تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 8 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس از غير خدا بِبُرد، خداوند، هزينه زندگى او را تأمين مى‏كند و از جايى كه ان...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1813126395




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قنات بهریار دلیجان ثبت ملی شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاری پانا: قنات بهریار دلیجان ثبت ملی شد خبرگزاری پانا: قنات بهریار دلیجان ثبت ملی شد و آئین رونمایی از آن با حضور فرماندار، شهردار، رئیس و اعضاء شورای اسلامی شهر، تعدادی از مسئولین شهری و شهروندان برگزار شد.
۱۳۹۴ دوشنبه ۲۱ ارديبهشت ساعت 14:02

به گزارش خبرگزاری پانا، شهردار دلیجان گفت: ثبت این میراث بزرگ فرهنگی از جمله اقدامات بزرگی است که صورت پذیرفت چرا که ثبت یک اثر عامل ماندگاری آن خواهد شد.
مهدی اسماعیلی افزود: از زحمات شبانه روزی اصغری بابت به ثبت رساندن این اثر در فهرست آثار ملی کشور تقدیر نمود.
در ادامه سعید اصغری نویسنده کتاب قنات بهریار و ثبت کننده این میراث فرهنگی گفت: از زمان حفر این قنات اطلاعاتی در دسترس نمی باشد، ولی از منابع تاریخی، سفرنامه ها، اسناد و بررسی های باستان شناسی برای تعیین آن استفاده کرد.
وی ادامه داد: قدیمی ترین منبع تاریخی که از دلیجان نام برده، کتاب تاریخ قم (378 هجری قمری ) اثر حسن بن محمد بن حسن قمی می باشد که در این کتاب، دلیجان و برخی از آبادی های نزدیک آن را به پادشاهان ساسانی نسبت می دهند .
وی بیان کرد: با توجه به این گزارش، قدمت دلیجان بیش از هزار سال می باشد
اصغری اظهار داشت: قدیمی ترین اسنادی که از قنات بهریار بجای مانده مربوط به دوره صفویه می باشد.
وی ادامه داد: بطور کلی و با توجه به منابع موجود و به استناد مطالعات تاریخی و باستان شناسی، حد اقل می توان سده های چهارم تا پنجم هجری قمری را به عنوان قدیمی ترین تاریخ برای قنات بهریار پیشنهاد داد.
در ادامه غلامعلی صفری شخصیت فرهنگی توضیحاتی را در خصوص تاریخچه قنات در ایران و هوشمندی ایرانیان در زمان های گذشته پرداخت و شعری را که وصف حال قنات بهریار سروده بود بیان نمود.
در پایان با اهداء لوح و هدیه که توسط شهرداری تهیه شده بود از اصغری تقدیر شد.
 













این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاری پانا]
[مشاهده در: www.pana.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 59]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن