تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):عقل راهنمايى مى  كند و نجات مى  دهد و نادانى گمراه مى  كند و نابود مى  گرداند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819469954




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش خانواده ها در افزایش مطالعه


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: در گفت وگو با کارشناسان و ناشران در نمایشگاه کتاب نقش خانواده ها در افزایش مطالعه تهران- ایرنا- برگزاری بیست و هشتمین دوره نمایشگاه بین المللی کتاب تهران می تواند عیار هر نوع سنجشی در امر فرهنگ باشد. حال باید دید خانواده ها با برگزاری این رویداد فرهنگی چگونه فرزندان خود را با فضای نمایشگاه آشنا می کنند و به سمت و سوی مطالعه سوق می دهند.


به گزارش روز یکشنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، مطالعه و کتابخوانی امر حائز اهمیتی است که در اعتلاء و پویایی هر جامعه تأثیر بسزایی دارد. به طور بدیهی، زمانی جامعه می تواند روند رو به رشد داشته باشد و به آرمان شهر یا یک جامعه زنده و پویا تبدیل شود که مطالعه در آن به امری همگانی تبدیل شده باشد؛ برای دستیابی به این هدف و نهادینه کردن مطالعه در سطح جامعه، نقش خانواده ها از هر نهاد یا متولی فرهنگی دیگری مهم تر است؛ حال باید دید خانواده ها تا چه اندازه برای مطالعه فرزندان خود اهمیت قائل هستند و از روش های نوین در ترغیب آنان بهره می گیرند.
با توجه به اینکه سرانه مطالعه در کشور ما از آمار قابل توجهی برخوردار نیست و به عنوان مثال، مطالعه هر شهروند تهرانی در شبانه روز 32 دقیقه است، به این نتیجه می توان دست یافت که نهاد خانواده در این وظیفه مهم به جد کوتاهی کرده است. در این گزارش سعی کرده ایم بیشتر سراغ کارشناسان مستقر در حوزه نشر آثار فرهنگی کودکان برویم تا تأثیر خانواده ها را در امر مطالعه متبلور کنیم. مخاطبان نمایشگاه و مدیران برخی از انتشارات دیگر نیز از جمله افرادی بودند که موضوع تأثیر خانواده ها در مطالعه را با آنان در میان گذاشتیم.
صابر متولی، مدیر انتشارات سازمان چاپ و انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در زمینه نقش خانواده ها در افزایش مطالعه به خبرنگار ایرنا می گوید: بدیهی است زمانی که در خانواده ای فرهنگ کتابخوانی حاکم باشد فرزندان نیز به سمت کتابخوانی گرایش پیدا می کنند و کمتر به سراغ کارهای جانبی همچون اینترنت، تبلت، لپ تاپ و ... می روند.
زهرا خوئینی، مدیر فرهنگی انتشارات قدیانی، نیز بیان می کند: خانواده ها باید از اوان کودکی فرزندان خود را به مطالعه علاقه مند کنند؛ اکتفای صرف به کتاب های مدرسه در بی علاقه شدن فرزندان به مطالعه مؤثر است.
محمد افتخاری، از کارشناسان حاضر در انتشارات مهاجر، نیز در زمینه نقش خانواده ها در افزایش مطالعه به خبرنگار ایرنا می گوید: بهتر است خانواده ها نسبت به هر پیشرفتی که در مطالعه فرزندان خود می بییند واکنشی مثبت نشان دهند؛ آنان می توانند جوایزی را تدارک دیده و با این کار کودکان را به مطالعه ترغیب کنند.
در این میان کسانی هم بودند که نه تنها به نقش خانواده ها در مطالعه فرزندان تأکید داشتند بلکه خود ناشران حوزه کتاب های کودکان و نوجوانان را در این امر دخیل می دانستند.
حسن ستارزاده مدیر عامل انتشارات خانه ادبیات، از جمله این افراد است که رسالت فرهنگ سازی مطالعه در خانواده ها را تنها محدود به والدین نمی کند و نقش ناشران را نیز بسیار مهم و برجسته ارزیابی می کند.
ستارزاده معتقد به خلق ایده های جدید در تحریک و ترغیب خانواده ها نسبت به امر مطالعه در فرزندان است.
سپهر یوسفی یکی از بازدیدکنندگان نمایشگاه بین المللی کتاب تهران امسال بود که نظر وی را هم جویا شدیم. یوسفی به ایرنا می گوید: چنانچه خانواده ها به مطالعه، اعتقادی درونی داشته باشند، این توانایی را خواهند داشت که بر تربیت فرهنگی فرزندان خود تأثیر بگذارند؛ اما اگر تنها به رسانه ها اکتفا کنند تقریباً به جایی نمی رسند. به بیان دیگر والدین باید از درون خود به تأثیر کتاب آگاهی داشته باشند، در غیر این صورت این آگاهی به فرزندان آنان انتقال پیدا نمی کند.
سید محمود سید سماک، متصدی غرفه کودک انتشارات مبتکران، نیز نقدی براعمال سیاست خانواده ها در چگونگی ترغیب فرزندان به سمت مطالعه وارد می کند و می افزاید: خانواده ها با توجه به نوع علایق و تفکر خود بر فرزندان اعمال نظارت می کنند؛ این مسئله نمی تواند آن تأثیرگذاری را که باید در امر مطالعه داشته باشند، ایجاد کند.
برخی از کارشناسان آگاهی به مسائل روان شناختی کودکان و نوجوانان را برای دستیابی به هدف رشد مطالعه در جامعه بسیار اساسی دانستند.
فاطمه ملک محمدی، مدیر غرفه موسسه فرهنگی منادی تربیت، از جمله این افراد است. وی خانواده ها را نسبت به میزان نظارت و تهیه آثار فرهنگی برای فرزندان خود به دو گروه آگاه و غیر آگاه تقسیم می کند و به ایرنا می گوید: خانواده های آگاه، ذهنیت فرزندان خود را قبل از خرید کتاب آماده می کنند و تا جایی که امکان داشته باشد، به علایق فرزندان در جهت انتخاب کتاب اهمیت می دهند.
وی ادامه می دهد: دسته دیگر که با عدم آگاهی نسبت به نیازها و علایق فرزندان خود به نمایشگاه کتاب می آیند، بیشتر جنبه تفریحی آن را مورد توجه قرار می دهند؛ جالب اینجاست که به فرزندان خود اجازه انتخاب بر اساس علایق فردی را نمی دهند و علایق خود را بر علایق فرزندان غالب می کنند.
محمدی همچنین می گوید: در نمایشگاه کتاب امسال تنها 10 درصد از خانواده هایی که با فرزندان خود به نمایشگاه کتاب آمده بودند از روی آگاهی حضور داشتند؛ به طوری که ذهن فرزند خود را نسبت به چنین فضایی آماده کرده بودند و علایق او را در نظر می گرفتند.
کوروش بقایی، دکترای زبان و ادبیات فارسی که همراه فرزند خود برای خرید کتاب به نمایشگاه آمده بود، نقش خانواده در افزایش مطالعه را بسیار تأثیرگذار ارزیابی می کند و در می گوید: به دلیل اینکه کودکان نخستین تأثیر را از خانواده می پذیرند اگر خانواده و در رأس آن والدین به کتابخوانی علاقه نشان دهد و خود اهل مطالعه باشند، فرزندان نیز به مطالعه گرایش پیدا می کنند.
این معلم ادبیات درباره روش تربیتی که خود برای دو فرزندش در جهت تشویق آنان به مطالعه به کار می گیرد، بیان می کند: از زمان سه ماهگی تصاویر کتاب های مربوط به آن سن را برای فرزندان خود نمایش می دادیم؛ به علاوه همواره سعی کرده ایم آنان را به مکان های فرهنگی مانند کتاب فروشی ها، شهر کتاب ها، نمایشگاه کتاب، و ... برده و در خرید کتاب هیچگونه محدودیتی برای آنان قائل نشویم.
وی می افزاید: در این مکان های فرهنگی نیز باید طوری رفتار کرد که خاطره خوبی از کتاب برای فرزندان به جا بماند.
مختار صحرایی، مدیر اجرایی انتشارات رشد هم از جمله افرادی بود که برای تهیه این گزارش نظر وی را جویا شدیم. وی نیز معتقد است: خانواده ها باید با عمل و رفتار خود فرزندان را به کتاب و کتابخوانی علاقه مند کنند. اگر والدین به طور مستمر، هدفمند و بر اساس نیازهای روزمره کتاب های مربوطه را مطالعه کنند، فرهنگ کتابخوانی به طور ناخودآگاه در فرزندان نهادینه خواهد شد.
همانطور که در این گزارش خواندیم تأثیرگذاری خانواده ها بر فرزندان در زمینه افزایش مطالعه امری بدیهی است؛ اما این امر میسر نخواهد شد جز آنکه به یک شناخت شناسی در مورد فرزندان خود برسیم. شناخت زمانی حاصل می شود که در حین ترغیب فرزندان به مطالعه، علایق، نوع انتخاب و اندیشه آنان را کشف کنیم. نتیجه گیری درست از چیستی ذهن و علایق فرزندان در هنگام مطالعه با اختیارات لازم دادن به فرزندان همراه است؛ در غیر این صورت، مطالعه صورت گرفته حتی اگر هم ادامه پیدا کند در جهت درستی کاربست داده نمی شود. اگر خانواده را به عنوان نخستین نهادی در نظر بگیریم که در گام نخست تأثیرهای اولیه و بعضاً لاتغییری را در تربیت فرزندان می گذارد، پس مهم ترین و با اهمیت ترین نهاد در جهت سوق دادن آنان به سمت مطالعه خواهد بود. چنانچه خانواده محیط علمی و مباحث علمی را در درون خود ارزش گذاری کند، فرزندان نیز با ذهنیتی مطالعه محور و جویای علم پرورش خواهند یافت. در صورتی این مهم به مرحله اجرا در خواهد آمد که میان خواسته های خود و علایق فرزندان در امر مطالعه و رویارویی با کتاب تفکیک قائل شویم و در آزادی و اختیار است که فرزندان نگاه مثبتی به مطالعه خواهند داشت.
فراهنگ **آ.آ**1601**



27/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 96]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن