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم): امام خمینی (ره) ذیل حدیث بیست و چهار در کتاب «چهل حدیث» ضمن نقد دیدگاه‌های مذکور، به ارائه دیدگاه خویش پرداخته است. متن حدیثی که حضرت امام (ره) در طبقه بندی علوم از آن استفاده کرده‌اند، بدین شرح است: فرمود موسی بن جعفر (ع) رسول خدا (ص) به مسجد داخل شد، ناگاه جماعتی را مشاهده کرد که اطراف مردی دور می‌زنند. فرمود:‌این کیست/ گفته شد: علامه‌ای است. فرمود: معنی علامه چیست؟ گفتند: داناترین مردم است به نسب‌های عرب و وقایع آن و روزگار جاهلیت و اشعار عربی. پیغمبر (ص) فرمود: این علمی است که از جهل او ضرر و زیانی نمی‌رسد و از علم او سودی حاصل نمی‌شود. علم همانا منحصر است به سه چیز: آیه محکمه، فریضه عادله یا سنت قائمه و غیر از اینها زیادت است. *مبانی انسان شناختی طبقه بندی علوم طبقه بندی علوم از نظر حضرت امام (ره) مبتنی بر انسان‌شناسی ویژه ایشان است. از نظر حضرت امام (ره) انسان به طور اجمال و کلی دارای سه نشئه و صاحب سه مقام و عالم است: 1- نشئه آخرت و عالم غیب و مقام روحانیت و عقل 2- نشئه برزخ و عالم متوسط بین‌العالمین و مقام خیال و 3- نشئه دنیا و مقام ملک و عالم شهادت. از نظر ایشان برای هر یک از این مقامات،‌ کمال خاص و تربیت و عمل مخصوصی است و انبیا (ع) آورنده آن اعمال هستند. از این رو ایشان نتیجه می‌گیرند که تمام علوم نافع تقسیم می‌شود به سه علم: 1- علمی که به کمالات عقلی و وظایف روحی مربوط است 2- علمی که درباره اعمال قلبیه و وظایفه آنست و 3- علمی که راجع به اعمال قالبیه و وظایف نشئه ظاهری نفس است. *علوم اسلامی از نظر امام خمینی علوم اسلامی با نظر به سه نشئه مذکور، در سه شاخه قابل طبقه بندی است. علوم مربوط به نشئه اول عبارتند از علم به ذات مقدس حق و معرفت اوصاف جمال و جلال، علم به عوالم غیبیه از قبیل ملائکه و اصناف آن از اعلی مراتب جبروت و ملکوت اعلی تا ملائکه ارضیه و جنود حق، علم به انبیا و اولیا و مقامات و مدارج آنها، علم به کتب الهی و کیفیت نزول وحی و تنزل ملائکه و روح، علم به نشئه آخرت و کیفیت بازگشت موجودات به عالم غیب و حقیقت عالم برزخ و قیامت و تفاصیل آنها و بالجمله علم به مبدأ وجود و حقیقت و مراتب آن و بسط و قبض و ظهور و رجوع آن. متکفل این علوم پس از انبیا و اولیا (ع) فلاسفه و حکما و اصحاب معرفت و عرفان هستند. علوم مربوط به نشئه دوم عبارتند از علم به منجیات و مهلکات خلقیه یعنی علم به محاسن اخلاق، مثل صبر و شکر و حیا و تواضع و رضا و شجاعت و سخاوت و زهد و روع و توقا و دیگر محاسن اخلاق، علم به کیفیت تحصیل آنها و اسباب حصول آنها و مبادی و شرایط آنها. علوم مربوط به نشئه سوم عبارتند از علم فقه و مبادی آن و علم آداب معاشرت و تدبیر منزل و سیاست مدرن که متکفل آن پس از انبیا و اوصیا (ع) علمای ظاهر و فقها و محدثان هستند. *نگاه نظام‌مند به علوم از نظر امام خمینی هر یک از مراتب سه گانه انسانی که ذکر شد، بطوری به هم مرتبط است که آثار هر یک به دیگری سرایت می‌کند چه در جانب کمال و چه در طرف نقص. برای مثال اگر کسی قیام به وظایف عبادی و مناسک ظاهری کند، خلقش رو به نیکویی و عقایدش رو به کمال می‌رود. از نظر ایشان حتی تعبیر به ارتباط نیز از ضیق مجال و تنگی قافیه است بلکه باید گفت یک حقیقت است که دارای مظاهر مختلف است. *جایگاه علوم دیگر در طبقه بندی علوم از دیدگاه امام خمینی (ره) بنظر حضرت امام (ره) علوم دیگر داخل در یکی از اقسام سه گانه است برای مثال علم طب و تشریع و نجوم هیئت و امثال آنها در صورتی که نظر آیت و علامت بسوی آنها داشته باشیم و علم تاریخ و امثال آن، در صورتی که با نظر عبرت به آنها مراجعه کنیم،‌در آیه محکمه داخل می شوند بواسطه آنها علم به الله یا علم به معاد حاصل یا تقویت می‌شود. پس کلیه علوم تقسیم می‌شوند به سه قسمت اول آنکه نافع به حال انسان است بحسب احوال نشئات دیگر که غایت خلقت، وصول به آنست و این قسمت همان است که جناب ختمی مرتبت (ص) علم دانسته و آن را به سه قسمت تقسیم کردند. دوم آنکه ضرر می رساند به حال انسان و او را از وظایف لازمه خود منصرف می کند و این قسم از علوم مذمومه است که نباید انسان پیرامون آن بگذرد، مثل علم سحر و شعبده و کیمیا و امثال آن. سوم آنکه ضرر و نفعی ندارد مثل آنکه فضول اواقت را انسان بواسطه تفریح، صرف بعضی از آنها کند مثل حساب و هندسه و هیئت و امثال آن و این قسمت از علوم را اگر انسان بتواند تطبیق با یکی از علوم ثلاثه کند خیلی بهتر است والا حتی الامکان اشتغال پیدا نکردن به آنها بهتر است زیرا که انسان عاقل پس از آنکه بفهمد که با این عمرهای کوتاه، وقت کم و موانع و حوادث بسیار نمی تواند جامعه جمیع علوم و حائز همه فضایل شود، باید فکر کند که در علوم کدامیک به حال او نافعتر است و خود را به آن مشغول کند و تکمیل آن دهد. به نظر امام (ره) در بین علوم آنچه به حال حیات ابدی و زندگانی جاویدان انسان نافع است، بهتر از همه است و مهمتر از جمیع آنهاست و آن علمی است که انبیا و اولیا به آن امر کردند و ترغیب به آن کردند و آن عبارت از علوم سه گانه است. به نظر می‌رسد وقت آن رسیده است که با مبنا قرار دادن حکمت متعالیه بعنوان مبنای فلسفی علوم در جمهوری اسلامی ایران و طراحی هندسه علوم بر این مبنا، در ادامه و تکمیل کاری که حضرت امام انجام داده است، شاهد شکوفایی و رونق بیش از پیش علوم در حوزه و دانشگاه باشیم. همچنین به نظر می‌رسد طبقه بندی علوم از این دیدگاه می‌تواند مبنای تحولی جدی در نظام آموزشی و پژوهشی حوزه علمیه باشد. انتهای پیام/ک

94/03/17 - 11:22





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن