تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 15 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):منافق به آنچه مؤمنان بواسطه آن خوشبخت مى‏شوند، ميلى ندارد، ولى خوشبخت سفارش به تق...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

حرف آخر

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

کپسول پرگابالین

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1809575331




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ناكافي بودن تلاش‌ها براي مبارزه با بيماري ايدز؛ سالگردي براي شناسايي يك ويروس


واضح آرشیو وب فارسی:باشگاه خبرنگاران جوان: ناكافي بودن تلاش‌ها براي مبارزه با بيماري ايدز؛ سالگردي براي شناسايي يك ويروس
نهضت مبارزه با ايدز اين هفته سالگرد مهمي را خواهد داشت كه يادآور پيروزي‌ها و شكست‌هاي علم و انسان و همچنين ننگ و بي‌توجهي است كه در مبارزه با اين بيماري وجود داشته و دارد. هنوز در قرن 21 نيز تلاش براي از بين بردن ننگ اجتماعي اين بيماري به شدت كم است.


به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه، در 20 مي 1983 مطلبي كه در مجله علوم آمريكا منتشر شد از شناسايي يك ويروس مرموز توسط تيمي از پزشكان انستيتو پاستور فرانسه در يك بيمار خبري داد كه در اثر ايدز جان خود را از دست داد.
"لوك مونيتنر" رئيس اين تيم پزشكي زمينه‌گذار تحقيقاتي بود كه سرانجام توسط "رابرت گالو" محقق آمريكايي منتهي به شناسايي ويروسي شد كه عامل سندروم نقص سيستم ايمني بدن (AIDS ) است.
دست كم يك مجهول كليدي اين معادله براي شناخت بهتر اين بيماري (كه بريتانياييها آن را بلاي همجنس بازي مي‌دانستند) كه براي اولين بار 2 سال قبل از آن در همجنس بازان آمريكايي مشاهده شده بود،حل شده بود.
اما 3 سال زمان برد تا اختلاف بين اين دو گروه رقيب براي شناسايي ويروس ايدز حل شود و هر دو گروه به همكاري در اين مورد بپردازند. اما روحيه موجود مثبت بود چرا كه تاكنون پاتوژن كشنده‌اي با اين سرعت شناسايي نشده بود.
موفقيت‌هاي اوليه بعضي آنتي‌بيوتيكها و واكسن فلج اطفال خوش‌بيني‌هايي را براي توقف اين تهديد خطرناك ايجاد كرد. "مارگارت هلكر" وزير بهداشت آن زمان آمريكا بعد از ادعاي "گالو" در آوريل 1984 براي كشف اين ويروس اعلام كرد: "كشف امروز نشان دهنده غلبه علم بر يك بيماري ترسناك است. ما اميدواريم تا 2 سال آينده واكسن اين بيماري را براي آزمايش آماده كنيم."
اما اين پيش‌بيني بسياري زود هنگامي براي اين بيماري بود.
زماني كه "هكلر" اين كلمات را بيان كرد تعداد موارد شناسايي شده بيماري كمتر از 3000 نفر بود.
امروزه اين آمار به 25 ميليون كشته و 33 ميليون آلوده به ايدز رسيده است. اما ميزان بدبختيهايي كه اين بيماري براي انسان به همراه داشته است قابل محاسبه نيست. ارتشي 11 ميليون نفري از كودكاني كه هم پدر و هم مادر خود را از دست داده‌اند از جمله عواقب وخيم اجتماعي اين بيماري هستند.
"اليويه شوارتز" يك محقق فرانسوي مي‌گويد: "در زمينه ايدز، در 25 سال گذشته اشتباهات عظيمي صورت گرفته است. اما در آن روي سكه در آزمايشگاهها هم پيشرفتهاي خوبي در مبارزه با HIV حاصل شده است."
ساخت داروهاي متعدد از اواسط دهه 1990 تاكنون باعث شده تا HIV از يك مجازات مرگ به يك بيماري قابل كنترل تبديل شود.
اما هنوز هم واكنشي براي اين ويروس كه به صورتي غيرقابل تصور تغيير شكل داده و جهش مي‌كند كشف نشده است. شايد اين ويروس فرارترين ويروس تاريخ زندگي انسانها باشد.
در قرن 21 تنها سپر در برابر HIV استفاده از كاندوم است كه در قرن 19 اختراع شده است. ساير ژلها و داروهاي اختراع شده تأثيري در جلوگيري از انتقال ويروس از طريق تماس جنسي ندارند.
نهضت مبارزه با اين بيماري با بي‌توجهي فاجعه بار سياستمداران، رهبران مذهبي و جوامع براي از بين بردن تابو، ننگ، افسانه‌ها و خوش‌بيني‌هاي خطرناك در مورد اين بيماري با تعليقي ويرانگر روبرو شد. اين تلاشها هنوز هم در سطح خطرناكي ناكافي هستند.
در چين، هند و كشورهاي عضو شوروي سابق اين بيماري هنوز هم در ميان معتادان، همجنس‌گرايان و فاحشگان مهمترين اپيدمي را دارا است.
وحشتناك‌تر از همه تأخير يك دهه‌اي در كاهش قيمت داروها و دسترسي راحت ساكنان صحراي آفريقا به آن بود. هم‌اكنون دو سوم مبتلايان به HIV در جهان در اين منطقه زندگي مي‌كنند.
امروزه ديگر دارو مشكل اصلي نيست بلكه انكار سياسي و نبود ساختارهاي مناسب براي توزيع دارو به مشكل اصلي تبديل شده است ضمن اينكه براي ننگ‌زدايي از اين بيماري در جامعه نيز خلاء زيادي احساس مي‌شود كه مي‌تواند نقش زيادي در كاهش رفتارهاي خطرناك بيماران داشته باشد.
بودجه جهاني براي رسيدن به هدف بين‌المللي كنترل جهاني ايدز تا سال 2010 كم بوده و بايد دست كم 4 برابر شده و سالانه به 42 ميليارد دلار برسد.
امروزه خوف گسترده‌اي كه 25 سال پيش همراه با اين بيماري ايجاد شده بود از بين رفته اما در كنار آن خوش بيني‌هاي اوليه نيز از بين رفته است.
دكتر "مونتينر" مي‌گويد: "من ترجيح مي‌دهم سالگرد پايان اپيدمي ايدز را جشن بگيرم تا سالگرد شناسايي آن را."
انتهاي پيام/
 دوشنبه 30 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: باشگاه خبرنگاران جوان]
[مشاهده در: www.yjc.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 322]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن