تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):ميان حق و باطل جز كم عقلى فاصله نيست. عرض شد: چگونه، اى فرزند رسول خدا؟ فرمود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818875339




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش موثر عشایر سیستان و بلوچستان در اقتصاد مقاومتی


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نقش موثر عشایر سیستان و بلوچستان در اقتصاد مقاومتی زاهدان - ایرنا -حضور فعال و نقش موثر عشایر سیستان و بلوچستان در کار تولید و اشتغال و کمک به اقتصاد مقاومتی در جامعه اسلامی و ایرانی غیرقابل انکار و ستودنی است.


جامعه عشایری سیستان و بلوچستان با وجود داشتن نقش فعال و موثر در کار تولید و اشتغال و مرزداری در مقایسه با سایر عشایر کشور از زندگی سخت و دشواری برخوردارند و رنجشان چند برابر عشایر کوچ رو است اما همه اینها در میان محبت و مهربانی آنان گم شده است.
عشایر مرزدار سیستان و بلوچستان با وجود تحمل سختی های فراوان ارزش و جایگاه و اصالت شان را بخوبی حفظ کرده و از کیان کشور و مرزها بخوبی صیانت و پاسداری کرده اند.
رییس سازمان امور عشایری کشور در وصف عشایر سیستان و بلوچستان گفت: نجابت از ویژگی های مهم عشایر سیستان و بلوچستان است.
برگزاری نخستین گردهمایی عشایر سیستان و بلوچستان با حضور رییس سازمان امور عشایری کشور و استاندار و مسوولان استان و شرکت جمع زیادی از عشایر بهانه ای شد تا پای درد دل شماری از عشایر بنشینیم.
ساده و کم توقع اما مهربان و صمیمی به گرمی در جمع شان دعوت مان کردند، هر یک چای و شیرینی تعارف می کرد و اصرار بر خوردن آن داشت اگر امتناع می کردیم دلخور می شدند اما اخم نمی کردند، لبخندشان دلنشین بود.
با وجودی که خود را معرفی کرده و هدفمان را طرح مسائل و مشکلاتشان اعلام کردیم اما بطور جمعی گفتند خدا را شکر وضع مان رو به راه است و مشکلی نداریم.
دقایقی به خوش و بش گذشت تا رفته رفته گرمتر و صمیمی تر شده و لب به سخن گشودند.
وقتی آن همه مشکل و سختی زندگی را شنیدم، گفتم چگونه است که این همه مشکل دارید اما باز هم می گویید مشکلی نداریم؟
یکی از عشایر خونگرم سیستانی گفت: ما مردم سیستان و بلوچستان شکرگزار نعمات خداوند و نظام اسلامی هستیم و در موقعیتی که دشمنان با تحریم و انواع توطئه ها و هجمه ها ملت و نظام ما را در تنگنا قرار داده اند دیگر جایی برای گلایه و شکایت نمی ماند، همه باید برای رسیدن به هدف و رساندن کشور به خودکفایی مشکلات را تحمل کنیم.
یکی از عشایر غیور بلوچ نیز گفت: هر چقدر سختی و مشکل هم داشته باشیم بازهم به رهبر عزیز و مسوولان نظام و دولت قول می دهیم که تا پای جان از کیان میهن و امنیت ملت دفاع می کنیم و به عنوان مرزدار سینه های خود را سپر تیرهای دشمن می کنیم تا آسیبی به مردم ما نرسد.
بی خود نیست که دشمنان ایران اسلامی وحدت این مردم را هدف قرار داده اند زیرا آنان به خوبی این همه محبت و عشق و علاقه مردم به میهن و نظام شان را درک کرده اند و می خواهند با دسیسه های گوناگون آنان را از یکدیگر جدا کنند اما زهی خیال باطل....
عباس جوان بخش از عشایر حوزه سیستان معتقد است: مشکلات همیشه وجود داشته و اهمیت زیادی به آن نمی دهیم اما برای رسیدن به خودکفایی و توسعه لازم است برخی موانع برطرف شود.
وی افزود: وجود مشکلاتی در مسیر تامین خوراک دام و علوفه، نبود بازار مناسب فروش محصولات دامی و فراورده های گوشتی، دسترسی نامناسب به آب آشامیدنی و وجود مشکل در زمینه ارائه تسهیلات بانکی سبب وارد آمدن فشار زیادی به جامعه عشایری شده است.
وی با اشاره به اینکه عشایر حوزه سیستان دارای 300 هزار راس دام سبک، 9 هزار راس گاو و 14 هزار و 500 نفر شتر هستند بیان کرد: نبود مجوزهای حمل و نقل در مباحث کوچ و مانع تراشی های متعدد در مسیر کوچ از سوی ادارات منابع طبیعی و دامپزشکی مهمترین دغدغه عشایر محسوب می شود.
به گفته وی عشایر حوزه سیستان برای گذران زندگی مجبور به کوچ در مناطق جنوب خراسان و نقاط بلوچستان هستند.
دادمحمد بامری از عشایر حوزه دلگان نیز اهمیت رسیدگی به نیازهای آب آشامیدنی دام و انسان و نیز حمایت در بخشهای کشاورزی و دامی و اجرای طرحهای اسکان عشایر را متذکر شد.
کریم بخش کردی از عشایر خاش نیز اظهار داشت: سیاه چادر نماد زندگی، اصالت و فرهنگ غنی مردم بلوچ و بویژه جامعه عشایری منطقه محسوب می شود.
وی افزود:سیاه چادر در بلوچستان بعنوان مسکن عالی و نقش اتاق پذیرایی، خواب، نشیمن، آشپزخانه و غیره را ایفا می کند.
وی ادامه داد: نجابت و سخت کوشی در کنار درک و فهم عشایر از وجود مشکلات کشور و جامعه سبب شده که این قشر دلسوز و پرتلاش جامعه ما برای پیگیری امور خود کمتر به مسوولان مراجعه کنند.
فرماندار شهرستان خاش نیز گفت: افزون بر 4800 خانوار عشایری با جمعیت بیش از 25 هزار نفر در این منطقه سکونت دارند.
محمداکبر چاکرزهی اظهار داشت: این قشر از جامعه با کمبود منابع آبی، کمبود علوفه، ضعف در تامین آب آشامیدنی، کمبود آرد مصرفی جهت پخت نان و غیره رو به رو هستند.
نخستین گردهمایی عشایر سیستان و بلوچستان با هدف آشنایی با مشکلات، کمبودها و نارسایی های این قشر با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان امور عشایری کشور، استاندار و شماری از مدیران استانی و محلی و نیز عشایر در دره گل تفتان خاش برگزار شد.
در این گردهمایی مشکلات تامین آب آشامیدنی مصرفی انسان و دام، فروش محصولات، مشکلات کوچ، سهمیه آرد و غیره مورد بررسی قرار گرفت.
معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان امور عشایری کشور در این همایش بیان کرد: در دولت تدبیر و امید برنامه های مهمی برای تامین نیازهای عشایر در اولویت قرار گرفته و برای نخستین بار شورای عشایر با هدف رسیدگی به امور این قشر تشکیل و در برنامه ششم توسعه نیز کارگروه ساماندهی عشایر گنجانده شده است.
کرمعلی قندالی افزود: نجابت از ویژگی های مهم عشایر سیستان و بلوچستان است.
وی حمایت از تولید، پرواربندی دام های عشایر، کمک به افزابش تولید، اشتغال و درآمد در کنار حمایت از بیمه های دامی و اجتماعی روستاییان و عشایر را از برنامه های مهم دولت برشمرد.
استاندار سیستان و بلوچستان نیز بیان کرد: دولت امسال برای کمک به تامین نیازهای عشایر و ارائه خدمات به این قشر زحتمکش افزون بر یکصد میلیارد ریال پیش بینی کرده که بصورت صد در صد از سوی استان و سازمان عشایر کشور تخصیص می یابد.
علی اوسط هاشمی افزود: با توجه به اینکه هم اکنون استان ما از 900 هزار دام سبک بهره می برد، تلاش داریم این رقم را به میزان دو برابر برسانیم.
وی اظهار داشت: هر سیاه چادر یک کارگاه تولیدی است و دولت نیز برنامه دارد بخشی از گوشت مورد نیاز کشور را از طریق سیستان و بلوچستان تامین کند.
استاندار گفت: برای بهره گرفتن از ظرفیت بهار زیبای منطقه باید برنامه ریزی شود و تولید دام استان باید جهش یابد.
مدیر کل امور عشایری سیستان و بلوچستان نیز در این همایش گفت: هم اکنون کار آبرسانی سیار به 147 منطقه عشایری استان با 13 دستگاه تانکر انجام می شود که با توجه به وسعت منطقه و جمعیت بالای عشایر به حداقل ده دستگاه تانکر دیگر نیاز است.
حمید طوقی با اشاره به اینکه قوت اصلی عشایر را نان تشکیل می دهد، سهمیه آرد دریافتی این قشر را 1300 تن در ماه ذکر کرد و گفت: با افزوده شدن 105 تن دیگر کمبود مرتفع می شود.
وی بر لزوم مستقرشدن امکانات بهداشتی در مناطق عشایری تاکید کرد و افزود: باید مساله مهم سوادآموزی نیز در مکان های عشایری مورد توجه ویژه قرار گیرد.
این مسوول نرخ باسوادی عشایر سیستان و بلوچستان را 44 درصد عنوان کرد که این میزان در مردان 50 درصد و در زنان 37 درصد است.
طوقی اظهار داشت: برای افزایش تولید محصولات عشایر در زمینه دامی و تامین علوفه به بیش از 20 میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
افزون بر 18 هزار خانوار عشایری در سیستان و بلوچستان با جمعیتی معادل بر یکصد هزار نفر ساکن هستند که چهار درصد جمعیت کل استان و هشت درصد جمعیت روستایی را تشکیل می دهند.
عشایر استان دارای 900 هزار راس دام بوده که 21 هزار راس دام سنگین و 872 هزار راس دام سبک و بقیه شتر هستند.
عشایر منطقه نقش مهمی در تامین گوشت استان دارند بطوری که این افراد سالانه بطور متوسط 3400 تن گوشت قرمز تولید و به بازار مصرف عرضه می کنند.
7310 / 6081/ 6075































































02/03/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 23]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن