تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 28 تیر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):فال بد زدن شرك است و هيچ كس ازما نيست مگر اين كه به نحوى دستخوش فال بد زدن مى شود، ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1806944781




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جعبه جادويي ايران بهتر از پرده نقره‌اي پيام‌رسان بوده است


واضح آرشیو وب فارسی:جوان آنلاین: جعبه جادويي ايران بهتر از پرده نقره‌اي پيام‌رسان بوده است
نيازي به گفتن نيست كه دو مديوم سينما و تلويزيون پرمخاطب‌ترين رسانه‌هاي تصويري نزد مردم ايران هستند، اما وقتي بنا باشد مدال افتخار مديوم رسانه‌اي كشور را بر گردن يكي از اين دو بيندازيم كدام يك از رسانه‌ها براي كشور پرافتخارتر و موفق‌تر بوده‌اند؟‌ فيلم‌هاي سينماي ايران يا سريال‌هاي تلويزيوني؟
نویسنده : الناز خمامي‌زاده 


نيازي به گفتن نيست كه دو مديوم سينما و تلويزيون پرمخاطب‌ترين رسانه‌هاي تصويري نزد مردم ايران هستند، اما وقتي بنا باشد مدال افتخار مديوم رسانه‌اي كشور را بر گردن يكي از اين دو بيندازيم كدام يك از رسانه‌ها براي كشور پرافتخارتر و موفق‌تر بوده‌اند؟‌ فيلم‌هاي سينماي ايران يا سريال‌هاي تلويزيوني؟
سالانه در امريكا و هاليوود يا صنعت سينماي هند و باليوود كه هر دو سردمدار سينماي جهان هستند صدها فيلم توليد مي‌شود. اين فيلم‌ها با سرمايه‌هاي هنگفت داخلي و ساير شرايطي كه برايشان مهيا مي‌شود با سرعتي مثال زدني جهان را درمي‌نوردند، وارد خانه‌هاي مردم از مليت‌هاي مختلف مي‌شوند و پيام خود را به آنها مي‌رسانند. فيلم‌هاي هاليوودي نورچشمي جشنواره‌هاي سينمايي محسوب مي‌شوند. اين فيلم‌ها از دستان خودي جايزه مي‌گيرند، در گيشه‌هاي جهان مي‌فروشند، به شهرت مي‌رسند و به اين ترتيب فاصله هاليوود از صنعت سينماي ساير كشورها مدام دور و دورتر مي‌شود. رقابت با چنين غول بزرگ و قدرتمندي كار دشواري است. بر فرض محال اگر قرار باشد سينماي ايران از نظر شهرت و نفوذ در دنيا جا پاي هاليوود بگذارد نياز به سكوي پرش جشنواره‌هايي چون اسكار، گلدن گلوب يا برليناله دارد. اين جشنواره‌هاي غربي هم معمولاً نگاه از بالا به پايين به سينماي ايران را با دستچين كردن سليقه‌اي فيلم‌هاي كشورمان، انتخاب برخي و رد برخي ديگر نشان مي‌دهند.
بنابراين تا ريش و قيچي در دست جشنواره‌هاي غربي است مقايسه سينماي ايران با هاليوود و انتظار نفوذ پيام جهاني ايران از طريق سينما، مطالبه‌اي محال است. در اين شرايط كدام ابزار رسانه‌اي براي پيشبرد ديپلماسي نرم ايران كاربرد دارد؟ تلويزيون و سريال‌هاي تلويزيوني.
در سال‌هاي اخير بزرگ‌ترين و مهم‌ترين دستاوردهاي فرهنگي ايران در مديوم رسانه از محلي به غير از پرده نقره‌اي سينما برايمان حاصل شده است. از محصولات رسانه‌اي كه به آن جعبه جادو مي‌گويند. شايد باوركردني نباشد اما در تمام سال‌هاي پس از انقلاب اسلامي، سريال‌هاي تلويزيوني بيش از فيلم‌هاي سينمايي توانسته‌اند پيام فرهنگي، ديني و سياسي ايران را به گوش دنيا به خصوص كشورهاي منطقه برسانند. سريال‌هاي تلويزيوني همچون «‌مختارنامه»، ‌«مريم مقدس»‌، «يوسف پيامبر‌»‌، «‌مردان آنجلس» و غيره سريال‌هايي هستند كه قلب مردم مسلمان خاورميانه و نيز مردم مسلمان كشورهاي اروپايي و آفريقايي را تسخير كرده‌اند. هرگاه سريال‌هاي تاريخي -مذهبي قابل اعتنايي از جنس «‌مختارنامه» و «يوسف پيامبر» در كشور ساخته شده است، موجي را در كشورهاي مختلف اسلامي به راه انداخته است. سريال «مختارنامه» در برهه‌اي توانست در ميان عراقي‌ها بيداد كند. به گفته سيدحسن نصرالله، «يوسف پيامبر(ع)» شايد بزرگ‌ترين دستاورد هنري انقلاب باشد. به واسطه توليد و پخش چنين سريال‌هايي بود كه شبكه‌اي چون آي فيلم در دوره‌اي با هجوم و اقبال ناگهاني مخاطبان كشورهاي عربي و نيز مسلمانان كشورهاي غربي و آفريقايي مواجه شد.
همه اينها نشان مي‌دهد كه راه نفوذ پيام‌هاي فرهنگي، هنري و سياسي از سينما نمي‌گذرد بلكه اين تلويزيون و سريال‌هاي تلويزيوني هستند كه مي‌توانند ديپلماسي نرم ايران را در منطقه پيش ببرند، چراكه عموماً اين محصولات از نقاط مشترك بسياري با جامعه عظيم مسلمانان سرتاسر دنيا برخوردارند.
چهره‌هايي چون «شهريار بحراني‌»، « داوود ميرباقري»‌، « فرج‌الله سلحشور»‌ و «مسعود جعفري‌جوزاني» پتانسيل‌هاي تلويزيون ايران و پتانسيل‌هاي ديپلماسي نرم رسانه‌اي ايران هستند. اين چهره‌ها بهترين و محبوب‌ترين سريال‌هاي ايراني را در خاورميانه ساخته و پيام ايران را به كشورهايي ارسال كرده‌اند كه برخي از آنها با مديومي به نام سينما هنوز آشنا نيستند. وقتي سرمايه‌گذاري با سريال‌سازي تجميع شود، سريال «حضرت موسي» نيز كه در پي كمبود بودجه پا در هوا مانده به مقصد مي‌رسد و تأثيرگذار مي‌شود. امروزه بيشتر از سينما، تلويزيون و سريال‌هاي فاخر تلويزيوني به ويژه سريال‌هاي تاريخي - مذهبي كه مطلوب ذائقه مخاطبان پرشمار مسلمان در منطقه و ساير نقاط دنيا هستند نياز به سرمايه‌گذاري و تمركز بيشتر دارند، نه سينماي بين‌الملل و كشورهاي توسعه‌يافته‌اي كه اساساً رقابت با آنها در عرصه رسانه‌اي كار دشواري است.

منبع : روزنامه جوان



تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۱:۲۹





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جوان آنلاین]
[مشاهده در: www.javanonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن