تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1834979135
مرثيه اي در برف
واضح آرشیو وب فارسی:راسخون:
مرثيه اي در برف نويسنده: مازيار فکري ارشاد عناصر روايت و شخصيت پردازي در فيلمنامه«استشهادي براي خدا» خلاصه داستان فتحي(جمشيد هاشم پور) پس از 20سال به روستاي خود بازگشته تا از مردم و همسرش حلاليت بطلبد. 20سال پيش نرگس همسر فتحي به دليل ريزش بهمن، به اجبار چند روزي را در کوهستان همراه با دو سرباز سپري کرده و اين موضوع باعث شده تا اهالي روستا تهمت هاي ناروايي به او نسبت دهند. فتحي که تحمل تهمت هاي مردم را نداشته، پس از به آتش کشيدن مزارع روستاييان همسر خود را ترک کرده و از روستا مي رود. اکنون پس از اين مدت طولاني و در حالي که نشانه هاي مرگ را لمس کرده به روستا باز مي گردد تا از مردم و نرگس حلاليت بطلبد. شيخ علي محمد(محسن تنابنده) روحاني و رحمت(احمد مهرانفر) گورکن روستا به او خبر مي دهند که نرگس سال هاست در بالاترين نقطه کوه، جايي که کمتر انساني تاب و توان رفتن به آنجا را دارد، به تنهايي زندگي مي کند. فتحي از آنها مي خواهد تا او را براي يافتن همسرش و همچنين حلاليت طلبيدن از اهالي روستا کمک کنند. شيخ علي محمد تلاش فراواني مي کند تا مردم را راضي کند که از گناه او در گذرند. اما اغلب مردم رضايت خود را منوط به بخشش نرگس مي کنند. به اصرار فتحي، شيخ علي محمد و رحمت همراه با بهيار روستا او را در سفري اوديسه وار همراهي مي کنند تا نرگس را بيابند. در نهايت و با تحمل مشقت هاي فراوان، فتحي به قله کوه و کلبه نرگس مي رسد. اما فتحي روي ديدار با نرگس را ندارد و پس از طواف به دور خانه او از سرما جان مي سپارد. در پايان نرگس بر بالاي جسد فتحي حاضر شده و با انگشت زدن روي کفنش، او را مي بخشد. فيلمنامه استشهادي براي خدا بر اساس طرحي از محمود آيدن و توسط عليرضا اميني و محسن تنابنده نگاشته شده است. آيدن را به عنوان متخصص ارائه ايده هاي ساده و چند خطي مي شناسيم که معمولاً به فيلم هايي قابل تأمل اما ضد قصه منجر شده اند. از اين منظر استشهادي براي خدا را مي توان در رده فيلم هايي قرار داد که چندان روي فيلمنامه و شيوه هاي کلاسيک روايتي تکيه نمي کنند و در روند گسترش پيرنگ روايتي فيلم، چندان وابسته به زير و بم هاي دراماتيک نيستند. در اين گونه فيلم ها شکل گيري موقعيت هاي خاص در لحظه، شخصيت پردازي و عوامل حاشيه اي چون موسيقي متن، فضا سازي و تدوين است که به موتور محرکه و پيش برنده روايت تبديل مي شود. در واقع به صراحت مي توان گفت که استشهادي براي خدا فيلم فيلمنامه نيست و مي توان آن را فيلمي مبتني بر موقعيت هاي ويژه روايتي ارزيابي کرد. جان مايه فيلم استشهادي براي خدا بر پايه روايتي مشهور بنا نهاده شده که براساس آن، اگر 40مؤمن بر خوبي فردي گواهي دهند، او پس از مرگ رستگار خواهد شد. اين ايده ساده و روشن تنها با قرار گرفتن در فضاي خاص فيلم است که به نتيجه اي مطلوب مي رسد. برف و سرما در اين فيلم، حکم عنصري دراماتيک را پيدا کرده و نه تنها برخي خلأهاي درام فيلمنامه را پوشش مي دهند، که با فضا سازي ويژه خود بار روايت را به پيش مي برند. در واقع شخصيت هاي فيلم به ويژه فتحي به عنوان محور اصلي داستان با قرار گرفتن در شرايطي دشوار و جانکاه، هم به اصل خود نزديک تر مي شوند و هم با رياضتي که مي کشند، به سوي تطهير و پالوده شدن از ناپاکي ها رهسپار مي شوند. موضوع اصلي حلاليت طلبيدن هم که به عنوان جوهر اصلي روايت مطرح مي شود، با قرارگيري در فضاي سرد و برفي روستا و کوهستان است که مفهومي روشن مي يابد. اين رياضت کشي به پاکي از گناهان و در نهايت به رستگاري شخصيت فتحي و حتي همراهان نيمه راه او مي انجامد. موقعيت دراماتيک فيلم به واسطه حضور در منطقه اي کوهستاني و با سرمايي کشنده شکل مي گيرد. در حقيقت تنها يک موقعيت سرشار از تعليق- يعني رويارويي فتحي با همسرش پس از 20سال و حلاليت طلبيدن از او- فيلم را به جلوه مي راند. موقعيتي پر تعليق که در واقع با رخ ندادن و برآورده نساختن انتظار ايجاد شده در تماشاگر، خود موقعيتي دراماتيک مي آفريند. فتحي با سفر به سمت کلبه نرگس در بدترين شرايط آب و هوايي و با طي طريقي دشوار و جانفرسا، در واقع خواسته يا ناخواسته پاي در راه سير و سلوکي معنوي مي گذارد و در خلال اين سفر پر مشقت، به تطهير و تزکيه روحي دست مي يابد. عدم نمايش چهره نرگس که از آغاز فيلم، تماشاگر در انتظار ديدن چهره او و رويارويي با هامسر بي وفايش مي ماند نيز، در اين ميان به تأثيرگذاري چنين موقعيتي ياري فراوان رسانده است. پايان بندي جذاب و هوشمندانه فيلم، با همين تمهيد ياد شده در بالا و شکل نگرفتن رويارويي مستقيم و عقيم گذاردن انتظار ايجاد شده در ذهن تماشاگر، به اين تاثيرگذاري ذهني و احساسي کمک مي کند. همان گونه که اشاره کردم، استشهادي براي خدا فيلمي دراماتيک به مفهوم کلاسيک و متکي بر عناصر روايت فيلمنامه اي نيست. پس از کاستي بايد به روشي ديگر و با بهره گيري از عناصر جانبي صورت مي پذيرفت. در اين فيلم عنصر موسيقي به کمک روايت آمده و با ايجاد حجم سنگيني از موسيقي توصيفي و همراهي کننده موقعيت ها، بار عظيمي از روايت و گسترش پيرنگ داستاني را بر دوش مي کشد. صرف نظر از قطعات انتخابي فيلم که از موسيقي متن فيلم هاي سينماي جهان برگرفته شده، قطعات ساخته و تنظيم شده توسط بهنام ابطحي نيز نقشي پر رنگ دارند. به واسطه کم حشو و زوايد بودن پيرنگ اصلي داستاني، موسيقي بخش عمده اي از عملکرد انتقال احساس نماها و موقعيت هاي فيلم به مخاطب را بر عهده گرفته است. تا جايي که به نظر مي رسد استشهادي براي خدا بيش از حد لزوم از اين عنصر حاشيه اي بهره گرفته است و گه گاه، حضور پر رنگ و پر حجم موسيقي متن آزارنده به نظر مي رسد. اما به هر حال و با در نظر گرفتن نواقص موجود در بخش روايت فيلمنامه، شايد بتوان استفاده از اين موسيقي سنگين و حجيم را موردي اجتناب ناپذير دانست. صرف نظر از عنصر بيروني موسيقي، فيلمنامه تمهيدات و عناصري دروني را نيز براي جبران کاستي هاي پيرنگ روايي مد نظر قرار داده است. مهم ترين عنصر دروني فيلمنامه استشهادي براي خدا به منظور جبران کمبودهاي دراماتيک را مي توان در شخصيت پردازي پر و پيمان فيلم، چه در مورد شخصيت اصلي و چه در مورد شخصيت هاي فرعي قصه دانست؛ وجهي که بي شک در صورت ناديده گرفته شدن مي توانست با توجه به کندي ريتم و تخت بودن تصاوير، فيلم را به اثري غير قابل تحمل بدل کند. گزينش بازيگري با ويژگي هاي فيزيکي جمشيد هاشم پور و نمايش شکنندگي و اضمحلال جسمي و روحي مردي با اندام و قامت او در ميان سرما و برف و بوران منطقه، رويکردي اقناع کننده براي حلاليت طلبي و پويش شخصيت فتحي به سوي تطهير روحي و رستگاري را رقم زده است. شخصيت کم حرف، افسرده و درون گراي فتحي بستري مناسب براي پذيرش کنش هاي او در بازگشت به روستا و رابطه اش با شخصيت هايي که با آنان رودررو مي شود، فراهم آورده است. او به ندرت بيش از يک جمله بر زبان مي آورد و هميشه مي کوشد از پاسخ به پرسش هاي پر شمار رحمت و شيخ علي محمد بگريزد. چهره مصمم و در عين حال دردمند و نادم هاشم پور در پردازش اين شخصيت بسيار به کار آمده است. از سوي ديگر مي توان شخصيت به غايت پرورده و سنجيده شيخ علي محمد را کامل ترين و بهترين شخصيت فيلمنامه استشهادي براي خدا دانست. تا جايي که با پوزش از بازيگر خوش قريحه اي چون محسن تنابنده، گزينش اين نقش و نقش آفرين آن به عنوان برنده سيمرغ بلورين بازيگر نقش مکمل مرد در جشنواره بيست و ششم فجر را، بيش از توان بازيگري مي توان مرهون شخصيت پردازي سرشار از جزئيات شيخ علي محمد دانست که اين هم بر توانايي هاي تنابنده در مقام فيلمنامه نويس صحه مي گذارد. شخصيت شيخ علي محمد در سينماي ساليان اخير ايران يک روحاني کلاسيک به شمار نمي رود. شخصيت پردازي او، لهجه مشهدي اش، ساده دلي و همراهي اش و مقابله هاي کلامي طنزآلودش با شخصيت رحمت و گريز دائمي از وسوسه موعظه و نصيحت نسبت به فتحي و ديگران و در عين حال تأکيد بر رعايت حرمت او از سوي روستاييان، جلوه اي تازه از پردازش شخصيت کاراکترهاي روحاني در سينماي ايران بخشيده است. علاوه بر او بايد به شخصيت رحمت، تنها جوان ساکن روستا و روحيه منحصر به فردي که دارد، با بازي درخشان احمد مهرانفر اشاره کرد. رحمت جواني خام با ويژگي هاي شخصيتي و روحي تمام عيار روستايي است. زياد حرف مي زند، بيش از حد کنجکاو است و با وجود احترامي که براي شيخ علي محمد و فتحي قائل است، دائم به کلنجار با آنها به خصوص با شيخ علي محمد مي پردازد. موضوع عشق نامتعارفش به بهيار جوان منطقه و دخالت کودکانه در امور شخصي او هم بخشي ديگر از اين شخصيت چند وجهي و با ظرافت پرورده شده را به نمايش مي گذارد. بي ترديد بخشي از پيشبرد روايت ميان مايه فيلم استشهادي براي خدا در مجادله هاي کلامي او و شيخ علي محمد نهفته است. بسياري از اطلاعات ضروري نهفته در متن فيلمنامه از زبان او و روايت هاي منحصر به فردش از موضوعات گوناگون به مخاطب ارائه مي شود. در نقطه مقابل از شخصيت بهيار منطقه چيز زيادي نمي دانيم و حتي در لحظه هاي همگام شدن با او، نکته خاصي از درونياتش درک و دريافت نمي کنيم. شخصيت او در هاله اي از ابهام فرو رفته تا عشق رحمت به او هم با پرسش هاي فراواني رو به رو شود و اين نيز از نکات جذاب فيلمنامه است. در آخر نيز بايد به تمهيد هوشمندانه فيلمنامه و فيلم در عدم نمايش چهره نرگس اشاره کرد، که به اين ترتيب تصوير اثيري و وهم آلود بودن اين شخصيت، در روند پردازش شخصيت فتحي و انگيزه هايش از طلب آمرزش پس از سال ها بسيار به کار آمده است. منبع: فيلم نگار، شماره 87 /ن
#فرهنگ و هنر#
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: راسخون]
[مشاهده در: www.rasekhoon.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 530]
صفحات پیشنهادی
مرثيه اي در برف
مرثيه اي در برف نويسنده: مازيار فکري ارشاد عناصر روايت و شخصيت پردازي در فيلمنامه«استشهادي براي خدا» خلاصه داستان فتحي(جمشيد هاشم پور) پس از 20سال به ...
مرثيه اي در برف نويسنده: مازيار فکري ارشاد عناصر روايت و شخصيت پردازي در فيلمنامه«استشهادي براي خدا» خلاصه داستان فتحي(جمشيد هاشم پور) پس از 20سال به ...
((پوستري براي يك فيلم)) -
ممنون ميشم اسم فيلم (مرثيه اي براي برف) اما قرار نيست فارسي روش نوشته بشه!!منم نميدونم چرا؟؟ مثل هميشه: دوستتون دارم ------------- مهرداد everex 12 شهريور 1383, ...
ممنون ميشم اسم فيلم (مرثيه اي براي برف) اما قرار نيست فارسي روش نوشته بشه!!منم نميدونم چرا؟؟ مثل هميشه: دوستتون دارم ------------- مهرداد everex 12 شهريور 1383, ...
به مناسبت 14 بهمن روز تالابها/مرثيه اي بر پريشاني يك درياچه
به مناسبت 14 بهمن روز تالابها/مرثيه اي بر پريشاني يك درياچه خبرگزاري مهر- ... كه برخلاف اين سالها آسمان با زمينيان سر دوستي داشت و بارش باران و برف خاطره اي دور ...
به مناسبت 14 بهمن روز تالابها/مرثيه اي بر پريشاني يك درياچه خبرگزاري مهر- ... كه برخلاف اين سالها آسمان با زمينيان سر دوستي داشت و بارش باران و برف خاطره اي دور ...
«واردات غير قانوني بنزين به دستور رئيس جمهور» مرثيه اي ...
«واردات غير قانوني بنزين به دستور رئيس جمهور» مرثيه اي براي طرح سهميه بندي سوخت خبرگزاري انتخاب ... برف و سرما قسمت وسيعي از استان اردبيل را فرا گرفت.
«واردات غير قانوني بنزين به دستور رئيس جمهور» مرثيه اي براي طرح سهميه بندي سوخت خبرگزاري انتخاب ... برف و سرما قسمت وسيعي از استان اردبيل را فرا گرفت.
جنگ با نفس در «مرثيه نياز» جلوي دوربين ميرود
جنگ با نفس در «مرثيه نياز» جلوي دوربين ميرود گروه هنر: جنگ با نفس در «مرثيه نياز» ساخته ... با توجه به نياز داستان فيلم به صحنههاي برفي منتظر بارش برف در منطقه خزرآباد است. ... وزراي خارجه آلمان و امارات درباره برنامه هستهاي ايران مذاكره كردند ...
جنگ با نفس در «مرثيه نياز» جلوي دوربين ميرود گروه هنر: جنگ با نفس در «مرثيه نياز» ساخته ... با توجه به نياز داستان فيلم به صحنههاي برفي منتظر بارش برف در منطقه خزرآباد است. ... وزراي خارجه آلمان و امارات درباره برنامه هستهاي ايران مذاكره كردند ...
حرف بزني خط مي ده
احادیث و روایات: پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى يابد، رقّت قلب پيدا مى كند، چشمانش از ترس خدا... [کلیک] .... مطالب بعدی. مرثيه اي در برف ...
احادیث و روایات: پیامبر اکرم (ص):اى على هر كس حلال بخورد، دينش صفا مى يابد، رقّت قلب پيدا مى كند، چشمانش از ترس خدا... [کلیک] .... مطالب بعدی. مرثيه اي در برف ...
تحريفات در فلسفه نهضت حسيني و عزاداري و مرثيه سرايي
تحريفات در فلسفه نهضت حسيني و عزاداري و مرثيه سرايي ... لااقل آن دو نامه اي را كه اين مرد بزرگ نوشته است ببينيد; يكي نامه اي كه به مرحوم .... در محاصره برف و سرما ...
تحريفات در فلسفه نهضت حسيني و عزاداري و مرثيه سرايي ... لااقل آن دو نامه اي را كه اين مرد بزرگ نوشته است ببينيد; يكي نامه اي كه به مرحوم .... در محاصره برف و سرما ...
در محاصره برف و سرما
22 دسامبر 2008 – در محاصره برف و سرما حضور ما در مناطق كوهستاني و برفگير شمال غرب كشور تا اوايل ... بيمارستان به ويرانه اي تبديل شده و در زير گل و لاي مدفون بود و تنها چند ديوار از .... تحريفات در فلسفه نهضت حسيني و عزاداري و مرثيه سرايي ...
22 دسامبر 2008 – در محاصره برف و سرما حضور ما در مناطق كوهستاني و برفگير شمال غرب كشور تا اوايل ... بيمارستان به ويرانه اي تبديل شده و در زير گل و لاي مدفون بود و تنها چند ديوار از .... تحريفات در فلسفه نهضت حسيني و عزاداري و مرثيه سرايي ...
تصوير جديدي از هابل رقص دانه هاي برف در فضا!
22 دسامبر 2008 – در اين تصوير بيش از 100 هزار ستاره همچون دانه هاي برف در كنار يكديگر خودنمايي مي كنند . ... فشرده قرار گرفته اند كه همچون نقطه اي درخشان در گوشه اي از عالم ديده مي شود. ... تحريفات در فلسفه نهضت حسيني و عزاداري و مرثيه سرايي ...
22 دسامبر 2008 – در اين تصوير بيش از 100 هزار ستاره همچون دانه هاي برف در كنار يكديگر خودنمايي مي كنند . ... فشرده قرار گرفته اند كه همچون نقطه اي درخشان در گوشه اي از عالم ديده مي شود. ... تحريفات در فلسفه نهضت حسيني و عزاداري و مرثيه سرايي ...
نوای دل (مرثیه(
نوای دل (مرثیه(-نواي دل (مرثيه) ادرکني يا فرج الله play Download ديوونه کجا داره جز ... گويم بيايي play Download (2) اگر مرا رها کني play Download اي فروغ روي ماهت play Do. ... بوم زمان ، مرثیه برف (برنده جایزه بهترین کارگردانی) ، بید و باد ، باد ...
نوای دل (مرثیه(-نواي دل (مرثيه) ادرکني يا فرج الله play Download ديوونه کجا داره جز ... گويم بيايي play Download (2) اگر مرا رها کني play Download اي فروغ روي ماهت play Do. ... بوم زمان ، مرثیه برف (برنده جایزه بهترین کارگردانی) ، بید و باد ، باد ...
-
فرهنگ و هنر
پربازدیدترینها