تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 18 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):در پاسخ به پرسش از معناى سنّت، بدعت، جماعت و تفرقه فرمودند: به خدا سوگند، سنّت، هم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1805592611




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

زینت دهنده ی سجده گاه عاشقان


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: به بهانه ی سالروز ولادت امام زین العابدین(ع) زینت دهنده ی سجده گاه عاشقان تهران- ایرنا- پنجم شعبان سالروز میلاد امام سجاد(ع) چهارمین پیشوای شیعیان محسوب می شود، امام همامی که سجده گاه عاشقان را زینت بخشید و صحیفه ی سجادیه را که مجموعه ی کاملی از دعا و نیایش بود به یادگار گذاشت.


امام سجاد(ع) در پنجم شعبان 38 هجری قمری در مدینه چشم به جهان گشود، فرزند امام حسین(ع) و شهربانو بانوی پاکدامن و درست کرداری بود که ام الائمه نامیده می شد.
زین الصالحین، وارث علم النبیین، وصی الوصیین، خازن وصایا المرسلین، امام المومنین، منار القانتین، الخاشع، المتهجد، الزاهد، العابد، العدل، البکاء، ذو الثفنات، امام الامه، الزکی و الامین السجاد از لقب های این امام همام به شمار می رود که مشهورترین آنها سجاد و زین العابدین است. ابا محمد و ابوالحسن ثانی نیز کنیه ی این پیشوای چهارم شیعیان محسوب می شود. امام سجاد(ع) در زهد، تقوا، شجاعت، عفو، جوانمردی، فصاحت و بلاغت، حلم و تواضع شباهت زیادی با جد بزرگوارش امام علی(ع) داشت.
صحیفه ی سجادیه مجموعه ی کاملی از دعا، معارف، سیاست، اخلاق و اجتماعیات اسلام محسوب می شود و دربردارنده ی حقانیت شیعه و اهل بیت، انتقاد از ظلم و ظالم، سفارش به حق و حقیقت و به صورت کلی آموزش یک دوره از معارف اسلامی است که امام زین العابدین(ع) به جهان اسلام عرضه داشت. پژوهشگران به دلیل ویژگی های خاص این کتاب نام هایی همچون اخت القرآن، انجیل اهل بیت و زبور آل محمد بر آن نهاده اند.
اگر چه امام سجاد(ع) به دلیل بیماری نتوانست در حماسه ی عاشورا حضور یابد، اما ادامه ی زندگی ایشان عامل بقای اسلام بود، بدین دلیل که این امام همام به همراه حضرت زینب(س) از آرمان های قیام کربلا نگهداری کردند و با نشر هدف های این نهضت، تاریخ عاشورا را جاودان ساختند.
ایشان پس از شهادت امام حسین(ع) و یاران با وفایش در صحرای کربلا، عهده دار وظیفه ی امامت شد و در دوران خلافت افرادی همچون یزید بن معاویه، عبدالله بن زبیر، معاویه بن یزید، مروان بن حکم، عبدالملک بن مروان و ولید بن عبدالملک به هدایت و راهنمایی مردم پرداخت و با حاکمان ظالم مبارزه کرد.
امامت ایشان 34 سال به طول انجامید، این امام همام در این سال ها از حقوق مردم مسلمان در برابر ظالمان و مستبدان حمایت کرد و در راه گسترش دین اسلام، تلاش های بی شماری را به انجام رساند.
سرانجام امام سجاد(ع) در 55 سالگی به وسیله ی هشام بن عبدالملک در مدینه مسموم شد و به شهادت رسید. اکنون مزار ایشان در آرامگاه بقیع میعادگاه عاشقان و دوستدران اهل بیت(ع) است.
**پژوهشگر گروه اطلاع رسانی ایرنا در گفت و گو با «حجت الاسلام عباسعلی اختری» دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) و مشاور ویژه رییس جمهوری در امور فلسطین به بررسی دوران پیشوایی امام زین العابدین(ع) پرداخته است.
حجت الاسلام عباسعلی اختری با بیان اینکه آغاز امامت حضرت سجاد(ع) همزمان با اختناق و خفقان حاکم بر جامعه بود، گفت: این امام همام دوران بسیاری سختی را سپری کرد چرا که امامت ایشان پس از حکومت معاویه بن ابی سفیان و پسرش یزید روی داده بود. معاویه پس از شهادت امام علی(ع) با امام حسن(ع) به مبارزه پرداخت و بعد از شهادت پیشوای دوم مسلمانان، ولایت زدایی را آغاز کرد و می کوشید که هر فرد را که در مکه، مدینه و مناطق مختلف گرایش به ائمه اطهار(ع) داشت از مقابل خود بردارد. در دوره ی حکومت یزید نیز نهضت عاشورای امام حسین(ع) در سال 61 هجری قمری رخ داد. بنابراین امام زین العابدین(ع) پس از شهادت پدر، در شرایطی به امامت رسید که سختی ها و فشارهای حکومت روز به روز بر جامعه افزوده می شد.
مشاور ویژه رییس جمهوری در امور فلسطین در ادامه اظهار داشت: در سال های نخست پیشوایی امام سجاد(ع) حادثه های تلخی به وسیله ی یزید خلیفه ی ستمگر، رخ داد که از آن جمله می توان به حادثه حره، حمله به مدینه و شهادت بسیاری از یاران پیامبر و دوستداران ائمه، حمله به قوم بنی هاشم و تبعید برخی از آنان به شام و مصر با هدف متفرق کردن خاندان پیامبر(ص) و آتش گرفتن خانه ی کعبه اشاره کرد. در چنین شرایطی مردم نمی توانستند به دلیل فشارهای موجود با امام خود ارتباط برقرار کنند. در تاریخ آمده است که تنها تعداد انگشت شماری از مردم به صورت رسمی هواداری خود را از ایشان اعلام می کردند و از آن جمله می توان سعید بن جبیر را نام برد که مشرکان وی را به شیوه ی دردناکی به شهادت رساندند. در این شرایط ناهنجار جامعه، امام(ع) می بایست راهی را برای ایفای نقش رهبری و پیشوایی خود انتخاب کند که دارای کمترین خسارت بر مردم و بیشترین تاثیر بر آنان باشد، که سرانجام ایشان علاوه بر راهنمایی مردم و انجام برنامه های مختلف به وسیله ی برخی یاران خود همچون ابوحمزه ثمالی در کوفه، بصره و دیگر شهرها، به موضوع دعا و عبادت در پیشگاه خداوند و ارایه دعاهای مختلف روی آوردند.
وی در ادامه تصریح کرد: دعا شیوه ی گفت و گوی انسان با پروردگار محسوب می شود و ائمه معصومین(ع) که منبع علم و روحشان از وحی و منابع الهی است، آداب سخن گفتن با خداوند را به خوبی می دانند. امام سجاد(ع) با دعاهای خود تمامی مردم را به روش دینی صحیح آشنا کردند و آنان را به طرف خدا رهنمون ساختند. مجموعه دعاهای صحیفه ی سجادیه، دعاهایی را در بردارد که امام(ع) به این وسیله معاشرت اجتماعی و آداب و رسوم دینی را به مردم منتقل می کرد. هر دعا در این کتاب یک شیوه ی گفت و گو با خداوند است که تعلیمات دینی، اخلاقیات و اصول دین را به انسان آموزش می دهد. در دعاهای این کتاب به نحوه ی ارتباط و رفتار انسان با همنوعان خود در جامعه و نسبت به خانواده اشاره شده است. همچنین در این رساله دعاهای بسیار مختلفی وجود دارد که از آن جمله می توان دعا برای مرزبانان، لشکریان اسلام، رویارویی با ظلم و ستم و بردباری و صبوری در برابر سختی ها و ... را نام برد.
دبیرکل مجمع جهانی اهل بیت(ع) با بیان اینکه در مجموعه دعاهای صحیفه سجادیه بر ارتباط با جامعه بسیار تاکید شده است، گفت: امام سجاد(ع) در این دعاها زندگانی دینی انسان را روشن می کند و می فرماید که وظیفه ی انسان تنها خوردن و آشامیدن و عبادت نیست بلکه فرد باید به خداوند توکل داشته باشد و از او یاری بخواهد و وظیفه های خود را در جامعه به درستی انجام دهد. رساله ی حقوق امام زین العابدین(ع) گنجینه ی ارزشمند به یادگار مانده از امام چهارم شیعیان است. این رساله نامه ای بود که این امام همام به نگارش درآورد و در آن حقوق انسان در ارتباط با خداوند، والدین، همسر، فرزندان و خویشاوندان را به صورت کامل شرح داد. ایشان در این کتاب به تمام زمینه های ارتباطی انسان توجه کرده اند و حتی رابطه با حاکمان، معلم و شاگرد را شرح داده اند. مسوولیت اجتماعی و وظایف فردی از جمله موارد مطرح شده در این رساله است که برگرفته از وحی خداوند و کلمات و منابع علمی و سرچشمه های دانش خروشان به ارث رسیده از پیامبر(ص) و حضرت علی(ع) محسوب می شود و الگوی خوبی برای جامعه است. رساله ی حقوق امام سجاد(ع) بر تمامی مسایل مطرح شده حقوقی جهان برتری دارد و برجسته ترین نظام حقوقی جامعه ی بشری برای مسلمانان و غیرمسلمانان است. امام زین العابدین(ع) ارتباط با مردم را هرگز فراموش نمی کرد و برای دستگیری از فقیران و محرومان، شب ها کیسه های نان و خرما را به در خانه ی مردم تهی دست می برد. ایشان زندگی متواضعانه ای داشت و از نظر بهره مندی از زندگی در خوراک، پوشاک و هزینه های عمومی زندگی بسیار صرفه جو بود و در عبادت، سجده، خضوع و خشوع بسیار اهتمام داشت.
حجت الاسلام عباسعلی اختری در پایان خاطر نشان کرد: در جامعه ای که برده داری رواج داشت امام سجاد(ع) بر آزادسازی بردگان و حق آزادی انسان تاکید بسیار داشت و پس از مدتی فعالیت بردگان و ارایه ی آموزش های دینی لازم آنها را آزاد می ساخت. در روایت ها آمده است که امام چهارم شیعیان(ع) در روز عید فطر ده ها برده را آزاد می کرد.
از: مرضیه دهقانی(گروه اطلاع رسانی)
پژوهشم**9165**2002**9131



02/03/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اجتماع و خانواده

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن