تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مردم، بيشتر از آن‏كه با عمر خود زندگى كنند، با احسان و نيكوكارى خود زندگى مى‏كنند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804139354




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حجت‌الاسلام دلیر در گفت‌وگو با فارس: علت محبوبیت امام خمینی(ره) در دل‌ها چه بود


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: حجت‌الاسلام دلیر در گفت‌وگو با فارس:
علت محبوبیت امام خمینی(ره) در دل‌ها چه بود
عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی گفت: حضرت امام(ره) برای محبوبیت خود گامی برنداشت، از نیروهای دور و بر خود هم برای محبوبیت خویش کار نکشید، ایشان دنبال محبوب کردن دین محمدی بود که بدین جایگاه دست یافتند.

خبرگزاری فارس: علت محبوبیت امام خمینی(ره) در دل‌ها چه بود



حجت‌الاسلام بهرام دلیر، عضو گروه سیاست پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در سالروز رحلت بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس درباره اندیشه‌های امام و تأثیرگذاری آن در انقلاب اسلامی ایران و افکار جوامع اظهار داشت: تمامی اندیشه‌های امام راحل در ابعاد مختلف از بعد عرفانی و معنوی ایشان نشأت گرفته است. وی در ادامه افزود: امام خمینی(ره) در عین حال که یک فقیه بزرگ و نظریه‌پردازی سیاسی بود، بر کرسی فلسفه تکیه زده و آثار فلسفه مشاء و اشراق را در دست خود دارد، در حوزه فقه و فقاهت تمام آراء فقها را در می‌نوردد و خارج فقه و نمازش منتشر می‌شود بنابراین با همه وجود حلقه وجود و اثربخش امام از بسته‌های صداقت، خداباوری تا آخرت باوری امام مشخص می‌شود. حجت‌الاسلام دلیر با اشاره به اینکه بنیانگذار انقلاب اسلامی ایران حاضر نیست بحث قدرت سیاسی و رهبری و آن همه ریاست‌های دنیوی را به یک لحظه غفلت از خداوند واگذار کند، اظهار داشت: یعنی همه دنیا را ایشان حاضر نبود به آنی غفلت از پروردگار خویش بدل کند. عضو پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی درباره بحث اخلاق امام راحل توضیح داد:‌ ایشان بحث اخلاق را در دو حوزه بسته‌های معرفتی و حوزه‌های عینی برای ایرانیان ارمغان آورد. تمام ایرانیانی که پیش از انقلاب، خانه‌های فساد، میخانه‌ها و سینماهای ضداخلاقی را یادشان است، می‌دانند که امام همه این بساط‌ را برچید، حتی در دوره دفاع مقدس با روح مسیحایی و اخلاق محمدی در جامعه دمید. صداقت و صمیمیت و اخلاص امام به گونه‌ای بود که کسی در اطاعت و تبعیت از ایشان تردیدی به دل راه نمی‌داد، اینها ابعاد شخصیتی، عرفانی و خداباوری ایشان است. حجت‌الاسلام دلیر درباره علل محبوبیت امام راحل در دل‌ها گفت: امام برای محبوب شدن خود گامی بر نمی‌داشت، ایشان از نیروهای دور و بر خود برای محبوبیت خویش کار نمی‌کشید. امام دنبال محبوب‌کردن دین محمدی(ص) بود و اندیشه او در حوزه اخلاق مشخص بود چه آنکه اگر کسی بداخلاقی کرد، واکنش نشان می‌داد و این واکنش چنان اثری بر فرد می‌گذاشت که او خودش از عرصه سیاسی خود را حذف می‌کرد! این موضوع نافذ بودن کلام امام را نشان می‌دهد که با قطره‌ای محبت فرد خود را بالا می‌کشید و با یک تشر کوچک خود را نازل احساس می‌کرد. وی با اشاره به نزدیکی ایام انتخابات و استعانت از اندیشه‌های حضرت امام گفت:‌ در حوزه اخلاق، انتخابات و سیاست، تعامل قدرت با صاحبان ملت و اخلاق بین صاحب قدرت باید گفت که با استفاده از رهنمودهای امام راحل باید مشکلات را به حداقل رساند، همدیگر را در انتخابات متهم به خیانت و دزدی و دیگر بی اخلاقی‌ها نکنیم همه در نظام جمهوری اسلامی ایران تنفس می‌کنیم و معتقد به دین و مذهب جعفری هستیم. حجت‌الاسلام دلیر در پاسخ به این سوال که تفکر فلسفی امام راحل نشأت گرفته از چه مکتب فکری بود، توضیح داد: در بحث از تفکر فلسفی باید گفت که به طور خلاصه ما با چهار مکتب در بین اندیشمندان اسلامی و مقداری هم در اندیشه یونانی روبه رو هستیم، فلسفه مشاء در یونان باستان به رهبری ارسطو، فلسفه اشراق به رهبری افلاطون است که در اسلام مشاء به رهبری ابن سینا و اشراق به رهبری سهروردی است، پس از اینها هم دو مکتب یمانی داریم که برای میرداماد استاد ملاصدرا است و آخرین مکتب هم حکمت متعالی که تعالی بخش است. وی با بیان اینکه نقش امام راحل به لحاظ فلسفی در جامعه ایران به جهت رهنمودهای تعالی بخشی ایشان است، توضیح داد:‌ همچنین اهداف بلندی که ایشان پیش روی ملت گذاشت و این اندیشه امام راحل ابتدا به حوزه عرفانی و دینی و ثانیا بحث‌های فلسفه برگرفته از حکمت متعالیه باز می‌گردد. امام راحل فرمودند که آبادان و خرمشهر را خدا آزاد کرد این را اندیشمندان می‌فهمند نه نظامیون! این همان تأثیر فلسفه و تفکر عرفانی است که امروز نیز شاهد آن تا حدودی هستیم منتها باید این تفکرات امام راحل در جامعه تقویت شود. انتهای پیام/ک

94/03/14 - 00:20





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 150]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن