تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 13 تیر 1403    احادیث و روایات:  حضرت زهرا (س):ما اهل بیت رسول خدا(ص) وسیله ارتباط خدا با مخلوقاتیم ما برگزیدگان ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804073763




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا عرفان‌های کاذب برای برخی جذابند؟


واضح آرشیو وب فارسی:ایسنا: جمعه ۴ اردیبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۲




1429859419032_1.jpg

در پنجمین ماه‌گفتار تولیت شمس تبریزی با موضوع "مولفه‌های اصلی عرفان در قرآن کریم" از این موضوع سخن گفته شد که چرا عرفان‌های کاذب برای برخی جذابیت دارند. به گزارش ایسنا، در این مراسم که به همت خانه دانش و فرهنگ زریاب در سالن آمفی‌تئاتر هلال احمر خوی ترتیب یافت دکتر سیدتقی کبیری به سخنرانی پرداخت. او با طرح این سوال که آیا عرفان اسلامی از اسلام و متون اسلامی نشات می‌گیرد یا خیر، به طرح دیدگاه‌های افراطی، تفریطی و اعتدالی در این زمینه پرداخت. این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: هرچند عرفان بخش مهمی از قرآن است عینیت دادن آن به کل اسلام و قرآن نظریه‌ای افراطی محسوب می‌شود. در نظریه تفریطی همه عرفان اسلامی وارداتی از غیر اسلام و حتی قبل از اسلام مطرح می‌شود. نظریه سوم با یک رویکرد اعتدالی مبنای مستقلی برای عرفان اسلامی قائل است که اسلام سرمایه اصلی آن است اما به مرور زمان از سایر مکاتب نیز استفاده کرده و حتی گاه بحث‌های انحرافی نیز بدان راه یافته است. کبیری با تاکید بر این‌که آیات مربوط به توصیف خداوند، نور خداوند، تجلی حضرت حق، قرب الهی، شهود قلبی، ملاقات با خدا، رویت ملکوت و یقین انسان، مبانی عرفان اسلامی را تشکیل می‌دهند خاطرنشان کرد: اگر بپذیریم که عرفان اسلامی مبنا و خاستگاه اسلامی دارد در این مبانی قرآن حرف اول را می‌زند. اما نبودن برخی اصطلاحات عرفانی در متون اسلامی و قرآن دلیلی بر غیراسلامی بودن آن‌ها نیست. این پ‍‍ژوهشگر علوم قرآنی مولفه‌های اصلی عرفان اسلامی را توحیدگرایی، ولایت‌گرایی، شریعت‌گرایی، خردگرایی، اعتدال‌گرایی، مجاهدت‌گرایی و جامعه‌گرایی عنوان کرد و افزود: عرفان فاقد شریعت و عقلانیت عرفان ناب اسلامی تیست. زهد و ریاضت مورد تایید عرفان اسلامی به معنای عدم وابستگی به دنیا نیز باید شریعت‌محور، عقل‌محور و اعتدال‌محور باشد. کبیری با اشاره به تلاش‌های بسیار صورت‌گرفته در عرصه‌های عرفان نظری و عملی تاکید کرد: برخلاف عرفان‌های کاذب، برنامه‌ریزی و قالب‌بندی قابل قبولی از عرفان ناب اسلامی برای سنین و صنوف مختلف صورت نگرفته است که این امر باعث شده عرفان‌های کاذب بویژه برای برخی جوانان، جذابیت داشته باشند.

ماه‌گفتار

انتهای پیام








این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 83]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن