تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 15 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هيچ باطلى نيست كه در برابر حق بايستد مگر آن كه حق بر باطل چيره مى شود و اين سخن خ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804697860




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تحريفات در فلسفه نهضت حسيني و عزاداري و مرثيه سرايي


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: تحريفات در فلسفه نهضت حسيني و عزاداري و مرثيه سرايي
متفكر شهيد آيت الله مرتضي مطهري
قسمت دوم
شرط دوم براي اينكه قيامي مقدس باشد اين است كه آن قيام با يك بينش و درك و بصيرت قوي توام باشد. يعني چه يعني يك وقت مردم اجتماعي خودشان در غفلتند بي خبرند نمي فهمند جاهلند. يك فرد بصير چيزفهم و با درك پيدا مي شود كه درد اين مردم را صد درجه از خودشان بهتر مي فهمد. دواي اين مردم را از خود اين مردم بهتر مي فهمد. در وقتي كه ديگران هيچ چيز را نمي فهمند و درك نمي كنند و در ظاهر هم نمي بينند يك فرد بصير و چيزفهم كه باصطلاح آنچه را كه مردم ديگر در آئينه نمي بينند او در خشت خام مي بيند پيدا مي شود كه قيام و نهضت مي كند. بيست سال سي سال پنجاه سال مي گذرد تازه ملت بيدار مي شود كه فلان شخص كه قيام كرد حركت كرد نهضت كرد چه منظورهاي مقدسي داشت . پدران ما در بيست سال سي سال چهل سال پنجاه سال پيش ارزش اين را درك نمي كردند!
مثلا مرحوم سيدجمال الدين اسدآبادي در حدود شصت هفتاد سال پيش (فوت اين مرد در سال 1310 قمري بوده است چهارده سال قبل از مشروطيت ) قيام كرد و يك نهضت اسلامي در كشورهاي اسلامي بپا كرد; شما امروز كه تاريخ اين مرد را مي خوانيد مي بينيد واقعا غريب و تنها بوده است درد و دواي ملت مسلمان را احساس مي كرد ولي خود ملت نمي فهميد خود ملت به او دهن كجي مي كرد خود ملت او را مسخره مي كرد ملت از او حمايت نمي كرد. حالا كه شصت هفتاد سال گذشته است وقتي كه زواياي تاريخ درست روشن مي شود مي بينيم اين مرد چه چيزهايي را در آن روز مي فهميده كه اساسا نود و نه درصد ملت ايران نمي فهميده اند.
لااقل آن دو نامه اي را كه اين مرد بزرگ نوشته است ببينيد; يكي نامه اي كه به مرحوم آيت الله ميرزاي شيرازي بزرگ اعلي الله مقامه نوشته است و ديگر نامه اي كه به عموم علماي ايران به عنوان يك متحدالمال فرستاده است . يا نامه هايي را كه اين مرد براي مرحوم حاج شيخ محمد تقي بجنوردي در مشهد و براي فلان عالم بزرگ در اصفهان و فلان عالم بزرگ در شيراز فرستاده است بخوانيد تا ببينيد اين مرد چقدر خوب مي فهميده است چقدر درك مي كرده است چقدر خوب استعمار را مي شناخته و چقدر خوب درصدد بيداركردن اين ملت بوده است . (از اين مزخرفاتي كه بعضي از ابزارهاي استعمار هنوز هم مي گويند بگذريد ديگر اين حناها رنگ ندارد) اين نهضت مقدس است چون مردي در زماني پيدا مي شود كه در پشت اين ظواهر حقايقي را مي بيند كه مردم عصر خودش نمي فهمند و درك نمي كنند.
نهضت حسيني چنين نهضتي است . امروز ما درست مي فهميم يزيد يعني چه حكومت يزدي يعني چه معاويه چه كرد نقشه امويها چه بود ولي صدي نود و نه ملت مسلمان در آن روز درك نمي كردند مخصوصا با نبودن وسائل اطلاعاتي كه امروزه هست و در گذشته نبوده است . مردم مدينه درك نمي كردند روزي فهميدند يزيد چه كسي است و خلافت يزيد يعني چه كه حسين بن علي كشته شده بود بعد تكان خوردند كه چرا حسين بن علي كشته شد ! يك هيئت از اكابر مردم مدينه را كه در راسشان مردي بنام عبدالله بن حنظله غسيل الملائكه بود به شام فرستادند. وقتي فاصله ميان مدينه و شام را طي كردند و به دربار يزيد رفتند و مدتي در آنجا ماندند تازه فهميدند قضيه از چه قرار است . هنگامي كه به مدينه برگشتند از آنها پرسيدند چه ديديد گفتند همين قدر ما به شما بگوئيم كه در مدتي كه در شام بوديم مي گفتيم خدا نكند كه از آسمان بر سر ما سنگ ببارد! گفتند چه خبر بود گفتند ما با خليفه اي روبرو شديم كه علنا شراب مي خورد قمار مي كرد سگ بازي و يوزبازي و ميمون بازي مي كرد حتي با محارم خود هم زنا مي كرد!!!
عبدالله بن حنظله غسيل الملائكه هشت پسر داشت به مردم مدينه گفت چه شما قيام كنيد چه نكنيد من قيام مي كنم ولو با اين هشت پسر خودم . همين طور هم شد در قيام خره عليه يزيد هشت پسرش را قبل از خودش فرستاد و شهيد شدند و بعد خود اين مرد شهيد شد. عبدالله بن حنظله غسيل الملائكه دو يا سه سال پيش از اينكه اباعبدالله از مدينه خارج شود و در هنگام خروج بگويد :
« و علي الاسلام السلام اذ قد بليت الامه براع مثل يزيد » :
« من ننگ مي دانم اگر يزيد خلافت اسلامي را بدست گيرد اگر چنين شود چه به سر اسلام مي آيد » كجا بود آن روز آگاه نبود. بايد حسين كشته بشود جهان اسلام تكان بخورد تازه عبدالله بن حنظله غسيل الملائكه و صدها نفر ديگر مثل او در مدينه و كوفه و در جاهاي ديگر چشمشان باز شود و بگويند حسين عليه السلام حق داشت كه چنين حرفي زد!
شرط سوم براي اينكه نهضتي مقدس باشد اين است كه تك باشد فرد باشد. يعني چه يعني برقي باشد كه در يك ظلمت كامل بدرخشد ندائي باشد در ميان سكوتها حركتي باشد در ميان سكونهاي مطلق . يعني در يك شرايطي كه خفقان به طور كامل حكمفرماست مردم قدرت حرف زدن ندارند تاريكي مطلق ياس مطلق نااميدي مطلق سكوت مطلق سكون مطلق است يك مرتبه يك مرد پيدا مي شود و سكوت را مي شكند سكونها را از بين مي برد حركتي مي كند برقي مي شود و در ميان ظلمت مي درخشد. تازه ديگران پشت سرش راه مي افتند. آيا نهضت حسيني اينچنين بود يا نبود آري اينچنين بود.
امام حسين چنين نهضتي كرد. او در اين نهضت چه هدفي داشت چرا ائمه اطهار اصرار داشتند كه عزاي حسين عليه السلام زنده بماند چرا امام حسين عليه السلام نهضت كرد چه احتياجي است كه ما از خودمان دليل ذكر كنيم حسين بن علي خود دليل نهضت را بيان كرده است :
« اني لم اخرج اشرا و لا بطرا و لا مفسدا و لا ظالما و انما خرجت لطلب الاصلاح في امه جدي »
در كمال صراحت مي گويد دنياي ما را فساد گرفته است امت جدم فاسد شده اند قيام كردم براي اصلاح من يك مرد اصلاح طلبم .
« اريد ان آمر بالمعروف و انهي عن المنكر و اسير بسيره جدي و ابي » هدفي جز امر به معروف و نهي از منكر ندارم .
 دوشنبه 2 دي 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 241]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن