تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 28 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس زياد شوخى كند، نادان شمرده مى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816451535




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

کودکی که راه نیفتاده بالغ شد


واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: سیمای جمهوری اسلامی ایران در سال‌های پس از انقلاب به واسطه شرایط سیاسی و جنگ نابهنگام وارد میدانی شد که نوعی آزمون و خطا در حیطه خطیر سیاست و به گفته بهتر سیاست‌زدگی بود. به گزارش خبرنگار مهر، تلویزیون ملی ایران در سال های پس از انقلاب اسلامی با تغییر نام به سیمای جمهوری اسلامی ایران در قالب دو شبکه برنامه های خود را پی گرفت. در سال های آغازین پس از انقلاب بیشترین کمیت برنامه های سیما به مستندهای سیاسی تبلیغاتی و اخبار سراسری اختصاص یافت. مستنداتی از پرونده های سیاسی عوامل رژیم سابق، عوامل گروهک های منافقین، مجاهدین و اعترافات آنها که کمتر ساختار خاصی داشتند و بیشتر از کنار هم قرار دادن غیرهنرمندانه تصاویری از اتفاقات و گفته های مهم به دست آمده بود. به این ترتیب سیمای جمهوری اسلامی ایران در اولین گام ها بسان کودک نوپایی بود که رشد نکرده بالغ شد. به تناسب وضع بحرانی جامعه پس از انقلاب و به تبع آن آغاز جنگ ایران و عراق این روند به سوی فیلم های مستند از جنگ و جبهه تغییر مسیر داد و تا سال ها بعد این روند همچنان ادامه داشت. برنامه هایی مانند "روایت فتح" که از معدود مستندات ساختارمدار آن روزگار بود محصول این دوران هستند. طبعاً در این زمان رویکرد به جنگ و اوضاع سیاسی کشور متأثر از شرایط بحرانی پیش رو، وجه تبلیغاتی و شعارگون را که لازمه آن زمان بود حفظ کرد و کمتر نشانی از برخی حقایق اوضاع روز جامعه به خصوص در شرایط اقتصادی که کشور گرفتارش بود، در این رسانه به چشم می خورد. جای برنامه های انتقادی و چالش برانگیز در چنین شرایطی که مردم نیازمند آن بودند که بخشی از مشکلات، معضلات و واقعیت شرایط روز جامعه به آنها انتقال پیدا کند، خالی بود. وجه آگاهی دادن بجا تا جایی که بحرانزا نباشد و صداقت داشتن از اصول حیاتی بود که شاید در این سال ها سیمای جمهوری اسلامی ایران کمتر به آنها توجه کرد و در چنین شرایطی بود که مخاطب ایرانی کمتر تصویر واقعی خودش را در این رسانه مشاهده می کرد. در مقابل برنامه های انتقادی اختصاص یافت به پرده برداری از عوامل رژیم سابق و ... در حالی که جا داشت عوامل بحرانزای داخلی و توطئه گران خودی هم به مردم معرفی شوند. در این سال ها که شبکه های تلویزیون به دو کانال محدود بود، مجموعه های نمایشی و داستانی اختصاص داشت به چند مجموعه فاخر که هنوز هم در آرشیو رسانه ملی به عنوان پروژه هایی مثالزدنی محسوب می شوند. مجموعه های "سلطان و شبان" به کارگردانی داریوش فرهنگ، "سربداران" به کارگردانی محمدعلی نجفی، "هزاردستان" به کارگردانی علی حاتمی، "کوچک جنگلی" به کارگردانی داریوش بحرانی و بهروز افخمی و ... از مجموعه های تاریخی آن دوره بودند که با وسواسی مثالزدنی ساخته شدند که امروز کمتر سراغی از آنهاست. در کنار این مجموعه های تاریخی، از معدود مجموعه های داستانی و رئال آن روزگار باید به مجموعه "آینه" اشاره کرد. مجموعه ای که در قالبی نمایشی و ساختاری کلیشه ای که سعی بر آشنازدایی نداشت و به دو روی سکه زندگی خانواده های مختلف می پرداخت. رویکردی سهل که بنا به محدودیت شبکه ها، مقطع زمانی و اجباری که مخاطب برای تماشای برنامه های محدود این دو شبکه داشت، کمتر بر وجوه ظریفتر جذب مخاطب توجه می شد و به واقع هر آنچه روی آنتن این دو شبکه می رفت، مخاطب با ولع می بلعید، چه برنامه های خبری شبانه روزی که به نوعی مردم را سیاست زده می کرد و چه برنامه های فاخر و چه ساده نگرانه. چون انتخابی در کار نبود همه به یک چوب زده می شدند و در این میان وقتی رویکرد این دو شبکه به نمایش مجموعه و فیلم های خارجی پیش رفت، گریزی از تحریف نبود. مخاطب دیدن چهره ای ورای چهره غم بار ظلمت کشیدگان وطنی را بر هر چیز ترجیح می داد. حالا خواه چشم بادامی های همیشه در جستجوی مادر بود که اشک به چشم مخاطب غم دیده می آورد، خواه نسخه مثله شده مجموعه هایی که همین چند سال قبل مخاطب از تلویزیون ملی دیده بود. به نوعی کشف این جرح و تعدیل ها و روایت جدیدی که تلویزیون تلاش می کرد از فیلم ها و مجموعه های خارجی داشته باشد، بدل به سرگرمی جدیدی برای مخاطب شد که خود در آن دوره رکود یک روزنه بود. در این میان با توجه به اینکه سیمای جمهوری اسلامی ایران از صبح تا ظهر تعطیل بود و برنامه ای نداشت و رسانه تصویری دیگری هم در دسترس نبود، تلویزیون می توانست نقشی مهم در ایجاد معیار برای سلیقه مخاطب پیدا کند که به رویکرد تلویزیون در این دوره و نوعی سهل نگری به جایگاه تک رسانه ای بودن آن پرداختیم. ذکر این نکته ضروری است که به دلیل همه نکات اشاره شده در این دوره برنامه های کودک، انیمیشن های خارجی، عروسک های بدقواره وطنی و ... مخاطبان زیادی از میان کودک و بخصوص بزرگسالان را به خود جذب کردند. اگر از بزرگسالان آن روزگار باشید بی چون و چرا فهرستی از برنامه های کودک فاخر و البته بی مایه را در ذهن دارید.




این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 236]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


سینما و تلویزیون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن