محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843414908
تاثیر فیلمهای اصغر فرهادی بر مذاکرات
واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: سهشنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۰۹
یک نویسنده انگلیسی بر تاثیر فیلمهای فرهادی بر مذاکرات نوشته است و یک پیشنهاد متفاوت مطرح کرده است. به گزارش ایسنا، پیکو لیر در نقدی که در سایت هافینگتون پست نوشته آورده است: «من آرزو میکنم که هر سیاستمدار و قانونگذاری که سعی میکند با ایران کار و یا مذاکره کند از فیلمهای فرهادی درس بگیرد.» بخشهایی از متن نقد این نویسنده انگلیسی بدین شرح است: «تمام آن چیزی را که فکر میکنیم، میدانیم، نادرست است؛ هر موقعیتی و هر انسانی که گمان میکنیم میشناسیم بسیار پیچیدهتر از آن است که بتوانیم به سادگی ارزیابیاش کنیم. این فیلمها دستورالعملی برای اعتماد به نفس بخشیدن به تماشاگر نیستند و بر خلاف سنت سرگرمی سازیاند که در آن با یک پایان قطعی هالیوودی، نیاز داریم که قهرمانها و آدمهای شرور به طور مشخص از هم متمایز شوند. این یکی از آن فاکتورهایی است که فیلمهای اصغر فرهادی به خصوص دو اثر آخر او "جدایی" و "گذشته" را بسیار پیچیده ساخته است و باعث شده راهنمای بسیار ارزشمندی باشد برای کسانی که با سرزمین مادری او،ایران ، سروکار دارند. این روزها فیلم دیگر فرهادی «درباره الی» هم در آمریکا عرضه شده است.("درباره الی"در سال 2009 در ایران به نمایش در آمده بود) در شروع به نظر میرسد که در فیلمهای فرهادی با یک پلات فیلمنامه تیپیکال رو به رو هستیم ، بسیار کلاسیک. خانوادهای شامل پدر ،مادر ،فرزندان و مسایل جهان شمولی چون رابطه والدین با سالمندان ، بر هم خوردن رابطهها و جداییها اما فرهادی به شکل مداوم شما را 130 دقیقه روی لبه صندلی یک نفر دیگر مینشاند و از شما دعوت میکند که خود را جای او بگذارید و فردی را برای شما به نمایش میگذارد که با مشکلات و راه حلهای موقت کلنجار میرود، بیآنکه به قضاوتی مطمئن و یا راه حلی قطعی و همیشگی دست یابد. برای مثال در آغاز فیلم "گذشته" زن جوان جذابی را با دست باندپیچی شده نشان میدهد که در فرودگاه پاریس منتظر رسیدن یک مرد است. لبخندهای او انگار نشان از آن دارد که مشتاقانه در انتظار استقبال گرم از مردیست که مدتی از او دور بوده اما اینگونه نیست فقط اندکی بعد از لب زدنها و لبخوانیهای آن دو از پشت شیشهای قطور،شیشهای که آن دو را جدا کرده ،این حقیقت را عیان میکند که هیچیک صدای دیگری را به درستی نمیشنود و همان لحظه در مییابیم ایندو، عشاقی نیستند که مدت زمانی طولانی از هم جدا افتادهاند. مرد بازگشته تا اوراق طلاق را امضا کند، اما باز نه مرد، نه زن، هیچکدام مطمئن نیستند که این جدایی را از ته دل میخواهند یا نه؟،او ثابت میکند بیش و پیش از اعتمادبه هر ژست صمیمانهای باید شفاف و آشکار بود. هنگامی که زن به سمت شهر میراند و با عشق قدیمی خود درباره موضوعات آشنا ومعمول بین یک زوج گفتگو میکند(با نشانههایی از خشم ناشی از زخمی التیام نیافته در این گفتگو)درمییابیم هر چند به استقبال این مرد به فرودگاه رفته، اما اشتیاقی به میزبانی از او ندارد. این در حالی ست که مرد هم برنامهای برای ماندن در جای دیگری غیر از خانه زن ندارد، او جای دیگری جز همان خانهای که زن با دخترانش در آن زندگی میکنند، سراغ ندارد اگرچه هر دو چیز دیگری به زبان میآورند. ما تنها 5 دقیقه از فیلم را دیدهایم ، اما می دانیم همه چیز ناپایدار است و گذرا و با هر جملهای که میشنویم تغییری در پیش است. همانطور که شخصیت زن فیلم، ماری را، باحرکاتی عاشقانه و لبخندهای معنادار میبینیم که سعی دارد احمد را به خود جلب کند ، تلاش میکنیم احمد را هم که سخت محافظهکارانه با او صمیمی است،درک کنیم(شاید احمد هم به نوبه خود از ماری آسیب دیده است)، به نظرمان میرسد هر یک همزمان که گامی به جلو برمیدارد به عقب هم پا پس میکشد. اگر چه باهر دیالوگ داستان حرکتی رو به جلو دارد اما نه تنها اطلاعاتی را که از ابتدای فیلم دریافت کردهایم مورد دستخوش قرار میدهد بلکه تمام نتیجهگیریهایی را که از دیالوگهای قبلی به دست اوردهایم پاک میکند. بنابراین ما به لایههای عمیق تری از موضوع سوق داده می شویم. اینکه هر فرضی چقدر میتواند ناپایدار باشد و ما تا چه حد نمیتوانیم و نباید از قضاوتهایمان مطمئن باشیم. این بخشی بسیار ویژه و همراه با هیجانی غریب در فیلمهای فرهادی است، که پیوسته جلو میروند اما در عین حال حرکتی دایرهوار دارند. درست مانند نقشهای پیچیده یک فرش ایرانی در یک مسجد که لبریز است از انرژی آتشین و در عین حال سرشار از آرامش. تک تک جزئیات و دیالوگها سایه عدم اطمینانی را، بازتاب میدهند و عمیقتر میکنند. هنگامی که زن از پارکینگ فرودگاه بیرون میآید، ناگهان و به شدت ترمز کرده و تصادف میکند، شوهر سابقش لب به نصیحت میگشاید که چگونه باید رانندگی کرد، اما در عین حال، خودش را موظف میبیند که به خاطر دست آسیب دیده زن به جای او دنده را تعویض کند. در ادامه پس از اینکه زن ماشین را رها میکند تا دخترش را از مدرسه بیاورد، حضور افسر ترافیک باعث میشود مرد پشت رل بنشیند. گویی هر کدام از دو نفر برای نشستن پشت فرمان این زندگی با هم رقابت میکنند،اما هیچیک نمیداند آیا دیگری میخواهد سریعتر حرکت کند یا ترمز را فشار دهد. به همین دلیل است که من آرزو میکنم که هر سیاستمدار و قانون گذاری که سعی میکند با ایران کار و یا مذاکره کند، از فیلمهای فرهادی درس بگیرد و ببیند که چگونه هر گام جدید میتواند باعث پیچیدگی بیشتر شود. کدام حرکت زیرکانه و کدام صادقانه است؟ کجا سیاست دورویی به پایان میرسد و صداقت حقیقی آغاز میشود، دانستن اینها برای هر کسی (حتی کسانیکه خودشان حرکات و گامها را طراحی و هماهنگ میکنند) مشکل است. پس از 27 سال زندگی در ژاپن، برای مدت زمانی طولانی اعتقاد داشتم که درک هیچ کشوری به اندازه درک ژاپن سخت نیست. ژاپنیها به اینکه از دیگران دوری میکنند، معروفند، آنها زیاد صحبت نمیکنند و به سختی حالتی از احساسشان را در چهره نشان میدهند.اما پس از اینکه به ایران رفتم، در مقایسه با ایرانیها، ژاپنیها کمتر پیچیده به نظر میرسیدند. در اصفهان مردم پیوسته حرف میزدند، چهره هایشان حالت داشت، شعرهای زیبا و مثالهای درخشان ادبی بهکار میبردند، در عین حال هر چه بیشتر میگفتند،من کمتر می توانستم بگویم که در چه موضعی ایستادهاند. هر جمله سادهای میتوانست حاصل یک استراتژی باشد یا یک جمله راهبردی کاملا صادقانه.این مرا یاد موضوعی در فیلم «گذشته» می انداخت که چطور بیشتر جملههای فیلم با این کلام شروع می شد :"تو فکر میکنی ......؟"» پیکو لیر در بخش دیگری از نقدش آورده است: «در یک سطح فیلمهای فرهادی فارغ از مکان جغرافیایی هستند. پنجمین فیلم او "جدایی نادر از سیمین" کاملا در تهران اتفاق می افتد، اما درام داستان – مراقبت از پدر پیر، یافتن پرستاری قابل اطمینان، حضور در دادگاه برای طلاق؛برای همه بینندهها در توکیو و لسانجلس هم قابل درک است. در "گذشته"شخصیت اصلی زن فیلم مانند یک مهاجر یست که در حومه پاریس بزرگ شده، شوهر سابقش از تهران بازگشته و دوست پسر جدیدش اهل شمال آفریقاست و پدر دخترانش یک مرد بلژیکی است. نامها و ملیتها به سرعت رنگ میبازند و ما سریعاً خود را در موقعیت اشفته این هم خانهها مییابیم ، جاییکه بچهها نمیدانند در کدام تخت بخوابند و تنها به دنبال آرام گرفتن در این سایه این حقیقتاند که نسبتی با هم دیگر ندارند. فرهادی با چیدن این موقعیتها بی آنکه به چشم بیاید بسیاری از سادهانگاریها و قضاوتهای ما را دربارهی شرق و غرب به چالش میکشد. درعین حال هر چند "گذشته" در فرانسه و در حومه پاریس فیلمبرداری شده است. از یک طرف کارگردان به ما یادآوری می کند تا چه اندازه این گونه داستانها جهانشمول هستند، در طرف دیگر او از احساسی سخن میگوید که ریشه در فرهنگ دوری دارد که بر مبنای ایهام رشد کرده است.بیرون و درون گاهی کاملا متضاد هستند. نیتها هیچگاه آن چیزی نیستند که به نظر میرسند. و در حالی که نقابی وجود ندارد، بسیاری از نقابهای نامرئی را احساس میکنیم ، علیرغم اینکه بسیاری را هم نمیتوانیم بیان کنیم. دیوارهای نو و تازه رنگ شده و هنوز خیس خانه در فیلم گذشته ، پنهان کننده گذشته و به همین خاطر خیانت کارانه جلوه میکنند. وقتی که چمدان احمد دیرتر از پروازش میرسد و چمدان شکسته است ما مطمئن نیستیم دقیقا برای این موضوع چه کسی را سرزنش کنیم و باز هنگامی که بچهها در همین چمدان را به اشتیاق دیدن سوغاتیهایشان باز کردهاند ، ما و احمد را با این سوال همیشگی بدون جواب تنها میگذارند که ما چقدر وظیفه داریم دیگران را براساس اصول و مرام خود آموزش دهیم و ادب کنیم. دیگرانی که در اینجا بچههای احمد نیستند و فرزندان دو مرد دیگرند. جایی در ابتدای فیلم همان طور که بازگشت شوهر ( به زودی سابق ) به خانهی زن را میبینیم ، در مییابیم که او مطمئن نیست به راست بپیچد یا چپ ( فراموش کرده که خانه کجاست ) . باز در صحنههای بعد بچهها ناچارند که اتاق هایشان را باهم عوض کنند و مطمئن نیستند تخت و اتاقشان کجاست و ما را به این سمت میبرند که آرام آرام دریابیم همهی دریافتها و نگاههایمان در برخورد اول نامطمئناند . "جملهی منظورت از اینکه همه چیو می دونی چیست؟ " را احمد به لوسی دختر همسرش میگوید و جایی دیگر همین دختر به احمد که نظرش را دربارهی شوهر جدید زن سابقش میگوید ، هشدار میدهد: " تو نباید با این قطعیت حرف بزنی " فیلم با یک زوج در حال جدایی آغاز می شود و پایان آن با زوجی دیگرست که دست هم را گرفتهاند. روی تختی که میتواند تخت مرگ زن باشد. آیا آنها به سوی هم بازگشتهاند یا این یک خداحافظی همیشگیست؟ پاسخ به این سوال غیر ممکن است. تمام شخصیتهای فیلم و همین طور تمام ماهایی که در حال تماشای فیلم هستیم در زندگی همواره سعی کردهایم از گذشته فرار کنیم و امروز مسائل حال حاضرمان همچنان حل نشده باقی مانده. به لوزان برگردیم (جایی که مذاکرات با ایران برقرار است).من به آنچه گفتم باور دارم و شما هم به آنچه میگویم ، خواهید رسید.» انتهای پیام
کد خبرنگار:
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 244]
صفحات پیشنهادی
تاثیر فیلمهای فرهادی بر مذاکرات هستهای / درخواست یک نویسنده از مذاکرهکنندگان
تاثیر فیلمهای فرهادی بر مذاکرات هستهای درخواست یک نویسنده از مذاکرهکنندگان فرهنگ > سینما - یک نویسنده انگلیسی اظهار امیدواری کرد هر سیاستمدار و قانونگذاری که سعی میکند با ایران کار و یا مذاکره کند از فیلمهای فرهادی درس بگیرد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین پیکگزارش نشست خبری آغاز اکرانهای مردمی هستهای جشنواره عمار مادر شهید احمدیروشن: فیلمهای هستهای مورد بیمهری
گزارش نشست خبری آغاز اکرانهای مردمی هستهای جشنواره عمارمادر شهید احمدیروشن فیلمهای هستهای مورد بیمهری قرار گرفتند مقصودی بهترین کمک بچههای انقلاب به تیم مذاکرات هستهای همین انتقادهاستدر نشستی خبری با حضور همسر و مادر شهید احمدیروشن و کارگردانان چند اثر با موضوع انرژیدستغیب: تاثیر مذاکرات هستهای و کاهش تصدیگری اقتصادی دولت در شکلگیری نظام پارلمانی در ایران /احزاب واقعی بای
دستغیب تاثیر مذاکرات هستهای و کاهش تصدیگری اقتصادی دولت در شکلگیری نظام پارلمانی در ایران احزاب واقعی باید شکل بگیرند نایب رییس کمیسیون امنیت ملی معتقد است درصورتی که اقتصاد کشور به سمت کاهش تصدیگری دولت حرکت کند امکان پیاده سازی نظام پارلمانی در ایران وجود دارد سیداحمدرضااتحادیهاروپا:تحویلS۳۰۰تاثیری برمذاکراتندارد
اتحادیهاروپا تحویلS۳۰۰تاثیری برمذاکراتنداردتاریخ انتشار دوشنبه ۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۲۰ ۳۱ کاترین ری سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت تصمیم روسیه برای لغو ممنوعیت تحویل سامانه دفاعی موشکی اس ۳۰۰ بر مذاکرات بین المللی بر سر برنامه هسته- اتحادیه اروپا : تحویل اس-300 به ایران تاثیری بر مذاکرات هسته ای ندارد
اتحادیه اروپا تحویل اس-300 به ایران تاثیری بر مذاکرات هسته ای ندارد تهران-ایرنا- سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد تصمیم روسیه بر لغو ممنوعیت تحویل سامانه موشکی اس-300 به ایران بر مذاکرات در مورد برنامه هسته ای ایران تاثیری نخواهد گذاشت به گزارش خبرگسخنگوی موگرینی: تحویل اس 300 تاثیری بر مذاکرات ندارد
سخنگوی موگرینی تحویل اس 300 تاثیری بر مذاکرات ندارد سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت تحویل سامانه اس 300 به ایران تاثیری بر روند مذاکرات هستهای نمیگذارد آفتاب کاترین ری سخنگوی فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفت تصمیم روسیه برای لغو ممنکنش ایران در مذاکرات٬ تاثیر دولتهای متخاصم علیه ما را کاهش داده است
یک استاد روابط بینالملل تاکید کرد مذاکرات هستهای منجر شده جهانیان ایران هستهای را بپذیرند و با گرفتن بهانه از سوی دشمنان راه را برای رسیدن به قدرت جهانی و منطقهای فراهم سازد سید مهدی مطهرنیا در گفتوگو با خبرنگار ایلنا٬ در خصوص دستاوردهای مذاکرات هستهای گفگزارش نیویورک تایمز از تاثیر رویارویی ایران و آمریکا در تنگه هرمز /سیگنالهای نظامی تهران-واشنگتن در میانه مذا
گزارش نیویورک تایمز از تاثیر رویارویی ایران و آمریکا در تنگه هرمز سیگنالهای نظامی تهران-واشنگتن در میانه مذاکرات هستهای تنگه هرمز آبراه باریکی است که خلیج فارس را به سراسر جهان متصل می کند و یک کانال مهم در زنجیره تامین نفت جهانی است به گزارش نامه نیوز به نقل از نیویورک تایمدستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا: ارسال اس _۳۰۰ به ایران تاثیری بر روند مذاکرات هستهای ندارد
دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارسال اس ۳۰۰ به ایران تاثیری بر روند مذاکرات هستهای نداردیکی از نمایندگان دستگاه سیاست خارجی اتحادیه اروپا در سخنانی تاکید که ارسال موشکهای اس 300 به ایران تاثیری بر مذاکرات هستهای نخواهد گذاشت به گزارش گروه بینالملل خبرگزاری فارس &-تاثیر فیلمهای جنایی بر افراد
تاثیر فیلمهای جنایی بر افراد فیلمهای پلیسی که در شبکههای داخلی و ماهوارهای تهیه و پخش میشود از روی نمونه اتفاقاتی که در جوامع رخ میدهد تهیه میشود و افرادی که پیشزمینههایی از آسیبدیدگی اجتماعی یا بزهکاری در آنها وجود دارد پس از مشاهده این فیلم یا سریالها از آن الگو گرف-تحویل اس-300 به ایران بر مذاکرات هسته ای تاثیرگذار نیست
اتحادیه اروپا تحویل اس-300 به ایران بر مذاکرات هسته ای تاثیرگذار نیست سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا روز دوشنبه اعلام کرد تصمیم روسیه بر لغو ممنوعیت تحویل سامانه موشکی اس-300 به ایران بر مذاکرات در مورد برنامه هسته ای ایران تاثیری نخواهد گذاشت به گزارش خبرگزاری- تاثیر مذاکرات هسته ای در سرمایه گذاریها قابل بررسی است
تاثیر مذاکرات هسته ای در سرمایه گذاریها قابل بررسی است اصفهان- ایرنا- استاد گروه علوم اقتصادی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان گفت لازم است اثرات روانی و واقعی مذاکرات هسته ای ایران با گروه 1 5 در روند سرمایه گذاری ها دیده شود به گزارش ایرنا دکتر حسین شریفی روز چهارشنبه در نشستاقدامات احتمالی ایران در یمن تاثیری بر مذاکرات هسته ای ندارد
کاخ سفید اقدامات احتمالی ایران در یمن تاثیری بر مذاکرات هسته ای ندارد شناسهٔ خبر 2560178 پنجشنبه ۳ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱ ۲۸ بین الملل > ایران در جهان کاخ سفید ضمن تاکید بر حل و فصل مسائل منطقه از راه دیپلماتیک به بی تاثیر بودن بحران یمن بر روند مذاکرات هسته ای با ایران اشاره کرنیویورکتایمز: آینده مذاکرات ایران و ۱+۵ میتواند تاثیر زیادی بر پایان بحران سوریه داشته باشد
نیویورکتایمز آینده مذاکرات ایران و ۱ ۵ میتواند تاثیر زیادی بر پایان بحران سوریه داشته باشد یک روزنامه مشهور آمریکایی ضمن اشاره به روند مذاکرات هستهای ایران و قدرتهای جهانی به این مساله اشاره کرده است که آینده مذاکرات هستهای ایران و ۱ ۵ میتواند تاثیر زیادی بر پایان جنگ و خوکاخ سفید: آمریکا از نزدیک تاسیسات هستهای ایران را بازرسی خواهد کرد/مذاکرات هستهای تاثیری بر سایر تحریم ها نخ
کاخ سفید آمریکا از نزدیک تاسیسات هستهای ایران را بازرسی خواهد کرد مذاکرات هستهای تاثیری بر سایر تحریم ها نخواهد داشت سخنگوی کاخ سفید تاکید کرد که آمریکا و جامعه جهانی به ایران اعتماد ندارد و آمریکا از نزدیک بر فعالیتهای اتمی ایران نظارت خواهد کرد روز نو سخنگوی کاخ سفیدبه بهانه مذاکرات ایران و 1+5 «اکرانهای هستهای» جشنواره عمار در سراسر کشور آغاز میشود
به بهانه مذاکرات ایران و 1 5اکرانهای هستهای جشنواره عمار در سراسر کشور آغاز میشوددبیرخانه جشنواره مردمی فیلم عمار اعلام کرد اکران مردمی فیلمهای هستهای به یاد 114 شهید روستای فردو در سراسر کشور به مناسبت مذاکرات ایران و 1 5 و در راستای تبیین موضوعات مطرح شده در این خصوص با یفیلمهای "هفته منتقدین" جشنواره کن اعلام شدند
سهشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹ ۳۴ مسئولان برگزاری شصتوهشتمین جشنواره فیلم کن اسامی فیلمهای حاضر در بخش رقابتی هفته منتقدین را معرفی کردند به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا بخش هفته منتقدین جشنواره کن که مختص فیلمهایی اول و دوم کارگردانان است فیلمهایی از کشورهای فران-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها