تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 10 تیر 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

کاشت پای مصنوعی

میز جلو مبلی

پراپ رابین سود

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1803146068




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کمبود بازار و تجهیزات مشکل صنعت نوپای گل و گیاه در مشهد


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: کمبود بازار و تجهیزات مشکل صنعت نوپای گل و گیاه در مشهد مشهد – ایرنا - مدتی نیست که نخستین اقدامات برای ساماندهی فعالیت های تولیدی و تجاری مرتبط به گل و گیاه در مشهد مقدس از سوی دست اندرکاران پرورش و عرضه انجام گرفته اما هنوز زیرساخت های لازم برای رونق این صنعت از جمله بازار مطمئن و تجهیزات به روز کامل نشده است.


بازار عمده تولیدکنندگان گل و گیاه در مشهد مقدس در تامین فضای سبز شهر و قراردادهای که شهرداری سالانه با آنان منعقد می کند، خلاصه می شود و موفق به یافتن بازار مطمئن در خارج از کشور یا استانهای دیگر نشده اند.
طی چند سال اخیر فعالان بخش خصوصی و مسوولان دولتی برای رونق صنعت گل و گیاه در خراسان رضوی بویژه مشهد مقدس تلاش های گسترده ای داشتند اما هنوز تولیدکنندگان در عرضه این محصولات با مشکلاتی دست و پنجه نرم می کنند.
به رغم افزایش ظرفیت های مربوط به صنعت گل و گیاه در مشهد و اقبال بلند تولیدکنندگان برای داشتن بازار مناسب در کشورهای همجوار اغلب فعالان این صنعت به صورت سنتی اقدام به پرورش گل و گیاه می نمایند و در رقابت با سایر تولیدکنندگان موفق به ارائه محصولات باکیفیت نشده اند.
یکی از تولیدکنندگان گل و گیاه در مشهد به خبرنگار ایرنا گفت: گلها بلافاصله از بین می روند لذا باید در اسرع وقت فروخته شوند اما متاسفانه بازار مطمئنی برای فروش تولیدات وجود ندارد.
حسن قربانی، مدیر گلسرای ارمغان افزود: سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری مشهد به عنوان خریدار بزرگ تولیدات گلخانه داران مشهدی که در نزدیکی ایام عید طرح استقبال از بهار را برای گل آرایی فضای شهر برگزار می کند، سفارشات بسیار زیادی به تولیدکنندگان می دهد اما هزینه تولیدات را به سرعت پرداخت نمی کند.
وی اظهار کرد: از سوی دیگر قیمت های گل هایی که انجمن صنفی گل و گیاه خراسان رضوی برای تولیدات گلخانه داران مصوب می کند پایین تر از نرخ تهران و به صرفه نیست و کفاف دخل و خرج را نمی دهد، از آنجا که گل به سرعت از بین می رود لذا برای اینکه محصولات روی دست تولید کنندگان نماند ناگزیر آنها را به قیمت تولید می فروشند.
وی گفت: وضع بازار خوب نیست و قیمت گلی که امسال برای تولیدات تعیین شده از سال گذشته پایین تر است در حالی که متناسب با نرخ تورم باید قیمت گل نیز افزایش یابد.
قربانی گفت: اقدامات خوبی برای رونق بازار گل و گیاه در مشهد انجام شده اما تا این اقدامات به ثمر برسد باید حمایت مسوولان از این صنعت بیشتر شود.
یکی دیگر از تولیدکنندگان گل و گیاه در مشهد گفت: مشتری 80 درصد از تولیدات سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری مشهد است و 20 درصد باقیمانده به بازارهای شهرهای دیگر استان ارسال می شود.
"م. روحانی" افزود: تا چهار سال قبل 90 درصد خرید گلهای فصلی و دائمی مورد نیاز سازمان پارکها و فضای سبز مشهد از خارج خراسان رضوی تامین می شد و از زمانی که انجمن صنفی گل و گیاه تشکیل شد حداقل 60 درصد مصرف گل و گیاه شهرداری از طریق تولیدکنندگان مشهدی تامین می شود.
وی بیان کرد: راه اندازی نمایشگاه دائمی گل و گیاه مشهد نیز اقدامی مطلوب در راستای ایجاد بازار مناسب برای تولیدات گل و گیاه در این شهر بود تا اگر در زمانی شهرداری خرید خوبی از تولیدکنندگان نداشت بتوانند محصولات خود را در آن نمایشگاه به فروش برسانند.
وی گفت: تولیدکنندگان لوازم تولید را نقد می خرند لذا اگر پول فروش محصولات خود را به صورت نقدی دریافت نکنند در امور خود دچار مشکل می شوند لذا تسریع در پرداخت ها خواسته اصلی تولیدکنندگان گل و گیاه در مشهد است.
مدیرعامل سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری مشهد نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینکه توسعه فرهنگ فضای سبز و گل و گیاه یکی از اولویت های این نهاد محسوب می شود، گفت: طی یک سال گذشته سرانه فضای سبز مشهد یک متر افزایش و به 12.03 مترمربع رسیده است که این روند افزایش ادامه می یابد.
احمد سلامی در خصوص برنامه ریزی انجام شده برای افزایش سرانه فضای سبز شهر گفت: در این برنامه ریزی مشارکت شهروندان برای توسعه فضای سبز همگانی مدنظر قرار گرفته است.
وی با اشاره به حمایت شهرداری مشهد در راستای ایجاد بازاری مطمئن برای تولیدکنندگان گل و گیاه گفت: پروژه استقبال از بهار که در اواخر هر سال اجرا می شود پروژه ای بزرگ است و بسیاری از تولیدکنندگان گل و گیاه مشهد در آن مشارکت دارند.
وی بیان کرد: طرح استقبال از بهار از سوی شهرداری مشهد در طول ایام نوروز اجرا می شود که در نوروز امسال طراحی و نصب 74 المان گل، ایجاد سه هزار و 600 باکس گل و کاشت هشت میلیون بوته گل در سطح شهر انجام گرفت.
وی با اشاره به مشکلات بخش تولید گل و گیاه در مشهد گفت: متاسفانه تولیدکنندگان به صورت سنتی فعالیت می کنند و این مساله شهرداری را در اجرای طرح استقبال از بهار با مشکل مواجه کرده است.
وی گفت: از سوی دیگر به دلیل فراهم نبودن زیرساختهای لازم و مجهز نبودن تولیدکنندگان به فناوری روز این سازمان در تامین گل های بهاره و پاییزه برای زیباسازی شهر با مشکل مواجه می شود.
سلامی اظهار کرد: برای تامین گل و گیاه شب عید نیاز به گلخانه هایی مجهز به سیستم سرمایشی و گرمایشی هستیم و از آنجا که این امکان در مشهد فراهم نیست قادر به پیاده سازی کامل طرح های مزبور برای زیباسازی شهر نیستیم.
وی ارائه آموزش های لازم به تولیدکنندگان برای بروزرسانی تولیدات گل و گیاه در مشهد، ایجاد گلخانه های مجهز و حمایت مسوولان از تولیدکنندگان این بخش در زمینه ایجاد بازار مطمئن را برای رونق این صنعت مورد تاکید قرار داد.
مدیر عامل سازمان پارکها و فضای سبز شهر مشهد همچنین در ارتباط با مطالبه تولیدکنندگان گل و گیاه از این نهاد گفت: این سازمان هیچ مطالبه معوقه ای مربوط به خرید تولیدات گل و گیاه در سال 92 ندارد مگر اینکه اختلاف حسابی وجود داشته باشد.
سلامی افزود: تحویل سفارشات از تولیدکنندگان و پرداخت پول به آنان پروسه اداری دارد که حداکثر دو ماه به طول می انجامد و هرگونه خطا در انجام مراحل اداری آن شهرداری و فروشنده را متضرر می سازد.
رییس کمیسیون خدمات شهری و محیط زیست شورای اسلامی شهر مشهد بر لزوم ورود تشکل های مردم نهاد در توسعه و ترویج فرهنگ استفاده از گل و گیاه و در نتیجه رونق بازار این صنعت تاکید کرد.
غلامحسین صاحبی گفت: شهرداری مشهد بانی خیر شده و برای فرهنگسازی در زمینه استفاده و نگهداری گل و گیاه و رونق بازار صنعتگران در شهر چهاردهمین نمایشگاه گل و گیاه را برپا کرد.
وی واگذاری اختیارات صنعت گل و گیاه به تشکلهای مردم نهاد را در رونق کار فعالان این صنعت موثر دانست و گفت: در حال حاضر ظرفیت بالایی در زمینه تولید گل و گیاه در شهر مشهد فراهم است که تشکل ها باید از آن استفاده کنند.
رییس انجمن صنفی گل و گیاه خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: رونق تولید گل و گیاه در مشهد از سال 1385 و با انعقاد قراردادهای بزرگ با شهرداری آغاز شد و از سال 1389 با شکل گیری انجمن صنفی گل و گیاه خراسان رضوی شاهد ساماندهی و رشد تولیدات داخلی گل و گیاه، بذر و نهال و کاربرد آنها در فضای سبز شهری بوده ایم.
مهرشاد مدی افزود: اکنون مشهد قادر به تامین همه گلهای بهاری و تابستانی مورد نیاز بازار است که شامل شمعدانی، شاه پسند، اطلسی، جعفری، داوودی، اسدی، میمون، حسن یوسف، گل سنگ، بنفشه، مینا چمنی، رز و غیره می شود.
وی بیان کرد: تا چند سال قبل خراسان رضوی بویژه مشهد وارد کننده گل و گیاه در بخش گلهای آپارتمانی و بخش فضای سبز شهری بود اما تشکیل انجمن صنفی و راه اندازی دهکده گل و گیاه ایرانیان زمینه اینکه مشهد به عنوان پایگاه تولید گل و گیاه معرفی شود را فراهم کرده است.
وی گفت: طی چند سال گذشته مشهد در بخش گلهای شاخه بریده چندین مرتبه عنوان نمونه کشوری را بدست آورده و در بخش تولید گلهای فضای سبز رشد خوبی داشته به طوری که واردات در این بخش متوقف شده است.
وی افزود: خراسان رضوی اکنون در تولید گل و گیاه و نهال خودکفاست و قادر به تامین 85 درصد نیاز مردم استان در یک فصل می باشد و بسیاری از گلهای فصلی، نهال و گیاهان فضای سبز را به خارج از کشور صادر می کند.
وی شمار واحدهای تولیدی گل و گیاه فعال مجوز دار در استان را 200 واحد، شمار واحدهای تولیدی نهال مثمر و غیرمثمر در استان را 250 واحد، شمار واحدهای صنفی فعال در صنعت گل و گیاه را 100 واحد برشمرد.
رئیس انجمن صنفی گل و گیاه خراسان رضوی گفت: مشهد تاکنون بیشترین نمایشگاه گل و گیاه را در سطح کشور برگزار کرده و این نمایشگاه بیشترین تعداد بازدیدکنندگان را در بین نمایشگاه های دیگر که در طول سال برگزار می شود، داشته که این مساله نشان دهنده علاقه وافر مشهدی ها به گل و گیاه است.
مدی گفت: استقبال بیش از 30 هزار متخصص و 60 هزار مجاور، زایر و گردشگر داخلی و خارجی از چهاردهمین نمایشگاه بین المللی گل و گیاه در مشهد که از 16 تا 20 اردیبهشت ماه جاری برگزار شد، موید نیاز مردم و استقبال از رویداد برگزار شده در پایتخت فرهنگی جهان اسلام است.
وی اظهار کرد: با هدف حذف واسطه ها و ساماندهی گلخانه داران اقدامات اولیه از دو سال قبل برای ایجاد خوشه صنعتی گل و گیاه مشهد آغاز شد.
وی افزود: اواخر سال گذشته صنعت گل و گیاه خراسان رضوی با هدف تجمیع واحدهای تولیدی پراکنده، آموزش و حمایت تولیدکنندگان، ایجاد ارتباط بیشتر تولیدکنندگان با بازار و مردم در نقشه کشوری خوشه های صنعتی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ثبت شد.
وی بیان کرد: خوشه صنعتی گل و گیاه خراسان رضوی یکی از خوشه هایی است که به شکل خودجوش مسیر توسعه را در پیش گرفته هرچند گامهای زیادی تا صنعتی شدن را می بایست بردارد اما فرصتهای خوب اشتغالزایی در این صنعت و بازارهای آن در حال شکل گیری است.
عامل توسعه خوشه صنعتی گل و گیاه خراسان رضوی گفت: خوشه صنعتی گل و گیاه این استان با 200 واحد فعال و اشتغال فصلی و غیرفصلی برای چهار هزار نفر، عامل ایجاد فرصتهای شغلی جدید در سایر بخشهای صنعت از قبیل مواد اولیه مصرفی و بازرگانی است.
وی گفت: بی تردید یکی از مهمترین عوامل ثبت خوشه صنعتی گل و گیاه خراسان رضوی که نقش مهمی در توسعه بازار و کسب و کار تولیدات آن دارد راه اندازی دهکده گل و گیاه ایرانیان به عنوان نخستین و بزرگترین نمایشگاه دائمی گل و گیاه کشور با سازه گلخانه ای در مشهد بود.
عامل توسعه خوشه صنعتی گل و گیاه خراسان رضوی گفت: هدف از راه اندازی دهکده گل و گیاه ایرانیان ارتقای فرهنگ استفاده شهروندان از گل و گیاه و ایجاد بازار مطمئن برای عرضه گل و گیاه است زیرا افزون بر اینکه تاثیر بسیاری بر نشاط مردم دارند از بسیاری بزهکاریهای اجتماعی جلوگیری می کند و موجب حذف واسطه ها در بازار گل و گیاه می شود.
وی افزود: با راه اندازی نخستین نمایشگاه دائمی گل و گیاه کشور با سازه گلخانه ای در مشهد و ثبت خوشه صنعتی گل و گیاه و ساماندهی فعالان این عرصه، این صنعت نخستین گام های رونق خود را برداشته است.
مدی اظهار کرد: عملیات ساخت نمایشگاه دائمی گل و گیاه مشهد در فضایی به مساحت شش هکتار با سرمایه گذاری 180 میلیارد ریالی بخش خصوصی از سال 1390 آغاز شد و در بهمن ماه سال گذشته به بهره برداری رسید.
وی گفت: 65 واحد تولیدی از خراسان رضوی در زمینه تولید گلهای آپارتمانی، گلهای شاخه بریده، درخچه های زینتی، گل و گیاهان فضای باز در این نمایشگاه دارای غرفه هستند که نیمی از غرفه های این نمایشگاه را پر کرده اند.
وی ادامه داد: 35 درصد از کل فضای این مجموعه را سازه های گلخانه ای تشکیل می دهد و بقیه شامل فضای سبز و محوطه رفاهی و تفریحی برای بازدیدکنندگان است.
مدی اظهار کرد: دهکده گل و گیاه ایرانیان به عنوان نخستین خوشه صنعتی گل و گیاه در خراسان رضوی معرفی شده است که امسال مجوز آن از سوی دستگاه های مربوطه صادر و مشهد به عنوان یکی از پایگاه های تولیدکننده گل و گیاه به دیگر استانها شناسانده می شود.
رئیس انجمن صنفی گل و گیاه خراسان رضوی گفت: طی دو ماه گذشته بازدیدکنندگان بسیاری از شهرهای مختلف ایران به نمایشگاه دائمی گل و گیاه مشهد مقدس آمده و نسبت به داشتن غرفه در این نمایشگاه و همکاری با این مجموعه علاقه نشان داده اند که این مهم نشان دهنده موفقیت این اقدام است.
مدی با بیان اینکه روزانه به طور میانگین پنج هزار نفر از دهکده گل و گیاه ایرانیان دیدن می کنند، افزود: در این مدت همه مدیران باغبانی کشور از دهده گل و گیاه ایرانیان بازدید داشته اند و این مساله ارتباط اقتصادی مطلوبی بین تولیدکنندگان مشهد و سایر شهرهای ایران ایجاد کرده است.
رییس انجمن صنفی گل و گیاه خراسان رضوی اظهار کرد: برگزاری جشنواره های فصلی گل و گیاه، عرضه مستقیم گل و گیاه به مردم و ارائه آموزش های رایگان عمومی مربوط به نگهداری گل و گیاه از دیگر برنامه هایی است که در دهکده گل و گیاه ایرانیان ارائه می شود.
وی بیان کرد: در راستای توسعه صنعت گل و گیاه تفاهم نامه ای با سازمان نظام مهندسی کشاورزی خراسان رضوی از طریق انجمن صنفی گل و گیاه استان منعقد شد که از طریق این تفاهم نامه فعالان بخش کشاورزی به صورت کارآموز در برنامه های آموزشی دهکده گل ایرانیان شرکت کرده و با روش تولید و عرضه بهتر آشنا می شوند.
وی یکی از مزیت های این تفاهم نامه را آشنایی دانش آموختگان بخش کشاورزی با گل و گیاه برشمرد و گفت: این اقدام صنعت گل و گیاه را از حالت سنتی خارج کرده و آن را به سمت علمی شدن سوق می دهد.
مدی تصریح کرد: راه اندازی دهکده گل و گیاه ایرانیان یک اقدام جدید در راستای ایجاد بازار مطمئن برای تولیدکنندگان گل و گیاه است لذا نمی توان در مدت کم انتظار معجره داشت.
وی عرضه مستقیم محصولات کشاورزی زیر نظر سازمان جهاد کشاورزی را از دیگر اتفاقات مطلوب در صنعت گل و گیاه خراسان رضوی عنوان و بیان کرد: دهکده گل و گیاه ایرانیان ظرفیت مطلوبی برای اینکه به مرکز عرضه مستقیم محصولات کشاورزی تبدیل شود، دارد و این اتفاق در رشد اقتصادی تولیدکنندگان و در افزودن گل به سبد خانوار مردم استان تاثیر بسزایی تاثیرگذار است.
وی در خصوص همکاری انجمن صنفی گل و گیاه خراسان رضوی با شهرداری مشهد گفت: از زمان راه اندازی این انجمن ارتباط مطلوبی بین تولیدکنندگان و نهادهایی که مصرف بالایی در این زمینه دارند، بوجود آمده است و 85 درصد نیاز مردم مشهد به گل، گیاه، بذر و نهال از تولیدکنندگان این شهر تامین می شود و شهرداری یکی از بزرگترین خریداران این محصول است.
وی افزود: بهار امسال یک میلیون و 500 هزار گلدان فصلی و حدود چهار میلیون گلهای نشایی توسط تولیدکنندگان مشهدی آماده و برای گل آرایی سطح شهر تحویل شهرداری شد.
وی گفت: صنعت گل و گیاه از بخشهایی است که با توجه به رویکرد دولت نسبت به افزایش صادرات غیرنفتی می تواند ارزآوری مطلوبی برای کشور به همراه داشته باشد و اهداف اقتصاد مقاومتی را محقق سازد.
مدی بیان کرد: توسعه صنعت گل و گیاه و ایجاد گلخانه نه تنها به لحاظ ایجاد فرصتهای اشتغال بلکه با توجه به بحران منابع آب در خراسان در مشهد کمک شایانی به مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی نیز می کند لذا در این زمینه نیاز به کمک مسوولان در پرداخت تسهیلات بانکی و حمایت بیشتر آنها از فعالان این صنعت هستیم.
وی با اشاره به برنامه های آتی انجمن صنفی گل و گیاه خراسان رضوی گفت: راه اندازی باغ موزه گل می تواند به ایجاد بازار مناسب برای فعالان این عرصه کمک شایانی کند لذا باید مجوز لازم از سوی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی صادر شود که این مهم با گرفتن مصوبه کمیسیون امور زیربنایی استان محقق می شود.
کارشناسان گلخانه ها را پیشرفته ترین و آسان ترین راه برای پرورش گل و گیاه می دانند اما تاکنون تنها یک مجتمع گلخانه ای به نام "توس گل" با تجهیزات مدرن در مشهد راه اندازی شده که به تنهایی پاسخ گوی نیاز بازار نیست.
با توجه به مشکلات مربوط به دریافت تسهیلات بانکی برای احداث گلخانه هنوز بستر فعالیت و بروز ابتکار و خلاقیت شماری از دانش آموخته گان بخش کشاورزی در صنعت گل و گیاه مشهد مهیا نشده است هرچند نباید از نظر دور داشت که برخی سرمایه داران در این زمینه نخستین گام ها را برداشته و برای ادامه مسیر نیازمند حمایت بیشتر مسوولان هستند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در مورد راه اندازی گلخانه ها در استان گفت: گلخانه داری یکی از راهکارهای برون رفت از کم آبی و مشکلات اقلیمی است و گلخانه ها راندمان تولید در واحد سطح را افزایش می دهد.
محمد رضا قدسی افزود: بهره وری تولید در گلخانه ها بالاست و بستر اشتغال بسیار را فراهم می کند از سوی دیگر گلخانه یک محیط قابل کنترل و طبیعی است و قابلیت تولید محصولات صادراتی بسیاری دارد.
وی بیان کرد: سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی مجوز صدور احداث یکهزار هکتار گلخانه مربوط به صیفی جات و تولید گلهای زینتی را در دستور کار داشته است و تاکنون 350 هکتار پروانه تاسیس گلخانه و 142 هکتار پروانه بهره برداری گلخانه در استان صادر شده است.
وی اظهار کرد: صنعت گل و گیاه در خراسان رضوی نوپاست و نیاز به تجهیز و ارائه آموزش های لازم به تولیدکنندگان دارد و احداث مجتمع های گلخانه ای پیشرفته با کشت هیدروپونیک بهترین راه تحول در این صنعت است.
وی گفت: احداث 10 مجتمع گلخانه ای مربوط به پرورش گل و گیاه در استان در دستور کار این سازمان قرار دارد که تاکنون یک مجتمع گلخانه ای با سرمایه گذاری بخش خصوصی در مشهد راه اندازی شده است و برای راه اندازی سایر مجتمع ها باید تقاضا از سوی بخش خصوصی مطرح شود.
وی درخصوص برگزاری دوره های آموزشی به تولیدکنندگان گل و گیاه گفت: دوره های آموزشی متنوعی از طریق مدیریت هماهنگی ترویج کشاورزی سازمان اجرا می شود و سازمان نظام مهندسی کشاورزی هم کلاس های متنوعی در خصوص آموزش روش کاشت، داشت و برداشت در گلخانه ها و همچنین خدمات مشاوره ای ارائه می دهد که تاکنون استقبال از این دوره ها نسبتا مطلوب بوده است.
وی بیان کرد: این سازمان برای تحول در صنعت گل و گیاه از هیچ حمایتی از تولیدکنندگان دریغ نمی ورزد.
مساحت کنونی فضای سبز شهر مشهد سه هزار و 400 هکتار و سرانه فضای سبز برای هر شهروند مشهدی 12 مترمربع است، همچنین 346 پارک خطی و محلی در سطح شهر مشهد وجود دارد.
7489/1211



22/02/1394





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 74]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن