تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نادان كسى است كه نافرمانى خدا كند، اگر چه زيبا چهره و داراى موقعيتى بزرگ باشد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805594882




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سرچشمه خوشبختی و بدبختی از دیدگاه امام خمینی(ره)


واضح آرشیو وب فارسی:فارس:
سرچشمه خوشبختی و بدبختی از دیدگاه امام خمینی(ره)
به عقیده امام خمینی(ره) دوری از آموزه‌های ثقلین (قرآن و عترت)، به عنوان مبدأ بدبختی انسان‌ها در نظر گرفته می‌شود. ایشان می‌فرمایند: بدبختی ملت ما آن وقتی است که ملت ما از قرآن، از احکام خدا و از امام زمان(ع) جدا باشند.

خبرگزاری فارس: سرچشمه خوشبختی و بدبختی از دیدگاه امام خمینی(ره)



به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، در زندگی مادی برای موضوعاتی کلی؛ چون خوشبختی و بدبختی، شادی و غم و. . .، نمی توان مبدأ و منشأ خاصی در نظر گرفت و اگر به عنوان نمونه، در موردی بیان کنید که تمام خوشبختی من از زمانی آغاز شد که در کنکور قبول شدم و یا این که تمام مشکلات من از نداشتن مسکن سرچشمه می‌گیرد، یقیناً به تمام واقعیت اشاره نکرده، بلکه یک عامل از عوامل متعدد خوشبختی و یا مشکلات خود را در این دنیا بیان کرده‌اید. اما در دیدگاه یک فرد عارف تنها معیار خوشبختی در زندگی معنوی جلب رضایت پروردگار بوده و در طرف مقابل، هر آنچه انسان را از او دور می کند منشأ بدبختی است، گرچه در ظاهر و در دیدگاهی مادی‌گرایانه، به عنوان عاملی خوشبخت کننده به شمار آید. امام خمینی (ره)، رهبری بودند که بیش از آن که به جلوه‌های پر زرق و برق جهان مادی توجه داشته باشند، در صدد پیشرفت معنوی جامعه خویش بودند و به همین دلیل بوده که در بیشتر سخنانشان، آنچه به عنوان عامل خوشبختی و بدبختی اعلام می‌شود، آن چیزی است که انسان را به خدا نزدیک و یا دور کند. ایشان در ارتباط با سعادت و خوشبختی اظهار می‌دارند: «چه سعادت‌مند و خوشبخت‏‌اند آنان که به دنیا و زخارف آن پشت پا زده و عمری را به زهد و تقوا گذرانده‌اند» و به همین دلیل، پیروی از رادمردانی که انسان را به سمت پروردگار هدایت می‌کنند را عاملی برای خوشبختی می‌دانند؛ زیرا:انسان همچون یک مجموعه‏‌ای است که احتیاج به همه چیز دارد، انبیا آمده‏‌اند که همه احتیاجات انسان را برایش بیان کنند که اگر انسان‌ها به آن عمل کنند به سعادت تمام می‏‌رسند و در ادامه همین مسیر، عمل به دستورات قرآن را مایه خوشبخت شدن انسان‌ها در نظر می‌گیرند و امام راحل می‌فرمایند: قرآن اگر کتاب یک ملتی باشد، آن ملت سعادت‌مند می‌‏شود. اگر ما به بعض آیات قرآن عمل کنیم، سعادت‌مند می‏‌شویم.‏ در طرف مقابل، به عقیده ایشان، دوری از آموزه‌های ثقلین (قرآن و عترت)، به عنوان مبدأ بدبختی انسان‌ها در نظر گرفته می‌شود آنجا که می‌فرمایند: بدبختی ملت ما آن وقتی است که ملت ما از قرآن جدا باشند، از احکام خدا جدا باشند، از امام زمان جدا باشند. می‌دانیم که یکی از آموزه‌های اولیه اسلام، دلبسته نبودن به جهان مادی و زیر پا گذاشتن هوای نفس است. خداوند در قرآن بیان می‌دارد: همانا افرادی که به دیدار ما امیدی نداشته و به زندگی پست مادی راضی شده و به آن دل بستند و چشم از نشانه‌های روشن ما پوشیدند، یقیناً جایگاهشان آتشی است که خود برافروزنده آن بوده‌اند و در جایی دیگر، خطاب به پیامبر (ص) توصیه می‌کند: پیرو فردی نباش که قلب او را از یاد خود بازداشتیم و او به دنبال خواسته‌های مادی خود رفته و در مسیری افراطی قرار گرفت؛ «وَ لا تُطِعْ مَنْ أَغْفَلْنا قَلْبَهُ عَنْ ذِکْرِنا وَ اتَّبَعَ هَواهُ وَ کانَ أَمْرُهُ فُرُطا». امام خمینی(ره) که در راستای احیای مبانی اسلامی تلاش می‌کرد، همین پندهای برگرفته از آیات و روایات را به جامعه ارائه دهند. ایشان در اندرزی به فرزندش، او را از خودپرستی و دوستی دنیا برحذر می‌دارند و می‌فرمایند: «پسرم! آنچه مورد نکوهش و سرمایه و اساس شقاوت‏‌ها و بدبختی‏‌ها و هلاکت‏‌ها و رأس تمام خطاها و خطیئه‏‌ها است حبّ دنیا است که از حبّ نفس نشأت می‏‌گیرد» و در سخنی دیگر ابراز می‌دارند: بدبختی هر انسان تعلق به مادیات است. توجه و تعلق نفس به مادیات، انسان را از کاروان انسان‌ها باز می‏‌دارد. طبیعتا، این آموزه‌های الهی را تنها با معلمان و اساتیدی شایسته و خود ساخته می‌توان به جامعه منتقل کرد و آنها را به صورت فرهنگ درآورد. به همین دلیل، ایشان در موارد بسیاری، نقش تعلیم و تربیت و فرهنگ را در خوشبختی و بدبختی جامعه، یادآور می‌شوند: «همه سعادت‌ها و همه شقاوت‌ها انگیزه‌‏اش از مدرسه‌ها است و کلیدش در دست معلمان است و فرهنگ مبدأ همه خوشبختی‌ها و بدبختی‌های ملت است. اگر فرهنگ ناصالح شد، این جوان‌هایی که تربیت می‏‌شوند به این تربیت‌های فرهنگ ناصالح، اینها در آتیه فساد ایجاد می‏‌کنند. به این نکته نیز باید توجه داشت که فرهنگ‌سازی برای نهادینه کردن دستورات دینی در جامعه، زمانی آسان‌تر خواهد بود افرادی که مدیریت ملت‌ها را بر عهده دارند یا در رأس جامعه بین‌المللی قرار دارند، از صلاحیت لازم برخوردار باشند و در غیر این صورت، اگرچه نمی‌توان معتقد بود که راه خودسازی و پیشرفت برای اشخاص در زندگی فردیشان کاملا بسته می‌شود، اما بدیهی است که اجرای احکام اسلامی در زندگی اجتماعی با مشکلاتی روبرو خواهد شد. امام خمینی(ره) در سخنانشان گاه به نقش حکومت‌ها و قدرت‌ها در خوشبختی و بدبختی جوامع اشاره می‌کنند که بدین شرح است: 1. بدبختی و خوشبختی ملت‌ها بسته به اموری است که یکی از مهمات آن صلاحیت داشتن هیأت حاکمه است. 2. همه بدبختی ما از این آمریکا و شوروی و انگلستان است. 3. تمامی بدبختی‌های ما، از شاه و رژیم سلطنت است. بر این اساس، می‌توان نتیجه گرفت که از دیدگاه معرفتی امام خمینی (ره)، سرچشمه تمام خوشبختی‌های افراد و جوامع، گام برداشتن آنها در مسیری الهی بوده و آغاز بدبختی‌ها، زمانی است که آنان به جای خداپرستی، به خودپرستی رو آورده و به جای آخرت، دنیا را هدف اولیه خود قرار دهند و در همین راستا، حکومت‌ها به همراه سیستم‌های تعلیم و تربیت که نقش تعیین کننده‌ای در فرهنگ سازی برای جوامع دارند، می‌توانند در خوشبختی و بدبختی آنها به شدت تأثیرگذار باشند. انتهای پیام/

94/03/14 - 00:24





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 125]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن