تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):راست ترين سخن و رساترين پند و بهترين داستان، كتاب خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821043489




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تراژدی آبی در ایران


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: تراژدی آبی در ایران تهران - ایرنا - نخستین روز خرداد به عنوان روز بهره وری و بهینه سازی مصرف نامگذاری شده است و شاید آب نخستین و اصلی ترین گزینه عمل به بهره وری و بهینه سازی مصرف باشد که باید به صورت فراگیر ترویج شود.


شبکه مجازی آستان مقدس امام خمینی (ره) که این موضوع را بررسی کرده نوشت: شاید در این روز یا روزهای منتهی به آن، بیشتر درباره تولید، میزان بهره وری در آن و اصلاح الگوی مصرف ایرانیان به سمت تولیدات داخلی سخن به میان آورده شود، اما حقیقت این است که نباید و نمی شود درباره بهینه سازی مصرف سخن گفته شود و حرفی از الگو و میزان مصرف «آب» در کشور زده نشود.
شاید پذیرفته ایم که کشور کم آبی داریم، شاید پذیرفته باشیم که نباید آب را هدر بدهیم و حتی شاید پدیرفته باشیم که مدیریت آب در چند دهه اخیر در کشور ما ضعیف بوده است اما واقعا باید بپذیریم که اینها بیشتر در مقام حرف است و در عمل، هرکدام از ما به عنوان شهروندانی که در این کشور زندگی می کنیم، آنطور که باید، الگوی مصرف آب را در خانه های خود تغییر نداده ایم.
وضعیت آب در بسیاری از بخش های ایران، بحرانی است و این اصلا حرف کمی نیست! هر کدام از ما به عنوان عضوی از این جامعه، حاضریم آب بها بیشتر شود تا شاید مجبور شویم این مایه حیات را هدر ندهیم؟ آیا این امر می تواند راهکاری برای مهار مشترکان پرمصرف باشد؟
صادق یونسلو مدیر دفتر مصرف شرکت تامین و تصفیه سازمان آب و فاضلاب شهر تهران در این باره گفت: در واقع راهکارهای متعددی همانند همانند اطلاع رسانی باید برای مشتریان پر مصرف در نظر گرفته شود که مصرفشان پایین بیاید و اگر مصرفشان همچنان بالا باشد، چون بحث بود و نبود آب مطرح است، باید انشعاب این مشتریان قطع یا محدود شود و این فقط با پرداخت جریمه جواب نمی دهد و باید مصرف آنها را با قطع انشعاب محدود کنیم.
عباس جاجرمی مدیر نظارت بر طرح های آب و فاضلاب شهر تهران تاکید می کند: بهترین راهکار، تغییر تعرفه آب بها برای مشتریان پرمصرف است. البته ترویج فرهنگ استفاده بهینه از آب و استفاده از شیرآلات و تجهیزات کم مصرف و نیز بحث های تشویقی و تنبیهی در حوزه آب و بازچرخانی آب در ساختمان هایی که تأسیسات پرمصرف همانند سیستم چیلر و استخر دارند، باید پیگیری شود.
سیدحسین دهدشتی عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت:
کسانی که خارج از الگوی مصرف استفاده می کنند و تعدادشان نیز زیاد نیست و معمولا کسانی که متمکن هستند، در مورد آب و برق، پرمصرف هستند و دولت باید فکری به حال اینها کند؛ یعنی باید تعرفه ها را به گونه ای ببیند که از این طرف بتواند منابعی ایجاد کند تا بتواند از آن طرف جبران کند زیرا قرار نیست برای مردم عادی و کسانی که مصرف کم دارند تعرفه بالا برود و مجلس به شدت با این قضیه مخالف است. دولت باید جسارت این را داشته باشد که با مشترکان پرمصرف برخورد کند و در قالب بالا رفتن تعرفه ها برای آنها، این کار باید اجرایی شود زیرا پای مصالح مملکت در میان است و اگر اینجا مسامحه کنیم، همه مردم دچار مشکل می شوند.
حجت الاسلام محمد رجایی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اثربخش خواندن تعرفه سه سطحی در آب بها، گفت: از قدیم، تعرفه ها تصاعدی بوده است و هرکسی پرمصرف باشد، قیمت بالاتری باید بپردازد. شاید ما نیازمند این باشیم که سه نوع تعرفه تعریف کنیم؛ نخست تعرفه حداقل که بسیار سطح پایین و برای افراد کم مصرف است که می توانیم این را رایگان در نظر بگیریم و سپس تعرفه متوسط که از آن میزان حداقل، بالاتر است ولی باز هم ارزان است و از آن به بالا باید قیمت واقعی در نظر گرفته شود و کسی که از این سطح بالاتر مصرف می کند، باید قیمت واقعی آب را برایش در نظر گرفت.
سمیه عباسی شهروند و خانه دارمی گوید: به نظر می رسد که تبلیغات مهم ترین نقش را در فرهنگ سازی در خصوص هر پدیده ای دارد که از آن برای ترویج صرفه جویی در مصرف آب می توان استفاده کرد. تولید انیمیشن و تیزرهای تبلیغاتی در این راستا می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. از سوی دیگر می توان با اطلاع رسانی در خصوص کم آبی و مشکلات پس از آن، پیامدهای منفی مصرف بی رویه آب را به افراد جامعه بویژه افراد پرمصرف، گوشزد کرد.
اول**

موافقم کمی مواف



31/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 43]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن