تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 9 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):مهدى امت من كسى است كه هنگام پر شدن زمين از بيداد و ظلم، آن را پر از قسط و عدل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813253905




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«آتش‌بس2»؛ فانتزی در فضای تنگ


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین:
«آتش‌بس2»؛ فانتزی در فضای تنگ

تاریخ انتشار : جمعه 8 خرداد 1394 ساعت 16:34 | شماره خبر : 1953740766498065652 تعداد بازدید: 1
پ پ









«آتش‌بس2» آخرین فیلم تهمینه میلانی است که بعد از فروش خوبی که در اکران سال گذشته داشت به شبکه نمایش خانگی آمد آن هم با قیمتی بالاتر از بقیه آثار نمایش خانگی.


آتش‌بس تهمینه میلانی و همسرش محمد نیک‌بین بعد از آن‌که اولین فیلم «آتش‌بس» با حضور محمدرضا گلزار و مهناز افشار با استقبال خیلی خوبی از جانب مخاطبان و حتی منتقدان مواجه شد، تصمیم گرفتند این فیلم را به شکل یک مجموعه فیلم تولید کنند که «آتش‌بس2» در ادامه همین روند ساخته شد. با توجه به استقبال خوب مخاطبان از سری دوم و طبق وعده تهمینه میلانی که اعلام کرده بود چند سری دیگر آتش‌بس را با قهرمان‌هایی از طبقه و سنین مختلف خواهد ساخت، باید از هم‌اکنون در انتظار قسمت‌های بعدی این فیلم باشیم اما قبل از آن‌که بخواهیم نسبت به آینده این سری سینمایی پیش‌بینی کنیم باید به این پرسش پاسخ بدهیم که آیا «آتش‌بس2» از نظر اصول ساختاری سینما فیلم موفقی به حساب می‌آید؟ برای رسیدن به جواب شاید دو راه‌حل وجود داشته باشد. یکی این که آتش‌بس2 را فیلمی مجزا و مجرد در نظر بگیریم و دیگر این که آن را در مقایسه با اولین فیلم آتش‌بس تحلیل کنیم. اول راه دوم آتش‌بس یا همان اولین فیلم از سری فیلم‌های آتش‌بس به دلیل تازگی و نوآوری که در ساختار خود داشت باعث شگفتی بیننده می‌شد. چه از نظر جلوه‌های بصری مانند رنگ و نور و میزانسن و چه از نظر نحوه روایت داستان و شخصیت‌پردازی. محمدرضا گلزار و مهناز افشار در آن فضای خوش رنگ و لعاب و سانتی‌مانتال جای گرفته و فیلم با وجود شعارهای درشت و مانیفست‌های بعضا سطحی به اثری سبک و تا حدودی شیرین بدل می‌شود. نکته جالبی که می‌توان درباره هردو فیلم آتش‌بس به آن اشاره کرد این است که بازیگران نقش اول زن هر دو فیلم بمراتب بازی‌های بهتری از بازیگران مرد مقابلشان به نمایش می‌گذارند. هم مهناز افشار در آتش‌بس یک و هم میترا حجار در آتش‌بس دو نمایش قوی‌تری از محمدرضا گلزار و بهرام رادان دارند. هرچند حضور تهمینه میلانی به عنوان نویسنده و کارگردان در این رابطه تاثیرگذار بوده است. با این تفاسیر آتش‌بس یک در مقایسه با قسمت دوم این فیلم جذابیت بیشتری برای مخاطب ایجاد می‌کند که شاید یکی از مهم‌ترین دلایلش نو بودن ایده آتش‌بس برای مخاطبان بود. موضوع بعدی که می‌توان به آن اشاره کرد میزان فانتزی موجود در فیلم است که در قسمت دوم به طرز قابل توجهی افزایش یافته است. این اتفاق در داستان‌پردازی و بازی‌ها و به طور کل میزانسن نیز رخ می‌دهد. فیلمی تاثیرگذار درست است که آتش‌بس یک رضا گلزار و مهناز افشار داشت اما فیلم تاثیرگذارتری هم بود. در واقع بسیاری از مخاطبان بعد از نمایش قسمت اول از فیلم تاثیر گرفتند اما بعید است که این اتفاق در آتش‌بس2 نیز رخ داده باشد. در آتش‌بس یک داستان ساختاری واقعگرایانه‌تر داشت و از همین رو اتفاقات و حوادث باورپذیرتر از آب درآمدند. در واقع تهمینه میلانی بعد از آتش‌بس2 نشان داد که در فضای نزدیک به واقعگرایی موفق‌تر از اجرای یک ساختار فانتزی است. آتش‌بس2 نتوانست به اندازه قسمت اول تاثیرگذار باشد چون روان‌شناس معروف با بازی آتیلا پسیانی راهکارهایی کاربردی ارائه می‌کرد و فضای داستان به زندگی مردم شبیه‌تر بود. هرچند الزامی وجود ندارد که کار واقعگرایانه بهتر از کارهایی با ساختارهای پیچیده و متفاوت از آب درآید اما از آنجا که بخش مهمی از شکل‌گیری داستان بر اثر تحقیق و پژوهش به دست می‌آید و تحقیق و پژوهش در دنیای واقعی آسان‌تر از دنیای فانتزی است، می توان گفت ساختارهای نزدیک به زندگی واقعی اجرای آسان‌تری دارند. اما در آتش‌بس 2 شخصیت‌ها عمق ندارند و ناخودآگاه تمایل زیادی به سمت تیپ شدن دارند. آنچه یک شخصیت را می‌سازد حوادث داستانی و تصمیماتی است که گرفته می‌شود اما قابل پیش‌بینی بودن وقایع و تصمیمات سطحی قهرمان‌ها، باورپذیری اثر را خدشه‌دار کرده است. بهرام رادان و میترا حجار میترا حجار در لحظاتی از فیلم در ایفای نقش مسلط نشان می‌دهد اما این نمایش تداوم ندارد و گاهی تا مرز اغراق و کلیشه نیز پیش می‌رود اما بازی بهرام رادان با وجود آن که تداوم دارد تخت و مونوتون از آب درآمده است. در نهایت هم شاید فضای فیلم و فیلمنامه بیش از حد تنگ است به طوری که انگار منافذ ورود هوا متناسب با حجم ریه کاراکترها و مخاطبان نیست. این اتفاقی است که طبعا بازی‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد و البته باعث می‌شود مخاطب نتواند احساس راحتی کند و بدتر از آن ممکن است حتی راهکارهای روان‌شناس و واکنش‌های قهرمان‌ها را نیز جدی نگیرد. قاب کوچک (ضمیمه شنبه روزنامه جام جم)


تاریخ انتشار : جمعه 8 خرداد 1394 ساعت 16:34 | شماره خبر : 1953740766498065652 تعداد بازدید: 1





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 155]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن