تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1833239844
چرا تماشای «مردی که اسب شد» لذت بخش است؟
واضح آرشیو وب فارسی:برترین ها:
چرا تماشای «مردی که اسب شد» لذت بخش است؟
در میان انبوه فیلمهایی که در قاب تلویزیونی ساخته می شوند و با دیالوگ گویی و میزانسن هایی ساده، سکانس های دورهمی را تشکیل می دهند، که هیچ ربطی به سینما ندارند، (مردی که اسب شد) کاملا سینمایی است.
برترین ها - ایمان عبدلی: در میان انبوه فیلمهایی که در قاب تلویزیونی ساخته می شوند و با دیالوگ گویی و میزانسن هایی ساده، سکانس های دورهمی را تشکیل می دهند، که هیچ ربطی به سینما ندارند، (مردی که اسب شد) کاملا سینمایی است، یعنی عوامل سازنده به خود زحمت داده اند و با بهره گیری از لوکیشن های متفاوت و بازسازی فضای مورد نظر ،اتمسفری را در فیلم خلق کرده اند که کاملا در خدمت داستان قرار گرفته است.
گیلان ،مازندران و گلستان هر کدام بنا به طبیعت و خود در خدمت فیلم قرار گرفته اند ،از ریل راه آهن که استعاره ای از "زندگی" است و راهی و جبری که باید طی شود، تا کلبه ای که بدون حضور زن در انتهای فیلم آتش می گیرد و یا حضور زنان ترکمن در خواب پدر که آمده اند، انتقام راحله را بگیرند.
یک بار دیگر فوکوس دوربین را در دو پلان سکانسی که پدر وارد تونل شود مرور کنیم : مرد کارگر با حالی شوریده و نزار وارد تونل تاریکی می شود و از روشنی به تاریکی و دوباره روشنی میرسد، اما در پس زمینه ی حضور او روشنای انتهای تونل به مرور کم و کمتر می شود، از یک دایره به نیم دایره و در انتها به یک نقطه میرسد که در تاریکی محو می شود، این نوع فیلمبرداری غنی و بازیگوش و البته تجربه گرا را که انگار می خواهد سینمای تارکوفسکی و بلاتار را نمایندگی کند در سینمای ایران نداشته ایم یا کمتر داشته ایم.
ثفقی فیلمی: تصویری، کم حرف و پر ازنشانه را پیش رویمان گذاشته واین مطابق میل مخاطب راحت طلب نخواهد بود، زیرا باید با انرژی زیاد و با حوصله همراه با فیلم دست به جست و جو و کندو کاو بزند و به نوعی در فیلم مشارکت داشته باشد، البته داشتن پس زمینه ی سینمایی مناسب بیشتر می تواند مخاطب را در درک فیلم کمک کند ، حضور لوون هفتوان در کل فیلم به شکلی است که توسط پرسوناژهای دیگر دیده نمی شود و در تمام مدت حضوری مالیخولیایی دارد و اگر توجه کنید در تمام دفعات حضور او بخار یا مه و یا چیزی شبیه به این در قاب دوربین قرار می گیرد.
به نوعی با القای حس ماورایی طرف هستیم، تنها نشانه ای که در می یابیم که او همان صدای درون پدر راحله هست: سکانسی است که او قاب عکس مادر راحله را به دیوار متروک آویزان می کند و خب با توجه به سیل فیلم های آسان گیر سالهای اخیر درک این موضوع توسط مخاطب کمی دشوار است ،فیلم "ثفقی" در طراحی صحنه و فیلمبرداری جزو بهترین های چند سال اخیر است، طراحی فضایی که در آن هیچ نشانه ای از دنیای مدرن و ابزار تکنولوژیک نباشد و چیدمان و طراحی صحنه به شکلی انجام شود که کاملا بدوی بودن فضا را القا کند کار سختی است که سازندگان (مردی که اسب شد) موفق به اجرای آن شده اند.
در ضمن فیلم پر از قاب بندی های چشم نواز است رنگ آمیزی تصویر و نماهای لانگ شات و اکستریم لانگ شاتی که در فیلم کم هم نیستند دیدن فیلم را تجربه ی جالبی کرده است، فقط در نماهایی که دوربین با کاراکترها همراه میشود با نمای متوسط مخاطب را در کنار کاراکتر قرار می دهد.
چرا تماشای (مردی که اسب شد ) تجربه ی کسل کننده ای است ؟
داستان فیلم داستان دلبستگی عاطفی شدید یک پدر به دخترش است تا حدی که پس از ازدواج هم نمی خواهد دخترش را از دست بدهد و البته فیلم تلاش دارد در کنار آن به جبر یک زندگی کارگری بپردازد، اما 110 دقیقه زمان فیلم به هیچ وجه تناسبی با داستان فقیرش ندارد از این رو با فیلمی کشدار و حوصله سر بر مواجه ایم که اگر به مسایل تکنیکی توجه نداشته باشیم، تحمل آن چیزی شبیه شکنجه می شود.
فیلم به درستی در گروه هنر و تجربه گنجانده شده است زیرا برای مخاطب عادی تر سینما هیچ جذابیتی ندارد، اگر چه شجاعت و جسارت سازنده ی فیلم قابل ستایش است اما در لحظاتی فیلم آنقدر شخصی میشود که دریافت دنیای آن غیرممکن می شود. سکانس راه رفتن کارگران روی ریل راه آهن و پرداخت کشدار و فاقد جذابیت آن در کنار پلان سکانس هایی که هفتوان مونولوگی را چندین بار یک نفس تکرار می کند در اثر جا نیفتاده است و تنها سبب دلزدگی بیننده می شود.
گویش پرسوناژها و غالبی که برای دیالوگ ها انتخاب شده است بیشتر مناسب تئاتر وسن نمایش است تا یک فیلم سینمایی ،گریم های اغراق آمیز معلوم نیست در راستای چه هدفی اجرا شده، اگر قرار بر تشدید مالیخولیایی شدن فضا بوده است این گریم ها تکنیک کارایی نبوده و تنها تاثیری که دارند دور شدن مخاطب از کاراکترهاست و فیلم اینگونه خالی از همذات پنداری شده است و بیننده هیچ کششی برای پیگیری سرنوشت آدم های داستان ندارد.
چرایی خیلی از مسایل تا پایان فیلم روشن نمی شود به عنوان مثال تاکیدی که بر باران وجود دارد، مشخص نیست در راستای چه هدفی بوده است ،داستان فیلم که برگرفته از فضای داستان های آنتوان چخوف است در تبدیل به یک فیلم به نظر دچار حفره هایی در متن و فیلمنامه است ،داستانی که از سکون و تکرار و جبر می گوید، اگر در بازه ی زمانی کوتاهتری روایت شود کشش بیشتری خواهد داشت.
روند فیلم به گونه ای است که اگر بیست دقیقه از فیلم را هم حذف کنیم اتفاق خاصی نمی افتد منکر ظرافت ها و زیبایی های فیلم نمی شوم، اما داستان آنگونه که باید و شاید همپای پرداخت جسورانه ی ثفقی حرکت نمی کند، از این رو با فیلمی با تکنیک بالا و متفاوت اما داستانی فقیر و فاقد جذابیت طرف هستیم.نکته ی آخر اینکه سکانسی که پدر راحله خودش را دفن می کند چکیده ی دنیای فیلم است، مفهوم "جبر" به زیبایی در این سکانس به نمایش گذاشته می شود در ضمن جالب است بدانید که در این فیلم با کلی برداشت های طولانی مواجه ایم، فیلم در مجموع از 50 پلان سکانس تشکیل شده است.
تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: برترین ها]
[مشاهده در: www.bartarinha.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]
صفحات پیشنهادی
به مناسبت میلاد نورچشم امام رضا(ع) ماجرای بخشش پیراهن امام رضا(ع) توسط جواد الائمه(ع)
به مناسبت میلاد نورچشم امام رضا ع ماجرای بخشش پیراهن امام رضا ع توسط جواد الائمه ع محمّد بن فضیل صیرفى مىگوید امام جواد ع نامهاى به من نوشت و فرمود اسلحه رسول خدا ص نزد من است و آن در میان ما به منزله تابوت در میان بنى اسرائیل است به هر کجا برویم آن را با خود مىبریم و ایحالا زمان مناسبی برای هویتبخشی نیست/ تعاریف مؤثر بر سرنوشت تئاتر
هویتبخشی سالنهای تئاتر شهر- ۵ حالا زمان مناسبی برای هویتبخشی نیست تعاریف مؤثر بر سرنوشت تئاتر شناسهٔ خبر 2564007 سهشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲ ۴۱ هنر > تئاتر هادی مرزبان معتقد است به دلیل کمبود سالنها و امکانات تئاتری در حال حاضر زمان مناسبی برای اجرای طرح هویتبخشی سالنلذت دیدن فیلم در سینما را با تماشای دی وی دی عوض نکنید
جولین مور لذت دیدن فیلم در سینما را با تماشای دی وی دی عوض نکنید شناسهٔ خبر 2563239 سهشنبه ۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰ ۰۴ هنر > سینمای جهان جولین مور بازیگری که امسال جایزه اسکار را برای بازی در فیلم هنوز آلیس دریافت کرد می گوید لذت دیدن فیلم در سینما خیلی بیشتر از دیدن دی وی دبایانرال:ازتماشای فیلم های ایرانی لذت برده ام/«نورجمعه»درباره صلح است
نشست خبری فیلم نورجمعه برگزار شد بایانرال ازتماشای فیلم های ایرانی لذت برده ام نورجمعه درباره صلح است خبرگزاری پانا کارگردان فیلم نورجمعه در نشست خبری فیلم خود گفت خوشحالم که فیلمم در این جشنواره نمایش داده شد و از تماشای فیلم های ایرانی در طی این دو روز لذت برده ام ۱۳۹۴وزیر ارشاد: کسی دلواپس برگزاری کنسرت های موسیقی نباشد /امسال اعتبار مناسبی برای بخش تئاتر در نظر گرفتهایم
وزیر ارشاد کسی دلواپس برگزاری کنسرت های موسیقی نباشد امسال اعتبار مناسبی برای بخش تئاتر در نظر گرفتهایم وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت این وزارتخانه نظارت کافی و لازم بر محتوا و ارزش دینی در کنسرت های موسیقی دارد و کسی دلواپسی و نگرانی در این زمینه نداشته باشد به گزارش نامه نچرا احمدینژاد سیاست خارجی روحانی را «آبگوشتی» میداند؟ /تیر 94 پایان سیاستورزیهای مردی برآمده از تیر 84
چرا احمدینژاد سیاست خارجی روحانی را آبگوشتی میداند تیر 94 پایان سیاستورزیهای مردی برآمده از تیر 84 تیر 94 همچون تیر 84 برای احمدی نژاد ماه مهمی است اگر روحانی بتواند در تیر ماه 94 توافق بزرگ را امضا کند و تحریمها رفع و درهای کشور به سوی اقتصاد دنیا باز شود تقریبا هیچ گرچرا تناسب فرهنگی در ازدواج مهم است؟
چرا تناسب فرهنگی در ازدواج مهم است تفاوت در زمینههای فرهنگی بر اساس تحقیقات در ایران یکی از مهمترین عوامل زمینهساز در طلاقها میباشد تفاوت فرهنگي در بين همسران در دو سطح مي تواند آسيب زا باشد - سطح اول تفاوت فرهنگي در بين خانواده هاي همسرانسطح اول تفاوت فرهنگي در بين خانوامدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان زنجان تاکید کرد لزوم ایجاد بستههای مناسب برای سرمایهگذاری بخش غیردولت
مدیرکل کار تعاون و رفاه اجتماعی استان زنجان تاکید کردلزوم ایجاد بستههای مناسب برای سرمایهگذاری بخش غیردولتی در زنجانمدیرکل کار تعاون و رفاه اجتماعی استان زنجان بر لزوم ایجاد بستههای مناسب برای سرمایهگذاری بخش غیردولتی در زنجان تاکید کرد به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان احمبه مناسبت درگذشت سرمربی سابق بارسا به یاد تیتو ویلانووا؛ مردی که تا ابد زنده است+فیلم
به مناسبت درگذشت سرمربی سابق بارسابه یاد تیتو ویلانووا مردی که تا ابد زنده است فیلمامروز اولین سالگرد درگذشت تیتو ویلانووا سرمربی سابق بارسا است که بیماری سرطان به زندگی اش در 45 سالگی پایان داد به گزارش خبرگزاری فارس امروز سالروز درگذشت تیتو ویلانووا سرمربی اسپانیایی بارسلوناکار با برانکو لذتبخش است نوری: با حضور آقا کریم پرسپولیس نظم پیدا کرد/ هواداران به استادیوم بیایند تا بنیادکار
کار با برانکو لذتبخش استنوری با حضور آقا کریم پرسپولیس نظم پیدا کرد هواداران به استادیوم بیایند تا بنیادکار بترسد کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس گفت پرسپولیس نیاز به نظم و انضباط داشت و با حضور کریم باقری این انضباط در پرسپولیس حاکم شده است محمد نوری در گفتوگو با خبرنگار ونوری: کار با برانکو لذتبخش است/ هواداران به استادیوم بیایند تا بنیادکار بترسد!
با حضور آقا کریم پرسپولیس نظم پیدا کرد نوری کار با برانکو لذتبخش است هواداران به استادیوم بیایند تا بنیادکار بترسد کاپیتان تیم فوتبال پرسپولیس گفت پرسپولیس نیاز به نظم و انضباط داشت و با حضور کریم باقری این انضباط در پرسپولیس حاکم شده است به گزارش سرویس ورزشی جام نیوز محمدممنوع بودن این بخش از میوه ها چرا و به چه علت
خیلی از اشخاص بر این باورند كه ميوهها و سبزيجات چون از مواد طبیعی درست شده اند و مواد نگه دارنده ندارند پس همه قسمتهای ان خوردنی است و ضرر ن دارد اگر شما هم بر این باور هستید باید بگویم که دارید اشتباه می کنید برخی از قسمتهاي ميوهها و سبزيجات ميتواند مقدار بسیار زیادی سمشهردار فرونآباد: فرونآباد دارای ظرفیتهای مناسبی در بخش سرمایهگذاری است
شهردار فرونآباد فرونآباد دارای ظرفیتهای مناسبی در بخش سرمایهگذاری استشهردار فرونآباد گفت شهر فرونآباد دارای ظرفیتهای مناسب و عالی در بخش سرمایهگذاری است به گزارش خبرگزاری فارس از جنوب استان تهران ایرج گودرزیراد بعد از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه اعضانماینده شورای بخش کوهسرخ کاشمر: جاده کوهسرخ وضعیت نامناسبی دارد
نماینده شورای بخش کوهسرخ کاشمر جاده کوهسرخ وضعیت نامناسبی داردنماینده شوراهای بخش کوهسرخ با اشاره به کوهستانی بودن جاده کاشمر به کوهسرخ و داشتن پیچ و خمهای متعدد در این مسیر گفت متأسفانه وضعیت جاده کوهسرخ به کاشمر و کوهسرخ به نیشابور اسفناک است به گزارش خبرگزاری فارس از کاشمرچرا دایی دعوت «کیا جورابچیان» را برای تماشای بازی چلسی و منچستر رد کرد؟!
چرا دایی دعوت کیا جورابچیان را برای تماشای بازی چلسی و منچستر رد کرد ورزش > فوتبال ملی - علی دایی می توانست شنبه شب در بخش vip ورزشگاه استمفوردبریج تماشاگر بازی چلسی و منچستر یونایتد باشد به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین آقای گل جهان توسط کیا جورابچیان جوان تاجر ایر- روشنی بخش چراغ هدایت
به مناسبت سالروز ولادت امام محمد تقی ع روشنی بخش چراغ هدایت تهران- ایرنا- نیمه نخست رجب سالروز ولادت امام محمدتقی ع است امام بخشنده ای که به عنوان یک حلقه از حلقه های دوازده گانه ی ائمه معصومین ع محسوب می شود و به مبارزه علیه روش های انحرافی و روشنگری مسیر حقیقت پرداخت امامزندگیتان لذتبخش است یا ناامیدکننده؟
زندگیتان لذتبخش است یا ناامیدکننده انسانها برای تغییر تجربه زندگیشان از ناامیدی به معنادار بودن و رضایتمندی چه کارهایی میتوانند انجام دهند در این مقاله به بررسی ابعاد مختلف این موضوع میپردازدیم هیچگاه فکر کردهاید که شاید یک عنصر اصلی زندگی تان را گم کردهاید پیش آمده-
سینما و تلویزیون
پربازدیدترینها