تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):عدالت نيكو است اما از دولتمردان نيكوتر، سخاوت نيكو است اما از ثروتمندان نيكوتر؛...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815666750




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ملکم خان، رئاليست مصلحت‌گرا


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: ملکم خان، رئالیست مصلحت‌گرا ملكم به خوبی واقف بود كه در جامعه ایران آن عصر، سخن‌راندن از حقوق طبیعی مردم و نظام پارلمانی و آزادیهای مترتب بر آن به آسانی میسر نیست؛ از این روی برخلاف آخوندزاده ، با مذهب مردم مخالفت علنی نكرد و اندیشه‌هایش را در لفافة دین عرضه می‌كرد.
ملکم خان،
از چهره‌های برجسته رئالیستهای مصلحت‌گرا ، میرزا ملكم خان است. ملكم خان ، هم به لحاظ زمینه‌سازی فكری مشروطیت و انتقال مفاهیم تازه غربی از قبیل اومانیسم، دمكراسی، پارلمانتاریسم و قانون‌گرایی در ایران شهرت دارد و هم به لحاظ شخصیتی . او یكی از پر سر و صداترین متفكران عصر جنبش است . گذشته از قضاوتهای متضاد و متعارضی كه علیه او شده ، اساس فكر ملكم بر عقل‌گرایی، مذهب اصالت انسان، آزادی عقیده ، لزوم تخصص در مدیریت اجرایی كشور و بویژه قانون‌مداری است . مبانی معرفت شناختی مذكور به نقل از استاد محیط طباطبایی چیزی نیست جز آنچه كه متفكران و اندیشمندان غربی همچون جان استوارت میل، میر آبو و روسو و… پیش‌تر در مغرب زمین گفته بودند و افكار ایشان در شكل‌گیری بنیان نظامهای پارلمانی غرب مؤثر واقع شده بود. ملكم به خوبی واقف بود كه در جامعه ایران آن عصر، سخن‌راندن از حقوق طبیعی مردم و نظام پارلمانی و آزادیهای مترتب بر آن به آسانی میسر نیست؛ از این روی برخلاف آخوندزاده ، با مذهب مردم مخالفت علنی نكرد و اندیشه‌هایش را در لفافة دین عرضه می‌كرد. او می‌گوید :ملاحظه فناتیك اهل مملكت لازم است . برای پیشرفت این امر عظیم جوانان فرزانه و اندیشمندی می‌بایست كه از علوم مذهبیه ما و قوانین فرانسه و غیره و وضع ترقی آنها استحضار كامل داشته باشند. بفهمند كدام قاعده فرانسه را باید اخذ نمود و كدام را بنا به اقتضای حالت اهل مملكت باید اصلاح كرد.موضوع مهم دیگر در بررسی اندیشه ملكم، خرده‌گیری وی از نظام اجرایی و مدیریت اجرایی كشور است كه چگونه می‌توان مناصب را خرید و بر مناصب عالیه بدون داشتن تخصص و مدیریت تكیه زدهر چند در نهایت ملكم معتقد بود كه باید از غرب تقلید كرد :… اگر در جمیع صنایع از باروت گرفته تا كفش‌دوزی محتاج سرمشق غیر بوده و هستیم، چگونه می‌توانیم در صنایع دیوانی كه هزار مرتبه دقیق‌تر از جمیع علوم و صنایع دیگر است از پیش خود اختراعی نماییم.اساس اندیشه‌های ملكم را قانونگرایی تشكیل می‌دهد . وی بیشتر به عنوان شخصیتی قانونگرا شناخته شده است كه راز عقب‌ماندگی جامعه ایرانی را فقدان قانون می‌داند . نام‌گذاری روزنامه‌اش به نام « قانون» نوعی اعتراض به حكومت ناصری است كه منویات شخص شاه، جای قانون را گرفته است.موضوع مهم دیگر در بررسی اندیشه ملكم، خرده‌گیری وی از نظام اجرایی و مدیریت اجرایی كشور است كه چگونه می‌توان مناصب را خرید و بر مناصب عالیه بدون داشتن تخصص و مدیریت تكیه زد. گذشته از قانون‌خواهی و لزوم تخصص در مدیریت اجرایی كشور اندیشه برجسته دیگر وی ، نفی استبداد دینی و سیاسی و آزادی و آزادیخواهی است كه در این باره بی‌تردید تحت‌تأثیر متفكران عصر روشنگری در اروپا قرار گرفته است. او در جایی به نقل از حكیم و سخن‌دان فرانسوی، میرآبو، می‌نویسد:حریّت كامله دو قسمت است یكی حریّت روحانیه و دیگری حریّت جسمانیه، حریّت روحانیه ما را اولیای دین عیسوی از دست ما گرفته و حریّت جسمانیه را فرمانروایان «دیسپوتی» یعنی ظالمان از دست ما گرفته…اما مهم‌ترین نقش ملكم در جریان جنبش مشروطه‌خواهی، برقراری ارتباط با علمای نواندیش دینی بود كه از رهگذر همین ارتباط مفاهیم نو غربی در عرصه سیاست و اجتماع را به علمای مذكور منتقل ساخت. ناظم‌الاسلام كرمانی می‌گوید كه ملكم در ملاقات با پدر سید محمد محیط طباطبایی و هم با خود سید محمد طباطبایی آنان را به شدت تحت‌تأثیر اندیشه‌های لیبرالی خود قرار داد به گونه‌ای كه ملاقات آنان كه نیم ‌ساعت پیش‌بینی شده بود شش ساعت به طول انجامید و علمای مذكور همچنان خواهان ادامه بحث با ملكم بودند . تأثیر اندیشه‌های ملكم را می‌توان هم در اندیشه علمای نواندیش ملاحظه كرد و هم در تدوین نظام مشروطه‌خواهی و قانون اساسی.بخش تاریخ تبیانمنبع: مرکز اسناد انقلاب اسلامی





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 376]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن