تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):ربا خوار از دنيا نرود، تا آن كه شيطان ديوانه اش كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819100202




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«شب قوزی» نخستين فيلم واقعگرای سينمای ايران است


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: در نشست مرور سينمای كلاسيک ايران مطرح شد:
«شب قوزی» نخستين فيلم واقعگرای سينمای ايران است

شب قوزی


شناسهٔ خبر: 2575771 - یکشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۱
هنر > سینمای ایران

سعید عقیقی در نشست مرور سینمای کلاسیک ایران بیان کرد «شب قوزی» نخستین فیلم واقعگرای سینمای ایران است. به گزارش خبرگزاری مهر، فيلم سينمايی «شب قوزی» ساخته زنده یاد فرخ غفاری عصر روز گذشته شنبه ۱۹ ارديبهشت در سالن سيف الله داد خانه سينما به نمايش درآمد و پس از نمايش با حضور سعيد عقيقی و جواد طوسی مورد نقد و بررسی قرار گرفت.در ابتدای این نشست که با حضور جمعی از اعضای انجمن منتقدان و نويسندگان سينمايی برگزار شد، عقیقی با ابراز خرسندی از اينكه درباره فرخ غفاری و فيلم «شب قوزی» صحبت می كند، گفت: من درباره غفاری پژوهش بسياری کرده ام. در بررسی این پدیده به این مسئله پرداختم که در محدوده سال های ۱۳۴۰ چه افرادی فیلم ساختند و سینمای ایران در چه شرایطی بوده است. وجه دوم و مورد علاقه من اين است كه با توجه به شرایط تاریخی موجود، چطور افراد سراغ چنين مضامينی رفته اند.وی ادامه داد: در جریان دو قطبی سینمای دهه ۴۰ یعنی جریان عمومی و اصلی سینما، گروه معدودی که نسبتی هم با خارج از کشور داشتند، سعی می کردند فیلم بسازند. این افراد خارج از ایران تحصیل می كردند یا سمتی داشتند به همین دلیل جریان سینمای ایران را سخیف و پیش پا افتاده می دانستند. بیست سال پیش از زنده یاد جلال مقدم در این خصوص سوال کردم و او گفت سینمایی که آن دوران به اسم سينمای «ته شهر» وجود داشت مایه تحقیر و تاسف بود. ما وقتی وارد سینما شدیم می خواستيم راه بهتری پیدا کنیم و فیلم های بهتری بسازیم.غفاری ریشه های موج نو در سینما را ایجاد کردعقیقی درباره پژوهش در مورد ریشه های جریان تازه یا موج نو در سينمای ايران بیان کرد: به عقیده من سینمای فرخ غفاری جریانی نو در سینما نیست و می توانیم این مسئله را به عنوان یک فرضیه مطرح کنیم.اين منتقد سينمايی با بیان اینکه غفاری در «شب قوزی» تمایل خود را به سینمای فرانسه هم نشان داده، بیان کرد: غفاری در نشرياتی كه قلم زده دو موضع مشخص داشته است. اول اینکه علیه سینمای آمریکا می نوشته و دوم اينکه از سال ۱۳۲۹ برای ایجاد سینمای ملی در ایران تلاش کرده و برای اين منظور سه مسیر فعالیت را در پیش گرفته است.وی ادامه داد: غفاری سال ۱۳۲۸ کانون فیلم را تاسیس و عده ای را دور هم جمع كرد تا به جای فیلم «ولگرد» و «طوفان زندگی» فیلم هایی نظیر «همشهری کین» را ببینند. همچنين نوشتن نقدهای مثبت بر فیلم هایی همچون «شب نشینی در جهنم» از دیگر فعالیت های او بوده است. بخش ديگر فعالیت غفاری نوشتن نقدهای منفی  و فعاليتش در سینما است. مثل نقدی که بر فیلم «شرمسار» یا «هفده روز به اعدام» هوشنگ کاووسی نوشته و راکورد فیلم را به ريشخند گرفته است. البته زنده یاد کاووسی هم مانند یک فرد منصف صبر می کند تا «جنوب شهر» غفاری ساخته شود و تلافی کند. در واقع مساله کاملا شخصی است و از حالت نقد بیرون می آید و من اين را معضل روشنفکری ایران می دانم.عقیقی با بیان اینکه غفاری در فرانسه در گروه فیلم پوزيتیو (جریان چپ سیاسی فرانسه) حضور داشت، گفت: وی در عین حال که چپ بوده و ریشه قجر داشته، رابطه اش با دربار هم بد نبوده است. تركيب همه این عوامل در کنار ويژگی هايی که از وی نام بردم از غفاری شخصیتی متعادل ساخته که به نظر من به هیچ عنوان شبیه ابراهیم گلستان نیست.فيلمنامه نويس «شب های روشن» ادامه داد: غفاری در «شب قوزی» تلاش كرده راه حلی برای جریان اصلی سینما پیدا کند. سالی که اين فيلم اکران شده آمار بی سوادی در ایران بالای هفتاد و پنج درصد بوده است و این فیلم اقتباس از داستان هزار و یک شب است که هفتاد و پنج در صد مردم نمی توانستند آن را از رو بخوانند.عقیقی گفت: غفاری سعی می کرد با روش خود از پایه های ادبی کمک بگیرد که به فرهنگ عمومی هم نزدیک باشد و از سوی دیگر استانداردهایی را که از طریق سینماتک آموخته بر زمينه ای پياده كند که نتیجه اش «شب قوزی» شده است.غفاری و مقدم خودزنی کردندطوسی در ادامه جلسه گفت: دوست دارم در مورد این موضوع صحبت کنیم که تناقضی در شخصیت فردی غفاری دیده می شود. او و جلال مقدم به گونه ای خودزنی كردند که با جایگاه روشنفکری آنها در جامعه همخوانی نداشت. مقدم با اینکه فیلم های «فرار از تله» و «پنجره» را ساخته بود در همدلی با غفاری وارد مناسباتی شد كه ما را دچار سردرگمی می کند. مثلا در «شب قوزی» با نگاه کنایه وار اشرافیت را به نقد می کشند و در عين حال از اصغر قوزی هم استفاده ابزاری می کنند و نگاهی سمپاتیک به این شخصیت ندارد. در مناسبات جشن هنر شیراز افتادن یا وارد مناسبات درباری شدن به نظر منطق پذیر نیست.عقیقی در ادامه توضيح داد: زندگی یک انتخاب است و ما  جای او نیستیم که بدانیم چه راهی را انتخاب می كردیم. اما فرخ غفاری در فضايی زندگی می کند که مردم یا توده ای هستند یا بی سواد و رویکرد میانه رو نداریم. به عقیده من این موضوع به روحیه شخصی مقدم و غفاری هم برمی گردد و در تحلیل تاریخی درک مناسبات بهتر از لاپوشانی است.وی بیان کرد: غفاری به شاخه های مختلف نوک می زند شاید اگر این انرژی را صرف پژوهش یا کاری معین می کرد به نتیجه بهتری می رسید. در واقع روحیه طنازی وی را به وضوح در «شب قوزی» و «زنبورک» می بینیم كه در ادامه مسیرش را دگرگون می کند.فيلمنامه نويس «هفت پرده» گفت: در کشورهای آمریکایی یا هندوستان فیلم هایی متناسب با فرهنگ خودشان ساخته و اکران می شود. در واقع فرهنگ عمومی آنها برخاسته از فرهنگ خودشان است در حالیكه الگوی ما در ایران، الگوی سارتری است یعنی الگوی روشنفکر منزوی کافه نشین که هیچ ارتباط با فرهنگ عمومی ندارد.وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان كرد: به نظر من فرخ غفاری مسیر درستی را طی می کند. از طرفی فکر می کند می تواند بر سیستم دربار تاثیر بگذارد و از طرف دیگر فکر می کند می تواند بر جریان سینما تاثیر بگذارد و از فیلم های استاندارد دفاع می کند. او به محض ورود به تلویزیون ناصر تقوایی و زنده یاد علی حاتمی را به تلویزیون می آورد. علی حاتمی در سال ۵۱ سه فیلم شکست خورده داشت و کسی به او کار نمی داد. به نظر من وقتی غفاری به عنوان طراح و موسس در جایی قرار گرفته معرکه عمل كرده اما تفاوتی بین جایگاه موسس و هنرمند بودن خود قائل نشده است.عقیقی با اشاره شباهت های «خشت و آینه» و «شب قوزی» توضیح داد: به نظر من غفاری و گلستان هر دو شاخه های یک درخت هستند. تم مشترکی بین این دو فیلم در جریان است و آن هم این است که آدم های هر دو قصه بی مسئولیت هستند. در داستان گلستان جنبه های ادبی بیشتر لحاظ شده و زیبایی شناسی تصویری بیشتر است. اما فیلم غفاری با ریشه های ایرانی و داستان های هزار و یک شب روایت می شود. جلال مقدم و فرخ غفاری در «شب قوزی» هر دو طنازند، غفاری خوب دیالوگ می نویسد و مقدم بر فیلمنامه تسلط دارد.عقیقی در مورد حجم زياد موسیقی فیلم و تعمد غفاری بیان کرد: فیلم با موسیقی مطربی و يک رقص مشهور شروع می شود و آرام آرام به سمتی دیگر می رود به گونه ای که با تمام اقشار جامعه از فقیرترین تا سطوح مختلف ارتباط برقرار می کند و در نهایت همه آنها را همراه با جنازه در پاسگاه پليس گرد هم می آورد.









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 85]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن