محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843297380
فیلم «اشباح» و روزگار سپری شده کارگردان آوانگارد
واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: به بهانه حضور فیلم «اشباح» در شبکه نمایش خانگی
فیلم «اشباح» و روزگار سپری شده کارگردان آوانگارد
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 خرداد 1394 ساعت 10:41 | شماره خبر : 1962403552337881642 تعداد بازدید: 0
پ پ
«اشباح» ساخته داریوش مهرجویی این روزها یکی از فیلمهای شبکه نمایش خانگی است. شاید اگر20 یا 25 سال قبل چنین امکانی وجود داشت و مثلا هامون مهرجویی بعد از اکران روی فیلم ویدئو سیدی به بازار میآمد مردم برای خریدش صف میکشیدند، اما امروز این اتفاق به هیچ وجه رخ نداده است.
درباره فیلم داریوش مهرجویی سال 92 پروژه ساخت اشباح را کلید زد و این فیلم در سی و دومین جشنواره فیلم فجر اکران شد. اکران اشباح در سالن مطبوعات جشنواره فیلم فجر اکران موفقی به حساب نمیآمد، چراکه منتقدان و دستاندرکاران سینما کار را نپسندیدند. البته مهرجویی بعد از این اکران ناموفق و شنیدن صدای بلند انتقادها واکنش نشان داد و اعلام کرد که ریشه این اعتراضات در ناآگاهی و شناخت مخاطبان بوده است، چراکه او اشباح را در واریاسیون هامون ساخته است. با وجود این فیلم مهرجویی سال گذشته اکران عمومی خوبی را هم سپری نکرد و با فروش تقریبی 107 میلیون تومان براساس آمار سینماهای مکانیزه جایگاه مناسبی را میان مخاطبان سینمایی پیدا نکرد، اما واقعا چرا اشباح که مهرجویی معتقد است فیلم خوبی است نمیتواند مخاطبان را جذب کند. مثل دیگر فیلمهای مهرجویی از گاو و هالو، پستچی تا همین اواخر، مهمان مامان. اشباح ایبسن اشباح همچون بسیاری دیگر از آثار داریوش مهرجویی یک اثر اقتباسی است و او اینبار فیلمنامه این فیلم را براساس نمایشنامه معروف «اشباح» نوشته هنریک ایبسن به نگارش درآورده است، اما بد نیست بدانیم اشباح یکی از نمایشنامههای برتر ایبسن و حتی از بهترین نمایشنامههای تاریخ تئاتر است. او سال 1881 این نمایشنامه را نوشت اما به حدی نیروی مخالف در برابر این نمایشنامه به وجود آمد که ناخودآگاه ایبسن را مجبور به واکنش کرد. او یک سال در دفاع از اشباح در جراید مقالاتی منتشر کرد و حتی پس از آن دست به کار نوشتن جوابیههای تند برای مخالفانش شد. این نیزدر برخی نظریهها وجود دارد که ایبسن این اثر را صرفا برای تمسخر مخالفانش نوشته و در آن سیاستمداران، روزنامهنگاران، چاپخانهداران و حتی عموم مردم را بشدت نقد میکند. به نظر تفاوتهای اساسی میان اشباح ایبسن و اشباح مهرجویی را باید در این مقطع جستجو کرد؛ چراکه میتوان به جرأت اشباح را در زمره آثار خوش ساخت مهرجویی از نظر بصری و تصویری دانست. درواقع آنچه ایبسن برای دفاع از آن برمیخیزد به درونمایه و بنیانهای داستانیاش برمیگردد، اما آنچه فیلم مهرجویی برای دفاع دارد، جذابیتهای بصری است. یک فیلم خوشساخت اشباح از لحاظ بصری فیلم خوشساختی است. حضور محمود کلاری و البته نگاه سینمایی خود مهرجویی نیز ازجمله مهمترین دلایل جذابیتهای تصویری این فیلم هستند. میتوان گفت اشباح از بهترین فیلمهای سیاه و سفید سینمای ایران است، اما جذابیتهای بصری اشباح جدا از فیلمبرداری به تدوین حسن حسندوست هم مرتبط است که ریتم جذابی را برای روایت داستان در نظر گرفته است و نماها به آرامی و لطافت همچون آلبوم خاطراتی از عکسهای زیبای سیاه و سفید ورق میخورد. اشباح فیلم خوشساختی است، اما چرا نمیتواند مخاطب را جذب کند؟ به نظر مشکلات اشباح از جایی آغاز میشود که مخاطب به این نتیجه میرسد از میان این تصاویر زیبا باید در جستجوی داستانی باشد که نامش اشباح است، اما اگر کسی هم موفق به کشف داستانی شود بعید است بتواند با شخصیتها همدلی کرده یا حوادث و رویدادهای داستان را باور کند. اشباح مهرجویی فیلم باورپذیر نیست. نبود باورپذیری این فیلم هم ربطی به ژانر یا فضای داستان ندارد و نمیتوان آن را ترفندی آگاهانه از سوی کارگردان به حساب آورد، چراکه اگر باورپذیری را از یک اثر هنری و در اینجا یک فیلم سینمایی بگیریم چیز زیادی از آن باقی نخواهد ماند. جالب است که همیشه یکی از بزرگترین ویژگیهای داریوش مهرجویی این بوده است که حتی آوانگاردترین فیلمهایی که در دوره جوانیاش ساخته شدند یا فضای ذهنی هامون و دیگر فیلمهای موخرش به گونهای بودند که حتی عامترین مخاطبان با آنها ارتباط برقرار میکردند، چراکه باورپذیر بودند اتفاقی که در اشباح رخ نمیدهد. بعید است کسی بتواند با شخصیتها همدلی و همدردی کند و وقتی این اتفاق رخ نمیدهد سرنوشت شخصیتها برای مخاطب اهمیتی نداشته و بالطبع داستان زندگیاش را دنبال نخواهد کرد. بازیگرانی که به نقشها جان دادند چطور ممکن است یک نفر اینقدر تغییر کند. داریوش مهرجویی حتی تا همین فیلم مهمان مامان در فیلمهایی که منتقدان آنها را نسبت به دیگر آثارش دارای ارزش هنری بالا نمیدانستند، یکی از مهمترین خصیصههای کاریاش نمایش فوقالعاده بازیگران بوده است. از خسرو شکیبایی و عزتالله انتظامی و علی نصیریان که همیشه بزرگ بوده و هستند که بگذریم، امین حیایی، پارسا پیروزفر، سعید کنگرانی، حسن پورشیرازی، لیلا حاتمی، علی مصفا، نیکی کریمی و بسیاری دیگر از بازیگران بهترین نمایششان را در فیلمهای مهرجویی داشتهاند، اما مهرجویی بخصوص در آخرین ساختهاش اشباح انگار نسبت به این قضیه بیتفاوت شده است. بحث انتخاب بازیگران را نمیتوان مطرح کرد؛ چرا که بیشک مهرجویی بهتر از هر کسی میداند چه بازیگری را برای چه نقشی انتخاب کند، اما عملکرد بازیگرانی را که مقابل دوربین هستند میتوان مورد نقد و کنکاش قرار داد. از مهتاب کرامتی تا امیرعلی دانایی و همایون ارشادی و حتی حسن معجونی که با گریمی که بسیار شبیه خود داریوش مهرجویی شده است بازیهای خارقالعادهای ارائه نکردهاند. اینکه مهتاب کرامتی با آن گریم باید نقش زنی سالها بزرگتر از خودش را بازی کند یک اتفاق ویژه بازیگری به حساب میآید. کاری که بسیاری از بازیگران بزرگ دنیا با موفقیت در اجرای آن به قلههای افتخار رسیدهاند. نمونهاش اورسن ولز که در 23 سالگی نقش فاستر کین 60 را بازی میکند، اما اگر اجرای نهایی خوب از آب درنیاید سرنوشتی مثل اشباح پیدا خواهد کرد. بازی مهتاب کرامتی در اشباح فراتر از کلیشههای رایج بازیگری سینما و تلویزیون نمیرود. شاید بزرگترین شانسی که قرار باشد یک بازیگر جوان در ایران بیاورد، این باشد که در فیلم مهرجویی بازی کند. البته همانطور که گفته شد این موضوع را میتوان تا فیلمهای قبل از اشباح حساب کرد، چراکه در اشباح نه برای امیرعلی دانایی و نه هنگامه حمیدزاده این اتفاق رخ نمیدهد. اتفاقی که برای خسرو شکیبایی یا بیتا فرهی رخ میدهد هرگز در مورد این دو بازیگر جواب نمیدهد. اشباح تمام شد امروز اشباح را میتوانید در شبکه نمایش خانگی تماشا کنید. فیلمی که نقطه امیدوارکنندهای در کارنامه پربار یکی از بهترین سینماگران تاریخ این سرزمین به حساب نمیآید. چرا؟! این تنها یک گمانه براساس فیلمهای آخر مهرجویی است که انگار نوعی کمحوصلهگی، بیدقتی یا شاید بیانگیزگی در کارهایش به چشم میخورد. روندی که انگار از فیلم سنتوری در آثار مهرجویی روز به روز پررنگتر میشود. در فیلم «سنتوری» صحنهای هست که علی سنتوری و همسرش به مهمانی رفتهاند و علی مثل همیشه، شروع به خواندن میکند. آهنگی که در این صحنه پخش میشود یک موسیقی ریو یا تکنو است که چاووشی روی آن میخواند، اما در کنار رادان که لب میزند و در تصویر ما کسانی را میبینیم که انگار نوازندههای همین موسیقی هستند و دارند مینوازند، اما با گیتار و درامز و... وقتی کارگردانی مانند مهرجویی در فیلمی که راجع به موسیقی است چنین موضوع مهمی را از قلم میاندازد که موسیقی تکنو را با سینتی سایزر مینوازند نه گیتار برقی و درامز و گیتاربیس پس میتوان حدس زد که کمی بیحوصلگی و کمدقتی در سراسر آثار جدید او وجود داشته باشد. با این تفاسیر بازهم منتظر فیلم بعدی مهرجویی میمانیم، چراکه انسان باامید زنده است. امید ذاکری نیا / قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)
تاریخ انتشار : چهارشنبه 13 خرداد 1394 ساعت 10:41 | شماره خبر : 1962403552337881642 تعداد بازدید: 0
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 46]
صفحات پیشنهادی
گفتوگو با فائزه عزیزخانی کارگردان «روز مبادا» آرزو به دل ماندم در مورد فیلم صحبت کنیم نه حواشی اطرا
گفتوگو با فائزه عزیزخانی کارگردان روز مباداآرزو به دل ماندم در مورد فیلم صحبت کنیم نه حواشی اطراف آن مبادا فکر کنید روز مبادا مستند استفائزه عزیزخانی گفت 99 درصد از فیلم روزمبادا بر اساس فیلمنامه ساخته شد در واقع آرزو به دل ماندم که در مورد نوع ساخت فیلم صحبت شود اکثر گفتوگوواکنش کارگردان فیلم مرتضی پاشایی نسبت به نظرات مخاطبان سایت خبرآنلاین
واکنش کارگردان فیلم مرتضی پاشایی نسبت به نظرات مخاطبان سایت خبرآنلاین فرهنگ > سینما - ضیاالدین دری کارگردانی که قصد دارد فیلمی درباره مرتضی پاشایی به نظرات کاربران خبرآنلاین درباه انتشار این خبر پاسخ داد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین این کارگردان روز سهشنبه 29کارگردان فیلم «رابرت دنیرو» معرفی شد
جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰ ۳۷ مایک نیوول فیلمساز صاحبنام انگلیسی فیلم کمدین با هنرمندی رابرت دنیرو را کارگردانی میکند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا مایک نیوول که ساخت آثاری چون لبخند مونالیزا و عشق سالهای وبا را در کارنامهاش دارد به عنوان کارگردان جدیدقرارداد ۳ فیلم ثبت شد/ معرفی نماینده تهیهکنندگان و کارگردانان
سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفتگو با مهر قرارداد ۳ فیلم ثبت شد معرفی نماینده تهیهکنندگان و کارگردانان شناسهٔ خبر 2759257 - یکشنبه ۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵ ۵۴ هنر > سینمای ایران سخنگوی شورای صنفی نمایش از عقد قرارداد سه فیلم دریا کنار گینس و عشق و جنون خبر داد غلامرضا فرجیآخر هفته را با «اژدهای دریا» و «قصابباشی» سپری کنید/ جدول فیلمهای آخر هفته
آخر هفته را با اژدهای دریا و قصابباشی سپری کنید جدول فیلمهای آخر هفته فرهنگ > تلویزیون - شبکههای مختلف سیما برای آخر هفته مخاطبان خود فیلمهای متنوعی در نظر گرفتهاند که در ساعات مختلف پخش خواهد شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین شبکههای یک دو سه چهارمتاسفانه نظر کارگردان درباره زمان اکران فیلمها مهم نیست
بهمن گودرزی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران متاسفانه نظر کارگردان درباره زمان اکران فیلمها مهم نیست راضی بودن یا نبودن کارگردان از زمان اکران فیلمهایشان فرقی به حال شورای صنفی نمایش ندارد متاسفانه نظر کارگردان در مورد زمان اکران فیلمها مهم نیست و فقط باید منتظر انتخاب شورای صنفیحضور الهام چرخنده در فیلم کارگردان مشهور تکذیب شد
حضور الهام چرخنده در فیلم کارگردان مشهور تکذیب شد مجری طرح بادیگارد که به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا ساخته می شود خبر برخی رسانه ها مبنی بر حضور الهام چرخنده در این فیلم را تکذیب کرد پژمان لشگری پور مجری طرح فیلم سینمایی بادیگارد در توضیح اخبار برخی رسانه ها مبنی بر حضور اتعجب کارگردان «احتمال باران اسیدی» از خبر توقیف فیلمش در رسانه ها
تعجب کارگردان احتمال باران اسیدی از خبر توقیف فیلمش در رسانه ها کارگردان فیلم سینمایی احتمال باران اسیدی بیان کرد شورای پروانه نمایش هنوز برای صدور پروانه نمایش این فیلم به جمع بندی نرسیده و حاشیهسازی برخی رسانهها تعجببرانگیز است بهتاش صناعی ها کارگردان فیلم سینمایی احتمکارگردان «خدمتکار» یک کتاب پرفروش را فیلم میکند
کارگردان خدمتکار یک کتاب پرفروش را فیلم میکند شناسهٔ خبر 2667046 - جمعه ۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۳ هنر > سینمای جهان تیت تیلور کارگردان فیلم خدمتکار کتاب پرفروش دختری در قطار را میسازد به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ورایتی تیت تیلور که فیلم خدمتکار را با اقتباس از کتابدر راستای ارتباط فرهنگی بیشتر ایران و پاکستان کارگردان پاکستانی جشنواره فیلمهای ایرانی برگزار میکند
در راستای ارتباط فرهنگی بیشتر ایران و پاکستانکارگردان پاکستانی جشنواره فیلمهای ایرانی برگزار میکندکارگردان پاکستانی شرکتکننده در جشنواره فجر در لاهور خواستار تولید مشترک با ایران و اکران فیلمهای ایرانی در پاکستان شد و گفت در نظر دارم در سال جاری جشنواره فیلمهای ایرانی را درمعرفی نماینده تهیهکنندگان و کارگردانان وثبت قرارداد فیلم گینس | خبرگزاری ایلنا
در جلسه امروز شورای صنفی نمایش مشخص شد معرفی نماینده تهیهکنندگان و کارگردانان وثبت قرارداد فیلم گینس قرارداد اکران فیلم سینمایی گینس برای عید فطر در جلسه امروز یک شنبه 3 خرداد شورای صنفی نمایش به ثبت رسید غلامرضا فرجی سخنگوی شورای صنفی نمایش در گفتوگو با خبرنگار ایلنا باگفتوگو با بهمن گودرزی کارگردان فیلم سینمایی «آتیش بازی» سینمایی که بیننده ندارد سینما نیست/تماشاچی
گفتوگو با بهمن گودرزی کارگردان فیلم سینمایی آتیش بازیسینمایی که بیننده ندارد سینما نیست تماشاچی کلک خوردن را دوست ندارد گدایی خنده نکردمسازنده فیلم سینمایی آتیش بازی با اشاره به شاخصههای سینمای تجاری گفت سینمایی که بیننده ندارد سینما نیست دلیل نمی شود صقیل و دور از فهم مخاطبگفتگو با کارگردان فیلم روز مبادا +تصاویر
گفتگو با کارگردان فیلم روز مبادا تصاویر فائزه عزیزخانی کارگردان فیلم روز مبادا به سوالات خبرنگار فرهنگی خبرگزاری مهر پاسخ داد ۱۱ ۰۳ ۱۳۹۴ - ۲۰ ۱۵برخی کارگردانها برای نشاندادن مسجد در فیلم بهانهجویی میکنند
بازیگر سینما و تلویزیون برخی کارگردانها برای نشاندادن مسجد در فیلم بهانهجویی میکنند شناسهٔ خبر 2762095 - چهارشنبه ۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸ ۳۸ دین و اندیشه > آیین ها و تشکل های مذهبی اگر فیلمی اسپانسر داشته باشد فیلمساز به هر نحوی که میشود کالای اسپانسر را در فیلم میگنجاند اماخبار ایران و جهان | - گفتگو با فائزه عزیزخانی کارگردان فیلم «روز مبادا»
گفتگو با فائزه عزیزخانی کارگردان فیلم روز مبادا فائزه عزیزخانی کارگردان فیلم روز مبادا به سوالات خبرنگار فرهنگی خبرگزاری مهر پاسخ داد سینا شیری ۱۳۹۴-۰۳-۱۰ ۱۴ ۳۶آخر هفته را با «اژدهای دریا» و «قصابباشی» سپری کنید/ جدول فیلمهای آخر هفته
آخر هفته را با اژدهای دریا و قصابباشی سپری کنید جدول فیلمهای آخر هفته شبکههای مختلف سیما برای آخر هفته مخاطبان خود فیلمهای متنوعی در نظر گرفتهاند که در ساعات مختلف پخش خواهد شد به گزارش نامه نیوز شبکههای یک دو سه چهار پنج شما و پویا بیش از بیست فیلم برای آخر هفاخبار ایران و جهان | - گفتگو با کارگردان فیلم پریدن از ارتفاع کم
گفتگو با کارگردان فیلم پریدن از ارتفاع کم حامد رجبی کارگردان فیلم پریدن از ارتفاع کم به سوالات خبرنگار مهر پاسخ گفت حسین رزاق نژاد ۱۳۹۴-۰۳-۰۶ ۰۷ ۳۶-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها