تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 24 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):در تفسير آيه «با مردم به زبان خوش سخن بگوييد» فرمود: يعنى با همه مردم، چه مؤمن و ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815563644




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

پرسپوليس و اقتصاد؛ برترهاي امروز


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: پرسپوليس و اقتصاد؛ برترهاي امروز


روزنامه- حتي روزنامه‌هاي سياسي و حزبي نتوانسته‌اند در صفحه اول امروز، خود را از داغي خبر پيروزي تيم پرسپوليس رهايي بخشند. با اين حال موضوعات اقتصادي توانسته است پا به پاي فوتبال قد علم كند.

الزامات كاهش نرخ سودبانكى

روزنامه ايران در صفحات ويژه اقتصادي خود مي‌نويسد: نرخ سود سپرده‌ها ارتباط تنگاتنگ و مستقيمى با بازدهى طرح‌ها دارد و على‌الحساب بودن ابتداى عقد قرارداد سپرده‌گذارى در انتهاى دوره بازدهى سرمايه‌گذارى آن را نهايى مي‌سازد. از اين‌رو تعيين اين دو نرخ همزمان صورت نمى‌گيرد. يعنى كاهش نرخ سود تسهيلات هزينه توليد را كاهش داده و بازدهى مشاركت‌ها را افزايش مي‌دهد، به علاوه سود طرح‌ها افزايش پيدا كرده و سود سپرده‌ها به‌صورت صعودى (افزايش بيشتر) پرداخت مي‌شود.

بنابراين در اين وضعيت مي‌توان كاهش نرخ سود تسهيلات بانكى را توجيه كرد. اما بايد گفت كه چه الزاماتى براى اين كاهش وجود دارد.

بديهى است تامين وجوه براى وام توسط بانك‌ها نياز به سپرده‌گذارى دارد. پس در اين صورت نمى توان منتظر ماند تا سپرده‌گذاران وجوه را در بانك‌ها سپرده‌گذارى كنند و دولت بايد تا آن زمان كه طرح‌هاى بانك‌ها به بار ننشسته است مبالغى را سپرده كند تا تامين وجوه وام صورت پذيرد.

اما الزام بعدى كاهش نرخ سود، كاهش نرخ تورم است كه به گفته بسيارى از كارشناسان و صاحب‌نظران بالا بودن نرخ سود تسهيلات بانكى يكى از دلايل عمده افزايش تورم است.
از اين‌رو مي‌توان نتيجه گرفت كه با اين عمل يعنى كاهش نرخ سود، سپرده‌گذاران ترغيب خواهند شد كه پس اندازهاى هرچند اندك خود را نيز در بانك‌ها سپرده نكنند. پس در اين وضعيت دولت بايد سپرده‌هاى خود را در بانك‌ها به‌ صورت افزايشى بالا برده و مبارزه با تورم را به‌ صورت جدى پيگيرى كند.

بانك‌هاي سرمايه، بانك‌هاي قرض‌الحسنه

روزنامه كيهان در سرمقاله امروز خود آورده است: طي چند ماه اخير، رئيس محترم جمهور بارها از جراحي اقتصاد ايران سخن گفته است. به ‌نظر مي‌رسد تغيير در راس هرم نظام تصميم‌گيري در امور اقتصادي، نشانه عزم دولت براي پيشبرد امور در مسير سياست‌هاي خاص خود بوده و يكي از ماموريت‌هاي سرپرست كنوني وزارت امور اقتصادي و دارايي، پيگيري همين موضوع باشد.

كيهان مي‌افزايد: تشكيل كارگروه 14 نفره براي ايجاد تحول در اقتصاد كشور كه خبر روزنامه‌هاي ديروز كشور بود و تصميم جدي دولت براي انجام اصلاح و تحول ساختاري در نظام‌هاي مالياتي، گمركي، بانكي، توزيع كالا، توزيع يارانه‌ها و ارزشگذاري پول ملي، نيز در راستاي همين هدف گذاري تحليل مي‌شود.

در بخش ديگري از اين مقاله آمده است: ظاهرا طبق نسخه‌اي كه دولت براي بانك‌ها در دست اجرا خواهد گذاشت، تبديل فعاليت‌هاي بانك‌هاي كشور به دو دسته بانك‌هاي سرمايه‌اي و قرض‌الحسنه‌اي است.

فارغ از نظرات مثبت و منفي كه راجع به اين طرح وجود دارد، توجه به اين نكته ضروري است كه قرض‌الحسنه وجوه پس‌انداز شده مردم را در مسيري قرار مي‌دهد كه صاحبان اين سرمايه بدون چشمداشت پاداش مادي، آن را در اختيار توسعه اقتصادي كشور مي‌گذارند. اين موضوع به‌ خودي خود مثبت است اما نبايستي اين نكته را فراموش كرد كه مردم در صورتي پس‌اندازهاي خود را به‌ صورت قرض‌الحسنه به بانك‌ها خواهند سپرد كه از لحاظ درآمدهاي مالي خود به حدي برسند تا بتوانند مخارج و هزينه‌هاي جاري خود را تامين كنند و اين در شرايط اقتصادي فعلي كشور كمي مشكل است.

از سوي ديگر وضع فعلي بانك‌ها نيز براي مردم راضي‌كننده نيست. اين عدم‌رضايت مادامي كه شيك‌ترين و گران‌ترين ساختمان‌هاي شهرها متعلق به بانك‌هاي دولتي مي‌شود، آن هم ساختمان‌هاي مجللي كه از سرمايه همين مردم بنا شده است ولي در عوض بايستي براي دريافت كمترين تسهيلات بانكي مدت‌ها در نوبت قرار گرفته و ضوابط و شرايط سخت بانك‌ها را رعايت و تامين كنند و با اين وجود شايد هم در نهايت به نتيجه نرسند، ادامه خواهد داشت.

بحران لبنان و روز نكبت

روزنامه جمهوري اسلامي مي‌نويسد: سران رژيم صهيونيستي با برگزاري جشن شصتمين سالروز تاسيس اين رژيم در نظر داشتند كاري كنند كه روز نكبت به روز نعمت تبديل شود اما برعكس شد.

اينكه 10 روز قبل از روز نكبت در لبنان در يك اقدام غيرمنتظره فرمان انحلال شبكه اطلاعاتي حزب‌الله و بركناري فرمانده امنيتي فرودگاه بيروت توسط فواد سنيوره كه خود را نخست وزير اين كشور مي‌داند صادر شد با جشن شصتمين سالروز تاسيس رژيم صهيونيستي كاملا مرتبط بود. سران رژيم صهيونيستي و آمريكا در نظر داشتند با اين كار يك پيروزي بزرگ در لبنان به دست بياورند و بدين ترتيب راه را براي سفر سران كشورهاي عربي و بسياري از سران كشورهاي جهان به فلسطين اشغالي و شركت در جشن روز نكبت باز كنند.هوشياري حزب‌الله لبنان اين توطئه را خنثي كرد و معادلات سياسي مورد نظر آمريكا و اسرائيل در منطقه را برهم زد.

توهم كاهش هزينه سرمايه با بهره 10درصدي

روزنامه دنياي اقتصاد مي‌نويسد: رياست محترم جمهوري در مصاحبه مطبوعاتي روز سه‌شنبه 24 ارديبهشت در پاسخ سؤال خبرنگاري كه پرسيده بود آيا فكر نمي‌كنيد اين تصميم (تك رقمي شدن سود تسهيلات) موجب تشديد مشكلات گذشته شود، فرمودند:ترديد نكنيد كه كاهش سود تسهيلات منجر به توسعه سرمايه‌گذاري مي‌شود. اين يك اصل اقتصادي است، هرجا كه بناست اقتصاد نسبت به سرمايه‌گذاري تحريك شود، كاهش سود بانكي يك عامل مهم است (روزنامه دنياي اقتصاد مورخ 25 ارديبهشت 87).

ترديدي نيست كه چه در اقتصاد خرد (سطح بنگاه) و چه در اقتصاد كلان هزينه سرمايه از عوامل مهم قيمت فروش كالا و خدمات و به تبع آن از مهم‌ترين عوامل تصميم‌گيري براي سرمايه‌گذاري به حساب مي‌آيد ولي نكته ظريف آن است كه در يك اقتصاد سالم و پويا و متكي به تصميم‌گيري‌هاي كارشناسانه ارتباط تنگاتنگي بين بهره بانكي و هزينه سرمايه وجود دارد. در واقع بهره بانكي (يا بهره اوراق قرضه يا سود سهام ممتاز) جزئي از هزينه سرمايه محسوب مي‌شود ولي در يك قسمت مهم با آن متفاوت است و آن هزينه ريسك است. دنياي اقتصاد مي‌افزايد: اگر از نرخ بازده مورد انتظار سرمايه‌گذار عاقل هزينه ريسك را كم كنيم براي يك سپرده‌گذار عاقل و مختار، حداقل سود مورد انتظار چيزي حدود 25درصد است. حال اگر قرار باشد اين سود به سپرده‌گذاران پرداخت شود و 3درصد نيز بابت حق‌الوكاله بانك به آن اضافه شود و آنگاه در اختيار سرمايه‌گذار قرارگيرد (عقود مشاركتي) ميانگين موزون هزينه سرمايه بالا رفته و تصميم‌گيري سرمايه‌گذاري را تحت‌تأثير قرار مي‌دهد.

در مقابل بهره 10درصدي بانكي (عقود مبادله‌اي) براي يك فعال اقتصادي به فرض آنكه 20درصد از منابع سرمايه‌اي را خود تامين كرده باشد، باعث كاهش هزينه سرمايه به 14درصد خواهد شد كه سود هنگفتي را از جيب بانك (بخوانيد از جيب سپرده‌گذاران) به جيب گيرندگان تسهيلات سرازير مي‌كند. بدون ترديد كاهش دستوري بهره بانكي در حد 10 تا 12درصد نه تنها كمكي به كاهش هزينه سرمايه نخواهد كرد، بلكه برعكس با بالاتر رفتن تورم، هزينه ريسك و هزينه فرصت در اثر اين تصميم اشتباه و بي‌نصيب ماندن سرمايه‌گذاران واقعي از تسهيلات ارزان قيمت مبادله‌اي، ‌هزينه سرمايه در مجموع به‌مراتب بالاتر از قبل خواهد شد و درست برخلاف نيت خير رياست محترم جمهوري عمل خواهد كرد.

فتنه‌اي در راه

روزنامه اعتماد ملي در مقاله‌اي موضوع استفاده از ظهور امام زمان(عج) را بررسي كرده و نوشته است: با مروري بر تاريخ به‌ويژه تاريخ معاصر مي‌بينيم كم نبوده‌اند اشخاص و جرياناتي كه كوشيده‌اند از اين عقيده شيعيان سوءاستفاده كنند. بي‌شك اگر اعتقادات مذهبي از خرافات و پيرايه‌ها زدوده نشود، دستاويز مناسبي براي اشخاص و جريانات طماع و مغرض قرار مي‌گيرد تا آنجا كه حتي دستگاه‌هاي جاسوسي بيگانگان از جمله انگليس در ايجاد انشعاب در مذاهب و فرقه‌سازي با تمسك به عقايد مذهبي يد طولا‌يي دارند و از اعتقاد به امام‌زمان(عج) نيز قبلا‌ براي فرقه‌سازي بهره جسته‌اند.

اكنون چندي است كه با روي كار آمدن دولت نهم هرازگاهي از گوشه و كنار سخناني به گوش مي‌رسد كه قابل تأمل است. سخناني مانند ظهور صغري و كبري، اداره كشور توسط امام زمان(عج)، خبر از ظهور آن حضرت و تلا‌ش براي پيوند زدن دولت به امام زمان(عج) به انحاي مختلف. اين سخنان و رفتارها شايد به‌خودي خود چندان مهم نباشد و حداكثر بتوان آن را تلا‌ش براي مقدس‌نمايي و بهره جستن از عقايد عامه براي توجيه يك جريان و سرپوش نهادن بر مشكلا‌ت لا‌ينحل و عديده دانست اما هنگامي كه اين سخنان و رفتارها در كنار پيشينه تاريخي و شرايط حاد سياسي خاورميانه و به ‌ويژه كشورهاي شيعه‌نشين قرار مي‌گيرد بسيار نگران‌كننده مي‌شود. به همه اينها بايد اشاعه شايعات شگفت‌انگيز در ميان عامه را نيز افزود مانند تولد قاتل امام‌ زمان(عج) يا وجود سفياني در ارتش يكي از كشورهاي حساس منطقه.

اين مقاله سپس با اشاره به ترفندهايي كه دشمنان تشيع در اين زمينه به كار مي‌برند آورده است: در چنين شرايطي فتنه‌گران با كمترين هزينه مالي، نظامي و سياسي بر مناطق حساس سلطه خواهند يافت. در اين صورت عاقلا‌نه نيست كه برخي اشخاص و جريانات سياسي داخلي بكوشند از اعتقاد مردم به امام زمان براي مطامع احتمالا‌ سياسي خود بهره‌جويي كنند. ضمنا حضور علماي آگاه و فرزانه كه اعتقادات مذهبي را ابزار و مستمسك نمي‌دانند، در صحنه براي مبارزه با دست‌اندازي‌هاي نادرست و خطرناك به عقايد مردم ضروري است. چاره كار، خاموش ساختن فتنه پيش از وقوع آن است، نه پس از برافروختن شعله‌هاي آن.

از حاشيه تا متن

روزنامه جام‌جم با اشاره به اينكه امسال با سي‌امين سالگرد نكوداشت انقلاب اسلامي مصادف است، نوشته است: 3دهه زمان بسيار طولاني است و متناسب با آن، امكانات، ظرفيت‌ها و مديريت‌هاي اجرايي بايد پاسخگوي اقدامات خود نيز باشند. از سوي ديگر چالش‌هاي فرارو در عرصه بين‌المللي و تشديد فشارها بر جمهوري اسلامي نيز واقعيتي انكارناپذير است. افزون بر اينها مسائل و مشكلات داخلي كشور هم مي‌طلبد كه همه دست به دست هم دهيم تا گره‌هاي بسته را باز كنيم. اما گاه مشاهده مي‌شود نه تنها اراده‌اي براي اين اقدام نيست بلكه نقطه مقابل آن را مشاهده مي‌كنيم كه همه «متن» را رها كرده‌ايم و به «حاشيه» چسبيده‌ايم.

تيترها، مقالات، يادداشت‌ها و تحليل‌هاي بسياري را در سايت‌هاي خبري، خبرگزاري‌ها و مطبوعات نگاه كنيد، براستي چقدر با «متن» فاصله داريم؟ براي حل معضل مسكن چه ميزان راهكارهاي كارشناسي ارائه شده است؟ براي حل تورم و گراني چطور؟ مواجهه با پرسش‌هاي نقادانه براي حل مشكلات با كدام رويكرد صورت مي‌گيرد؟ مچ‌گيري، تضعيف، تخريب و ناكام گذاشتن رقيبان سياسي آيا با هدف اصلاح امور و كمك به روند اداره كشور است؟ پاسخگويي مقامات و مسئولان ذي‌ربط آيا براي احترام به افكار عمومي و اعتقاد به پاسخگويي مسئولان است يا هدف ارائه پاسخي دندانشكن به منتقدان و مخالفان و بستن باب هر نقد و انتقادي است؟ آيا براستي عرصه ديپلماسي ما منفي و فاقد هرگونه دستاوردي است و نيز آيا تماما در عرصه روابط بين‌الملل حرف اول را مي‌زنيم و نه ‌تنها قدرت منطقه‌اي بلكه تبديل به يك قدرت جهاني شده‌ايم؟ جام‌جم ادامه مي‌دهد: در حالي كه همه به حاشيه چسبيده‌ا‌يم و متن را رها كرده‌ايم انتظار داريم كه نسخه‌هاي شفابخش اقتصادي، فرهنگي، سياسي و اجتماعي يكي پس از ديگري توسط نخبگان و مسئولان ذي‌ربط براي برون‌رفت از مشكلات تجويز شود. آيا اصولا براي نخبگان جايگاهي در حد شأن و منزلتشان قائل شده‌ايم كه چنين درخواستي داريم يا اينكه با كوچك‌ترين نقد، هجوم برخي سايت‌هاي خبري، چاره‌انديشي را از فكر هر نخبه‌اي بيرون مي‌كند. بياييم باور كنيم اداره كشور بزرگ ما نياز به خانه‌تكاني از حاشيه‌ها دارد.

تاريخ درج: 29 ارديبهشت 1387 ساعت 11:43 تاريخ تاييد: 29 ارديبهشت 1387 ساعت 14:16 تاريخ به روز رساني: 29 ارديبهشت 1387 ساعت 14:14
 يکشنبه 29 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 187]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن