تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هرگاه نيّت ها فاسد باشد، بركت از ميان مى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818967577




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

فارس بررسی می‌کند بند «تفاوت تطبیق» در منافات با رقابت رتبه‌بندی فرهنگیان


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: فارس بررسی می‌کند
بند «تفاوت تطبیق» در منافات با رقابت رتبه‌بندی فرهنگیان
بند موسوم به تفاوت تطبیق که از سال‌های گذشته در رویه محاسبه حقوق فرهنگیان گنجانده شده، آن‌طور که گفته می‌شود نه تنها به تحقق اهداف متصور منجر نشده بلکه تفاوت‌ها را زیادتر و میدان رقابت برای رتبه‌بندی را نیز به چالشی محسوس کشیده است.

خبرگزاری فارس: بند «تفاوت تطبیق» در منافات با رقابت رتبه‌بندی فرهنگیان



به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، با اجرای نظام پرداخت قانون مدیریت خدمات کشوری که در سال 88 در وزارت آموزش و پرورش اجرا شد، بند تفاوت تطبیق یکی از بندهای جدید حقوقی معلمان در احکام کارگزینی آنان بود که با گذشت سال‌ها هنوز تعریف صحیحی از آن در دسترس همگان وجود ندارد و متاسفانه این بند حقوقی برای عده کثیری از فرهنگیان زحمتکش به صورت صحیح اعمال نشده است. در این روزها که بحث مزایا و حقوق و معیشت معلمان بحث داغ برخی محافل شده و انتقادات فرهنگیان حاکی از برخی تبعیضات میان آنان با سایر کارکنان دولت است، در این نوشتار سعی شده به یکی از مواردی که سالیان سال فرهنگیان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند و تاکنون مسکوت مانده است، بپردازیم.
با اجرای قانون مدیریت خدمات کشوری در سال 88 فرهنگیان کشور از اجرای این نظام پرداخت در وزارت آموزش پرورش خوشحال بودند اما اکنون و پس از اجرای این قانون وجود برخی از موارد نشان می‌دهد که این نظام پرداخت چندان با سایر وزارتخانه هم هماهنگ نبوده است.
در احکام کارگزینی سابق (قبل از 88)، مستخدمان دولت به راحتی می‌توانستند جایگاه حقوقی خود و دیگر همکاران را مقایسه کنند و نحوه محاسبه بندهای حقوقی آن به برای کارمندان روشن بود اما این رویه متاسفانه در احکام کارگزینی جدید چندان وجود ندارد. 
یکی از بندهای حقوقی که در احکام جدید کارگزینی اضافه شد بندی تحت عنوان بند "ب" برای تفاوت تطبیق بود این بند با یک ستاره در احکام کارگزینی مشخص و در پایین حکم این چنین توضیح داده شده که: « در سال 1388 با توجه به جز «ب» بند (11) قانون بودجه 1388 کل کشور تفاوت تطبیق در حکم ثابت می‌باشد».
همچنین گفتنی است سایر بندهای موجود که شامل حق شاغل، حق شغل و حق مدیریت تا حدی گویا و شفاف هستند.
اما یکی از نکات پر ابهام در احکام کارگزینی جدید بند تفاوت تطبیق بود که بر فرض مثال دو نفر معلم با شرایط سنواتی و سایر مولفه‌ها ممکن بود در بعد حقوق یکسان باشند اما بند تفاوت تطبیق در هر کدام مبلغی متفاوت بود که تاکنون در احکام کارگزینی ماندگار شده است.
در ابتدا به نظر می‌رسید که تفاوت تطبیق، تعریفی مشابه حداقل دریافت در احکام کارگزینی سابق دارد و بر اساس آن سعی می‌شود حقوق کارمندان به خط فقر نزدیک شود که بر خلاف تصور اکثریت، تفاوت تطبیق چنین نیست، تفاوت تطبیق تعریفی پیچیده دارد که از مجموع امتیازهای حق شغل، حق شاغل، ایثارگری و حق مدیریت، امتیازی به دست می‌آید که بر اساس آن اختلاف حقوق سال 87 و 88 سنجیده می‌شود که این اختلاف حقوق، تفاوت تطبیق نامیده می‌شود. مطابق با این تعریف هر اندازه امتیازهای مکتسبه در سال 88 پایین‌تر باشد، اختلاف دریافتی سال 87 و 88 بیشتر و به عنوان تفاوت تطبیق در احکام کارگزینی منظور خواهد شد. عکس این مطلب نیز صحیح است، به این صورت که هر اندازه امتیازهای کسب شده در سال 88 بیشتر شود، اختلاف دریافتی بین سال 87 و 88 کمتر شده و مستخدم یا کارمند از تفاوت تطبیق کمتری برخوردار خواهد شد، با افزایش یا کاهش تفاوت تطبیق، میزان دریافتی حقوق نیز بالا و پایین خواهد شد. ایرادات بی‌شماری بر این ردیف وارد است که به اختصار به تعدادی از آنها اشاره می‌شود.
 اعمال امتیازهای ایثارگری و مدیریت، باعث می‌شود تا مجموع امتیازهای حق شغل، شاغل، ایثارگری و مدیریت افزایش یافته و در نتیجه ما به تفاوت حقوق سال 87 و 88 کاهش یابد، همچنین اعمال امتیاز ایثارگری عملا تاثیر چندانی در دریافتی حقوق ندارد. 
برخورداری از حق مدیریت در سال 87 باعث افزایش مجموع امتیازها، حق شغل و شاغل و ایثارگری و حق مدیریت شده و در نتیجه ما به تفاوت حقوق سال 87 و 88 کاهش می‌یابد. عکس این موضوع باعث افزایش تفاوت تطبیق می‌شود، بهره‌مندی از سوابق مدیریتی و مشاغل سرپرستی باعث افزایش حق شاغل و در نتیجه کاهش تفاوت تطبیق می‌شود. 
اخذ و ارائه مدرک تحصیلی بالاتر در سال 88 باعث افزایش حق شاغل و در نتیجه کاهش تفاوت تطبیق می‌شود، برخورداری از سوابق خدمتی بیشتر و مدارک بالاتر باعث افزایش حق شاغل و در نتیجه کاهش تفاوت تطبیق می‌شود. برخلاف موارد مذکور که باعث کاهش تفاوت تطبیق می‌شود، مواردی همچون انتقالی از مناطق بد آب و هوا و محروم به مناطق بیشتر توسعه یافته، باعث کاهش حقوق سال 88 و در نتیجه افزایش تفاوت تطبیق می‌شود.
با توجه به ضریب حقوقی اعمال شده در تفاوت تطبیق برخورداری یا عدم برخورداری از هر یک از پارامترهای موجود، اختلاف قابل توجهی را در تفاوت تطبیق به وجود می‌آورد. این اختلاف در احکام کارگزینی مستخدمان با شرایط مشابه بعضی اوقات بالغ بر دو میلیون ریال و گاهی حتی 400 هزار ریال می‌شود. این احکام مطابق با مستندات موجود در قانون مدیریت خدمات کشوری نه تنها هماهنگ نبوده، حتی نتوانست باری از دوش کارمندان و بالاخص فرهنگیان بردارد.
همچنین گفتنی است برای افرادی که بعد از اجرای نظام هماهنگ پرداخت استخدام شده‌اند تفاوت تطبیق بر اساس مدرک تحصیلی آنان اعمال شده نه مولفه‌های دیگر، که دیپلم معادل یک میلیون و 797 هزار ریال، فوق دیپلم یک میلیون و 383 هزار ریال و لیسانس با یک میلیون و 93 هزار و 500 ریال می‌باشد و اگر فرد جدید استخدام شده با ارتقا مدرک تحصیلی می‌بایست تفاوت تطبیق آن تغییر کند که این چنین هم نیست.
معاونت راهبردی رئیس جمهوری می‌تواند با اصلاح آیین‌نامه‌ها و مقررات موجود از این ظلمی که بر جمعی روا می‌شود، جلوگیری به عمل آورد. اکثریت قابل توجهی از مشمولان این قانون را فرهنگیان و مستخدمان آموزش و پرورش تشکیل می‌دهند البته کارشناسان امور اداری و کارگزین‌های خبره آموزش و پرورش به این ظلم آشکار اذعان دارند. انتهای پیام/88001/ش40

94/02/13 - 17:16





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 32]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن