تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835787273
«قصه ها»؛ قصه هایی که از زیر پوست شهر می آید
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
«قصه ها»؛ قصه هایی که از زیر پوست شهر می آید
قصه ها کولاژی از کاراکترهای سینمای بنی اعتماد است در سینمایی که این بار بیشتر از همیشه لبریز از نگاه اجتماعی، زنانه، معترض و گاها چپ است.
برترین ها - ایمان عبدلی: عمده ی حرف هایی که می توان در مورد "قصه ها" زد، در رابطه با فیلمنامه و داستان آن است، قصه ها فارغ از سینمای ما نیست پس نمی توان خیلی در مورد مسایل فنی آن حرف زد، هر چقدر هم که فیلم در کارگردانی، شخصیت پردازی، ریتم و مباحثی از این دست واجد مولفه های مثبت باشد، قصه ها کولاژی از کاراکترهای سینمای بنی اعتماد است در سینمایی که این بار بیشتر از همیشه لبریز از نگاه اجتماعی، زنانه، معترض و گاها چپ است.
فرمی که بنی اعتماد و مصطفوی در نگارش فیلمنامه لحاظ کرده اند دوسویه است اگر آثار قبلی را ملاحظه کرده باشید به سرعت با شخصیت ها ارتباط برقرار می کنید و اگر با آثار بنی اعتماد غریب باشید بسیاری از ظرایف را درک نخواهید کرد به مانند ارجاعی که نامه ی ارسالی رسول رحمانی به "خوشبختی" دارد. به نظر شرایط بد فیلمسازی در سالهای گذشته ناخواسته شکل فیلمسازی بنی اعتماد را به سمت نوعی ژورنالیسم سوق داده است و اینگونه فیلم قصه ها در لحظاتی کاملا در خدمت (چه گفتن) قرار می گیرد، فارغ از اینکه (چگونه میگوید) : سایه ی سنگین حرف ها بر فرم، یک بار دیگر پلان سکانس کارگران معترض را نگاه کنید: دوربین حبیب رضایی که انگار استعاره ای از خود بنی اعتماد است.
در قاب خودش مشغول حرف های بی واسطه و مستقیم کارگرانی است که به دنبال هم اشاراتی به انواع معضلات اقشار پایین دست دارند: از تازه داماد بیکار تا افراد نیازمندی که جرات حرف زدن هم ندارند و در انتهای همین سکانس باهجوم مامورین لباس شخصی مواجه می شویم که با زبان تهدید در پی خاموش کردن معترضین هستند، عصبیت بنی اعتماد را از همین پلان می توانیم دریافت کنیم او فریاد می زند در جهت از بین بردن بی عدالتی های اقتصادی و سیاسی و این شیوه فریاد زدن مناسب دنیای فیلمسازی نیست.
فیلمساز باید با زبانی مستتر و هنرمندانه حرف بزند و تا حد امکان از مستقیم گویی پرهیز کند، زبان این سکانس مناسب روزنامه نگاری است، گرچه بی انصافی است که تمهیدات خلاقانه ای چون: حفظ کردن تپق کارگر معترض در جهت واقعی نشان دادن فضا را نادیده بگیریم یا شکل دیالوگ گویی طوبی که با وسواس نوشته شده است به طور مثال اعتراض او به قیمت (اجناس ها)، او کارگر است هر چقدر هم که روشن باشد خطاهای بیانی دارد و جمع مکسر جنس را دوباره جمع می بندد.
ساده تر بود اگر "قصه ها" به شکل چند ایپزود مجزا ارائه میشد، اما رخشان بنی اعتماد ریسک کرده و با دیزالو کردن داستان های مختلف و کنار هم قرار دادن آن، کارسختی را با موفقیت به سرانجام رسانده است، خطر دیگری که سازندگان فیلم به جان خریده اند استفاده از تیم بازیگری قدرتمندی است که هدایت آنها نیاز به شناخت کافی از موقعیت کاراکترها دارد که البته مطابق معمول خانم کارگردان تبحر خود را از بازی گرفتن به نمایش گذاشته است، کاری که میشد با چند نابازیگر که در حافظه ی ذهنی مخاطب جایی ندارند به راحتی انجام داد.
اما اینکه تا چه اندازه باور پذیر از آب در می آمد داستان دیگریست! جالب اینکه با وجود استفاده از چهره های مطرح فیلم موفق میشود در بعضی از سکانس ها لحن مستند مورد نظر سازندگان را به خوبی نمایش دهد، به طور خاص در تمام نمام هایی که حبیب رضایی فیلمبردار درون فیلم مشغول فیلمبرداریست.
ما از لنز او با زاویه ای مستند به اتفاقات نگاه می کنیم اما این ظرایف تکنیکی زیر هجوم مضامین مطرح شده در فیلم گم شده اند، بنی اعتماد تمام دغدغه هایش را در صد دقیقه عرضه کرده است: نگاه مردسالارانه به زنان و نادیده گرفتن آنها و مساله ی خشونت خانگی که با کاراکتر نرگس در امتداد فیلم "نرگس" ارائه شده است، مساله ی اعتیاد و مراکز بازپروری با امتداد کاراکتر سارا از "خون بازی" ، مساله ی بوروکراسی و نا کارامدی نظام اداری با امتداد کاراکتر حلیمی از "خارج از محدوده" تا قصه ها ،مساله ی زندانیان سیاسی و اشتغال های ویژه با ادامه ی کاراکتر طوبی از "زیر پوست شهر" ، مساله ی زنان خیابانی با ادامه ی شخصیت معصومه از زیر پوست شهر ،مساله ی دانشجویان ستاره دار و ... ملاحضه می کنید این همه دغدغه در غالب یک فیلم کمی خارج از ظرفیت است.
اما به هر حال (قصه ها) ریتم خوبی دارد و یکی از بهترین پایان های چند سال اخیر را ، پلان سکانس داخل ون و دیالوگ های ردو بدل شده بین سارا و حامد از دیدنی ترین بخش های فیلم است ، سکانس از حس آمیزی مناسبی برخوردار است، همچنین نگاه متفاوتی که بنی اعتماد به دانشجوی ستاره دار دارد و آن فداکاری پایانی ، دلنشین از آب در آمده است. تا حدی حامد تصویری از یک قهرمان امروزی دارد با مختصات دنیای امروز ،نکته ی قابل ذکر دیگر در مورد قصه ها "فضای تنفسی" است که هوشمندانه در اختیار مخاطب قرار می گیرد، نمود این فضا را می توان در کاراکتر رضا (فرهاد اصلانی ) دید، او به شکلی طراحی شده است که مخاطب را تا حدی از فضای تلخ فیلم دور می کند، به هر روی قصه ها دارای خلاقیت است هر چند که در فرم هنری گام بلندی در سینمای ایران نیست، اما دغدغه های بزرگی دارد .
اتفاق خوبیست که قصه ها با تمام داستان هایش اکران شده است، خوب است اینکه سیمین معتمد آریا دو باره روی پرده است و به نوبر کردانی جان داده است ، خوب است اینکه فروتن شمه ای از روزهای اوجش را به نمایش گذاشته و خوبتر است گلاب آدینه در نقش طوبی و فریاد مظلومیتش برای زندگی و فرزندش ...
تاریخ انتشار: ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۵
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 78]
صفحات پیشنهادی
چیزهایی که برای سازندگان و اکران کنندگان «قصه ها» مهم نیست
چیزهایی که برای سازندگان و اکران کنندگان قصه ها مهم نیست شناسهٔ خبر 2572232 - جمعه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰ ۲۵ هنر > سینمای ایران قصه ها هم از نظر سوژه و هم از نظر داستان پردازشی کاملا با حال و هوای فتنه ۸۸ دارد و به نظر می رسد این اقدام وزیر ارشاد آغاز بی سر و صدای اکران فیل«قصهها» با زیرنویس انگلیسی در موزه سینما روی پرده میرود
قصهها با زیرنویس انگلیسی در موزه سینما روی پرده میرود شناسهٔ خبر 2578873 - سهشنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۳۵ هنر > سینمای ایران فیلم سینمایی قصهها به کارگردانی رخشان بنیاعتماد از سهشنبه ۲۲ اردیبهشت با زیرنویس انگلیسی در موزه سینما به نمایش گذاشته میشود به گزارش خبرگنقد انگیزه «قصهها» به جای واقعیتهای زیرپوستی
نقد انگیزه قصهها به جای واقعیتهای زیرپوستی وبلاگ > هاشمی سید محسن - سیدمحسن هاشمی حالا چند روزي است كه با نمايش فيلم سينمايي «قصهها» ميتوان به وفاداري و پايمردي دولتمردان برآمده از مطالبات انتخابات خردادماه ١٣٩٢ قدري اميدوار شد وزارت فرهرونمايي از «اصل قصه» در نمايشگاه کتاب تهران
۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۲۳ ۳۷ب ظ رونمايي از اصل قصه در نمايشگاه کتاب تهران موج - مراسم رونمايي از مستند اصل قصه همراه با نشست تخصصي نمايشگاه کتاب فروشگاه يا نمايشگاه فردا ساعت ۱۱ صبح در غرفه مجمع ناشران انقلاب اسلامي نمايشگاه کتاب تهران برگزار مي شود به گزارش خبرگزاري موج مرشروع خوب «قصهها» و فروش 4 ميليارد توماني «ايرانبرگر»
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ ۱۵ ۴۵ب ظ شروع خوب قصهها و فروش 4 ميليارد توماني ايرانبرگر موج - در حالي که فيلم قصهها به کارگرداني رخشان بني اعتماد از ۱۶ ارديبهشت به اکران سينماها اضافه شده و تنوعي در چيدمان اکران فيلمها بوجود آورده فيلم ايران برگر همچنان يکهتاز فروش گيشه سينماآیا «قصهها» سیاسی است؟
آیا قصهها سیاسی است جدال بر سر سیاسی بودن یا سیاسی نبودن آخرین فیلم رخشان بنیاعتماد این روزها اوج گرفته است مخالفان و موافقان صفکشی کردهاند و ماجرا همچنان ادامه دارد به گزارش فرهنگ نیوز چند وقتی است که یک سؤال در میان جامعه هنرمندان و فعالان ایرانی فراگیر شده است &l«قصهها» را در کدام سینماها ببینیم؟
چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۵۵ اکران فیلم قصهها آخرین ساخته رخشان بنیاعتماد در سینماهای تهران و شهرستانها از امروز 16 اردیبهشت ماه آغاز شد به گزارش خبرنگار ایسنا این کارگردان مهم ترین موفقیت یک فیلم ایرانی نمایش آن در ایران و برای هموطنان ایرانی دانسته است سینماهاقصه را برای مارادونا توضيح داديم/ هنوز به دعوت ما پاسخ نداده است
قصه را برای مارادونا توضيح داديم هنوز به دعوت ما پاسخ نداده است جواد نوروزبیگی گفت از دیهگو مارادونا برای اینکه فیلم من دیه گو مارادونا نیستم به ایران دعوت شده است جواد نوروز بیگی تهیه کننده سینما در گفتگو با خبرنگار سينما باشگاه خبرنگاران در خصوص اخبار منتشر شده از فیلم موزارت ارشاد با اكران «قصهها» خط قرمز را فيلم كرد!
وزارت ارشاد با اكران قصهها خط قرمز را فيلم كرد اکران فیلم حامی فتنه قصهها ساخته رخشان بنیاعتماد از روز گذشته در سینماهای کشور آغاز شد تا بار دیگر مهر ناکارآمدی بر کارنامه ارشاد جنتی ثبت شود نویسنده هادی عسگری اکران فیلم حامی فتنه قصهها ساخته رخشان بحمید هنرجو در کارگاه «اساتید قصه گویی» در فرهنگسرای کتاب: مادر بهترین قصه گوست
حمید هنرجو در کارگاه اساتید قصه گویی در فرهنگسرای کتاب مادر بهترین قصه گوستحمید هنرجو شاعر و نویسنده معتقد است که قصه یکی از ارکان شکل دهی شخصیت کودک و عامل ایجاد نیروی ابداع و ابتکار در کودکان است او در کارگاه اساتید قصه گویی با اساتید گفت کودکان دوست دارند قصه را از زبان ماجعفر ابراهیمی، شاعر، در نشست اساتید قصه گویی مطرح کرد محبت، کمبود قصه گویی رادیویی و تلویزیونی است
جعفر ابراهیمی شاعر در نشست اساتید قصه گویی مطرح کردمحبت کمبود قصه گویی رادیویی و تلویزیونی استجعفر ابراهیمی در نشست اساتید قصه گویی گفت آنچه در تمام قصه گویی ها فراموش می شود نیاز روحی کودک و نوجوان است قصه گویی سنتی ویژگی هایی در خود داشت که قصه گویی مدرن امکان فراهم کردنسرانجام اکران «قصهها» آغاز شد
سرانجام اکران قصهها آغاز شدتاریخ انتشار چهارشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۱ ۱۵ سرانجام بعد از گذشت بیش از یک سال اکران فیلم «قصهها» ساخته رخشان بنیاعتماد از صبح امروز ۱۶ اردیبهشتماه در گروه سینمایی قدس اکران شد علی سرتیپی مدیر موسسه فیلمیران در«دیدومک» قصه عشقی در جنگ جهانی دوم است/ ماجرای پرنده مهاجر
گلهدار زاده در گفتگو با مهر دیدومک قصه عشقی در جنگ جهانی دوم است ماجرای پرنده مهاجر شناسهٔ خبر 2569189 - چهارشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۸ ۴۹ هنر > تئاتر کارگردان دیدومک با اشاره به اینکه نام نمایش به پرندهای بومی از خطه جنوب ایران اشاره دارد از روایت قصهای عاشقانه در بعضو شورای اسلامی شهر گرگان: زیرگذر گلشهر و بهارستان امسال به مرحله نهایی میرسد
عضو شورای اسلامی شهر گرگان زیرگذر گلشهر و بهارستان امسال به مرحله نهایی میرسدعضو شورای اسلامی شهر گرگان گفت زیرگذر گلشهر و بهارستان را امسال به مرحله نهایی میرسانیم و دو تقاطع دخانیات و روگذر گلشهر نیز کلنگزنی خواهند شد به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان ناصر گرزین صبح امروز داسدالله شعبانی در نشست قصه گویی: با قصه گویی حفاظت از سرزمینمان را به فرزاندانمان آموزش دهیم
اسدالله شعبانی در نشست قصه گویی با قصه گویی حفاظت از سرزمینمان را به فرزاندانمان آموزش دهیماسدالله شعبانی شاعر نویسنده گفت شباهتهای بسیاری بین افسانههای شهرها و کشورهای مختلف وجود دارد که نشانگر روایتهای مختلف به وجود آمده از آن روایتهاست به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خ«قصه ها» تبدیل به غصه های دلواپسان شد!
قصه ها تبدیل به غصه های دلواپسان شد اکران ناگهانی فیلم قصه های رخشان بنی اعتماد طی این روزها تبدیل به غصه بخشی از جریانهای سیاسی کشور شده است مصطفی داننده در عصر ایران نوشت اکران ناگهانی فیلم قصه های رخشان بنی اعتماد طی این روزها تبدیل به غصه بخشی از جریانهای سپیگیری بازسازی تئاتر شهر در بازدید دو معاون وزیر ارشاد از این مجموعه
پیگیری بازسازی تئاتر شهر در بازدید دو معاون وزیر ارشاد از این مجموعهمعاونان توسعه مدیریت و هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر یکشنبه 13 اردیبهشت با حضور در تئاتر شهر روند بازسازی این مجموعه را پیگیری کردند به گزارش خبرگزاری فارس علیاصغر کاراندیش معاون توسعه مدیریت و م-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها