تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 6 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):افطارى دادن به برادر روزه دارت از گرفتن روزه (مستحبى) بهتر است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1834271355




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آلفرد هیچکاک؛روانکاوی شخصیت در سینمای کلاسیک


واضح آرشیو وب فارسی:جام نیوز:


به بهانه نمایش "توطئه خانوادگی"
آلفرد هیچکاک؛روانکاوی شخصیت در سینمای کلاسیک
زمینه های روانکاونه آثار او و اتکا به ارائه ابعاد روانشناسانه از شخصیت ها،دسته بندی از ویژگی های روانی شخصیت های آثارش ارائه می دهد که در قرابت عجیبی با مدل روانکاوی فرویدی و تاثیر ضمیر پنهان در عملکرد و اهداف شخصیت،قرار دارد.



آلفرد هیچکاک متولد 1899 در ایست لند لندن بود.او در سال 1920 به عنوان نقاش و طراح صحنه، کارش را برای استودیو های فیلم بریتانیا آغاز کرد و سپس نویسنده و دستیار کارگردان شد،با این همه این شرایط به خودی خود تاثیرات سینمای کشور های دیگر بر کار هیچکاک را روشن نمی کند،اولین کار او برای شاخه انگلیسی شرکت پارامونت،او را پیش از آن که حتی به امریکا قدم بگذارد با روش های استودیوهای امریکایی آشنا کرده بود.او ضمنا به شدت تحت تاثیر مونتاژ سینمای شوروی که در لندن مشاهده کرده بود و نیز فیلم های اکسپرسیونیستی آلمان بود.هیچکاک بعضی از فیلم های اولیه اش را در آلمان در جوار مورنائو و لانگ فیلمبرداری کرده بود. نام هیچکاک به سرعت مترادف با فیلمساز ماهر ،حرفه ای و نیز هیجان شد،حتی در فیلم اولیه ای چون مستاجر 1926 او ویژگیهای مختلفی را ترکیب کرده بود که در کنار هم امضای او را تشکیل می دادند،آرایش تصویری نور و سایه و حرکت دوربین پیچیده ای که یادآور سینمای صامت آلمان بودند با  تدوین استعاری مونتاژ شوروی با برش موازی رایج در سینمای امریکا.
هیچکاک





او در سال 1339 وارد هالیوود شد تا ربکا 1940 رابرای دیوید او سلزنیک تهیه کننده بسازد این آغاز گر رابطه ای بغرنج با نظام استودیویی بود نه تنها با سلزنیک بلکه با والتر ونجر ، آر کی او ، یونیورسال و فوکس قرن بیستم ، هیچکاک به سازمان یافتگی شدید استودیو ها متکی بود،ولی در مقابل از مداخله تهیه کننده ها بر می آشفت.پس از رشته فیلم هایی برای سلزنیک او به دنیای کارهایی مستقل  خود رفت. اولین این فیلم ها طناب 1948 از نظر تجاری مخاطره آمیز و از لحاظ زیبایی شناختی و فنی بلند پروازانه و مستلزم برداشت های بلند ماهرانه و ده دقیقه ای بود.حضور محسوس او به عنوان مولف باعث شد او اهمیتی خاص برای منتقدان کایه دو سینما داشته باشد که خواهان وحدت تماتیک بصری و ساختاری مجموعه آثار یک کارگردان بودند.کلود شابرول و اریک رومر بر نقش کاتولیسیزم هیچکاک و قرابت گناه و معصومیت در مایه مرد عوضی تاکید داشتند و فرانسوا تروفو با او تفسیر خود هیچکاک از کارش را محور قرار می داد و بررسی های مولف گرایان انگلیسی زبانی چون پیتر باگدانوویچ و رابین وود به معرفی این دیدگاه در انگلستان و تعریف آن کمک کردند.تحلیل انتقادی بعدی فیلم های هیچکاک عرصه ای برای رقابت نظریات ساختارگرایانه روانکاوانه و اخیرا فمینیستی ساخته اند.کلود شابرول مستقما از هیچکاک تاثیر پذیرفت و بنیان شخصیت پردازانه آثار خود همچون پسر عمو ها 1959 و یا از شکلات شما متشکرم 1995 را بر مدل روانکاونه سینمای هیچکاک نهاد.



هیچکاک


  زمینه های روانکاونه آثار او و اتکا به ارائه ابعاد روانشناسانه از شخصیت ها،دسته بندی عجیبی از ویژگی های روانی شخصیت های آثارش ارائه می دهد که در قرابت عجیبی با مدل روانکاوی فرویدی و تاثیر ضمیر پنهان در عملکرد و اهداف شخصیت،قرار دارد.از این میان می توان به اختلالات شخصیتی و روان نژدی "لی" و اسکیزوفرنی ناشی از بحران عقده ادیپ "نورمن پیتس" در فیلم "روانی" یا اختلال اضطرابی و فوبیا در شخصیت "اسکاتی فرگوسن" در فیلم "سرگیجه" و همچنین گرایشات همجنس خواهانه ناشی از اختلال شخصیتی در فیلم "بیگانگان در قطار" اشاره نمود.از این میان آثار همچون شمال از شمال غربی 1959 و توطئه خانوادگی 1976 با پی رنگ قردادن موقعیت های مرموز و تعلیق داستانی در ریشه یابی جنایی شخصیت های مجهول جایگاه ویژه ای دارند.علاوه بر این هیچکاک یکی از مهمترین فیلمسازان جنگ سرد فرهنگی مورد حمایت سازمان سیا در دهه ها 50 و 40 میلادی بود و فیلم همچون "بدنام" 1946 اثری در این راستا می باشد.
 
هیچکاک در سال 1980 درگذشت./مشرق



۱۴/۰۳/۱۳۹۴ - ۱۰:۱۵




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام نیوز]
[مشاهده در: www.jamnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 30]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن