تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 14 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد ميهمانش را گرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804438942




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انسان، با اراده و عقل خود حال کره زمين را خراب کرده است


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری موج:


۱۴ خرداد ۱۳۹۴ (۲۰:۵۸ب.ظ)
به بهانه روز جهاني محيط زيست؛ انسان، با اراده و عقل خود حال کره زمين را خراب کرده است گروه اجتماعي خبرگزاري موج؛
پانزده خرداد روز جهاني محيط زيست است، محيط زيستي که آدمي با غفلت و ناداني آن را ويران کرده است. محيط زيستي که داد و فرياد اهالي زمين در مورد وخيم بودن آن از هر سو شنيده مي شود.
به دليل اهميت موضوع و به بهانه روز جهاني محيط زيست، حال کره زمين را از پرفسور کردواني پرسيديم و او در پاسخ به سوال ما به تفصيل از خراب بودن حال زمين به واسطه اعمال انسان سخن گفت. در ادامه حاصل گفت و گوي يک ساعته با پرفسور کردواني را مي خوانيد.

کره زمين به عنوان زيستگاه انسان چگونه به وجود آمده است؟
کره زمين در 4 ميليارد و 700 ميليون سال پيش به وجود آمد و دوره اول تکامل زمين شيميايي بود و در دوره دوم تکامل حياتي ايجاد شد. در دوره تکامل شيميايي، در ابتدا تمامي زمين مملو از آتشفشان بود و همه جا را آتش فرا گرفته بود و هيچ نوع گونه حياتي در آن نمي توانست وجود داشته باشد. در اين مقطع زماني کره زمين پر از گازهايي مانند مونواکسيد کربن و فور آل دي بود، گازهايي که حيات انسان را مختل مي کند.
در ادامه آتشفشان ها کم شدند، دماي زمين پايين آمد و اکسيژن و هيدروژن با يکديگر ترکيب شدند و آب را به وجود آورند آب به سطح زمين فرو ريخت و چروک هايي ايجاد شدند که کوه هاي کنوني هستند و چاله هايي که به وجود آمدند نيز همان اقيانوس ها بودند. به اين ترتيب، در ابتدا در کره زمين آب به وجود آمد.
اندک اندک در سطح اقيانوس ها و درياها، جلبک ها ايجاد و رشد کردند، جلبک ها با امواج درياها به ساحل آمده و در خشکي افتادند و به اين ترتيب گياهان ايجاد شدند. در اين مرحله نيز بعد از پيدايش آب، گياهان ايجاد شدند.
به اين ترتيب، اکسيژن با گاز کربنيک ترکيب شد و «جو» به وجود آمد، جو نقش مهمي براي ساکنان زمين ايفا مي کند. به عنوان مثال در کره ماه جو وجود ندارد، در ماه وقتي که خورشيد مي تابد، دماي هوا تا 140 درجه سانتيگراد بالا مي رود و زماني که خورشيد نمي تابد نيز دما تا 40 درجه سانتيگراد زير صفر پايين مي آيد. اما در زمين به دليل وجود جو شرايط براي زندگي مهيا شده است. جو کارکردهايي ديگري نيز دارد و اگر جو وجود نداشت نمي توانستيم اشيا را ببينيم و صداها را بشنويم.
در ادامه لايه اوزون با ترکيب سه اکسيژن ايجاد شد که زمين را در مقابل اشعه ماوراي بنفش حفاظت مي کند. يکي از دلايل گرم شدن کره زمين اين است که در نتيجه ايجاد گازهاي گلخانه اي اکسيژن هاي موجود در ترکيب لايه ازن آسيب ديده اند.
موجودات زنده داخل آب مانند جلبک ها از اکسيژن موجود در آب استفاده مي کنند. در آخرين مراحل دوره تکامل شيميايي زمين نيز باکتري ها به وجود آمدند و اولين باکتري اي که در جهان ايجاد شد، «او بي يونت» بود.
دوره دوم تکامل زمين حياتي بود، در اين دوره گياهان به وجود آمدند. به اين ترتيب در سطح کره زمين اول، آب بعد گياهان و سپس حيوانات و در مرحله آخر نيز انسان ها به وجود آمدند.
در چند ميليون سال گذشته نيز انسان ها به وجود آمدند. به نظر مي رسد، تمام کره خاکي، اعم از آب، گياهان و حيوانات براي زيست انسان که اشرف مخلوقات نام گرفت، ايجاد شد.

انسان چگونه زيستگاه خودش را تخريب کرده است؟
انسان که به وجود آمد در کمتر از يک ميليونيم دوره اي که کره زمين ايجاد شده بود، اين کره را نابود کرد. آب ها را آلوده کرد، حيوانات را نابود کرد و مراتع و کوهستان ها را از ميان برد.
انسان به اين دليل که عقل داشت، سعي کرد که با توليد علم زندگي بهتري براي خودش ايجاد کند. اما هر چه بيشتر تلاش کرد مانند کرم ابريشمي بود که براي خودش پيله درست مي کند و خودش را بيشتر گرفتار مي کند.
انسان ابتدا حيوانات را شکار کرد و به عنوان غذا مورد استفاده قرار داد. بعد در زمين دستکاري کرد و با شخم زدن آن سعي کرد کشاورزي ايجاد کند، اندک اندک روستاها و سپس شهرها و کلان شهرها را ايجاد کرد.
در ادامه انسان به از ميان بردن درختان پرداخت، آنها را از بين برد تا وسايل چوبي بسازد و همچنين از چوب به عنوان يک منبع سوختي استفاده کرد و با آلوده کردن هوا و از ميان بردن درختان مونواکسيدکربن را در فضا منتشر کرد.
در نتيجه افزايش مونواکسيدکربن پديده گرم شدن زمين اتفاق افتاد. در اين ارتباط، بارندگي هاي شديد در مناطقي که باران زا هستند و کاهش بيش از پيش بارندگي در مناطقي که بارش کمتري دارند اتفاق افتاده است.
از سوي ديگر، بشر با اکتشاف نفت و استخراج آن از سطح اقيانوس ها و درياها فيتوپلانکتون هاي موجود در سطح آب ها را از بين برد. در اين ارتباط بايد گفت که با استخراج نفت و در پي آن تصادفات احتمالي کشتي ها و يا پخش شدن نفت در سطح دريا و دلايل ديگر آلودگي آب ها و در نتيجه از ميان رفتن موجودات زنده در درياها به وجود آمد.
حتي اکتشاف نفت بر حيات پرندگان نيز تاثير گذاشت، به عنوان مثال در ساحل برتاني فرانسه با اکتشاف نفت، آب آلوده شد و حيوانات و پرندگان از ميان رفتند، دولت سعي کرد با استفاده از بمب اتم نفت را در اين سواحل بسوزاند که بيشتر باعث آلودگي شد.
در مراتع نيز بشر با چراندن بيش از حد دام ها و به زير کشت بردن زمين ها و استفاه بي رويه از آنها باعث از ميان رفتن مراتع شد که اين موضوع مساله ريزگردها را ايجاد کرده است.
در ادامه بشر با پيشرفت بيشتر ماشين را ايجاد کرد، ماشين ها مشکلاتي مانند تصادفات، کشته و زخمي شدن انسان و آلودگي هوا را به دنبال داشتند.
به اين ترتيب، بشر منابع طبيعي زندگي مانند کوه ها، مراتع و دشت ها، حيوانات و آب را از بين برد و هدر داد.
از سويي ديگر، با افزايش جمعيت، بشر به اين فکر افتاد که با استفاده از کودهاي شيميايي غذاي بيشتري توليد کند که از کودهاي ازت و سپس کودهاي فسفردار که بسيار خطرناک تر از کودهاي ازتي هستند، استفاده کرد.
براي آفات نيز سم ها اختراع شدند، از سم ها در مصارف خانگي، کشاورزي، باغداري و صنعتي به وفور استفاده شد. استفاده از سموم و آفات نيز مشکلاتي را به وجود آورد. به عنوان مثال نيترات موجود در گوشت که در نتيجه استفاده از سموم و آفات به وجود آمده است با آمين موجود در معده، بيماري نيتروآمين را ايجاد کرده است.
کودهاي شيميايي که براي توليد برنج در شهر آمل استفاده مي شود نيز در بدن انسان توليد بيماري مي کند. علاوه بر اين، سموم قورباغه ها و کرم ها را از بين برده و چرخه طبيعي حشرات و جانوران در طبيعت را با مشکل مواجه کرده است.
موضوع ديگر اين است که اندک اندک پشه ها و حشرات و جانوران به سموم موجود عادت مي کنند و لازم است که از سموم قوي تر استفاده شود که به مراتب مشکلات بيشتري براي انسان به دنبال دارد.
به طور کلي، نيترات و فسفر موجود در سموم وارد آب هاي زيرزميني مي شود و استفاده از آنها مشکلاتي براي انسان ها به وجود مي آورد.
در ادامه وقتي بشر ديد که با استفاده بي رويه از سموم چه مشکلاتي ايجاد مي شود به سمت ايجاد محصولات ژنتيک حرکت کرد. در اين روش با تاثيرگذاري بر ژن گياهان آنها را بيشتر بارور مي کنند که به آن روش غير طبيعي توليد گفته مي شود.
اندک اندک بشر دريافت که نمي تواند بدون استفاده از کودها و سموم به کشت و زرع بپردازد بنابراين روش استفاده از سموم و کودها به ميزان کم مورد استفاده قرار گرفت.
به طور کلي مي توان گفت، زمين مانند يک خانه زيبا براي انسان گسترده شده است که انسان نيز به سان يک فرزند ناخلف آن را به تباهي کشانده است.

انسان چه کارهايي براي بهبود اوضاع در زمين انجام داده است؟
به نظر مي رسد، کشورهاي پيشرفته مانند ايالات متحده در اين زمينه فعال تر از کشورهاي در حال توسعه و يا کشورهاي جهان سوم عمل مي کنند. آنها وخامت اوضاع را درک کرده اند، اما؛ کشورهاي ديگر هنوز به اهميت موضوع پي نبرده اند.
به عنوان مثال آمريکا تلاش کرده است با کارهايي مانند از بين بردن چمن هاي طبيعي که آب زيادي استفاده مي کنند و يا آگاهي بخشي به افکار عمومي از هدررفت آب جلوگيري کند، اما در کشورهاي جهان سوم هنوز ضرورت صرفه جويي در موضوع آب به خوبي درک نشده است.
يکي از کارهاي خوبي که آمريکا به اجرا گذاشته است، آب پاشي هوشمند است که صرفه جويي در زمينه آب به حساب مي آيد. در ايالات متحده مشخص کرده اند چه روزهايي و چه مقدار مي توانند از آب استفاده کنند. همچنين جريمه هاي سنگين براي افرادي که در مورد آب اسراف مي کنند، وضع شده است.

گفت و گو از شهربانو علي جمعه پور














این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری موج]
[مشاهده در: www.mojnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 129]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن