تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 23 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق بزرگ‏تر خداوند اين است كه او را بپرستى و چيزى را با او شريك نسازى، كه اگر خال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1815167437




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

رييس مركز پژوهشهاي مجلس خواستار شد/ سياستمداران مجلس و دولت به مساله تورم توجه كنند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: رييس مركز پژوهشهاي مجلس خواستار شد/ سياستمداران مجلس و دولت به مساله تورم توجه كنند
سياسي. قوه مقننه. مجلس. مجلس شوراي اسلامي
نماينده تهران در مجلس شوراي اسلامي و رييس مركز پژوهشهاي مجلس، مهم‌ترين چالش پيش روي كشور را تورم دانست و گفت: مهار تورم نيازمند توجه همه سياستمداران و تصميم بگيران دولت و مجلس است.

احمد توكلي در نطق پيش از دستور خود در جلسه علني روز يكشنبه افزود:
تورم و افزايش هزينه‌هاي توليد، سرمايه‌گذاري و رشد بي‌رويه، سبب افزايش شكاف قدرت خريد مردم مي‌شود.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس، علل برون زا و درون زا را دو عامل مهم در ايجاد تورم در كشور ذكر كرد و اظهار داشت: هر كدام از اين عوامل راه حلي دارند.

وي تصريح كرد: مهمترين عوامل برون زا در ايجاد تورم ، واردات ناشي از افزايش قيمت نفت خام ، گراني مواد غذايي كه علتش خشكسالي جهاني است، استفاده از بعضي از اقلام غذايي و ذرت براي تهيه سوخت ديزل و يا خودرو مي باشد كه سطح بالايي از گراني را بر جامعه جهاني تحميل كرده است.

توكلي تاكيد كرد: گراني ناشي از تحريم‌ها و تحريم‌هاي اخير كه بانكي است و بطور عمده به شكل نرم افزار عمل مي‌كند كه براي تحريم‌كنندگان كم هزينه اما براي ما پرهزينه است نيز حدود ‪ ۱۰‬تا ‪ ۱۲‬درصد واردات را براي ما گران مي‌كند چون ‪ ۵۰‬ميليارد دلار واردات داريم و حدود ‪ ۲۶۰‬ميليارد دلار توليد ناخالص داخلي چيزي حدود‪ ۲/۵‬تا ‪ ۳‬واحد درصد بر نرخ تورم اضافه مي كند. رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس ادامه داد: ابزارهاي مقابله با علل برون زا عمدتا از مقوله بازرگاني خارجي و سياست خارجي ناشي مي‌شود و اقداماتي مثل كاهش تعرفه‌هاي وارداتي و محدوديت و ممنوعيت صادراتي، در اين امر بسيار موثر خواهد بود.

توكلي تاكيد كرد: در اين زمينه دولت ما، محدوديت قانون برنامه چهارم دارد و مجلس آمادگي دارد پيشنهادهاي دولت را در اين زمينه با دقت بررسي و راه چاره را پيدا كند.

وي رفتار معتدل و مذاكرات معقولانه سياست خارجي را در كاهش هزينه‌ها موثر دانست و افزود: ما در زمينه مذاكرات سياسي در قصه هسته‌اي حقي داريم كه نمي توان از آن به هيچ وجه صرف نظر كرد و مذاكرات معقولانه در اين زمينه بسيار موثر است.

نماينده تهران اضافه كرد: براي استفاده از ابزارهاي مبارزه با عوامل بروزن زا ي تورم بايد هر تصميمي در بازرگاني خارجي مي‌گيريم با توجه به حفظ توليد و توليدكننده داخلي باشد، تعرفه‌ها و منع صادرا ت بايد طوري باشد كه به توليدكننده داخلي صدمه‌اي وارد نكند .

توكلي، لحاظ كردن حفظ حق مسلم ملي و بين‌المللي در مذاكرات سياسي و خارجي و جلوگيري از تغيير در تصميمات و سياست‌هاي بازرگاني خارجي را از ديگر ابزارهاي مبارزه با عوامل برون زا در تورم عنوان كرد.

وي ادامه داد: سياست انبساطي مالي و پولي و نا بهره وري سيستم، از عوامل مهم برون زا در تورم است كه از نظر داخلي ابرازهاي مقابله با اين عوامل همه عموما از مقولات مديريتي و اقتصادي است.

توكلي، پرهيز از افزايش هزينه‌هاي عمراني پيش از ظرفيت ملي را از اساسي ترين عوامل در كاهش تورم در آينده ذكر كرد .

عضو كميسيون برنامه و بودجه مجلس خاطرنشان كرد: هزينه‌هاي عمراني بايد تابع قدرت جذب اقتصادي ملي باشد و پرهيز از كاهش ديوانسالاري و به طبع آن كاهش هزينه‌هاي جاري از ابزارهاي بعدي است.

توكلي در همين رابطه به قانون مديريت خدمات كشوري كه مجلس بعد از تلاش زياد تصويب كرد و مهرماه سال گذشته به دولت ابلاع شده اشاره كرد و گفت :
اجراي اين قانون سخت است اما نجات بخش خواهد بود كه آن هم به همت دولت بستگي دارد و به قدرت نظارت مجلس كه چگونه براي كاهش ديوان سالاري به شكل قانوني عمل كند.

رييس مركز پژوهش‌هاي مجلس پرهيز از رفتارهايي برانگيزاننده انتظارات بيش از قدرت ملي را از ابزارهاي ديگر مهار تورم معرفي كرد.

توكلي افزود: خود دولت نيز بايد از تحريك انتظارات پرهيز كند، اجتناب از اجراي عجولانه طرح بسيار خوب دولت در زمينه راه اندازي و تقويت بنگاه‌هاي زود بازده كوچك و متوسط، ضروري است .

وي با بيان اينكه ‪ ۴۶‬درصد طرح‌هاي زود بازده اصلا وجود خارجي ندارند، گفت : بستن مجاري فساد نيز در مهار تورم بسيار موثر است چراكه در اين كار ، مجلس قانون‌هاي خوبي را تصويب كرد كه لايحه سلامت اداري، همتي براي اصلاح ساختارها است .

توكلي تاكيد كرد: بايد از تصميمات عجولانه و فاقد كارشناسي بپرهيزيم، امضاي طرح‌هايي كه ايده‌هاي خام را به شكل قانوني در صحن علني مجلس مطرح مي كند اشتباه است، بنده در دوره هفتم بارها از نمايندگان خواهش كردم قبل از آنكه طرح هايتان را به امضا برسانيد ايده هايتان را به چكش كارشناسي مركز پژوهش‌ها بسپاريد .

رييس مركز پژوهشهاي مجلس ادامه داد: لوايح دولت بايد پخته شود، اجراي كارهاي عمراني را بايد تابع استراتژي مهار تورم قرار بدهيم ، اگر براي كارهاي عمراني عجولانه و بي‌حساب از منابع ذخيره ارزي استفاده شود، هم تورم زا است و هم پس از به بهره برداري رسيدن هزينه‌هاي جاري را افزايش مي دهد بدون اينكه ما منبع كافي داشته باشيم.

توكلي با تاكيد بر اينكه نمايندگان بايد تابع استراتژي مهار تورم باشند و از حساب ذخيره ارزي به حداقل ضرورت استفاده شود، گفت : از سپردن كارها به دست افراد كم تجربه بايد پرهيز كرد اگرچه نگاه بلند و كوتاه مدت براي مهار تورم ضروري است اما دست دولت و خودمان را از اتخاذ سياست‌هاي كوتاه مدت لازم ، نبنديم.

نماينده تهران در مجلس در ادامه سخنان خود پرهيز از برخوردهاي شعاري و سياست زده در امر مبارزه با فساد و كشمش را از ديگر عوامل درون زا در مهار تورم دانست و افزود: مهم‌ترين انضباط، انضباط مالي وپولي است و مهم ترين عامل پرهيز از اسراف، پرهيز از اسراف در خرج كردن از ذخيره ارزي است.

توكلي تصريح كرد: دولت براي چاره جويي كار اقتصادي كشور ، گروه خاصي را تعيين كرده و مجلس هم از اين اقدام دولت استقبال مي‌كند، دولت اعلام كرده تصميماتش را قبل از اجرا به قضاوت مي‌گذارد و فكر مي‌كنم كميسيون‌هاي تخصصي مجلس و مركز پژوهش‌ها آمادگي همكاري را دارند.

توكلي اظهار اميدواري كرد كه در آينده شاهد هماهنگي براي خدمت به مردم و در سايه قانون باشيم.
 يکشنبه 29 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 288]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن