تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 16 تیر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى كه دل در درون سينه بى قرار است و به دنبال حق مى‏گردد و چون به آن رسيد، آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

اتاق فرار

خرید ووچر پرفکت مانی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

طراحی کاتالوگ فوری

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

هتل 5 ستاره شیراز

آراد برندینگ

رنگ استخری

سایبان ماشین

قالیشویی در تهران

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

شرکت حسابداری

نظرسنجی انتخابات 1403

استعداد تحلیلی

کی شاپ

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

آمپول بیوتین بپانتین

پرس برک

بهترین پکیج کنکور

خرید تیشرت مردانه

خرید نشادر

خرید یخچال خارجی

وکیل تبریز

اجاره سند

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1804924369




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سفر بوش به خاورميانه تلاشهاي بي‌سرانجام يك رئيس جمهور


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: سفر بوش به خاورميانه تلاشهاي بي‌سرانجام يك رئيس جمهور
سياسي
جرج بوش رئيس جمهوري آمريكا چهارشنبه گذشته براي شركت در جشن شصتمين سالگرد تاسيس رژيم صهيونيستي(روز نكبت) وارد سرزمين‌هاي اشغالي شد و در ادامه سفر خود به عربستان و مصر رفت.

جرج بوش هنگام ورود به اسرائيل بر اتحاد و همكاري پايدار واشنگتن و تل آويو عليه تروريست‌ها و مستبدان خواند تاكيد كرد. به گفته وي آمريكا و اسرائيل بايد در شصت سال آينده براي تامين آرمان‌هاي مشترك شان، همكاري نزديكي داشته باشند.

رئيس جمهوري آمريكا همچنين در سخنراني خود در كنست(پارلمان) اسرائيل كه به مناسبت شصتمين سالگرد تاسيس رژيم صهيونيستي ايراد شد گفت: اتحاد دولت هاي آمريكا و اسرائيل ناگسستني است و دوستي آنها عميق تر از هر گونه قراردادي است. وي گفت: آمريكا به اينكه نزديك‌ترين دوست اسرائيل است افتخار مي‌كند.جورج بوش همچنين درباره برنامه هسته‌اي ايران گفت: آمريكا و اسرائيل در مخالفت با دستيابي ايران به سلا ح هسته‌اي در كنار هم ايستاده اند.

سخنراني بوش در كنست در حالي ايراد شد كه فلسطينيان از سالگرد تاسيس رژيم صهيونيستي كه آن را يوم النكبه مي‌خوانند، با برگزاري تظاهرات اعتراض آميز استقبال كردند.

همچنين مراسم اعتراض آميز گسترده‌اي در ساير شهرها و پايتخت‌هاي كشورهاي اسلامي از جمله ايران،مصر، اردن، سوريه، لبنان، تركيه و... برگزار شد كه در همه آنها اشغالگري رژيم صهيونيستي محكوم شده بود.

رئيس جمهور ي آمريكا در ادامه سفر خود روز جمعه وارد عربستان سعودي شد.

مقام‌هاي آمريكا و عربستان سعودي در خصوص موضوعات مختلف منطقه‌اي با يكديگر گفت وگو و در پايان دو طرف چند توافقنامه همكاري دوجانبه امضا كردند.اما بحث در خصوص قيمت نفت، در راس مذاكرات بوش با مقام‌هاي سعودي قرار داشت.

رئيس جمهوري آمريكا كه كشورش از بحران گراني و كاهش ارزش دلا ر رنج مي‌برد ، در اين سفر مانند سفر گذشته خود به خاورميانه تلاش بسياري خرج داد تا مقام‌هاي سعودي را به بالا بردن سقف توليد نفت از يك طرف و كاهش قيمت اين فرآورده مهم راضي كند. اما رئيس جمهوري آمريكا در اين راه توفيقي كسب نكرد هرچند رياض موافقت كرد تا ‪۳۰۰‬هزار بشكه در روز توليد نفت خود را افزايش دهد ولي اين ميزان افزايش بسيار كمتر از حد مورد انتظار رئيس جمهوري آمريكا بود.اين ناكامي در حدي بود كه خود بوش پس از مذاكرات با سعودي‌ها اظهار داشت كه افزايش اخيري كه عربستان در توليد نفت خود كرد هرگز مشكلات ايالات متحده را حل نخواهد كرد. به هر حال قطعي به نظر مي‌رسد كه دولت آمريكا نتوانسته است با فشار سياسي بر متحد خود در منطقه تاثيري بر بازار نفت بگذارد واقعيتي كه يك نا كامي سياسي و اقتصادي براي واشنگتن محسوب مي‌شود.

رئيس جمهوري آمريكا همچنين ديروز شنبه جهت رايزني و گفت و گو با مقام هاي مصر،اردن و تشكيلات خودگردان پيرامون پروژه ناكام به اصطلاح صلح خاورميانه وارد شرم الشيخ مصر شد. سفر خاورميانه‌اي بوش در حالي به پايان مي‌رسد كه وي نتوانست هيچ دستاورد مشخصي از اين سفر به ويژه در زمينه پروژه ناتمام خود در زمينه صلح آمريكايي در منطقه داشته باشد.آنچه كه انجام گرفت صرفا مذاكرات نمايشي و بدون دستاورد روشن همانند دفعات پيش بود.

اين دومين سفر بوش به منطقه خاورميانه در پنج ماه اخير است اما اين بار رئيس جمهور آمريكا در شرايطي از خاورميانه ديدار كرد كه ايهود اولمرت ، نخستين ميزبان او در اين سفر با اتهام رسوايي مالي روبه روست و احتمال كنار رفتنش از پست نخست وزيري وجود دارد. موقعيت ابومازن ديگر شريك سياسي او در رام الله متزلزل شده و وي نتوانسته خواسته‌هاي فلسطينيان را برآورده كند يا حتي اوضاع اقتصادي و امنيتي فلسطينيان در كرانه باختري را بهبود بخشد. در لبنان نيز سومين متحدش در منطقه يعني فواد سنيوره پس از تحولات اخير در اين كشور و نمايش قدرت مخالفان دولت روزهاي سختي را سپري مي كند.

جورج بوش، رئيس جمهوري ايالا ت متحده، پاييز سال گذشته در آناپوليس ، كنفرانسي را براي تحقق صلح در خاورميانه ميان اسرائيل و فلسطينيان برگزار كرد كه بر اساس آن قرار است تا پايان سال ‪ ۲۰۰۸‬ميلا دي كشور مستقل فلسطيني تشكيل شده و صلح ميان دو طرف برقرار شود.

رئيس جمهوري آمريكا اميدوار است با اينگونه سفرها به خاورميانه در برهه اخير تحرك جديدي در مذاكرات به اصطلاح صلح ميان اسرائيل و فلسطينيان ايجاد كند تا صلح ميان دو طرف تا پايان دوران رياست جمهوري‌اش در ماه ژانويه تحقق يابد.

بوش اميدوار است تا توافقنامه صلح بتواند ميراث دوران رياست جمهوري اش باشد؟ دوراني كه با جنگ، تروريسم و ركود شديد اقتصادي در ايالا ت متحده همراه بود.

اما رئيس جمهور آمريكا در شرايطي با سوداي تحرك در روند سازش به منطقه آمد كه واضح و روشن است كه از افرادي همچون ابومازن و اولمرت كاري ساخته نيست. بوش همواره مذاكرات خود را با اسرائيل از يك سو و تشكيلات خودگردان از سوي ديگر ادامه داده است. اين در حالي است كه به اعتقاد اغلب ناظران بخش بزرگي از معادلات سياسي فلسطين به دست حماس رقم مي‌خورد. اما حماس كه تنها دولت قانوني و منتخب فلسطيني به شمار مي‌آيد، از نظر آمريكا دشمن شناخته مي‌شود و با همين ذهنيت در ماه‌هاي اخير سختگيري‌هاي فراواني عليه دولت حماس و مردمي كه به آن راي داده و از آن حمايت مي‌كنند در غزه اعمال مي‌كند. بنا بر اين بوش كه سعي دارد در آن حماس، ايران و سوريه را آدم‌هاي بد قصه و اردن، مصر و عربستان سعودي را آدم‌هاي خوب قصه معرفي كند، همواره شكست مي‌خورد. او در اين تئوري براي مردم غزه فقط يك راه انتخاب قائل است و آن اين كه يا به همراه حماس تحت محاصره باشند و يا با به رسميت شناختن موجوديت اسراييل و قبول كشور اسرائيل، ايالت كوچكي را به نام فلسطين داشته باشند. بنابراين با چنين ديدگاهي مي‌توان گفت اميدي كه مي‌تواند براي به نتيجه رسيدن پروژه بوش وجود داشته باشد، به اند ازه سر يك سوزن است؟ زيرا مردم غزه كه تاكنون در كنار حماس همه درد و رنج‌ها را متحمل شده اند، هرگز حاضر نيستند پاي خواسته اصلي بوش را امضا كنند و رژيم صهيونيستي را به رسميت بشناسند.

سه مقصد سفر بوش طي سفرش به خاورميانه، در واقع ايستگاه‌هاي شكست وي مي باشند؟ چرا كه تلاش وي براي از سرگيري روند صلح در سرزمين‌هاي اشغالي با شكست مواجه شده است و بي‌غبتي همتايان عرب بوش نسبت به سياست‌هاي رييس جمهوري آمريكا نيز چيزي نيست كه با يك استقبال گرم و صميمي بتوان آن را ناديده گرفت. تحولات منطقه در چند سال اخير نشان داد كه ديگر چيزي از سياست طراحي و برنامه ريزي شده ي بوش براي گستراندن دموكراسي و آزادي در همه ي جهان و به ويژه كشورهاي عرب باقي نمانده است.

جرج بوش اينك در حالي روزهاي پاياني اقامتش در كاخ سفيد را مي‌گذراند كه سياست‌هاي نادرست وي در داخل و خارج آمريكا مورد مخالفت گسترده مردم آمريكا و ديگر كشورها قرار گرفته است.

براساس تازه‌ترين نظرسنجي كه توسط روزنامه واشنگتن پست و شبكه‌اي بي‌سي انجام شد، از هر ‪ ۱۰‬آمريكايي بيش از هشت نفرشان (‪۹۲‬درصد) معتقدند در مقايسه با ‪ ۱۵‬سال قبل، نسبت به مسيري كه كشورشان طي مي‌كند نااميدتر شده اند و آمريكا اكنون در مسير نادرستي گام برمي دارد. اين نظرسنجي همچنين نشان داد، ميزان محبوبيت جرج بوش، رئيس جمهور آمريكا، به پائين‌ترين سطح خود در ماه‌هاي اخير رسيده است.
 يکشنبه 29 ارديبهشت 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 209]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن