تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه سپر آتش (جهنم) است. «يعنى بواسطه روزه گرفتن انسان از آتش جهنم در امان خواهد بود...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819205052




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

/سی و دومین عصرانه ادبی فارس/ حیدری: از نظر من قیصر هنوز زنده است/ کتابی که چاپش «خانه شاعران ایران» را خجالت داد


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: /سی و دومین عصرانه ادبی فارس/
حیدری: از نظر من قیصر هنوز زنده است/ کتابی که چاپش «خانه شاعران ایران» را خجالت داد
نویسنده «قیصر امین‌پور در این کتاب قایم شده» گفت: بعد از اینکه این کتاب چاپ شد، عبدالجبار کاکایی به من گفت این اثر را برای خانه شاعران بفرست تا خجالت بکشند.

خبرگزاری فارس: حیدری: از نظر من قیصر هنوز زنده است/ کتابی که چاپش «خانه شاعران ایران» را خجالت داد

● گزارش تصويري مرتبط
-------------------------------


به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرگزاری فارس، سی و دومین «عصرانه ادبی فارس» ویژه یعقوب حیدری با حضور محمدعلی گودینی، مصطفی محدثی خراسانی، کامران شرف‌شاهی، محمدباقر نجف‌زاده بارفروش و جمعی از علاقمندان به ادبیات در خبرگزاری فارس برگزار شد. *«قیصر امین پور در این کتاب قایم شده» یک اثر هنری است در ابتدای این جلسه مصطفی محدثی خراسانی گفت: وقتی کتاب‌هایی از جنس «قیصر امین پور در این کتاب قایم شده» را می‌بینیم تصور می‌کنیم که زندگینامه و یا بیان خاطرات بزرگترین شاعر انقلاب است، اما اگر از این مسئله عبور کنیم خواهیم دید که خود این کتاب یک اثر هنری است. وی افزود: کسانی که با قیصر زیسته بودند، روایت‌هایی از وی می‌گویند که مانند جلوه‌هایی از بزرگان تاریخ است. روایت‌هایی که در این کتاب است، بیاناتی از رفتارهایی است که شاید روزمره باشد ولی نویسنده از رفتارهای روزانه قیصر ما را به جان زلال و شیفته وی برده است و این نگاه در تمام خاطرات این کتاب موج می‌زند.

این شاعر در ادامه به شخصیت قیصر اشاره کرد و گفت: قیصر به چند ویژگی معروف بود که یکی از آنها کم مصاحبه بودن وی است. وی به شدت از به چشم آمدن و مطرح شدن پرهیز داشت و این به خاطر سیر و سلوک وی بود. یکی دیگر از وجوه بارز شخصیتی امین‌پور، عیب‌پوشی و ندیدن عیوب دیگران بود و این ویژگی‌ها از لابه‌لای قلم حیدری خود را نشان می‌دهد. قیصر به شدت پیگیر احوال دیگران بود و با وجود بیماری که داشت، باز از دیگران غافل نبود. *قیصر نگاه برزخی داشت محدثی خراسانی گفت: در این کتاب، وجوه گوناگون قیصر به معنای واقعی قایم شده است. کتاب با وجود اینکه یک اثر هنری است، اما در بخش‌هایی می‌تواند به عنوان مستند تاریخی مورد استفاده قرار گیرد. قیصر امین‌پور عارف روزگار و رند و هوشیار بود و یک نگاه برزخی داشت که در متن کتاب دیده می‌شود. این کتاب در مقایسه با کتاب‌های دیگر که در مورد قیصر نوشته شده اثری بی‌نظیر است و تصویر معرفتی قیصر را به روشنی نشان داده است. *نثر حیدری را نمی‌توان انکار کرد چون نثر جلال را نمی‌توان انکار کرد در ادامه این مراسم، محمدباقر نجف‌زاده بارفروش گفت: من کسی بودم که با قیصر هم‌اتاق بودم و محرم راز او به حساب می‌آمدم و ساعات بسیاری با وی سپری کردم. من با یعقوب حیدری نیز بسیار مأنوس بودم. حیدری فردی ساده و بی‌آلایش است که فاقد ادعا است و نواندیشی و خلاقیت از ویژگی‌های او است. تلفیق نثر معاصر با زبان و بیان فولکلور از ویژگی‌های قلم حیدری است. نثری که حیدری به کار می‌برد دارای جایگاه ویژه‌ای در نثر فارسی است و ما نمی‌توانیم آن را انکار کنیم همانطور که جایگاه نثر جلال را نمی‌توان انکار کرد.

*از امثال حیدری باید بیشتر حمایت شود محمدعلی گودینی گفت: معمولاً بعد از اینکه از نوشتن دچار خستگی می‌شوم سراغ مطالعه شعر می‌روم و قیصر یکی از انتخاب‌های من در این اوقات است. وقتی کتاب یعقوب حیدری را خواندم متوجه شدم با اثری جدی برای آشنا شدن با قیصر روبه‌رو هستم. نثر حیدری به دلم نشست و لازم می‌دانم که تذکر دهم باید از امثال حیدری حمایت شود تا به واسطه قلم آنها، بزرگان معرفی شوند. *حیدری انسانی‌ترین شخصیت میان اهالی قلم را دارد کامران شرف‌شاهی نیز در این مراسم گفت: من در سال‌های آغازین دهه هفتاد با حیدری آشنا شدم و این دوستی همچنان ادامه پیدا کرد و از آشنایی با وی بسیار خوشحالم. حیدری فردی زلال است و در واقع یکی از انسانی‌ترین شخصیت‌ها را در میان اهالی قلم دارد و این علی‌رغم مشکلاتی است که اهالی قلم برای وی درست کردند و با این وجود وی مسیر خود را ادامه داده است. وی افزود: در خاطرم هست که حیدری این کتاب را پشت تصاویر انتخاباتی یکی از کاندیداها که برای تبلیغات چاپ شده بود می‌نوشت. سخت‌کوشی و اعتقاد وی از وجوه بارز حیدری است. حیدری به آثار خودش از یک زاویه منتقدانه می‌نگرد و صمیمانه نقدها را می‌پذیرد و برای رفع مشکلات آثارش بسیار صمیمی است.

شرف‌شاهی در پایان سخنانش گفت: ما در این کتاب با یک شیوه نوین در بیوگرافی مواجه هستیم و روایت‌هایی دیگرگونه را در این کتاب می‌بینیم. راوی سعی کرده یک چهره واقعی، صمیمی و نزدیک از قیصر امین‌پور به خواننده ارائه کند و در واقع می‌توان گفت این کتاب به  چهره واقعی قیصر نزدیک شده است. *نکات مثبت این کتاب به قیصر باز می‌گردد یعقوب حیدری در پایان این مراسم گفت:‌من احساس می‌کنم هنوز در آغاز راه نیز قرار ندارم و نباید زیاد جدی گرفته شوم و متوجه زوایای مثبت قلم خودم نیستم و به نظرم می‌رسد برای رسیدن به آغاز راه باید مسیر بسیاری را طی کنم. اگر نکته مثبتی در این کتاب دیده می‌شود آن دیگر به من ارتباطی پیدا نمی‌کند و به شخصیت محوری کتاب معطوف است. اگر کتاب دارای یک زبان ساده است مربوط به خود قیصر است و من نقشی در آن نداشته‌ام.

وی اضافه کرد: چه کسی باور می‌کند که من روی کول قیصر پریده باشیم و یا با دست ریش‌های وی را شانه زده باشم. افرادی مانند بیوک ملکی و عموزاده خلیلی از این رفتار من با قیصر ناراحت می‌شدند، اما او می‌گفت کاری با من نداشته باشند. *از نظر من قیصر هنوز زنده است حیدری گفت: اگر طنزی در داستان وجود دارد باز هم به خاطر شخصیت قیصر است. به نظر من قیصر هنوز زنده است و هنوز نمرده، زیرا مگر می‌شود شخصیتی مانند قیصر بمیرد. من با نوشتن این کتاب خودم را راحت کردم و اکنون قیصر را در سطر سطر آن می‌بینم. وی در پاسخ به سوال مجری که به وی گفت اگر بخواهی یک کلام به قیصر بگویی چه می‌گویی، گفت: قیصر باید به من یک کلام بگوید و من چیزی برای گفتن به قیصر ندارم و سخنان بزرگانی که در این جلسه در مورد من سخن گفته‌اند را جدی نمی‌گیرم از این جهت که هنوز در ابتدای راه هستم زیرا من یک کودک 56 ساله هستم که دوست دارم همچنان با قیصر شوخی کنم.

*کتابی که موجب خجالت «خانه شاعران» شد نویسنده «قیصر امین پور در این کتاب قایم شده» گفت: وقتی این کتاب را نوشتم عبدالجبار کاکایی گفت: این کتاب خوراک «خانه شاعران ایران» است و برای چاپ آن را به آنجا بسپار، و من رفتم آنجا را پیدا کردم و اثر را نشان دادم و بعد از یک ماه گفتند مطلب ارزشمندی در آن وجود ندارد که به درد ما بخورد و ما آن را چاپ نمی‌کنیم. بعد از آن، من کار را به ناشر دیگری سپردم که آن ناشر دو روزه این کتاب را خواند و برای قرارداد با من تماس گرفت. بعد از اینکه این کتاب چاپ شد، عبدالجبار کاکایی به من گفت این اثر را برای خانه شاعران بفرست تا خجالت بکشند. در پایان این مراسم، از یعقوب حیدری به خاطر فعالیت های ادبی از سوی خبرگزاری فارس تقدیر به عمل آمد. انتهای پیام/و

94/02/01 - 10:28





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 139]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن