واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: تاریخ انتشار یکشنبه 20 بهمن 1387 تعداد مشاهده : 79 حسنپور: سعي ميكنم فيلمهايم از جنس زندگي باشند خبرگزاري فارس: «فريدون حسنپور» گفت: من سعي دارم همه كارهايم از جنس زندگي باشد. به گزارش خبرنگار سينمايي فارس، نشست نقدوبررسي فيلم «پاي پياده» در بخش مسابقه جشنواره بيستوهفتم فيلم فجر، پس از نمايش اين فيلم در سينماي رسانهها، با حضور عوامل آن و با اجراي «كاميار محسنين» در سالن شماره 3 سينما فلسطين برگزار شد. بنا بر اين گزارش، در اين نشست «فريدون حسنپور» كارگردان اين فيلم در پاسخ به پرسشي در مورد لهجه بازيگران فيلم كه در شمال با لهجه آذري صحبت ميكردند، گفت: چند بازيگر را به عنوان كانديداي نقش اصلي داشتيم كه هيچ كدام به دل من ننشست. فاطمه صادقي همسرم سالها قبل با «رضا ناجي» كار كرده بود و آشنايي قبلي با او داشت و «ناجي» بازيگر مطرحي است ضمن اين كه در شمال، در هر محلهاي ميتوان مهاجراني از تركهاي خلخال و اردبيل پيدا كرد. البته شايد چون من خودم ترك نيستم نتوانستهام جنس كلام و نوع لهجه موردنظر فيلم را در بياورم ضمن اين كه براي اين كه بتوانم از «رضا ناجي» در فيلمم استفاده كنم، يك بار فيلمنامه را بازنويسي كردم. «رضا ناجي» نيز در مورد بازي خود در اين فيلم، گفت: افتخاري بود كه در خدمت «فريدون حسنپور» بودم و فيلمنامهاي كه او نوشته بود، به دلم نشست چون سه نسل مختلف اين خانواده را به خوبي نشان ميداد. متأسفانه در جامعه ما، خيليها به افراد سالمند احترام نميگذارند. در صورتي كه براي فرهنگ ايراني ما، اين بسيار زشت است. خوشحالم كه فيلم بسيار خوش ساخت شده و خوشحالم كه در آن بازي كردم. «فريدون حسنپور» نيز در ادامه با اشاره به وجود فرهنگ ايراني در اين فيلم، گفت: 8 ساله بودم كه پدرم مرد و مادرم با 9 بچه تنها ماند كه بار تمام اين بچهها را به دوش ميكشيد. هر بار كه به او فشار روحي زيادي ميآمد به امامزادهاي در نزديكي محل زندگيمان ميرفت و گريه ميكرد و من هميشه با خودم فكر ميكردم كه اگر اين امامزادهها نبودند، مردم درددل خود را چگونه خالي ميكردند. وي ادامه داد: من خواستم اين فرهنگ را در فيلمم بگنجانم. البته قصههاي زيباتري نيز دارم اما ميترسم به من لقب فيلمساز امامزادهاي بدهند و به همين خاطر آنها را كار نميكنم، اگر چه سعي دارم همه كارهايم از جنس زندگي باشد و هنوز هم خودم و همان امامزاده دوران كودكي كه مادرم در آنجا مدفون است ميروم. اين كارگردان در مورد كمهيجان بودن فيلم خود گفت: هر قصه ظرفيتي دارد و ظرفيت اين قصه هم همينقدر بود و نميتوانستم هيجان بيشتري در آن بگنجانم ضمن اين كه بايد در مورد كيفيت نمايش اين فيلم عذرخواهي كنم، چون مراحل فني آن به سرعت انجام شد و فرصت اتالوناژ براي ما وجود نداشت. فقط اميدوارم اين فيلم استانداردهاي درماتيك را رعايت كرده باشد. در ادامه اين نشست، «سعيد شهرام» سازنده موسيقي اين فيلم در مورد ويژگيهاي آن، گفت: «پاي پياده» چهارمين كار من با «فريدون حسنپور» است و من با فضاي كاري او آشنا هستم ضمن اين كه خواستم از تجربه موسيقي علمي فيلم كه از فقدان آن رنج ميبريم در اين فيلم استفاده كنم. خواستم موسيقي فيلم بدون هيچگونه خودنمايي و تنها به عنوان جزئي از طبيعت مطرح باشد و از قاب فيلم، بيرون نزند ضمن اين كه «حسنپور» تأكيد داشت با اين كه فضاي فيلم در شمال ميگذرد، از تم گيلكي در موسيقي فيلم استفاده نكنيم. وي همچنين در مورد موسيقيهايي كه شخصيت «محمدرضا فروتن» در دستگاه پخش صداي خود گوش ميكرد، گفت: اين دستگاه پخش صدا در سناريو نقش دارد و احساسات اين شخصيت را با موسيقي نشان ميدهيم و به همينخاطر سعي كرديم موسيقيهايي از اين دست به گوش برسد كه با فضاي عادي فيلم تفاوت داشته باشد و حالات شخصيتي اين شخصيت را نيز بيان كند. محمدرضا فروتن نيز «پاي پياده» را فيلمي ساده، صميمي ، گرم و تأثيرگذار خواند و گفت: خواستم اين نقش با نقشهايي كه شبيه به آن بازي كردهام متفاوت باشد و اصولا سعي دارم به عنوان يك بازيگر در كارهاي متفاوتي بازي كنم. به همين خاطر در طول دوران كاريام پيشنهاد بازي در فيلمهاي زيادي مثل دوئل، مهمان مامان و اشك سرما را بازي كردم و هميشه به دنبال تفاوت در نقشها بودم. «مبينا ميرزا كريمي» بازيگر خردسال اين فيلم نيز از بازي در پاي پياده ابراز خوشحالي كرد و حسنپور نيز آرزوي خود را نوشتن فيلمنامهاي با موضوع خردسال براي ميرازكريمي دانست. فريبا آهنگ ديگر بازيگر اين فيلم نقشي را در اين فيلم بازي ميكرد كه عامل گرهگشايي در داستان دانست و حسن روحپروري طراح صحنه فيلم نيز در مورد طراحي صحنه «پاي پياده» گفت: با حسنپور از قبل آشنا بودم و در بازنويسي نهايي همراه او شدم. وقتي قصد انتخاب لوكيشن داشتيم تمام شمال ايران را گشتيم و سرانجام به لوكيشن فعلي فيلم رسيديم كه حسنپور پس از ديدن آن تغييراتي نيز در فيلمنامه داد و نتيجه كار براي ما راضيكننده بود. «حسنپور» از طراحي صحنه پاي پياده ابراز رضايت كرد و گفت: بسياري از مناظر فيلم در واقع خرابه بود اما روحپروري به خوبي آنها را ساخت و در فيلم از آنها استفاده كرد. انتهاي پيام/ا
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 84]