محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1832207691
گفتوگو با فائزه عزیزخانی کارگردان «روز مبادا» آرزو به دل ماندم در مورد فیلم صحبت کنیم نه حواشی اطراف آن/مبادا فکر کنید «روز مبادا» مستند است
واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گفتوگو با فائزه عزیزخانی کارگردان «روز مبادا»
آرزو به دل ماندم در مورد فیلم صحبت کنیم نه حواشی اطراف آن/مبادا فکر کنید «روز مبادا» مستند است
فائزه عزیزخانی گفت:99 درصد از فیلم «روزمبادا» بر اساس فیلمنامه ساخته شد. در واقع آرزو به دل ماندم که در مورد نوع ساخت فیلم صحبت شود اکثر گفتوگوهایی که انجام شد در مورد حواشی فیلم بود. گاهی فراموش میکنیم که با یک اثر روبرو هستیم.
خبرگزاری فارس- علی اکبر دهبان: فائزه عزیزخانی کارگردان جوانی است که طبق گفته خودش به دنبال تجربههای نو است و اذعان دارد تا جایی که این تحمل در فضای سینما وجود داشته باشد در این مسیر پیش خواهد رفت. او توانست در سی و سومین جشنواره فیلم فجر در بخش هنر و تجربه تندیس بهترین فیلم را دریافت کند. کارگردانان جوانی که همچون او وارد عرصه سینما میشوند و با ساخت اولین فیلمشان مورد توجه قرار میگیرد باید بیش از هر چیزی مراقب باشند تا در دام تعریف و تمجیدها و دیده شدنهای به یک باره نیافتند. همچنین منتقدین نیز در تعیین جهت گیری فیلم ساز نقش مهمی دارند خصوصاً فیلمسازان جوانی چون فائزه عزیز خانی که اولین اثرشان به خوبی دیده شده است. باید دید که عزیزخانی در ادامه مسیر فیلم سازیاش چگونه گام بر میدارد و مخاطبین و منتقدین او با چه فیلمسازی روبرو خواهند بود همچنان نمی توان به طور دقیق این کارگردان را مورد قضاوت قرار داد. یکی از ویژگیهای فیلم سینمایی «روز مبادا» برقراری ارتباط با مخاطبین غیر حرفهای در سینما است که فیلم را دوست داشتند. فیلم سینمایی «روز مبادا» همچنان در گروه سینمایی «هنر وتجربه» در حال نمایش است که جزو معدود فیلمهای خوب این گروه به حساب میاید. عزیزخانی در صحبت هایش اشاره داشته که گفتگو های انجام شده در طی این مدت به چند سوال کلی بر می گشت و او آرزو به دل ماند تا کسی در مورد اثرش و نه حواشی آن با او وارد نقد شود. از این رو با وی درباره برخی از از نگاه های به وجود آمده پیرامون فیلم به گفتگو نشستیم. _ از زمانی که فیلمتان توسط مخاطبین و منتقدین دیده شده است ازسوی اکثر آنها چند سوال به طور مشخص مطرح میشود که شاید تکرار زیاد آنها و یا توجه بیش از اندازه باعث شود خود اثر به حاشیه رانده شود. یکی از آن بحثها درباره مستند بودن فیلم است که برخی از دوستان بر سر این موضوع که فیلم «روز مبادا» مستند و یا مستند داستانی است دچار اختلاف نظر هستند خودتان چه فکر میکنید؟ زمانی که از مخاطب عام این سوال را میشنوم که آیا این فیلم مستند یا مستند داستانی است خیلی تعجب نمیکنم از طرفی به دلایلی خوشحال هم میشوم حتی زمانی که یک مخاطب حرفهای سینما از من به عنوان کارگردان این سوال را میپرسد که آیا این صحنه از فیلمتان واقعی بوده یا نه، برایم خوشحال کننده است چرا که این عکس العملها بخشی از همان چیزهایی است که در پی ساختن این فیلم به دنبالش بودم. زمانی که این سوال پرسیده میشود برایم بدین معنی است که بنده تلاشم به ثمر نشسته است. _ به نظرم تاکید بیش از حد و قضاوت کردن بر سر موضوعی که مورد قبول کارگردان نیست میتواند آزار دهنده باشد. درست است. اگر بخواهم کمی راحتتر به سوال شما پاسخ دهم باید این گونه بگویم زمانی که رفتارها از سوی افرادی که خود را مخاطبین حرفهای و حتی منتقد سینما میدانند تکرار میشود و شروع به قضاوتهایی میکنند که نشأت گرفته از تفکرات شخصی است به این نتیجه میرسم که ممکن است پرسش کننده در ذات سواد سینمایی نداشته باشد. این رفتار زمانی اذیت کننده میشود که بنده به عنوان کسی که صحنههای فیلمم را کارگردانی کردهام توضیحات لازم را میدهم اما آن افراد باز حرف خود را تکرار میکنند و اعلام میدارند که نه حتماً چیزی که ما میگوییم درست بوده است و شما برخی از صحنههایتان را در لحظه و بدون فیلم نامه برداشت کردهاید. _خودتان فکر نمیکنید که به دلیل جنسی که از سینما برای فیلم سازی انتخاب کردهاید چنین احساسی را در مخاطب به وجود آورده اید؟ درست است این باز خوردها برایم بسیار عالی است اما امیدوارم در یک بستر مناسب و پر از تعامل بتوان در مورد فیلمها و نقدشان حرف زد در مجموع بازخوردهایی از این دست بیشتر باعث خوشحالی من هستند چون همان طور که گفتم به دنبال چنین چیزی بودم. من در چنین ساختاری که در فیلم سینمایی «روز مبادا» شاهد بودهاید بسیار تلاش کردم تا همه چیز به واقعیت نزدیک شود تا جایی که مخاطب در واقعی بودن یا نبودن آن دچار مسئله شود. به نظرم باید در مورد این که چقدر در این مسیر موفق بوده ام و نوع گرفتن پلان ها صحبت و نقد شود. * مبادا فکر کنید «روز مبادا» مستند است _ میخواهید یک بار برای همیشه به این سوال پاسخ دهید؟ از همین جا اعلام می کنم که نود و نُه درصد از فیلم بر اساس فیلم نامه و تمام مواردی بوده است که در آن نوشته شده بود. حساسیت من به فیلم نامه تا جایی بود که حتی به تغییر کلمات هم توسط بازیگر دقت میکردم که اگر خارج از آن چیزی بود که در فیلم نامه وجود داشت قطعاً فیلمبرداری را متوقف میکردم. ریتم یک فیلم نامه بستگی به تمام اجزای درون آن دارد نمیتوان آن را به راحتی تغییر داد مگر اینکه در موردش فکر شده باشد. تمام اینها یعنی این که مبادا فکر کنید «روز مبادا» مستند است. اما ای کاش آنقدر مهارت داشتم تا یک فیلم مستند را این گونه می ساختم *علی رغم در خواست مادرم به او فیلم نامه ندادم _ البته بازی اصولی و درست نابازیگر فیلمتان یکی از دلایلی است که به این سوالها شدت میبخشد. با توجه به اینکه بازیگردان نداشتید توضیح دهید که چگونه نابازیگر فیلمتان را در مسیری که میخواستید هدایت کردید؟ اولین ترفندی که برای بازی گرفتن از نابازیگرانم زدم تا به درستی هر آنچه را که میخواهم از بازیگرانم دریافت کنم این بود که فیلم نامه را علی رغم اصرار زیاد مادرم در اختیارشان قرار ندادم او از آنچه که قرار بود در فیلم نامه اتفاق بیافتد کاملاً بیاطلاع بود. _ دلیل اصلی این کارتان چه بود؟ یکی از دلایلی که اجازه ندادم فیلمنامه را بخوانند این بود که در این صورت او شروع به شخصیت سازی و یا بهتر بگویم تصویر سازی ذهنی از شخصیت مورد نظرم میکرد و دیگر نمیشد ذهن او را به راحتی پاک کرد و قطعاً از مسیر چیزی که میخواستم دور میشدیم. *سعی میمی کردم حس بازیگرم در لحظه متولد شود/ قبل از فیلمبرداری ماکت فیلمم را ساختم _ بالاخره چه زمانی فیلمنامه را در اختیارش گذاشتید؟ قبل از اینکه فیلمبرداری را آغاز کنیم فیلمنامه صحنه مربوطه را به مادرم میدادم تا دیالوگهایش را حفظ کند او در برخی از صحنهها دیالوگهای چند صفحهای داشت که کار را کمی برایش مشکل میکرد اما به دلیل نتیجهای که دنبالش بودم مجبور بودیم طبق این روش پیش برویم. زمانی که مادرم از من میپرسید که چه حسی بگیرم به او میگفتم فعلاً فقط دیالوگهایت را حفظ کن. در حقیقت تلاش میکردم تا فاصله زمان فیلمبرداریام تا لحظهای که به او میگفتم چه حسی را میخواهم به کمترین زمان برسد. سعی میمی کردم حس بازیگرم در لحظه متولد شود. *یکبار دیگر فیلم «روز مبادا» را ساخته بودم _البته در مستند هم شکار لحظه ها اهمیت ویژهای دارد اما نه صحنه ای که شخصی آگاهانه به وجود بیاورد. درست است اما در این ساختار فیلم سازی شخص کارگردان لحظه ها را کنترل و هدایت می کند آن هم طبق فیلم نامه باید به دنبال شکار لحظههای هدایت شده باشیم که اگر درست اتفاق بیافتد شاهد بهترین صحنهها خواهیم بود که به واقعیت نزدیک است. یکی دیگر از کارهایی که به من بسیار کمک کرد و باعث شد تا به طور دقیق و مشخص بدانم چه پلان و چه اندازه قابی در هنگام فیلم برداری مورد نظرم است ساخت ماکت تمام صحنهها بود. من با دوربین شخصی خودم به همراه یکی از دوستانم تمام صحنههایی را که در فیلم مشاهده کردید یک بار فیلمبرداری کردم. _ چگونه به مادرتان اعتماد کردید آن هم در اولین فیلم بلند سینمایی تان؟ این فیلم اولین اثر بلند سینمای من بوده است که مادرم در آن حضور داشته اما همکاری من با پدر و مادرم به پنج سال پیش بر میگردد آنها نه خیلی جدی اما تا آنجایی که ممکن بود در ورک شاپهای لازم مخصوصاً در زمینه بازیگری حضور پیدا میکردند و مادرم طی این مدت به عنوان بازیگر در بسیاری از فیلمهای کوتاهام حضور داشته است. _ البته یکی از دلایل راحت بودن مادرتان این بود که در مقابل دوربین دخترش حضور دارد شلوغی پشت صحنه او را معذب نمی کرد؟ این شرایط را چگونه کنترل کردید؟ در واقع درفیلمهای کوتاهی که ساختم مادرم حضور داشته تعداد افراد پشت صحنه این فیلم ها بسیار کمتر از تعداد افراد حاضر در پشت صحنه یک اثر بلند سینمایی است همین موضوع یکی از نگرانیهای اصلی من بود چرا که اگر مادرم در چنین شرایطی احساس راحتی نمیکرد نمی توانستم به آن واقعیتی که در نظر دارم برسم. حضور من تا حدی میتوانست مادرم را دلگرم کند تجربههای قبلی هم که درفیلمهای کوتاه به همراه من داشته نیز میتوانست کمکش کند، اما به یکباره با حجم انبوهی از ابزار آلات سینمایی روبرو شدن میتوانست قدرت آزادی، حس و بیان را در مقابل دوربین از او بگیرد در این مسیر از کمک دوستان زیادی بهره بردم. *مراقب روابط عوامل فیلمم و نوع ارتباط شان با خانواده ام بودم/ برای مادرم پشت صحنهای وارونه و عجیب نساختم _ در حقیقت شرایط را برای بازی نابازیگر که رکن اصلی فیلمتان بود با وسواس و دقت آماده کردید. بله دقیقاً همین طور است. ابتدا عوامل را با وسواس بسیار زیادی انتخاب کردم. باید افرادی را انتخاب می شدند که بتوانند با خانوادهام ارتباط برقرار کنند و احساس خوبی بین آنها به وجود بیاید. توجه میکردم که بازیگرانم که پدر و مادرم بودند تا چه اندازه میتوانند این افراد را در خانه خود بپذیرند. فضا و شرایطی آماده شد که قبل از آغاز فیلمبرداری عوامل در جمع خانوادگی ما حضور پیدا کنند تا همه چیز برای مادر و پدر به یک باره اتفاق نیافتد آشنایی از پیش و نوع رابطه دوستانم به نحوی پیش رفت که فضای صمیمی بین آنها به وجود آمد تا جایی که بعد از مدت بسیار کوتاهی سایر عوامل فیلم مادرم را، مادر خطاب میکردند. صمیمیت گروه باعث شد تا پشت صحنه فیلمبرداری بازیگرانم دنیای عجیب و وارونهای به نظر نرسد. انتهای پیام/
94/02/30 - 10:09
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 146]
صفحات پیشنهادی
این فیلم مستند است یا داستانسرایی؟/هدیه تهرانی چطور وارد فضای خانه فیلمسازشد؟/ مشروح نشست«روزمبادا»
این فیلم مستند است یا داستانسرایی هدیه تهرانی چطور وارد فضای خانه فیلمسازشد مشروح نشست روزمبادا فرهنگ > سینما - کارگردان فیلم سینمایی روز مبادا با اشاره به آموختههایش از عباس کیارستمی یادآور شد این کارگردان نگاه عمیق به موضوعات ساده را به او آموخته است گروهدر گفتوگو با فارس «روزهای خرداد» ثابت میکند ادعای تقلب در انتخابات باج خواهی سیاسی بود
در گفتوگو با فارسروزهای خرداد ثابت میکند ادعای تقلب در انتخابات باج خواهی سیاسی بودکارگردان مستند روزهای خرداد با بیان اینکه روزهای خرداد بخش کوچکی از فتنه ۸۸ را به تصویر کشیده است گفت ما در این مستند به عنوان یک انسان پرسشگر به دنبال حقیقت رفتیم و سوال کردیم به گزارش خبرنگادر گفتوگو با فارس عنوان شد ژکان:«و حتی یک کلمه هم نگفت» در انتظار نظر نهایی فارابی است
در گفتوگو با فارس عنوان شدژکان و حتی یک کلمه هم نگفت در انتظار نظر نهایی فارابی استعلی ژکان درباره فیلم جدیدش گفت پیش تولید آرامی را شروع کردهایم و قرار است در فیلم جدیدم به اتفاقات پیرامون یک زوج بپردازم اما همچنان در انتظار نظر نهایی فارابی درباره مسائل حمایتی شان هستیم علیاکران «ناهید» در سالن دبوسی جشنواره کن/نظر مثبت تماشاگران در مورد نماینده سینمای ایران
اکران ناهید در سالن دبوسی جشنواره کن نظر مثبت تماشاگران در مورد نماینده سینمای ایرانروز گذشته شنبه 26 اردیبهشتماه فیلم سینمایی ناهید اولین ساخته بلند آیدا پناهنده طی دو نوبت نمایش در سالن دبوسی جشنواره کن روی پرده رفت و با استقبال تماشاگران مواجه شد به گزارش خبرگزاری فارس آدر گفتوگو با فارس عنوان شد «تریبون آزاد» رادیو ایران در نمایشگاه کتاب/ انجام تست گویندگی و بازیگری
در گفتوگو با فارس عنوان شدتریبون آزاد رادیو ایران در نمایشگاه کتاب انجام تست گویندگی و بازیگریمدیر اجرایی رادیو ایران در نمایشگاه بین المللی کتاب گفت برنامههای مختلفی را برای علاقمندانم و بازدید کنندگان نمایشگاه طراحی کردهایم و میتوانند با تریبون آزاد نظرات خود را به اشترادر گفتوگو با سایت سازمان سینمایی مدیر کل نمایش خانگی ارشاد «بیلان کاری» داد
در گفتوگو با سایت سازمان سینماییمدیر کل نمایش خانگی ارشاد بیلان کاری دادمدیرکل دفتر نمایش خانگی مستند و کوتاه در گفتوگویی با سایت سازمان سینمایی به ارائه بیلان کاری از فعالیت مجموعه تحت مدیریت خود پرداخته است به گزارش خبرگزاری فارس مدیرکل دفتر نمایش خانگی مستند و کوتاه در یکگلایههای کارگردان «متل قو» درخصوص شرایط اکران فیلمش برخی از بازیگران دستمزدهایی که اعلام میکنند جُ
گلایههای کارگردان متل قو درخصوص شرایط اکران فیلمشبرخی از بازیگران دستمزدهایی که اعلام میکنند جُک است در سینما فقط عدهای خاص به راحتی کار میکنندمسعود نوابی گفت دولت و تلویزیون به هیچ عنوان به سینماگران کمک نمیکنند از طرفی دستمزد بازیگران بسیار بالا است چگونه باید در این سیاستیو جابز بر پرده سینما/ کارگردان «میلیونر زاغهنشین» به سراغ زندگی بنیانگذار اپل رفت
استیو جابز بر پرده سینما کارگردان میلیونر زاغهنشین به سراغ زندگی بنیانگذار اپل رفت فرهنگ > سینما - اولین پیش پرده از فیلم استیو جابز با بازی مایکل فاسبندر منتشر شد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین در این پیش پرده اولین تصویر از مایکل فاسبندر در نقش استیو جابز را می5 نکته و 2 گفتوگودرباره یک سریال محبوب سیاسی / پشت صحنه «خانه پوشالی» از ایده تا فصل 4
5 نکته و 2 گفتوگودرباره یک سریال محبوب سیاسی پشت صحنه خانه پوشالی از ایده تا فصل 4 فرهنگ > تلویزیون - خانه پوشالی یک سریال سیاسی درام آمریکایی محصول سرویس پخش نتفلیکس است که توسط بو ویلیمون تهیه شده است به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین اين سريال اقتباسي از مينيدر گفتوگو با فارس عنوان شد احتمال حضور مهران احمدی در «پایتخت4»/ نقش بیژن تغییر کرد
در گفتوگو با فارس عنوان شداحتمال حضور مهران احمدی در پایتخت4 نقش بیژن تغییر کردتهیه کننده سری چهارم مجموعه پایتخت4 از تغییر نقش بیژن دانش آموز ویدئوی شیب بام در این سریال خبر داد و گفت متاسفانه نتوانستیم طبق قول آقای تنابنده از حضور بیژن در نقش پسر بهبود بهره ببریم «عطایی در گفتوگو با فارس عنوان کرد مخاطبان «قدر ولایت» را در انتقال تاریخ امین دانستهاند/ رهنمودهای
عطایی در گفتوگو با فارس عنوان کردمخاطبان قدر ولایت را در انتقال تاریخ امین دانستهاند رهنمودهای امام و رهبری مبنای تولید کتاب استمدیر مسئول مؤسسه فرهنگی و هنری قدر ولایت گفت مخاطبان گفتهاند ما به مؤسسه قدر ولایت اعتماد داریم و این نشان میدهد مخاطبان ما را در انتقال تاریخ امیمدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در گفتوگو با فارس: کتاب عکس «علی فریدونی» چاپ شد/عرضه ویژه در
مدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس در گفتوگو با فارس کتاب عکس علی فریدونی چاپ شد عرضه ویژه در نمایشگاه بینالمللی کتابمدیر انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس از انتشار کتاب عکس علی فریدونی خبر داد و گفت این کتاب در نمایشگاه بینالمللی کتاب عرضه میشود سیدعباس میرهاشمی در گفتفریده سپاه منصور در گفتوگو با فارس: چند کار را با هم قبول نمیکنم/حضور در «دردسرهای عظیم 2»
فریده سپاه منصور در گفتوگو با فارس چند کار را با هم قبول نمیکنم حضور در دردسرهای عظیم 2سپاه منصور گفت معمولا برای ایفای نقشهایم چند کار را با هم قبول نمیکنم چراکه معتقدم باید یک کار را به سلامت به مقصد رساند و بعد سر کار دیگری رفت فریده سپاه منصور در گفتوگو با خبرنگارنویسنده کتاب «تو بگو» در گفتوگو با فارس: قصهها وقتی مفیدند که براساس نیاز کودک امروز باشند
نویسنده کتاب تو بگو در گفتوگو با فارس قصهها وقتی مفیدند که براساس نیاز کودک امروز باشندیک نویسنده گفت اساسا قصهها وقتی مفیدند که براساس نیاز کودک امروز باشند وگرنه بهترین داستان هم وقتی برای کودک امروز جایگاه نداشته باشد عملاً بدون استقبال و استفاده خواهد ماند شیوا سلامت نومهمترین اخبار گروه فرهنگی فارس در روز 20 اردیبهشت یادداشت سردار سلیمانی برای کتاب «آن بیست و سه نفر»
مهمترین اخبار گروه فرهنگی فارس در روز 20 اردیبهشتیادداشت سردار سلیمانی برای کتاب آن بیست و سه نفر انحلال بیسروصدای یک جشنواره سراسری آرزویی که در تگزاس برآورده نمیشدانحلال بیسروصدای یک جشنواره سراسری آرزویی که در تگزاس برآورده نمیشد یادداشت سردار سلیمانی برای کتاب آن بیست وشجاعیطباطبایی در گفتوگو با فارس: برگزاری مسابقه کاریکاتور «یمن» راهی برای روشنگری/باید جلوی تحریفا
شجاعیطباطبایی در گفتوگو با فارس برگزاری مسابقه کاریکاتور یمن راهی برای روشنگری باید جلوی تحریفات رسانههای غربی و عربی را بگیریمدبیر مسابقه بینالمللی کارتون و کاریکاتور یمن با اشاره به تحریف رسانههای غربی و عربی پیرامون جنگ آل سعود علیه مردم یمن گفت هر فردی در حوزه تخصص خودحجتالاسلام فرحزاد در گفتوگو با فارس: «علیبن یقطین» چگونه مشمول دعای خاص امام کاظم(ع) شد
حجتالاسلام فرحزاد در گفتوگو با فارس علیبن یقطین چگونه مشمول دعای خاص امام کاظم ع شدکارشناس برنامه سمت خدا گفت هر چند که علیبن یقطین وزیر حکومت طاغوت بود اما از بس که این شخصیت متواضع و مؤدب بود حضرت کاظم ع خطاب به ایشان فرمودند در روز عرفه در سرزمین عرفات بیش از همه به ی-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها